Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Re: Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:24

Ik ga vanmiddag voor de keuring...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:25

Ik zou graag ook bloed geven maar doe het niet ivm ziekte van lyme en dat daar zo weinig over bekend is. Wil natuurlijk mensen niet ziek maken.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:31

ik doe het al sinds mn 18e dus 10 jr nu,
heb tussendoor een paar jaar niet mogen geven
omdat ik toen mn hb te laag had.
en word al niet veel opgeroepen omdat de bloedgroep erg standaard is.

het is inderdaad een Kleine moeite,
in de meeste gevallen kan je in je eigen woonplaats geven,
en voor je t weet ben je weer buiten en heb je iets goeds gedaan voor anderen!

Ik zou ook zeggen; Gewoon DOEN !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:33

Ik twijfel nog steeds... Een tijdje geleden heb ik me er in verdiept omdat ik wel wilde doneren, maar toen ik deze pagina zag ging ik twijfelen: http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_do ... even-.html

Dat homoseksuele mannen per definitie niet mogen geven vind ik erg discriminerend. Tuurlijk zullen er risico's zijn, maar die lopen genoeg heteroseksuele mensen ook. Ik kan er niet helemaal achter staan, dat is echt een gevoelskwestie die me doet twijfelen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:37

RedPassion schreef:
Ik twijfel nog steeds... Een tijdje geleden heb ik me er in verdiept omdat ik wel wilde doneren, maar toen ik deze pagina zag ging ik twijfelen: http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_do ... even-.html

Dat homoseksuele mannen per definitie niet mogen geven vind ik erg discriminerend. Tuurlijk zullen er risico's zijn, maar die lopen genoeg heteroseksuele mensen ook. Ik kan er niet helemaal achter staan, dat is echt een gevoelskwestie die me doet twijfelen.

Ja! Daar heb ik ook nog even bij stilgestaan voor ik me ging aanmelden. Ik vind het inderdaad ook nogal discriminerend en achterhaald...
Toch vond ik het geen reden om me tegen te laten houden, hoe achterlijk ik het ook vind.
Hoewel er misschien verandering zou komen als we het zouden gaan boycotten, zouden er toch heel veel mensen daar juist de dupe van worden. En in dit geval vind ik het risico te groot.
Dat terwijl ik principieel tegen dit soort discriminatie ben... Heel dubbel eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:38

Niobe schreef:
Hoewel er misschien verandering zou komen als we het zouden gaan boycotten, zouden er toch heel veel mensen daar juist de dupe van worden. En in dit geval vind ik het risico te groot.

Inderdaad, dat is de keerzijde weer, vandaar die twijfel. :) Ik blijf het lastig vinden!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:42

Dat is inderdaad wat vreemd, maar homomannen lopen soms nueenmaal meer risico. Als je een vaste relatie hebt natuurlijk niet. Maar als het bloed gewoon in orde is, waarom niet?

Ik wilde zelf ook doneren, gebruik erg foute medicijnen dus dat was geen optie. Nu ben ik dan maar aan het collecteren voor de brandwondenstichting. Doe ik ook wat voor de medemens.

Als iedereen IETS doet, komen we een heel eind!

Wat die salarissen betreft: je wil niet weten hoe het bij je bank, verzekering, pensioenfonds gaat.Of bij de EU.... Soms financieren ze wapens heb ik begrepen, daar wordt je ook niet vrolijk van...

Neemt niet weg dat het natuurlijk schandalig is en dat op die manier heel veel bezuinigd kan worden in de gezondheidszorg. En dan bedoel ik zeker niet de mensen op de werkvloer!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:45

lenaa_tje schreef:
Ik zou graag ook bloed geven maar doe het niet ivm ziekte van lyme en dat daar zo weinig over bekend is. Wil natuurlijk mensen niet ziek maken.

Gewoon opgeven, je krijgt een medische check en daar kan je al die dingen neerleggen.
Ik mankeer ook het 1 en anders maar ze zuiveren het bloed :)

Ik heb paar weken geleden de check gehad, ga volgende week voor het eerst geven.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:01

Ik zou het zo graag doen, als ik tenminste niet zo bang was :o Ik krijg al kriebels bij het lezen van dit topic, eerlijk waar :o

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:07

Ik weet al heel lang dat ik bloeddonor wil worden
Orgaan ben ik nog niet helemaal over uit

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:10

wat een goed initiatief!!

ik geef ook bloed en sta in de boeken als stamcel/beenmerg donor. ik doe het ter vervanging van een goed doel!
een van mijn vriendinnen heeft Leukemie gehad en haar leven is op deze manier gered. Daarnaast red je met O negatief (mijn bloedgroep, controleren ze de eerste keer dat je er bent) het leven van verkeersslachtoffers

als laatste heb ik een vriendin die het gebruikt als regelmatige checkup :+ ze controleren je bloed uitgebreid op allerlei ziektenbeelden en soms ook voor wetenschappelijk onderzoek als je dat wil. Als daar significante dingen uit komen kun je vragen of ze dat aan je melden (vinkje op het formulier) en dan wordt je stiekem toch beter in de gaten gehouden dan de gemiddelde medemens!!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:15

RedPassion schreef:

Dit is een moeilijk punt inderdaad. In principe heeft het niets te maken met geaardheid, maar alles met seksueel risicovol gedrag. Daarom zou ik het niet als discriminatie zien. CGB ziet het trouwens ook niet als discriminatie. Er zijn meer dingen die Sanquin als risicovol beschouwd, bijvoorbeeld geld voor seks, dan mag je ook niet doneren. Misschien is het inderdaad achterhaald dat het (meer) risico oplevert, dat durf ik niet te zeggen. In principe denk ik dat het belangrijkste criterium is dat seks veilig moet zijn. Ik ben dus wel voor een beleidswijziging, maar ik zie het niet echt als discriminatie. Het zit een beetje op het randje. :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:16

Ik denk dat mensen dingen niet zo snel als discriminerend moeten zien. Ze doen het niet om mensen te pesten

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:18

Ik gaf bloed,en ben overgestapt op plasma. Ik kreeg erg veel last van vol bloed geven. Nu mag ik een jaar niet geven i.v.m een onderzoek die ik heb gehad. Ik heb bloedgroep A+. En gaf om de 4 weken plasma .

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:21

Ik zou zeer graag bloed doneren. Echter heb ik zelf bloedtransfusie gehad bij de bevalling van mijn oudste dochter. Hierdoor mag ik nooit meer bloed doneren.
Ik wil nog wel gaan kijken of ik nog wel in aanmerking kom voor beenmerg donatie. Moet ik nog even achteraan...

doriss schreef:
Ik wil zeker bloeddonor worden zodra ik 18 ben! Ik heb mijn leven te danken aan bloeddonoren, en dit is wel het minste dat ik terug kan doen :j

Als je net als mij bloedtransfusie hebt gehad, mag je geen bloed meer doneren.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:21

Ik ben ook bloeddonor. M'n moeder is ook een tijd donor geweest, maar mag niet meer omdat ze constant te lage ijzerwaardes heeft.
Ik heb erg lage bloeddruk en moet daarom na de afname langer blijven zitten. Verder ben ik blij dat ik hiermee andere kan helpen. Ik ben een jaar ingeschreven ongeveer en 1 keer opgeroepen. Ik mag nu ook tijdelijk niet geven omdat ik zwanger ben. Ik heb trouwens A positief.
Het interesseert me niets wat de top daar verdient, als je daaraan gaat denken met alles.

Net zo hypocriet als tegen proefdieren zijn maar wel aan de collecte geven. Daarvan gaat toch echt een groot deel naar het proefdiercentrum. Maar dat wil niet zeggen dat dat zo slecht is. Onderzoek is gewoon nodig.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:26

Ik wil het ook graag doen. Ben alleen een beetje een flauwvaller met bloed geven. Injecties whatsoever doet me niets maar als er 'getapt' wordt... Is dat een probleem denken jullie? Wil het wel graag namelijk..

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:29

Ik heb respect voor iedereen die bloed geeft, het is zeker voor een goed doel..!!

Mijn moeder is overleden aan Leukemie.
Als je dan ziet hoeveel bloed van donoren wordt gebruikt...pff..

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:45

Ik ben een jaar of 8 bloeddonor geweest.. Maar sinds ik heb gehoord dat de leiding/directie tonnen per jaar "verdient" (in mijn ogen geheel niet terecht) was voor mij eigenlijk de maat vol en ben ik gestopt met mijn 'vrijwilligerswerk' waarvoor ik wel altijd in eigen tijd helemaal naar Nijmegen croste en zo 2 uur kwijt was.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:46

Ik zou eigenlijk ook wel graag bloeddonor willen worden. Ik vroeg me alleen af of het ook impact heeft (het aftappen) als je zelf bv ondergewicht/lichamelijk niet sterk bent. Zelf heb ik wel eens buisjes (3 ofzo) gegeven voor onderzoek (ziekte) en daar merkte ik weinig van, maar kan me voorstellen dat die wel ietsje meer is, en of dat gevolg kan hebben voor mijn eigen lichaam. Ik ben sowieso 10 kilo te licht voor mijn lengte, en fysiek gewoon niet erg sterk. :) Zijn mijn zorgen voor niets?

Overigens ben ik altijd al zo geweest hoor, geen anorexia oid hier :) (voor men zich zorgen maakt :) )

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:04

lenaa_tje schreef:

Daarom doe ik het ook niet meer. Was altijd wel bloeddonor, maar sinds bekend is dat ik lyme heb ga ik niet meer.

Edit: het is trouwens niet meer mogelijk om in mijn bloed de antistoffen tegen lyme te zien, daarvoor heb ik de infectie al te lang (enkele jaren). Maar de lymebacterie kan nog wel degelijk in mijn bloed circuleren en zo kan ik ongemerkt veel mensen besmetten.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:29

Flux schreef:
Ik zou eigenlijk ook wel graag bloeddonor willen worden. Ik vroeg me alleen af of het ook impact heeft (het aftappen) als je zelf bv ondergewicht/lichamelijk niet sterk bent. Zelf heb ik wel eens buisjes (3 ofzo) gegeven voor onderzoek (ziekte) en daar merkte ik weinig van, maar kan me voorstellen dat die wel ietsje meer is, en of dat gevolg kan hebben voor mijn eigen lichaam. Ik ben sowieso 10 kilo te licht voor mijn lengte, en fysiek gewoon niet erg sterk. :) Zijn mijn zorgen voor niets?

Op zich zou dat geen probleem moeten zijn. Ze tappen per keer een halve liter bloed. Zorg er alleen voor dat je altijd van te voren goed hebt gegeten voordat je bloed af laat tappen!! Ik ben niet zo'n ontbijt-type en heb daar een keer nuchter gelegen (rond 10 uur 's morgens). Geen probleem totdat ze de naald uit mijn arm haalden na het bloed geven.. Ging bijna van mijn stokje :D Na wat boterhammen, soep en druivensuiker ging het snel weer beter gelukkig maar je hebt wel een ondergrond nodig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:09

Volgens die online lijst mag ik in principe bloed doneren.
Echter weet ik nu al dat als ik op gesprek ga, ik weer weg gestuurd wordt.
Dus nee, geen donor hier (ook geen organen). :n

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:18

Frensie hier op Bokt werkt bij Sanquin. Wellicht kan zij nog info geven voor diegenen die daarnaar op zoek zijn.
Ik wil ook wel doneren, alleen willen ze mij niet hebben. Heb al een aantal keren het formulier ingevuld, maar heb nog nooit reactie gehad...

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:19

Flux schreef:

Overigens ben ik altijd al zo geweest hoor, geen anorexia oid hier :) (voor men zich zorgen maakt :) )

Je moet minimaal 50 kilo wegen om bloed te geven, ik weet niet of je wel meer dan dat weegt omdat je het hebt over ondergewicht?

Ik heb me twee weken geleden ingeschreven als bloeddonor en vorige week de brief ontvangen, maar ben nog niet gebeld voor een keuring. Alleen ik ben in de tussentijd twee kilo afgevallen en die moet ik eerst weer aankomen voordat ik bloed mag geven (zit net onder de 50 kilo..). En heb vandaag mijn bloed laten testen, maar ik wist twee weken geleden nog niet dat ik dat ging laten doen. Dus als ze bellen moet ik het voorlopig toch nog afzeggen..