Griepspuit, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Griepspuit, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:14

Ik krijg de prik ook al een aantal jaren, nog nooit last van gehad.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:16

Ik haal hem altijd en merk ook dat ik minder vaak ziek ben dan wanneer ik hem niet haal :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:17

Ik krijg ook elk jaar een oproep vanwege mn longproblemen, maar heb hem maar een keer gehaald, ben toen meteen de dag erop 2 weken lang heel ziek geweest, dus was meteen wel genezen zogezegd, nu haal ik hem niet meer en het gaat prima eigenlijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:21

Juist om wat Ineke zegt (griepvirus muteert) haal ik geen griepprik. Maar ik val dan ook niet in de risicogroep.

Mensen die daar wel in vallen, kunnen veel meer problemen krijgen van een griepje. Dat is ook de reden waarom zij al zo ziek/suf worden van een verzwakt griepvirus (griepprik).
Besef dus wel dat als je in die groep valt, en de prik niet haalt, je veel en veel zieker wordt als je griep krijgt dan van de griepprik zelf.

Daarbij is het ook een beetje in de maatschappij geïntegreerd dat je je inent voor van alles en nog wat, en vaak doen de huisdieren daar 'vrolijk' aan mee.
Voor mij en mijn beesten geen entingen dus, al helemaal niet jaarlijks. (Als mijn honden naar een pension ofzo zouden moeten, zou ik ze wel weer inenten.)

De laatste keer dat ik griep had was *denkt diep na* ongeveer 5 jaar geleden.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:23

Moet je wel net mazzel hebben dat je dan ook net tegen het virus dat je hebt bent ingeent. Dat zou bij mij namelijk het geval juist niet zijn :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:27

Heb 'm in 2010 voor het eerst gehaald. Begin 2011 werd ik ziek.. Nou ik ben nog nooit ZO ziek geweest! Dus ik weet nog niet of ik 'm ga halen.. Denk het niet eigenlijk :')

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:32

Ik krijg de griepspuit al sinds mijn 19e (word volgende week 33) Ik heb een reumavariant en heb vaak erg veel last van mijn ribben en borstbeen. Als ik griep kreeg was dat nog heftiger. Ik had hem eerst dus voor de pijn die erbij komt. + als reumapatiënt was ik ook de doelgroep.

Inmiddels heb ik sinds 2 jaar nieuwe medicijnen en die werken weerstandsverlagend. Ik moet de griepspuit nu ook verplicht halen. Als ik echt de griep krijg, duurt hij bij mij veel langer dan bij mensen van wie de weerstand wel goed werkt. + dat daar nog bij komt, dat ik dan mijn medicijn niet mag spuiten, totdat de griep over is, wat weer tot extra pijn leidt...

Kortom: ik haal hem zeker wel weer :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:35

Ik haal hem ook, ook hier bronchitus en sowieso een lage weerstand door omstandigheden.
Jammer genoeg heb ik al een flinke griep achter de rug met daarna een flinke longonsteking en na 4 week ben ik nog niet helemaal de oude maar goed daar voor laat ik het niet de griep prik te halen! voorgaande jaren ook nooit meer echt lang ziek geweest, wat ik voor dat ik de prik kreeg wel had, heb wel is 4 week op bed gelegen. Niet leuk in je examenjaar!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:19

Ik haal hem ook. Ik werk in de zorg en werk dus met risicopatiënten. Ik doe het dus niet zozeer voor mezelf, meer voor de patiënten.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:54

Ik haal hem ook elk jaar, hoor idd ook bij de risico groep ivm hartpatient.

Heb er altijd weinig last van, beetje beurse arm, maar dat is ook zo weer over ( als ze het spul rustig inspuiten :+).
Ben er nog nooit ziek van geweest.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:03

Ik heb dit jaar ook voor het eerst een oproep gehad.
Ik had zoiets van HUH :? en was zo nieuwsgierig over het waarom, dat ik gisteren de HA heb gebeld :+
Ik had zelf al diep nagedacht en was tot de conclusie gekomen dat het door mijn Betablokker zou moeten komen. Dit was ook zo en aangezien ik die nu allang niet meer slik, had ik hier nooit weer aangedacht natuurlijk.
De HA maakt gewoon een lijst van mensen die bepaalde medicijnen slikken. Aangezien ik me niet meer kan herinneren wanneer ik voor het laatst griep gehd heb, heb ik in overleg met de HA besloten dat ik hem niet ga halen. Het is in mijn geval gewoon echt niet nodig.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:39

Ik krijg hem al sinds m'n 3e en heb nog geen jaar overgeslagen dus ook dit jaar maar halen. Loop nu ook stage in de zorg en daar is het verplicht dus heb niet echt een keuze.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:45

ik haal um ook elk jaar, nu voor de elfde keer.
Ik heb diabetes, dus ook een risicogroep.
Ik heb er nooit last van eerlijk gezegd!

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:32

ik haal hem altijd wel,ik val ook in een risico groep met mijn astmatische bronchitis, helaas ben ik als de dood voor naalden.
ik heb er ook ieder jaar wel last van dat ik wat suf en snotterig ben daarna, maar nooit echt ziek .

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 03:30

ik krijg elk jaar wel een oproep ivm mijn werk in een verpleeghuis, maar heb hem nooit gehad.
het is niet verplicht bij ons.
en ivm zwangerschap mag ik hem nu niet hebben. tenminste, dat stond als 1 van de redenen wanneer je hem niet mag hebben.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:29

_Amara_ schreef:
ik krijg elk jaar wel een oproep ivm mijn werk in een verpleeghuis, maar heb hem nooit gehad.
het is niet verplicht bij ons.
en ivm zwangerschap mag ik hem nu niet hebben. tenminste, dat stond als 1 van de redenen wanneer je hem niet mag hebben.

Waar stond dit als ik vragen mag?? Want wij geven hem voor zoverik weet wel aan zwangeren en tijdens de lactatieperiode.
Ik heb het ook even opgezocht:

Citaat:
Vaccinatie is gecontraïndiceerd in de volgende gevallen:
• Tijdens een acute ziekte;
• In de herstelfase na ziekte;
• Bij een bestaande allergie voor kippeneiwit

2.5.1 Zwangerschap/borstvoeding
Voor zover bekend kan de influenzavaccinatie zonder gevaar gegeven worden tijdens de
zwangerschap en bij borstvoeding

Bron: http://www.enkeleregel.nl/Influenzavaccinatie.pdf (bestaande uit oa de NHG en die is zeer betrouwbaar)

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:26

dat stond in de uitnodiging voor de griepspuit.
er stond:

in de volgende gevallen mag je geen griepvaccinatie:

- als je allergisch bent voor kippeneiwit
- als je de ziekte van Guilain Barre hebt (gehad)
- in geval van zwangerschap of geplande zwangerschap binnen 3 maanden.

ik moet wel eerlijk zeggen, als je op internet rond gaat kijken bij bijsluiters ed zegt de een dat je hem wel mag hebben en de ander weer van niet omdat ze niet zeker zijn of het schadelijk is.
omdat die 3 punten bij de uitnodiging stonden. neem ik hem dus niet.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:05

ik heb even wat voorbeelden opgezocht.

Zwangerschap
Er zijn onvoldoende gegevens om de eventuele schadelijkheid van dit vaccin tijdens de zwangerschap goed vast te stellen.

Dit vaccin niet toepassen de zwangerschap (tenzij de arts anders voorschrijft).

Borstvoeding
Dit vaccin kan voor zover bekend tijdens de periode van borstvoeding volgens voorschrift worden toegepast.

bron: www.consumed.nl

Mag ik Griepprik gebruiken als ik zwanger ben of borstvoeding geef?
U kunt dit middel gebruiken. Het wordt al jarenlang gebruikt door zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, zonder nadelige gevolgen voor het kind.

bron: www.efarma.nl

dit zijn maar 2, maar wel tegenstrijdig...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:09

Dit is toch niet tegenstrijdig? Borstvoeding is geen probleem, maar liever niet tijdens de zwangerschap.

Ik werk in een ziekenhuis en krijg dus ook jaarlijks de oproep. Ik heb echter nog nooit griep gehad en de verhalen van mensen die ziek worden na de griepprik staan me niet echt aan, dus ik denk dat ik hem ook dit jaar weer niet ga halen.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:12

ik bedoel, dat ene zegt dat je hem tijdens de zwangerschap gerust mag hebben, en de ander liever niet omdat er onvoldoende gegevens zijn op eventuele schadelijkheid van het kindje

dat van de borstvoeding heb ik er per ongeluk bij gekopieerd. het ging mij om de zwangerschap

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:21

Oke dan snap ik 'em :)

Het probleem is met griepvaccins dat de tijd tussen ontwikkelen en testen en vervolgens daadwerkelijk aan mensen geven, ontzetten klein is vergeleken met andere vaccins en medicijnen. Ik zou daarom pas een griepvaccin nemen, als de kans op griep met alle gevolgen van dien groter is dan de kans dat het vaccin gevolgen heeft voor het ongeboren kind.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:24

dan zitten wij geloof ik wel op 1 lijn.
ik heb hem ook nog nooit gehad, maar nu dus helemaal niet. ook omdat het bij onze instelling niet "mag".

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:21

Ik krijg ook jaarlijks de oproep, maar heb hem nog nooit gehaald. Als ik ziek moet worden dan word ik dat toch wel.

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:30

Mijn vader heeft 2 jaar geleden ook een griep prik gekregen op zIjm werk( werkt met oudere mensen) Een paar dagen later kreeg hij bloed in zijn mond en allemaal bloed vlekken over zijn lijf. Hij is toen naar de huisarts gegaan en heeft bloed laten prikken. Wat eruit datbloedonderzork kwam was dat hij nog maar 1 witbloedplaatje had! Moest dus gelijk naar het ziekenhuis en heeft 10 dagen in het ziekenhuis gelegen! Sinds difn haalt hij geen griepprik meer!