Zusje pro ana/anorexia?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Zusje pro ana/anorexia?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:08

Ik denk dat ze daar best pist off van kan worden en defensief wordt....? Want je hebt daarna immers gevraagd of je erop mocht...of je moet er een draai aangeven dat het was toen ze een keer niet thuis was en je ff iets wilde opzoeken. Maar ik zou niet zeggen dat je nog een keer bewust gekeken hebt.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:12

Nee, de tweede keer ga ik inderdaad niet zeggen..

Ik weet dat ze het prima vind dat ik haar I-pod af en toe gebruik om wat op te zoeken (heb zelf geen internet op mijn telefoon namelijk) en het was toeval dat ik nu op haar laatst bezochte site terecht kwam (de pro ana site dus)
Ik schrok daarvan en ik wilde niet dat zij zag dat ik dat gezien had, dus legde de I-pod snel weg en vroeg het aan haar, om haar de gelegenheid te geven om de site weg te halen.
Dit is ook wat ze uiteindelijk deed, wat ik ook wel weer een signaal vind

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:14

Hoe wil je het haar melden? Want ik bijv heb een erg goed geheugen en zou terug denken van: heb ik dat toen en toen wel bekeken etc? Je kan moeilijk zeggen dat je het al gezien hebt en toen haar vroeg dat ding te lenen. Maar goed dit zijn details :)

Dat ze het af wil sluiten, tja ik ben zelf met ALLES altijd geweest dat iemand pas op mijn pc mocht als ik alles dicht had, ook bijv bokt, msn, whatever. Het hoeft niet altijd iets te zeggen. Hoewel er natuurlijk al meer aanwijzingen zijn.

Ben benieuwd hoe ze het oppakt.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:19

ik zou der niet te veel met pro-ana confreteren , het is een hele groep die alles er aan doen om niet ondekt te worden met dat ze zo bezig zijn met eten.
Voor mij was het echt een hel op "ondekt" te worden met mijn geheim.
het was iets van mij en daar mocht niemand aan komen.
Je kan het wel proberen te vragen als je al verder over haar eet gedrag heb.
bijv. je heb toch ook van die site's waar ze allemaal tips geven enzo ? zit jij daar ook op ?
Als je je zusje goed kent weet je wel of ze liegt of niet.

Maar je zegt dat je ES al van dicht bij heb mee gemaakt?
Kan je die gene niet vragen met je zusje te praten ?
Herkenning doet heel veel met iemand die een ES hebben.

Als ik je nog ergens mee kan helpen , mijn pb staat open

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:24

Zonnetje81: Dat wil ik ook eerlijk vertellen :j Dat ik haar i-pod pakte, de site zag, schrok en het daarna vroeg omdat ik geschrokken was..Zo is het gegaan, zo ga ik het vertellen :j

En dat afsluiten, ja daar heb je ook wel gelijk in :j Het valt me echter op dat ze haar I-pod heel veel afschermt als ik even bij haar kom zitten ofzo
Gister zat ze gewoon op de vaste pc en dan ook nog op internet op haar I-pod en die deed ze snel weg toen ik de kamer in liep..
Het lijkt er dus op dat ze "slim" genoeg is om alleen via haar I-pod de ana sites te bezoeken

Nestle: 2 vriendinnen van mij hebben een eetstoornis gehad, maar met beide heb ik eigenlijk geen contact meer.. Bovendien hebben die ook niet echt een connectie met mijn zusje, dus dat wordt 'm niet :n
Verder kan ik me wel vinden in wat jij zegt; als ik de sites eruit laat, heb ik misschien minder kans dat ze defensief wordt

Aan de andere kant vind ik het belangrijk om eerlijk te zijn: dit is hoe het gegaan is, zo voel ik me nu en zo is de situatie nu eenmaal..Ik heb het nou eenmaal ontdekt, dat kan ik niet meer wissen..
En ik denk dat als ik eenmaal dingen weg ga laten, dat ze er toch wel achter gaat komen op de een of andere manier
Bovendien is op haar eten nog niet zo heel veel op te maken, dus ik verwacht dat ze zich daar makkelijk van af zal gaan maken.. Heb haar een tijdje geleden al gezegd dat ik vond dat ze te weinig at en het enige wat ze daarop zei, was "o maar overdag eet ik veel brood hoor! Heb al dit en dat gehad" en toen liep ze weg..
Ik ben er overdag niet, dus weet niet of dit klopt...

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:29

Jah dat klinkt idd wel iets wat ik ook riep.
hmm , ik zou het in iedergeval echt voorzichtig brengen.
Eerlijk zijn is belangrijk maar als ze helemaal niks meer zegt kom je helemaal nergens meer.

Ik stuur je nog even een pb over wat ;)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:30

Hmm wat een vervelende situatie zeg. Snap dat je hiervan geschrokken bent, maar goed dat je het er al met je moeder over gehad hebt. Ik denk dat het goed is dat je er eerlijk over bent. Waarschijnlijk zal ze wel boos zijn, maar als je het rustig uitlegt zal zij dit wel snappen, al is dat misschien niet direct. I mean, het is een meisje die misschien nog lekker aan het puberen is?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 07:03

Update: ik heb met mijn zusje gepraat :) Zag er enorm tegenop, maar had mezelf de deadline van dit weekend op gelegd en gisteravond voelde ik eigenlijk dat het een goed moment was, dus nu ben ik er gelukkig vanaf ;)

Ik heb haar gezegd dat ik ergens mee zat, namelijk dat ik per ongeluk die site had gezien (dat ik ook foto's van haar heb gezien, heb ik achterwege gelaten) en dat ik daar erg van ben geschrokken..Ik heb haar gevraagd waarom ze daar op zat te kijken en zij zei dat het puur nieuwsgierigheid was omdat een vriendinnetje van haar een eetprobleem heeft..Daar even op doorgevraagd en het meisje blijkt ook al professionele hulp te hebben, dus daar ben ik blij om
Daarna nog een keer terug gekomen op hoe ik me voelde, dat bij mij bij het zien van die site meteen de alarmbellen waren gaan rinkelen omdat ik ervaring heb met eetstoornissen en dat snapte ze ook wel..Ze zei ook dat ze het bewust voor me had afgesloten omdat ze bang was dat iemand wat raars zou denken over haar..
Verder nog goed benadrukt dat als er wel wat was (in de toekomst bijv) dat ze dan altijd bij me kon komen :) Ze reageerde eigenlijk heel rustig op alles, dus het gesprek viel gelukkig heel erg mee

Ik geloof opzich wel wat ze zegt, ze kwam oprecht over :j Verder heb ik haar eten in de gaten gehouden en dat ziet er ook goed uit, dus misschien heb ik een beetje spoken gezien
Er is echter nog wel een klein stukje in mij, dat een beetje argwanend blijft, omdat ik weet dat als er wél wat aan de hand is, ze zou liegen..Dus ik neem het niet 100% voor waarheid aan allemaal, maar ik ben wel heel erg gerustgesteld :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 07:19

Hey Bah wat een naar bericht! Maar ik heb er vertrouwen in hoe jij en je moeder dit met haar bespreekbaar kunnen maken.
Jij bent nog net iets meer recht door zee dan je zusje.
Vraag eens wat hier verder achter zit. Vaak komen deze "gevoelens" en interesses ergens anders vandaan.

Sterkte meiden! (ook mams)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:29

Gelukkig heb je met haar kunnen praten. Ik zou het inderdaad de komende tijd in de gaten houden, gewoon voor de zekerheid nog. Toevallig heeft een jonger stalgenootje van mij een tijdje terug een voorlichting hierover gehad op school en toen hebben ze daar ook sites bekeken. Ik zou me kunnen voorstellen dat zo'n meisje thuis nog eens nakijkt ofzo... Dus misschien valt het inderdaad wel mee en klopt het verhaal over haar vriending als een bus :) persoonlijk zou ik ook info gaan opzoeken als ik erachter kwam dat een goede vriendin iets mankeert.

Succes ermee!!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 01:05

Ik zou toch zeggen, hou het in de gaten... Het zou ook kunnen dat ze maar de halve waarheid vertelt. Het kan best dat ze zich hiermee al een poosje voorbereidde in het geval jullie ernaar zouden vragen. Als ze immers ook altijd zegt "oh maar overdag eet ik brood hoor" en oprecht overkomt kan het ook zijn dat ze misschien gewoon heel goed is in liegen. Ik zou er een oogje op houden; misschien zelfs in de gaten houden of er echt brood verdwijnt uit de zak/trommel.

Niet van plan om je nu heel argwanend te maken, maar dingen kunnen anders lijken dan ze zijn, en als er wel wat mankeert en je laat het nu gaan voel je je des te erger als je er later achter komt dat er wel wat aan de hand is, denk ik.

Succes! :)

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:47

Goed dat je al gepraat hebt, maar ik zou er ook niet teveel vertrouwen in hebben..
Misschien zou je eens kunnen kijken(weet niet of je dat al doet) waarom ze uberhaupt zoiets als dit opzoekt, wat speelt er bij haar af, wat zoekt ze in de site, zal het alleen dunner worden zijn, wat maakt ze zo mee in haar dagelijks leven, misschien gebeuren er dingen waar ze helemaal niet mee kan omgaan, hun eigen lijden zo aan elkaar over willen dragen.
Nogmaals ik ben nooit pro ana geweest, omdat ik het zelf nogal ziekelijk vond op welke manier ze met elkaar omgaan, daarom dacht ik ook met mij is echt niks aan de hand, ik wil gewoon een beetje afvallen enz. maar ook ik heb in tijden daar wel rond gezocht voor de tips en alle mikmak, puur uit hopeloosheid voor al mijn andere problemen, ik wist me geen raad meer, ik was alleen, dacht ik want ik ontwikkelde mijn eetstoornis en mijn obsessie zocht naar toverwoorden om bij m'n doel te komen en daarvoor moest ik dwangmatisch opzoek en ik wist daar werd alles zomaar weggegeven, ik sprak hier nooit over, er was dan ook geen spoor te vinden dat iemand hier achter kwam.
Dat gaf mij een reden om nooit iets te laten uitlekken en het vooral bij mezelf te houden, tot ik eens verder op die site keek in de dagboeken van de meisjes en dat vond ik zo luguber dat ik van die sites kon afstappen. Maar daar zit denk ik dan ook het verschil met pro-ana en anorexia, bij dat laatste is het meer een overleving en het omgaan van pijn, verdriet, angst, hopeloosheid en onmacht en uitschakelen van gevoel en alles, zo was dat bij mij in ieder geval, pro-ana's willen zo leven in levensstijl geloof ik, las ik..
Dus misschien heel belangrijk waar ze het meest in overeen komt..

Nu is het trouwens nog steeds heel heavy zo open ervoor te zijn, er komt vanalles bij me op van schaamte, wat denken anderen wel niet enz enz, maarja ik draag dit nu eenmaal met me mee en kan beter iemand waarschuwen voor de weg die ik ervaren heb en zo verschrikkelijk veel andere meiden, dus ik hoop gewoon dat je er wat aan hebt, dat je wat áls het dan toch echt is je wat herkent..

Maargoed wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat áls je zusje toch hier écht mee bezig is, dan zou je het liegen niet zwaar moeten beoordelen, want ik denk dat als het zo is ze jou, jullie ouders nooit zal willen beliegen of niet eerlijk zou willen zijn, maar dat het misschien is omdat ze al op zo'n punt is dat haar eigen hersens haar manipuleren, dat ze al een ziekelijk denken en beeld heeft gecrieerd en het dan misschien ook echt gelooft en het voor haar echt zo is en ze dus naar haar idee helemaal niet liegt, maar gewoon mee genomen wordt door de gedachtes van dat wat in de ogen van een gezond persoon hartstikke roofbouw op eigen leven, lichaam is en als ze daaraan toe geeft dat is echt doodzonde..
Ik heb voor mijn idee nooit gelogen, maar ik heb er wel over gezwegen en als iemand wat vroeg of wat dan ook dan wist ik het onbewust te dekken, zonder dat het voor mij enige leugen was, het was voor mij ECHT zo, ik zag het als realiteit..

Ik wil je niet bang maken ofzo, maar ik las al dat jezelf al veel hebt meegemaakt met eetstoornissen, houd der maar goed in de gaten, geef haar de tijd over je eerste aanspraak van de site, maar laat het niet liggen door je goed gelovigheid, hoe eerder jullie aantreden hoe beter, ze zal jullie later dankbaar zijn( ik ben zo ver door kunnen gaan in m'n probleem dat zelfs appels en groente angst opriepen voor massaal vetopslag, nog steeds vecht ik vaker met die gedachtes hoewel het wel steeds minder wordt).
Ik hoopte dat ik zo'n zus had gehad, die me zag, die me herkende in waar ik mee bezig was en die er voor me zou zijn, complimenten hoor!!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 13:18

Bedankt voor jullie reacties :)

Het verhaal over die vriendin dat klopt, tenminste daar ga ik vanuit :) Ik heb het bij mijn moeder nagevraagd en die zei dat ze daar ook al wat over gehoord had, dus dan zal het wel zo zijn :j

Sowieso ga ik het zeker nog in de gaten houden :j Ik heb ook in mijn vorige berichtje al gezet dat ik haar nog niet 100 procent geloof/vertrouw, omdat als er wel iets is, zij niet het type is om het te zeggen..Ze zou er eerder over liegen en door mijn ervaring met eetstoornissen weet ik ook dat liegen heel veel voorkomt bij eetproblemen :j
Dus hoewel ik opgelucht ben door het gesprek, ik blijf toch opletten :j

Echter, ik vind niet dat ik me te veel moet gaan opdringen omdat ik denk dat dat averechts kan gaan werken..Ze is al vrij argwanend naar mijn moeder toe als die "toevallig" in haar buurt is met het eten en ik wil niet dat ze tegenover mij ook argwaan gaat krijgen
Ze moet mij zien als iemand die ze kan vertrouwen, niet als iemand die haar in de gaten houdt.. Dus ik hou haar in de gaten, maar ga er voorlopig zelf niet meer over beginnen o.i.d.

Aleeneh: er verdwijnt wel brood uit de zak, maar het kan natuurlijk zijn dat ze het op school weg gooit, dus dat zegt eigenlijk ook niks

Zelito: het was niet een heel uitgebreid gesprek, misschien ook omdat ik me er vrij ongemakkelijk bij voelde..Ik was al heel blij dat ze niet zei dat ze een probleem had, eerlijk gezegd :o Misschien had ik meer door moeten gaan op de zaken die jij nu noemt inderdaad..
Ik vind het alleen lastig om er nu nog een keer over te beginnen, vanwege bovenstaande redenen..Maar misschien komt er nog een keer een goed moment :)
Bedankt voor je berichtje en je inkijk in hoe jij het beleefd hebt, ik heb er veel aan..Stuur je ook even een PB :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:41

Aleeneh schreef:
Ik zou toch zeggen, hou het in de gaten... Het zou ook kunnen dat ze maar de halve waarheid vertelt. Het kan best dat ze zich hiermee al een poosje voorbereidde in het geval jullie ernaar zouden vragen. Als ze immers ook altijd zegt "oh maar overdag eet ik brood hoor" en oprecht overkomt kan het ook zijn dat ze misschien gewoon heel goed is in liegen. Ik zou er een oogje op houden; misschien zelfs in de gaten houden of er echt brood verdwijnt uit de zak/trommel.

Niet van plan om je nu heel argwanend te maken, maar dingen kunnen anders lijken dan ze zijn, en als er wel wat mankeert en je laat het nu gaan voel je je des te erger als je er later achter komt dat er wel wat aan de hand is, denk ik.

Succes! :)

Brood dat verdwijnt uit de zak/trommel zegt niks he.. Iemand met een eetstoornis is echt wel slim genoeg om daar iets op te bedenken namelijk.

Ik zou gewoon zorgen dat je zusje goed weet dat ze bij jou toe kan komen met wanneer er ook maar iets is. Meer kan je niet doen eigenlijk, en het zelf gewoon aankijken. En tjah, dan maar afwachten of het echt niks is..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:39

Nee weet ik, maar als er helemaal niks verdwijnt is dat natuurlijk wel een hint. Als het wel verdwijnt zegt het inderdaad niks.