wortelkanaalbehandeling?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Re: wortelkanaalbehandeling?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:34

Hoeveel weeg je? als je boven de 60kg bent mag je er nog 4 x daags 2 paracetamol bij de 3 x daags ibuprofen nemen als jer onder de 60kg weegt 3x 2 paracetamol. Deze combinatie versterkt elkaars werking misschien redt je het dan tot maandag. Verder goed spoelen. En als ondanks dit de pijn morgen nog niet te houden is gewoon de tandarts weer bellen hoor.

Sterkte ermee!

Groetjes genja

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:59

rachel_j schreef:
linda_arnold schreef:
Ik zou alleen de hierboven aangegeven pijnmedicatie NIET na je ibu nemen die je net genomen hebt :)

Ik heb ook de meest idiote dingen gedaan 'tegen' de pijn, wat mij op het laatste hielp was een ijspack tegen m'n wang houden.

Probleem is denk wel als je nu al ibu hebt genomen, dat je vanacht wss wakker wordt van de pijn. Volgens mij kun je feitelijk gezien meer pc slikken, aangezien je dat korter na elkaar in kan nemen (volgens mij)

Ondanks zaterdagavond, zou ik persoonlijk toch nog een belletje wagen. Bij mij hebben ze m'n kies ook 3 keer open moeten maken ivm de etter/pus/bloed.

met logisch verstand denkend heb je helemaal gelijk , maar ik zit r ff doorheen zeg maar, en t laatste waar ik nu zin in heb is een tandarts die mn gebt verbouwd......

Het alleen al openen, leeghalen en wederom schoonmaken doet MINDER pijn dan de pijn die jij nu hebt, dat weet ik zeker. Realiseer je wel dat er op dit moment een ontsteking broed die erger en erger wordt, als jij hem niet stopt. T zit wel in je hoofd he :(:) . Gewoon bellen.

Bij mij was het ook weekend, half 12 lag ik in de stoel. Tandarts in't wit, zijn vrouw tevens assistente in pyama 8-)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 08:25

nou , ik heb de tandarts weer gebeld , en volgens hem moet ik het even de kans geven om het rustig te laten worden , het bloedde schijnbaar nogal flink, en volgens hem kan dat ook voor erge napijn en druk zorgen.
ik ben vanmorgen wakker geworden met de smaak van een dood vogeltje in mn mond, heb net mn tanden gepoetst (auw! tandvlees doet echt pijn! dat was voorheen niet) maar heb nu niet meer die vieze bittere smaak in mn mond.
ik kijk wel weer hoe het vandaag gaat , hopelijk idd wat beter dan gisteren zoals de tandarts voorspelt , en morgenvroeg 8 uur hang ik gelijk bij mn eigen tandarts aan de telefoon , en dan wil ik nieuwe foto"s en heel de rataplan om te zien wat er in vredesnaam allemaal mis is onder die kiezen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:47

rachel_j schreef:
nou , ik heb de tandarts weer gebeld , en volgens hem moet ik het even de kans geven om het rustig te laten worden , het bloedde schijnbaar nogal flink, en volgens hem kan dat ook voor erge napijn en druk zorgen.
ik ben vanmorgen wakker geworden met de smaak van een dood vogeltje in mn mond, heb net mn tanden gepoetst (auw! tandvlees doet echt pijn! dat was voorheen niet) maar heb nu niet meer die vieze bittere smaak in mn mond.
ik kijk wel weer hoe het vandaag gaat , hopelijk idd wat beter dan gisteren zoals de tandarts voorspelt , en morgenvroeg 8 uur hang ik gelijk bij mn eigen tandarts aan de telefoon , en dan wil ik nieuwe foto"s en heel de rataplan om te zien wat er in vredesnaam allemaal mis is onder die kiezen.

:(:)

Ben je de zondag nog een beetje door gekomen>?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 22:12

nou , ben vandaag uiteindelijk toch weer terug gegaan naar de tandarts , ik hield het smiddags niet meer van de pijn , en er begon een flinke bloeduitstorting op mn kaak te verschijnen. (????)
vreselijk druk op mn kaak, brandend tandvlees, echt niet te harden!
volgens de tandarts door het nabloeden, en doordat er een noodvulling was geplaatst kon de druk niet weg , dus verdoofd en noodvulling eruit gehaald, watje in de kies geduwd, en antibiotica kuur gekregen.
het is nog steeds dik , en toen de verdoving uitgewerkt was werd me al heel snel duidelijk dat de pijn alleen maar erger is geworden ipv minder.
nu is de pijn draaglijk , dankzij ibuprofen 600 , 2 paracetamol tabletten , en 2 flinke glazen witte wijn. (met rietje anders kan ik niet drinken!)
morgenvroeg sta ik bij mn eigen tandarts op de stoep, want geen mens maakt me wijs dat dit normaal is....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:09

Lekker verstandig om wijn en paracetamol te mixen :+

Pfff wat een verhaal zeg, heb wel met je te doen, ik zou niet weten wat ik had gedaan in zo'n situatie! Daarom ben ik ook zo blij dat mijn kies zich nog even koest heeft gehouden tijdens de vakantie van mijn tandarts, ik had namelijk echt niet zomaar naar een andere tandarts gedurfd :n

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:17

Wens je veel succes vandaag. Tandpijn is een van de ergste pijnen die ik ken.
Ik heb ook ooit een fikse ontsteking gehad aan een van mijn kiezen. Wat was ik blij met mijn wortelkanaalbehandeling zeg. Pijn was weg!!! Daarom vind ik het ook vreemd dat je pijn blijft houden. Normaal moet dat over zijn zodra de druk weg is.
Vraag je eigen tandarts om een foto te maken. Mischien heeft de ontsteking zich verspreid.
Iig heel veel sterkte vandaag. :(:)

Ach en Britt: als je maar genoeg pijn hebt, maakt die combi ook niet meer uit hoor. De pijn zal er waarschijnlijk wel wat minder door geworden zijn. :D

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:25

Ohw, wat een verhaal zeg := Vreselijk!
Ik heb een aantal WKB's gehad en daar heb ik nooit last van gehad. Denk dat het bij mij wel kwam omdat er al zoveel "dood" was, de ontsteking zat er al heel lang (TA had 'm over het hoofd gezien en dacht dat mijn enorme kiespijn een andere oorzaak had...). De ontsteking zat bij mij al te diep en na twee apexresecties is de kies uiteindelijk toch verwijderd...
Dus echt niet te lang wachten en vooral blijven volhouden, ook al wil je TA je met vage adviezen naar huis sturen... Das bij mij ook gebeurd en ik heb uiteindelijk bijna 3 jaar met kiespijn rondgelopen..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 12:03

na het maken van een foto heeft mn eigen tandarts de indruk dat het de voorste kies is die de bron van alle ellende is, dus die heeft nu ook een wkb gehad.
bij openmaken kwam hij er gelijk achter dat de kies dood was, en het dode weefsel (zenuwrestanten) heeft hij eruit gehaald , medicatie in de kies en noodvulling erop.
de achterste kies is ook nog open, ook daar heeft hij nieuwe medicatie ingedaan en die is afgedicht met een watje.
heb nu nog 1 intacte kies over, en dat is de middelste , maar die zag er op foto niet afwijkend uit.
mijn eigen tandarts vreest nu dat als dit allemaal niet heeft geholpen, de ontsteking in het bot zit , en dan zal hij me door moeten verwijzen , dan ben ik echt verder van huis, dus ik hoop maar dat dit het is. (vond het al meer dan genoeg!)(en wat moeten ze dan gaan doen??)
de bloeduitstortingen staan inmiddels op de buitenkant van mn kaak , en ik heb aan de ene kant van mn gezicht wel veel weg van een AH hamster.........
lig ff plat , maar ben dit zo vreselijk beu!!!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:24

Als de ontsteking in het bot zit dan krijg je zo'n apexresectie, dat heb ik gehad.
Dan maken ze een incisie in je tandvlees en met een boortje wordt er een gaatje gemaakt in het kaakbot, daar wordt dan de resterende troep van de ontsteking verwijderd.

Die behandeling heb ik twee keer gehad en het viel me beide keren heel erg mee, het klinkt enger dan dat het is. Vond het iig 100x minder erg dan het trekken van mijn verstandskiezen :=
Na de behandeling heb ik meteen heel goed gekoeld waardoor de napijn en zwelling enorm meevielen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:30

Idd, een apexresectie viel me echt alles mee. En ik ben echt bang voor de tandarts/kaakchirurg :=

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:32

Ik heb een tijd terug een ontsteking gehad onder mijn verstandskies. Gelukkig kunnen die gewoon getrokken worden, dus die ontsteking kon snel behandeld worden. Ik heb tijdens het trekken ook geen pijn ervaren, het was snel gebeurd. Verder geen ervaringen dus met een wortelkanaalbehandeling.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 21:38

brr nu heb ik het gevoel alsof de druk zich ook al onder mijn voortanden begint op te bouwen , ik hoop maar dat het inbeelding is doordat het allemaal zo gevoelig is, maar anders hang ik morgenvroeg weer met de tandarts aan de telefoon , ik lijk wel een stalker of zo.
ben gewoon bang dat het dadelijk 1 mega puinhoop wordt/is en ze dan alleen nog maar kunnen trekken of zo iets...........

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:21

Pff kan me voorstellen dat je het eng vind! Gewoon bellen hoor!

Ik heb ook nog geen vertrouwen in de apexresectie die ik heb gehad, de bult trekt maar niet weg en er blijft rotzooi uitkomen :\

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:36

Oh jakkes Britt! Bij mij was er wel een bultje na de ingreep, maar er kwam geen troep meer uit. Dat kwam een paar weken later pas weer :P
Wat een gedoe he...

@TS: Kan me je angst zo goed voorstellen, maar zou gewoon bellen hoor! Sterkte ermee!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 07:19

zit nog steeds 3x daags aan de amoxycilline 500 , en heel mn lijf gaat ervan van slag , menstruatie , diarree , huiduitslag , en inmiddels ook last van mn maag.......
ermee stoppen mag ik absoluut niet , want de ontsteking is nog niet weg , en aangezien ik in het weekend niet meer "gefopt" wil worden, neem ik dus straks even kontakt op met mn eigen tandarts!
ik denk dat het idd is zoals de tandarts vreesde , namelijk dat de ontsteking zich in het bot heeft genesteld.
maar goed, zal vanmiddag eens bellen en horen hoe nu verder !

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:59

rachel_j schreef:
zit nog steeds 3x daags aan de amoxycilline 500 , en heel mn lijf gaat ervan van slag , menstruatie , diarree , huiduitslag , en inmiddels ook last van mn maag.......
ermee stoppen mag ik absoluut niet , want de ontsteking is nog niet weg , en aangezien ik in het weekend niet meer "gefopt" wil worden, neem ik dus straks even kontakt op met mn eigen tandarts!
ik denk dat het idd is zoals de tandarts vreesde , namelijk dat de ontsteking zich in het bot heeft genesteld.
maar goed, zal vanmiddag eens bellen en horen hoe nu verder !

Jezus meisje! Wat een ellende... en al zo veel dagen.. vreselijk! Ik vind het zo naar voor je.. moet er niet aan denken om zelf zo lang met zoveel pijn rond te lopen en er is niemand die er iets aan kan doen!! :(

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 21:57

de pijn is inmiddels we draaglijk (of komt dat doordat je er toch een beetje aan gewend raakt?)
ik heb overleg gehad met de tandarts , en ik ga t/m zondag door met het slikken van de antibiotica , zal de bijwerkingen voor lief moeten nemen , en dan maandag een "rustdag" en dan heb voor dinsdag weer een afspraak staan.
hij wil dan dinsdag in elk geval de achterste kies weer sluiten , en ben daar heel blij mee, want een open kies met enkel een watje erin is echt vreselijk in je mond.
dan foto maken van de voorste kies, en kijken of hij de ontsteking duidelijk in beeld kan krijgen , wat mij niet zo ingewikkeld lijkt , want even met je vingers over mn kaak heenstrijken en je voelt precies waar de ontsteking zit.
er zit echt een harde verdikking op mn rechteronderkaak , ik ben geen hamster meer, maar je kan wel zien dat die kant van mn kaak dikker is.
ng maar even volhouden tot dinsdag en dan zie ik maar weer verder...........

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:17

Blij te horen dat de pijn in ieder geval draaglijk is geworden.
Hoop voor je dat het vanaf nu de goede kant opgaat.
Helaas zwellen dingen eerder op dan dat ze slinken.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:41

morgen om half 12 heb ik weer een afspraak bij de tandarts, hij wil de achterste kies dan gaan sluiten.
de antibiotoca is inmiddels op , en de ontsteking is nog niet weg , ik voel hem duidelijk zitten.
zal mij benieuwen hoe dat dan gaat lopen morgen..........

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:11

Hmm das minder zeg.
Ik hoop voor je dat je tandarts morgen goed doorpakt en je eventueel doorstuurt naar een kaakchirurg. Dit moet toch niet al te gek lang gaan duren.
Hoe gaat het met de pijn? Is het te doen?
In ieder geval veel succes morgen.

Ik ga je trouwens een PB sturen nav je andere topic.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:25

Dat je zo'n last heb van je maag.....................zat eens na te denken...

Is het geen goed idee dat je met al die AB vraagt om een maagbeschermer?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:15

@robeer ; dankjewel voor je pb!
wat betrefd de pijn , dat gaat eigenlijk wel , beetje dof op de achtergrond zeg maar.
al vind ik ook dat nu ik er al anderhalve week mee rond loop , het onderhand wel eens klaar mag zijn.
maar goed, laat ik maar braaf afwachten wat ze te melden hebben.

@linda ; gelukkig ben ik inmiddels door mn tabletten heen ,maar mocht ik nog een keer zoveel AB moeten slikken dan zal ik ook zeker om een maagbeschermer vragen!

dankzij de AB en de ontstekingskoorts heb ik mezelf intussen ook getrakteeerd op een koortslip......heerlijk toch!!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:25

OMG herinner me er niet aan. Hij lekker poeren zegt hij oh de meeste mensen hebben twee poten (aan een kies) maar jij hebt er 3 erg fijn dank voor de informatie dat ik nog meer pijn ga lijden :(
Op een gegeven moment een doekje in mijn mond want hij ging spoelen met de desinfecterende vloeistof (rook en smaakte naar amoniak) ja smaakte want hij liet wat langs het lapje lopen dus ik omhoog met mijn hoofd zegt hij je moet wel stil zitten (nog boos ook) ik zeg als jij dan eens begint met die rotzooi niet in mijn mond te laten lopen bbbbrrrrrrr hoop dat ik nooit meer hoef

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:33

1.5 jaar geleden heb ik ook een wortelkanaalbehandeling gehad.
dik een halfjaar met tandpijn gelopen. in het begin viel het nog mee maar na een halfjaar toen het winter was hoefde ik niet meer buiten te komen. door de kou van buiten kon ik echt wel janken.
snap nog steeds niet waarom ik niet gewoon een afspraak heb gemaakt. heb het alleen maar uitgesteld terwijl ik nooit bang ben geweest voor de tandarts! overigens doe ik alles zonder verdoving, gaatjes boren enz. heftige allergie verdoving

nou hup ik naar de tandarts. foto's maken. ja meid! je hebt een hele grote ontsteking op de zenuwen. dit word een wortelkanaalbehandeling.
ook deze deed ik zonder verdoving! nou ik ging echt door een hel. de tranen liepen over mijn wangen zo ontzettend veel pijn heb ik daar gehad. der was geen oplossing meer. ik kreeg een speciale verdoving wat waarschijnlijk geen allergische reactie ging geven. deze is 3x toegebracht omdat de ontsteking zo diep zat! maarja helaas,, ik kreeg dus wel een allergische reactie! uiteindelijk toch nog goed gekomen! maar echt. voor mij never nooit meer een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving! het is echt niet te doen haha :(