Kind met concentratieproblemen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:46

Ariebren schreef:
Vroeger had een juf of meester een klas met bijna 40 kinderen.
Alle kids gewoon mee doen met de les.
Tegenwoordig heeft de juf of meester een klas met 5 dyslectische, 5 adhd of wat voor afwijkingen, daarnaast een aantal gezellige drukke kinderen, sommige zijn bedplassers,suiker probleempjes, of verzin maar een afwijkijng.

Het wordt tijd dat er gewoon weer les gegeven wordt en de dicipline gehandhaafd wordt.
Heel verstandig dat je er niet in mee gaat.

Ow dit vind ik een hele erge reactie. Terug naar vroeger is niet altijd een vooruitgang. Vroeger was een kind met ADHD gewoon een vervelend jong en werd zo behandeld, of dat ze daar beter van worden?? Gaan we nog verder terug werd een linkshandig kind met een stok geslagen om rechts te gaan schrijven. Je kan alles onzin vinden maar de vooruitgang staat niet stil. Ik ben blij dat ik voor mijn oudste zoon met afwijking passende hulp krijg in de vorm van ouderbegeleiding. Natuurlijk lost dat niet alles op maar ik heb wel handvaten om mijn kind zijn kansen op een gelukkig leven te vergroten.

Thirty

Re: Kind met concentratieproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:54

Ben het wel gedeeltelijk met Ariebren eens.
Wat strikter zou helemaal geen kwaad kunnen! Zouden een boel minder stempels op kids kunnen worden gedrukt met wat duidelijkere regels, en de 3 R's.

Alleen vind ik dat je je er wel van bewust moet zijn dat een kind wel eens echt problemen kan hebben, en daar dus zelf helemaal niets aan kan doen- maar hulp nodig heeft.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:06

Ik, zelf juf, vind het heel raar dat die juf zomaar out of the blue blijkbaar over een psycholoog begint. Normaal gezien, als er een probleem gesignaleerd wordt, zouden imo de ouders onmiddelijk ingelicht moeten worden en is het aan hun de keuze wat er dan gebeurt en normaal gezien, en ik kan me niet indenken dat het in NL zo anders is, gaat er altijd eerst een zorgteam aan de slag met het kind om observaties te maken en dergelijke.

Zomaar aan de deur van een ouder gaan staan en suggereren dat je kind psychologische hulp nodig heeft, vind ik niet correct. Ik zou een nieuw gesprek willen mèt juf en mèt directie om dit te bespreken. Als er iets is waarmee je kind geholpen kan worden, dan is dat zeker goed, maar de eerste stappen zijn altijd voor de school.

Waarmee ik niet wil zeggen dat psychologen zijn voor mensen met zware mentale problemen. Het zou kunnen dat dit kind daarmee gebaat is, maar het kan ook zijn dat zijn problemen met concentratie door simpele hulpmiddelen in de klas opgelost kunnen worden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:51

Pascal schreef:
In groep 1 en 2 was er niets aan de hand en is dit niet ter sprake gekomen!
Hij ziet zijn vader wel maar dat zijn vaak korte periodes, hij is niet vaak een hele dag bij zijn vader!

Mijn zoontje is wel aanwezig, maar meer in de zin dat hij altijd wel wat te vertellen heeft wat hij meegemaakt heeft.
Maar kan ook gewoon rustig spelen en op de bank zitten.

Hij is wel snel afgeleid, maar als ik dan tegen hem zeg van komop we zijn nu een boekje aan het lezen heeft hij zijn aandacht er zo weer bij.

Het is ook alleen met lezen, want met rekenen en andere dingen lag hij weer hoger dan andere kinderen!

En ik snap wel dat ze er vroeg bij willen zijn als er echt een concentratie probleem zou zijn, maar hij zit net 7 weken op school en het is een kind van 6.

Ze mogen van mij best wat testjes doen op school en mocht daar echt een probleem naar voren komen kunnen we vanuit die situatie nog handelen, maar om nou meteen naar de eerste beste psycholoog te rennen vind ik een beetje vroeg en overtrokken.

Ik snap heel goed dat je schrikt van zo'n opmerking, vooral omdat die uit de lucht kwam vallen. Ik vind het wel onzorgvuldig gedaan door de leerkracht, maar de gedachte erachter vind ik niet heel erg. Vroegtijdige signalering is beter dan er te laat achter komen en denken "Als we dit eerder hadden geweten, dan ...".

Omdat je zegt dat het alleen met lezen is en omdat "het probleem" nu in groep drie begint, zou misschien kunnen worden gekeken naar de mogelijke aanwezigheid van lees- of spellingsproblemen.. Als er een RT'er of IB'er in de school aanwezig is, zou die daarbij aan kunnen bijdragen door zelf te testen of toch door te verwijzen naar de juiste persoon.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:28

Citaat:
Ik, zelf juf, vind het heel raar dat die juf zomaar out of the blue blijkbaar over een psycholoog begint. Normaal gezien, als er een probleem gesignaleerd wordt, zouden imo de ouders onmiddelijk ingelicht moeten worden en is het aan hun de keuze wat er dan gebeurt en normaal gezien, en ik kan me niet indenken dat het in NL zo anders is, gaat er altijd eerst een zorgteam aan de slag met het kind om observaties te maken en dergelijke.

In Nederland hoort dit ook zo te gaan.
Eerst worden de ouders ingelicht en daarna pas gaan er mensen mee aan de slag,
als het goed is betrek je ouders er zo snel mogelijk bij want het gaat om hun kind.

Daarom vraag ik mij af of de juf toestemming heeft gevraagd voor verder onderzoek, maar dan lijkt mij dit toch iets wat ook al bij groep 1,2 gesignaleerd had kunnen worden.
Of de school heeft iets gemist of is niet duidelijk genoeg geweest naar de ouders of de ts heeft signalen van de school gemist.
Of het komt inderdaad nu pas aan het licht.

Verder onderzoek kan nooit kwaad imo dan weet je waar je aan toe bent en geef je de leerkracht de middelen om zo goed mogelijk je kind te begeleiden.
Als de ts het gevoel heeft dat er stappen zijn overgeslagen dan lijkt me een gesprek op zijn plaats.

De leerkracht en de ouders hebben allebei het beste voor met het kind dus tegenover elkaar gaan is echt zonde van de tijd.
Laatst bijgewerkt door justkid op 06-10-11 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 07:31

Euhm even voor de duidelijkheid, als hij echt problemen zou hebben zou ik daar uiteraard iets aan doen.
Maar in groep 1 en 2 was er niets aan de hand, en heb ik zelfs nog aangegeven dat het wellicht beter was om hem nog een jaartje te laten kleuteren omdat hij nog zo speel was.

Vonden hun niet nodig.

Nu naar 2 maanden in groep 3 beginnen ze te gooien met pshchologen, terwijl ze er nog niets maar dan ook niets aan gedaan hebben om te kijken of we het eventueel kunnen stimuleren en of het dan beter wordt.

Ze niet kun je vanuit daar verder kijken....

Maar zolang ze daar nog niets aan gedaan hebben, maak ik nog geen afspraak bij de HA voor een verwijzing..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:36

Maar wat wil je precies stimuleren?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 07:39

Het lezen..
Doormiddel van werkjes thuis..

Lezen is het enige waar hij moeite mee heeft om in mee te komen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:40

Citaat:
Nu naar 2 maanden in groep 3 beginnen ze te gooien met pshchologen, terwijl ze er nog niets maar dan ook niets aan gedaan hebben om te kijken of we het eventueel kunnen stimuleren en of het dan beter wordt.

Ze niet kun je vanuit daar verder kijken...

Ik vind het wel jammer dat je er zo over praat, de school is niet je vijand.
Je zou ook om een verhelderend gesprek kunnen vragen;
Wat zijn nou in werkelijkheid de plannen en welke stappen moet je eerst en daarna zetten.
Je kunt ook rustig aangeven dat je het nog te vroeg vind voor gegooi met psychologen :P
en dat je eerst samen met de juf wil kijken wat je thuis kunt doen.

Ik zou dan wel heel regelmatig met juf overleggen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 07:45

Dat heb ik gister ook aangegeven hoor ;)

Dat ik eerst andere dingen wil proberen voordat we naar een psycholoog gaan.
En dan we goed contact houden over hoe het verder gaat met hem...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:54

Pascal schreef:
Het lezen..
Doormiddel van werkjes thuis..

Lezen is het enige waar hij moeite mee heeft om in mee te komen.

Verstandig! Misschien kan je dat nog afstemmen met de juf, dat zij weet wat jij thuis doet om het lezen te stimuleren? Ze heeft vast wel tips (boekjes, opdrachten, werkwijzes etc.) om het zo nuttig, maar ook zo leuk mogelijk te maken voor je zoontje. :)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 17:27

Je dat vond ik ook.

Misschien vind hij het echt gewoon moeilijk om erin te komen en daar wil ik eerst achter komen.
Het kan ook allemaal reuze meevallen met zijn 'problemen'
Ik denk dat hij gewoon echt opstart problemen heeft, hij geeft zelf ook aan dat hij het spelen mist en het lezen niet zo leuk vind!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:42

Jammer dat de school juf de geschiedenis weet van je gezinnetje.
Zij gebruikt die geschiedenis gelijk om een stempel op je zoontje te drukken.

Gun het kind zijn lol en leven.
Je zegt dat hij vrolijk is, wees blij, niks leuker dan een vrolijk en lief ventje wat om je heen loopt.
Lekker stampen in de plassen, lekker voetballen, lekker vies en moe thuiskomen van het spelen.
Lekker bij moeders kruipen die dan een stukje voorleest uit een spannend boek.

En de rest van de vakken vindt hij leuk, nou dan komt lezen en schrijven ook vanzelf.
Denk dat de juf maar eens moet gaan nadenken over lesgeven en niet gelijk een kind een stempel geven.

7 weken in groep drie, mag zo'n ventje de tijd hebben om zijn draai te vinden ??

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:53

Citaat:
En de rest van de vakken vindt hij leuk, nou dan komt lezen en schrijven ook vanzelf.
Denk dat de juf maar eens moet gaan nadenken over lesgeven en niet gelijk een kind een stempel geven.

7 weken in groep drie, mag zo'n ventje de tijd hebben om zijn draai te vinden ??

Lezen en schrijven komt niet vanzelf :n
Na zeven weken kun je al wel zien of het lukt of niet en als het niet lukt ben ik blij dat de ts thuis aan de slag gaat.
En mocht dat ook niet helpen dan hoop ik echt dat ze toestemming geeft voor verder onderzoek.

Ik denk namelijk nog steeds dat de juf dat heeft bedoeld met die psycholoog
Volgens mij wil de juf helemaal geen stempel geven :roll: ze wil gewoon het kind verder helpen.
Hoe eerder juf aan de bel trekt hoe beter lijkt mij.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:57

ik heb ook zo,n warhoofd ( kind 11 dus ook ) concentratie is niet zo best, schrijven wil niet zo best. ik ben dan wel naar een psych geweest. die hem na twee keer gezien te hebben de sticker add erop plakte. advies was naar de kinderarts.

daar ben ik ook geweest en echt 5 min later stond ik weer buiten. met een recept voor ritalin.

nou dat was een succes, na drie weken hadden we een doodongelukkig mannetje, hij viel af was de hele dag verdrietig, had rare tics , echt vreselijk.

de medicijnene zijn we mee gestopt, hij is zo als hij is

het blijft emmeren op school dat wel, op zich scoort hij aardig goed, heeft uitschieters naar heel goed, zijn werk afkrijgen blijft een drama. een weekkaart kan hij niks mee ( waar te beginnen ???)

speciaal onderwijs had ik geen moeite mee, maar zijn iq is daarvoor te hoog

gelukkig is hij nu wel weer gewoon zo als hij hoort , een blij mannetje met veel gevoel voor humor, gek op dieren en graag buiten.

hij zit nu in groep 7, ik ben aan het proberen om hem volgend jaar naar het praktijk onderwijs te krijgen, dan kan hij tenminste wat gaan doen ( zijn eigen woorden.

ik zou met die psych nog maar lekker wachten, laat je niet gek maken, jij kent hem het beste toch ???

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:07

Jee sassefras dat is wel een hele foute ervaring :(
ik kan me voorstellen dat je helemaal genoeg hebt van psycholoog en kinderarts bah.

Wij hebben die ervaring (gelukkig) niet op school, al blijft het vaak wel een heel gedoe om de medicatie goed te krijgen en soms helpt dat ook helemaal niet.
Het wil niet zeggen dat er bij de ts haar zoontje ook zo'n diagnose wordt gesteld.

Wij hebben zo langzamerhand al redelijk veel ervaring met kinderen bij wie het allemaal niet vanzelf gaat.
Je kunt er in de klas namelijk al een heleboel aan doen maar dan moet je wel uitgaan van mogelijkheden en niet denken dat kinderen maar lastig zijn als het niet meteen lukt.
Bij sommige scholen wordt nog wel zo gedacht en dat is erg jammer.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:12

justkid schreef:
Ik denk namelijk nog steeds dat de juf dat heeft bedoeld met die psycholoog
Volgens mij wil de juf helemaal geen stempel geven :roll: ze wil gewoon het kind verder helpen.
Hoe eerder juf aan de bel trekt hoe beter lijkt mij.

Maar een juf zou beter moeten weten dan zomaar zeggen dat het kind naar een psycholoog moet. Een juf moet eerst via de gangbare wegen op school aan de bel trekken. Een school kan normaal gezien zelf eerste nodige stappen zetten om te diagnosticeren in samenspraak met ouders en daarbij ook beroep doen op een psycholoog.

Er is een verschil tussen aan de bel trekken en op eigen houtje naar een ouder thuis toegaan en zeggen dat het kind naar een psycholoog zou moeten. Dat is gewoon echt niet de normale of correcte manier van werken en ik zou me echt tot de directie richten in zo'n geval. Je kan contact opnemen met een ouder als er een probleempje is met iets, dat wel. Maar een ouder vragen naar een psycholoog te gaan doe je echt niet zonder eerst grondig vanuit de school samen met de ouders te werken. Zoiets hoort in een later stadium.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:27

Citaat:
Er is een verschil tussen aan de bel trekken en op eigen houtje naar een ouder thuis toegaan en zeggen dat het kind naar een psycholoog zou moeten. Dat is gewoon echt niet de normale of correcte manier van werken en ik zou me echt tot de directie richten in zo'n geval. Je kan contact opnemen met een ouder als er een probleempje is met iets, dat wel. Maar een ouder vragen naar een psycholoog te gaan doe je echt niet zonder eerst grondig vanuit de school samen met de ouders te werken. Zoiets hoort in een later stadium.

Natuurlijk is dit niet een goede/normale gang van zaken.

We hebben hier alleen het verhaal van de ts.
Volgens mij gaat ze nu in overleg met school aan de slag met het lezen.
En ik denk nog steeds dat juf toestemming wilde vragen voor verder onderzoek.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:38

Dat we enkel het verhaal van de ts hebben, dat is bij elk topic bijna zo. Ik ga er ook in vertrouwen vanuit dat haar verhaal klopt en als ouder is het normaal dat je op zoiets fel reageert.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:50

In groep een en twee hebben ze nog meer speeltijd, in groep drie moeten krijgen ze meer werkjes, langer stilzitten en meer concentratie.

Een psycholoog is nog geen psychiater. Waarom niet gewoon een keer vrijblijvend langs gaan en kijken waar ze allemaal aan denken.
Er zijn scholen waar je voor extra begleiding bijna op je knieen moet.
De school had het misschien wat subtiler kunnen brengen.

Ik heb een kind met ADHD die zich dus ook moeilijk kan concentreren. Wij hadden dit gevoel al dat hij 2 a 3 jaar oud was. School wilde er toen niet aan.
Mijn zwager is psycholoog en ADHD zit hier in de familie. Wij hebben toen doorgezet en met 5 jaar is hij begonnen met medicatie.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:53

Ik had vroeger ook weinig consentratie, buitenspelen vond ik het leukste wat er was!
Maar, als het om "werken" ging werd er altijd gezegd dat ik lui was. Ook ik kletste heel veel, en niet verlegen of wat dan ook. Wel moeite met lezen, en in het begin wou ik ook niet lezen.
Voor het lees probleem heeft mijn moeder een abbonnement op de Donald Duck genomen. De eerste keer vroeg ik of ze voor wou lezen, haar antwoord was dat ik dit zelf moest lezen... Dus dat ben ik gaan doen.

En dan over het "lui" zijn. Dat speelde ook zo'n beetje vanaf groep drie, op dat moment wordt er nou eenmaal meer van kinderen verwacht. Groep 1 en 2 is toch veel meer spelen, en nog klein mogen blijven.
In al mijn raporten staat dat ik een slechte consentratie heb, en dat als het om werk gaat ik lui was. Verder was alles ok, leuk kind, lief etc etc.
Toen ik in de eerste klas van de middelbare school zat is er toch nog een dyslectie test gedaan, waar uit bleek dat ik behoorlijk dyslectiesch ben. Niets lui dus, ik kon het gewoon nog niet volgen.

Ik heb het er wel eens moeilijk mee gehad, dat leren zo moeilijk ging, ik ben meer van het leren in de praktijk en niet vanuit een boek. Alhoewel het nu heel veel beter gaat, ik ben echt gek op lezen, heb geen consentratie problemen meer, alleen zo nu en dan wat spelfoutjes ;)

Ik denk dat testen helemaal geen kwaad kan, een kind heet echt niet door waarvoor het bedoeld is. En als je weet of er iets of niets aan de hand is kan je daar ook beter op inspelen en je zoontje daar beter bij begeleiden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:54

Ff een vraagje tussendoor.
Ik ben van de jaren vijftig en werd na twee jaar spelen op de kleuterschool in klas 1 geplaatst van de lagere school.
Op de kleuterschool werd niets gedaan aan lezen, schrijven en rekenen.
Wel tekenen, prikken, knippen, plakken, verf en buitenspelen.
Heerlijke tijd.

De eerste dag in klas 1 was heel indrukwekkend.
Ik weet nog heel goed hoe dat ging.
Al mijn klasgenootjes en ikzelf natuurlijk werden door de moeders persoonlijk afgeleverd bij de juf.
Zoek maar een bankje op en daar ging je braaf zitten.
De zittenblijver van het vorige jaar, ik weet zijn naam nog, had de eer om iedereen een papier met potlood te geven.
We moesten gaan tekenen.
En toen iedereen er was, werd de eerste les gegeven.
Het eerste woordje: an
Elke dag een woordje erbij; en, moe, de, muis, een, val.

Langverhaal maar :
Wordt er tegenwoordig in groep 1 en 2 ook al lees les gegeven ??

De bijgevoegde foto is klas 3, eigenlijk iedereen uit klas 1.

http://www.schoolbank.nl/include/images ... /blank.gif

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:57

Wat is er fijner als een vrolijk kind wat lekker buiten speelt, voetbalt, klimt en klautert? Mijn zoon (nu 23) was als kind erg druk (nu nog trouwens) en kon zich ook moeilijk concentreren. Wat hij wel kon, was dingen van Lego bouwen. Kon hij een middag mee zoet zijn. Dan kon hij zich wel concentreren. Hij is zo druk in zijn hoofd dat hij niet leesbaar kan schrijven. Hij denkt sneller dan dat hij schrijft. Was vroeger een drama, tegenwoordig doet hij alles op de pc. :D Toen hij eenmaal leerde lezen, werd hij lid van de bibliotheek en gingen we vaak boeken lenen. Hij nam een stapel mee (zoveel als mocht) en las alles van voor tot achter. Toen hij eenmaal de lol van het lezen had ontdekt, las hij ook alles.
Ik vind het ook erg drastisch dat de juf begint over een psycholoog. Laten ze op school hem eerst eens bij een juf/onderwijsassistent/ hulpjuf (hoe het dan ook mag heten tegenwoordig) apart nemen en met hem apart gaan lezen. Een soort van bijles.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:57

Ik denk dat dat een beetje aan de ontwikkeling van het kind ligt.
Mijn oudste zoon las in groep twee al mee met groep drie. Hij heeft in Nederland op de basisschool extra werk gehad omdat hij ver voor was op zijn leeftijdsgenoten.

Mijn jongste zoon (ADHD) krijgt nu extra schrijfles omdat hij daar dus totaal geen intresse voor heeft. Speelt ook liever buiten. Huiswerk was ook een drama dat begind nu de goede kant op te gaan (is nu 8 jaar)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:02

ergens heb je daar wel een punt, mijn zoontje heeft bijna de pech om op een daltonschool te zitten, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zijn daar de belangrijkste dingen. ( super maar voor hem niet zo zelfsprekend dus ) zelf regelen wanneer en wat je gaat maken. doe er daar 30 van in een klas. iedereen doet wat anders, werkt op de gang of holt rond.

niet zo heel raar als je je dan niet kan concentreren toch ???, extra begeleiding in de vorm va RT is niet te krijgen.

dat betaal ik dus al twee jaar zelf, geloof me..... hij is duurder in onderhoud dan een paard :+