Kinderen die vegetarisch eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:19

colette_007 schreef:
Ik vindbhet best egoistisch ze jou keus opbte leggen.

Gebeurt hetzelfde niet andersom dan? En gebeurt dat ook gewoon niet tijdens de opvoeding, zeker in de eerste jaren. Als ouder bepaal je toch grotendeels voor je kind? Als het altijd kan kiezen gaat er volgens mij iets niet goed. Nee, ik wil nog niet naar bed, ok. Ik wil alleen maar patat, ok schat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 07:20

Polivy schreef:
colette_007 schreef:
Ik vindbhet best egoistisch ze jou keus opbte leggen.

Gebeurt hetzelfde niet andersom dan? En gebeurt dat ook gewoon niet tijdens de opvoeding, zeker in de eerste jaren. Als ouder bepaal je toch grotendeels voor je kind? Als het altijd kan kiezen gaat er volgens mij iets niet goed. Nee, ik wil nog niet naar bed, ok. Ik wil alleen maar patat, ok schat.

Exact :j wat ik al zei, eigenlijk leg je altijd jouw keuzes op aan je kind. Dus dat is een loos argument van de bovenste plank.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:24

Magrathea schreef:
colette_007 schreef:
En ik denk dat het toch wat makkelijker is om gewoon een potje te kopen dan om jezelf een ongeluk te staan pureren.

Valt best mee. Een blender en het is best vlot gedaan. Als je een beetje oplet hoe je kookt (zout e.d.) dan kun je wat jij eet bv in de blender mikken en een deel invriezen. Mijn zus doet het nu ook. Mijn nichtje heeft al dingen gegeten die ik een zeldzame keer eet zoals paksoi. Super om te zien ook hoe dol ze op alles is en alle structuren en smaken leert kennen.

Brainless

Re: Kinderen die vegetarisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:34

B12 kun je alleen uit dierlijke producten halen.
Vlees, eieren en melkproducten.

Het slikken van een B12 supplement heeft geen zin, want dat neem je niet op.
Zodra je als echt veganist gaat leven (dus ook geen eieren/melk) dan zul je B12-injecties moeten krijgen.
Maar zoals ik het lees, gebruik jij wel eieren en melk.

Ik denk wel dat jij van te voren moet bedenken of je kind bij een ander wel (wat) vlees zou mogen of niet.
Kinderen komen echt al vroeg in aanraking met vlees... bv een Happy Meal is alleen met vlees te verkrijgen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:41

Omdat wij er op gebouwd zijn om dat binnen te krijgen. En met name voor kinderen(groei en ontwikkeling) het slecht is. Daarnaast zijn er genoeg alternatieven dus het argument slecht leven/slecht voormilieu geldt denk ik niet. Wel kun je het bv beperken tot 2x vlees en 1x vis per week en rest vegetarisch. Weglaten zou ik niet gauw doen :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:45

Roosch schreef:
Ik vind het, net zoals bij geloof, oneerlijk om een kind als zodanig op te voeden.
Ik vind dat het kind ZELF een keuze moet maken zodra het oud genoeg is.

Maar als je een kind van jongs af aan vlees geeft, is het toch ook niet een keuze die het kind zelf gemaakt heeft? Dat is alsnog de keuze van de ouder(s).

@ Brainless; in een happymeal kun je ook een groenteburger krijgen als je er om vraagt :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:49

@Roxiie
Maar niet in elke Mc Donalds :n
Dat verschilt per vestiging en aan de instelling van de medewerker....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:49

Het weg laten van vlees is niet per definitie slecht, ook niet voor jonge kinderen. Staat wel tegen over dat het kind verder gezond moet zijn en en gezonde voeding moet binnen krijgen.

Ik eet zelf vegatarisch, mijn vriend niet. Hoewel mijn vriend wel veel bewuster met vlees om gaat dan dat ik zelf van vleeseters ben gewend. Ik heb er geen problemen mee om zo af en toe (biologisch) vlees voor een andere klaar te maken. Toekomstige kinderen worden wat mij betreft niet strikt vegatarisch gevoed, als hun vader vlees wil eten mogen zij dat natuurlijk ook.

Ik merk wel dat ik zelf veel bewuster met voeding en alle aspecten die er bij komen om ga. (ook van uit dietistische achtergrond) Potjes zijn wat mij betreft en voor mijn kinderen dan ook absoluut een no-go. Ben zelf ook opgevoed met zelf gekookt eten uit de blender. Wil toch weten wat mijn kinder binnen krijgen, potjes babyvoeding zal ik dan ook niet snel geven, niet om het eventuele vlees maar om het hele potje. :)

@ Roxiie, tot mijn grote spijt zijn er meer mac's die geen groentenbruger verkopen dan dat ze het wel doen. Helaas ;( :+

[edit] Vegatarisch/of niet eten, geloof e.d. zijn misschien dingen die je van huis uit mee krijgt of niet. Lijkt oneerlijk om keuzes voor een kind te maken, maar uit eindelijk is dat denk ik toch waar het hele opvoeden omdraait. Tot dat het kind (en in sommige keuzes : jong volwassen) zelf de keuzes kan maken, maak jij als ouder de keuzes voor ze.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:52

Vlees eten is de standaard omdat een mens nu eenmaal een vleeseter is, biologisch gezien.
Ik ben van mening dat de voeding zelf nu eenmaal gezonder is dan allerlei supplementen. Maar het vlees terugbrengen naar 2 of 3 keer per week en dan biologisch kan toch prima? Zo heeft het kind de voedingsstoffen en kan het later een goede keus maken wat betreft vegetarisch eten. Kiezen uit twee dingen waarvan je één niet eens kent is niet erg eerlijk!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:53

Nou dan heb ik tot nu toe mazzel gehad; die enkele x dat ik bij de mac kwam heb ik gewoon een groenteburger kunnen krijgen, zelfs in het buitenland :)
Maar ik bergijp dus dat dat niet bij alle mac's zo kan. Jammer..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:56

hier is al eens een topic over geweest dit jaar; [LZP] Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Ik ben zelf vegetarier, mijn man niet.
Onze kinderen worden in het begin wel vegetarisch opgevoed, als ze later (10+ ? ) wel vlees willen eten is dat hun eigen keuze.

Deze week was er weer wat op het nieuws over de gevolgen van vlees eten toch?
Mensen zijn er wel van teruggekomen dat vlees eten gezond zou zijn.
Als je maar goede voeding geeft, is vlees niet nodig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:56

Ik zelf krijg te korten als geen vlees eet, ik eet liever geen vlees,maar het is voor mij beter het wel te eten.Voor een kind zitten in vlees belangrijke stoffen, die je ze niet mag ontzeggen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:00

Ik hoorde van een vriendin dat haar kindje van 14 maanden anders al prima op een bord het vlees kan spotten en de groente netjes links laat liggen. Dat zit gewoon in je genen, omdat je nou eenmaal meer hebt aan sporadisch aanwezig vlees om te groeien, dan aan overdadig aanwezig groen. Dat wij tegenwoordig zoveel vlees kunnen eten als we willen en die rem niet kunnen vinden is een ander verhaal.
Ik ken een stel waarbij hij vlees eet en zij niet, de kinderen zitten soms echt in een spagaat, want zij vertelt nu de kinderen wat ouder zijn het verhaal dat ze het zielig vindt om een dier te doden als haar eten, bladibla, maar zo'n kind wil het altijd goed doen voor ouders, dus daar zit onrust rond etenstijd....en je ziet dat de kinderen niet helemaal goed snappen wat er nou zo fout of goed aan is... Ik vind vegetarisch zijn een levensstijl, vlees eten niet. En als ze oud genoeg worden om zich aan te willen passen, dan geeft het voorbeeld hierboven aan dat je kinderen vanzelf meegetrokken krijgt in jouw levensstijl.
En hoezo vleeseters? We zijn toch geen carnivoren? We zijn toch omnivoren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:01

Sushilla88 schreef:
Vlees eten is de standaard omdat een mens nu eenmaal een vleeseter is, biologisch gezien.
Ik ben van mening dat de voeding zelf nu eenmaal gezonder is dan allerlei supplementen. Maar het vlees terugbrengen naar 2 of 3 keer per week en dan biologisch kan toch prima? Zo heeft het kind de voedingsstoffen en kan het later een goede keus maken wat betreft vegetarisch eten. Kiezen uit twee dingen waarvan je één niet eens kent is niet erg eerlijk!

Dat ben ik zeker met je eens, dat voeding gezonder is dan supplementen. Niet iedereen kan zonder vlees zoals marleen_usar een geeft. Maar bij de mensen die het wel kan, en bij een juist samengestelde voeding zijn supplementen helemaal niet nodig.

Van mij mogen ze van beide werelde mee maken en zelf kiezen als ze daar behoefte aan hebben. Maar vegatarisch eten is niet per definitie slecht, ook niet voor kinderen.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:02

Mensen kijk even het programma radar van afgelopen maandag terug....het vlees wat tegenwoordig geconsumeerd wordt is niet gezond......

Dieren krijgen o.a. standaard preventief antibiotica door hun voer/ drinken....zodat wanneer 1 dier ziek wordt in zo een mega stal niet alles ziek wordt. Er zijn al mensen die immuun voor antibiotica zijn....zo ook de dochter van desbetreffende varkenshouder in hèt programma.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:07

@Maatje
Je kunt ook zelf wat kippetjes/konijnen houden, dan weet je precies wat ze binnenkrijgen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:07

Mijn ouders waren beide vegetariër toen ik geboren werd. Om mij een keus te geven zijn ze weer vlees gaan eten, zodat ik dat ook leerde eten. Wij aten niet elke dag vlees, maar een keer of 3 per week, de rest vegetarisch. Dat is goed bevallen en zowel ik als mijn ouders eten nog steeds zo.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:12

@ brainless, ja pcies;) denk als ik geen vegetariër was, ik dat zelf ook zou doen ook. Een eigen kalf of wat dan ook houden en dan slachten en oppeuzelen.....
Kenissen van mij doen dat ook en zeggen dat het een wereld van verschil is qua smaak tussen hun eigen vlees en vlees uit de supermarkt.

Beest heeft dan ook goed vrij leven gehad...win win situatie.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:28

Laat de kinderen van 'beide werelden' proeven zodat ze een eerlijke keus kunnen maken later. Het is oneerlijk om ze compleet vegetarisch op te voeden tot ze zelf een keuze mogen maken. Hoe kunnen ze een keuze maken tussen iets wat ze heel goed kennen en iets wat onbekend is.

Maak een paar keer in de week gerechten met vlees en maak een paar keer in de week vegetarische gerechten, zodat ze bekend zijn met beide dingen en ze als ze wat ouder zijn zelf kunnen kiezen tussen de twee.

Leg ook uit waarom jij geen vlees eet en waarom papa wel, maar doe dat niet met "zielige dode diertjes," want dan word papa misschien wel de boeman, immers eet hij wel de zielige dode diertjes!

Een kind wil het goed doen voor de ouders en als mams geen vlees eet en papa wel en het kind is compleet vegetarisch opgevoed, dat vind ik niet kunnen. Waarom zou een kind niet mogen eten wat paps wel mag eten? Dan krijg je tweestrijd aan de eettafel en dat is niet fijn voor het kind.

Ook nog een bijkomend punt, in de maatschappij is het nu eenmaal zo dat meeste kids vlees eten. Je kan wel gillen en schreeuwen hoe dom dat is, maar het is nu gewoon zo. Dus kind komt bij andere ouders, feestjes en dergelijke in aanraking met vlees. Beter is dan dat het kind wel gewoon bekend is met vlees, zodat het niet ziek word als die eens wat eet, zich niet buitengesloten voelt omdat er geen happy meal voor hem/haar is etc.

Dus, beide 'keukens', leg uit hoe het in elkaar zit en dan komt je kind als het ouder is vanzelf wel tot een keuze.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:46

ElineS schreef:
Ook nog een bijkomend punt, in de maatschappij is het nu eenmaal zo dat meeste kids vlees eten. Je kan wel gillen en schreeuwen hoe dom dat is, maar het is nu gewoon zo. Dus kind komt bij andere ouders, feestjes en dergelijke in aanraking met vlees. Beter is dan dat het kind wel gewoon bekend is met vlees, zodat het niet ziek word als die eens wat eet, zich niet buitengesloten voelt omdat er geen happy meal voor hem/haar is etc.

Ik geef toe, het is soms lastig, maar tegenwoordig is men veel beter ingesteld op vegetarisch eten. Toen ik jong was had je maar 1 hamburger en een paar balletjes geloof ik (moet je nagaan wat er in de tijd van de drie generaties voor mij was). Nu heb je al een hele rits aan vleesvervangers. Maar ik heb me echt nooit buitengesloten gevoeld omdat ik vegetarisch at. En je kunt ook gewoon nee zeggen. Dat heb ik ook altijd gedaan en doe ik nog steeds op feestjes en partijen. Daar wordt een kind ook niet slecht van.
Ik snap het idee achter je post, maar het is een minder groot obstakel dan als je (voor mijn gevoel) nu overbrengt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:55

Magrathea schreef:
Hmm, eigenlijk niet over nagedacht :P
Ik zal wel altijd tegen mijn kind zeggen dat vlees van dode dieren komt. En ik denk ook dat het misschien net als met groenten is: als je kind het niet echt krijgt, dan lusten ze het (denk ik ) ook niet echt. Dus dan krijg je vanzelf dat ze het niet willen eten.

Overigens ben ik vegetariër omdat ik tegen de uitbuiting van dieren ben (zit nu ook lekker naar een banner hierboven te kijken van 'stop de kiloknaller'). Biologisch vlees kan ik mee leven O:) maar het is te duur voor mij.

Over de uitbuiting van dieren:
Als je wel normale zuivelprodukten gebruikt.
Daar worden ook koeien voor uitgebuit. Die moeten elk jaar een kalfje krijgen, om zoveel melk te kunnen produceren.
Kalfjes worden meteen van de moeder gescheiden. Sowieso gaat 99% van de stierkalfjes naar de slacht (kalfsvlees).
Daarom waren er ook zoveel kistkalveren (weet niet of dat nog bestaat of dat de huisvesting van alle kalveren al verbeterd is).

Als het je om de uitbuiting van dieren te doen is. Dan is er ook wel biologische zuivelprodukten te koop, denk ik.
Maar dat gebruik je misschien al wel :)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:55

Ik zal mijn kinderen vlees bewust opvoeden. Ik ben zelf ook vegetarisch, maar zou mijn kinderen zelf de keus laten. Zowiezo krijgen ze dan niet elke dag vlees te eten, maar bijv. een of twee dagen per week. En ik zal ze duidelijk vertellen waar vlees vandaan komt etc. Ik ben rond mijn 10e vegetarisch geworden, dus ik weet wat ik mis en daarom vind ik het juist minder verleidelijk. Ik denk als je een kind het gaat verbieden dat ze dan toch nieuwsgierig etc worden. Dan liever biologisch vlees, gematigd en met de juiste informatie erbij en ze dan uiteindelijk zelf de keus laten.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:58

Ik ben zelf al mijn hele leven vegetarisch, mijn man niet. Onze kinderen van 5 en 7 jaar krijgen van kleins af aan vlees en vegaproducten. Ik wil hun niks opleggen, ze mogen van mij de keuze zelf maken. We eten regelmatig met z'n allen vegetarisch, gewoon omdat ik geen zin heb om 2 pannen bami te maken bijv. Bij andere dingen kunnen ze kiezen. Wat opvalt is dat de jongste bijna nooit vlees kiest en de oudste iets vaker, maar toch liever nepvlees eet, zoals zij het noemen. Ze weten wel waar vlees vandaan komt, maar ik heb niet het idee dat ze daarom liever vega eten. Overigens kies ik wel biologisch vlees als dat kan.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:07

Mijn oom + vrouw zijn zelf ook vegetarisch. Maar toen er kinderen kwamen, zijn ze wel vlees gaan eten. Puur zodat die kinderen alles krijgen wat ze nodig hebben EN dat ze alles eten. Het enige wat ze eigenlijk nooit geven, is snoep. Die kindjes eten liever een paar olijven of een handje ongezoute noten dan bijv een chocoladereep. Maargoed, dat laatste hoort bij een andere discussie :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:08

Een kind heeft vooral als het jong is (verzadigd) vet en cholesterol nodig, aangezien de hersenen hieruit opgebouwd zijn. Roomboter en vet vlees zijn heel erg goed voor kinderen.

Als ik kinderen krijg komt er ook dus zeker geen halvarine in huis of dat soort ongein, maar dat ter zijde.

Een vegaproduct op z'n tijd moet absoluut kunnen trouwens, al is het maar om hun smaak te ontwikkelen. Zelf ben ik ook niet vies van tofu en andere vervangers op basis van tofu.

Mensen kunnen zo doorslaan met wat ze hun kinderen geven, dat ik er gewoon een beetje bang en verdrietig van word.
Het idee dat dierlijke producten slecht zijn voor de mens, slaat dan weer door naar een veganistische voeding voor de kids. Iets wat vaak niet zo goed uitpakt: http://naturalhygienesociety.org/diet-veganbaby.html
Ik zeg natuurlijk niet dat TS zoiets zou doen, maar mensen denken soms goed te doen, waar ze alleen maar schade aanrichten.