akishino schreef:@TS, erg fijn om te horen dat je een goed gesprek hebt gehad met je moeder. DAt is voor alletwee een stap in de goede richting. Ik kan me voorstellen dat ze het (nog) niet geaccepteerd heeft.
Ik zal mijn ziekte nooit helemaal kunnen accepteren maar heb het net als Annick75 wel een plaatsje gegeven en kan er goed mee om gaan. Het is voor een controlfreak en perfectionist als ik, erg moeilijk om zo'n ziekte helemaal te kunnen accepteren, maar heb wel de rust gevonden om "ermee om te gaan".
Erg herkenbaar! Hoewel ik mezelf niet direct als echte controlfreak beschouw, hou ik toch wel liefst de touwtjes in handen. zelfs geduwd worden met de rolstoel vind ik vreselijk, maar goed, nu heb ik er tenminste een waar daadwerkelijk zelf mee te rijden valt. Perfectionistisch ben ik tot op zekere hoogte wel, hoewel ik dat tegenwoordig in sommige situaties ook wel wat beter weet los te laten.
@TS, ik hoop ook dat je moeder ooit die rust kan vinden, maar dat is bij mij ook een meerjarenplan geweest. De eerste jaren ben ik erg goed geweest in struisvogelen, kop in het zand en stug doorgaan met waar ik mee bezig was, tot ik letterlijk werd teruggefloten, zowel lichamelijk als geestelijk. Leren omgaan met een moeilijk lijf, of dat nu door ms is, of door wat anders, is niet gemakkelijk.
Op het msforum waar ik veel kom, zeggen ze ook vaak: ms heb je niet alleen, dat heb je met het hele gezin. Ofwel, iedereen in je nabije omgeving heeft er 'last' van en moet er mee om leren gaan. Als er op het eerste gezicht weinig zichtbaar is, dan is het erg moeilijk voor de omgeving om begrip op te brengen voor de beperkingen die iemand heeft.
Dat merk ik zelf en dat zie ik ook aan/bij mijn zus die zwaar herseninfarct heeft gehad en geen zichtbare 'schade' heeft, maar wel degelijk (behoorlijke) onzichtbare schade. Pas nu ik veel meer aangewezen ben op mijn krukken en rolstoel beginnen mensen door te krijgen dat er echt serieus wat aan de hand is, maar de vermoeidheid en de cognitieve veranderingen krijgen mensen veel minder mee, die zie je niet. En de pijn die ik soms hevig heb, ziet ook niemand.