Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tinky12 schreef:Ik las ook nog een opmerking dat je niet teveel moet slapen,daar zet ik mijn vraagtekens bij.Afhankelijk van wat het probleem is kun je niet zomaar zeggen dat je tussendoor niet moet slapen.
Natuurlijk moet je een vast ritme hebben en dat is ook eenvoudig om te zeggen maar als je systeem dusdanig ontregelt is zoals bij virusinfectie/bacteriele infectie of ME/CVS kun je niet zomaar de signalen van je lichaam negeren.
Het signaal "slaap" is net als die van "dorst"...het heeft een duidelijke functie.Als je totaal uitgeput bent kun je dat dus niet negeren.
Ik heb zelf diagnose ME/CVS en er zijn perioden dat mijn slaappatroon dusdanig ontregelt is dat ik 's nachte een paar uur wakker ben en overdag een uurtje moet slapen.Rusten in de middag moet ik sowieso anders klap ik op een gegeven moment in elkaar om nog maar te zwijgen over hoe ziek ik mij voel.
Als jij in de middag een uurtje slaap nodig hebt om de rest van de dag door te komen vind ik het ook een slecht advies om dit niet te doen.Veel arten verschillen hierover van mening,ik deel de mening van CVS Centrum Amsterdam.Slaap als je het nodig vind en als je niet kunt slapen,ga dan rusten.Je lichaam vraagt er niet voor niets om.
Bedoelde niet dat ze er tegen moet vechten, en snap dat dat wel zo begrepen kan worden uit me post, maar dat het wel beter is om er een max aan te stellen. Als ik 's nachts slecht slaap of overdag veel doe, dan slaap ik ook 's middags even, of ik ga iig op bed of op de bank liggen en even helemaal niks doen. Maar als je bijvoorbeeld 16 uur per dag zou slapen, dan heeft dat wel weerslag op je spieren en de rest van je lichaam, dus het is wel verstandig om niet eindeloos te slapen
Zo heb ik het iig geleerd bij ME, al is het natuurlijk bij iedereen anders.
Tinky12 schreef:TeSzZz...Ik snap wat je bedoeld,helaas zijn er ook gevallen die bijna de gehele dag moeten slapen..gewoonweg omdat het lichaam niet anders kan
Ik weet dat veel mensen het advies krijgen dat ze niet meer mogen slapen overdag,dat zou je dag-,nacht ritme teveel verstoren.Ze moeten dan maar vechten tegen hun slaap en vermoeidheid met als resultaat dat ze er aan het einde van de rit veel slechter aan toe zijn.
Gummie...staar je asjeblieft niet teveel op wat het Radbout zegt,genezen kán maar garanties kunnen er niet gegeven worden simpelweg omdat ze geen oorzaak weten.
Geniet van de dingen die je wel kunt doen![]()
Wat Ollytje zegt is iets wat ik zelf ook als levensmotto heb...
"Kijken naar wat je wel hebt ipv wat je niet hebt is veel belangrijker in het leven, dat heb ik wel geleerd. Als je die denkwijze eenmaal bezit ben je pas echt rijk.''
De overige lichamelijke symptomen maken dan denk ik het onderscheid. En voor mensen die werkelijk wat mankeert, is het redelijk frustrerend als er door sommige mensen wordt gezegd dat het 'tussen de oren zit'. Wat dat betreft kun je beter in een rolstoel zitten omdat je geen benen hebt, dan vragen ze je in ieder geval niet om een stukje te gaan rennen.
Dat maakt alles, je eigen denkwijze, een stuk positiever. En zoals faye1995 zegt: je kunt jezelf ook moe praten. Dus als ik tegen mezelf ga zeggen dat het nooit beter wordt en ik dus de rest van mijn leven op dit energieniveau blijf zitten en dezelfde klachten blijf behouden, dan word ik vanzelf wel depri. Daar pas ik voor
Dan hou ik mezelf liever een klein beetje voor de gek, of laat ik me voor de gek houden door een instituut als het Radboudziekenhuis. Ze hebben niet gezegd dat ik de 100% weer ga halen, maar wel dat ik op den duur weer zal kunnen functioneren. En dat is een hele grote verbetering vergeleken met de situatie zoals die nu is.
Ik ken bijv een meisje (ook ME) die niet meer in staat is om van bed/bank af te komen, die ligt altijd en komt alleen er vanaf om naar de wc te gaan of te douchen. Het advies om niet overdag te slapen heb ik ook van meerdere kanten gehad, maar ik slaap liever 1-2 uurtjes overdag als het nodig is dan dat ik 's avonds om 7 uur niet meer uit mijn woorden kom en moet gaan vechten. Ik moet trouwens wel echt een wekker zetten want anders slaap ik rustig veel langer door maar voel ik me 's avonds ook niet helder. Ik blijf ME een ingewikkeld iets vinden, zeker omdat er zoveel gradaties zijn en wat voor de een werkt niet automatisch ook positief is voor de ander.
Hun onderzoek is nog steeds grotendeels gericht op CGT terwijl er internationaal meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat dat totaal geen zin heeft, en aangezien (wat tinky ook al zei) er geen oorzaak gevonden is voor ME, valt er ook niet te voorspellen of je wel of niet weer zal kunnen functioneren en in welke mate, want eigenlijk is dat op dit moment gewoon koffiedik kijken imo.
Ik vertrouw er op dat een kenniscentrum dat gespecialseerd is in chronische vermoeidheid en er onderzoek naar doet, mij niet voorliegt over allerlei resultaten. Zoals altijd zullen er vast tegenstrijdige onderzoeksresultaten zijn. Zoals jij aangeeft dat CGT niet werkt, zo geven zij aan dat juist uit onderzoek blijkt dat het wel werkt.
Niks doen is ook geen optie voor mij. Maar hoop wel dat ik op de duur weer kan studeren, werken en of sporten, want dat zit er allemaal al een tijdje niet meer in helaas!
Heb mijn denkwijze zodanig veranderd, dat ik alles probeer zonder te hopen. En dat ik dus niet teleurgesteld word, omdat ik er in beginsel van uit ga dat ik het moet doen met wat ik heb
Alles wat beter wordt, is mooi meegenomen. Als het niet beter wordt, dan ben ik in ieder geval blij als het niet slechter wordt... Maar dat lijkt me sterk. Heb het ergste achter de rug.
DarkShines schreef:Faye dat is echt van de zotte dat zo iemand de stempel chronisch vermoeid krijgt, ze is eerder chronisch druk denk ik. Er zullen vast en zeker mensen zijn die het zichzelf aanpraten maar ik neem toch aan dat de meesten wel kunnen achterhalen of de vermoeidheid een logische oorzaak heeft?
Hoe je je psychisch voelt is trouwens ook heel belangrijk, stress, depressie, burn out, het werkt allemaal door in je lijf.
Ik snap dat je op zoek bent naar iets wat je helpt, en ik hoop dat je dat vind. Blijf wel altijd kritisch, ik heb zelf ervaring met CGT/GET en ken meerdere mensen die het geprobeerd hebben. Ik zat in een groep van 6 voor "CVS-revalidatie", daarvan had 1 ziekte van wegenen, 1 herstelde langzaam na pfeiffer en 2 waren veel drukker dan een gemiddeld gezond persoon en moesten leren doseren. De laatste 3 hadden allemaal pas 1-1.5 jaar klachten, en voldeden niet volledig aan de criteria van CVS.
Ons is tussen de regels door verteld dat zulke cijfers ook nodig zijn, want als het herstelpercentage te laag is, wordt de behandeling en daardoor ook het onderzoek naar de behandeling niet meer vergoed door zorgverzekeraars.
dank daarvoor

Ik vind het goed van je dat je er kritisch naar kijkt, van alle kanten, dus ik snap ook dat je zoveel mogelijk wil weten.
Wat ik een tijd geleden hoorde is dat ze ook op die manier moeten keuren. Ze mogen maar een bepaald percentage afkeuren, en behalve als het overduidelijk is, gaan ze er vrijwel altijd vanuit dat je kan herstellen, al is het maar gedeeltelijk. Ergens is het ook wel logisch, anders worden straks mensen definitief afgekeurd terwijl die misschien over een paar jaar met juiste behandeling wel weer kunnen werken.
) compleet gericht op CGT, en doordat ze "goede" resultaten halen, krijgen zij volgend jaar het geld weer en gaat de regering ervanuit dat we bijna allemaal wel weer beter worden. Om die reden blijft er ook geen geld over voor andere artsen die misschien onderzoek zouden willen doen, waardoor wij eigenlijk afhankelijk zijn van de resultaten van uitgebreide internationale onderzoeken, voornamelijk in de VS.
Ben gestopt met school, sport niet en zit al jaren volledig thuis.
) is natuurlijk altijd aan jou. Als je het wel doet hoeft dat niet per se slecht te zijn, maar hou je eigen grenzen in de gaten en laat je niks aanpraten door mensen die die grenzen zelf niet hebben en nog nooit gevoeld hebben
in mijn rapport staat ook dat CGT voor mij goed zou zijn om mijn activiteiten uit te breiden.Tegendeel is bewezig omdat ik door deze combi therapie ook achteruit ga.
).
maar goed...dit staat wel in de rapportage en dat wordt een heel gevecht om te bewijzen dat het niet zo is.