Hoe kom ik van mijn angst voor spinnen af?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Re: Hoe kom ik van mijn angst voor spinnen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:09

oef wat lastig , misschien als je er eens eentje met al je oerkracht dood durft te maken? dat het dan bij je binnenkomt dat je niets te vrezen hebt?
helaas werkt de menselijk psyche niet bij iedereen zo makkelijk , bij mij wel heel nuchter alles benaderen en verstand uitzetten en doen en heus ik weet waar ik over praat hoor

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:14

vroeger werd ik compleet rood en vloog er vandoor.. als ik maar iets spinachtig zag..

ik woon nu alweer 5 jaar in een huis letterlijk volspinnen..

tv kijken ender komt weer ene langs kruipen.. achter de pc.. muren..

ook die vieze zwarte.. zelf sin de badkamer als ik net onder douche wegkom lopen..
in het begin sprong ik er nog voor weg.. nu niet meer.

ik raak ze niet aan en laat ze gewoon zitten.
ze lopen zelf wel weer weg..

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:15

ja hier nog iemand

bij mij thuis vinden ze het geweldig om me er mee te pesten -:(- weet niet hoe hard ik weg moet rennen _O-
maken ze de spin dood laten ze hem liggen.. tja dood? ga er dan nog niet langs! gelukkig lust mijn hondje graag spinnetjes :Y)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:19

Ik herken mezelf bijna in de OP. Dacht als ik eens een vogelspin vast had gehad ik wel van de angst over zou zijn.. helaas... vogelspinnen zijn leuk :D maar die andere ettertjes zijn eng!!!

Ik heb ook echt een angst, niet dat ik ze alleen eng of vies vind. Ik barst in tranen uit als er 1 te dichtbij zit en krijg hartkloppingen. Mensen weten inmiddels ook dat ze geen geintjes met spinnen uit moeten halen want dan zie ik zwart voor m'n ogen en draai ik echt door. Vrienden weten inmiddels ook dat áls er ergens op me een spin wandelt ze niet moeten zeggen dat er een spin loopt maar gewoon een beest. Dan reageer ik minder hysterisch. :+

Als iemand de gouden tip heeft, graaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag !

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:33

Oke, dus de vogelspin truuk werkt niet, ik was dat oook ooie eens van plan. IK ben ook van dode spinnen, ook bij mij weten ze het..geen geintjes want je kan echt 112 bellen

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:54

Ik heb het ook. Snap echt niet waar het vandaan komt, ik weet dat ze niks doen. Maar toch. Hooiwagens vind ik nog wel meevallen, maar ook deze jongens haal ik echt niet zelf weg. Als ik een grote zie begin ik spontaan te janken en te kokhalzen.

Gelukkig haalt mn vriend ze altijd weg. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:06

Oooh die enge grote zwarte spinnen, schieten ook altijd onder de bank waar ik op zit!

Snap het ook niet zo goed, vroeger rende ik achter m'n zus aan met een spin op m'n hand (leuk joh, grote zus pesten :D ) maar nu... brrr...

Vind je spinnen in een web ook eng? Die kunnen namelijk niet zo snel bewegen. Dan zou je nog buiten (of binnen) op zoek kunnen gaan naar spinnen (neem je kinderen mee!) en ga je ze identificeren. Neem er een foto van en ga met je kinderen op internet zoeken welke spinnen je nou bent tegengekomen. Dan ben je er op een andere manier mee bezig.

En misschien een spin een tijdje als huisspin houden? Dat je er eentje laat zitten in een kamer waar het niet zo'n probleem is en ga je samen met je kinderen een leuke naam verzinnen. Als je dan een mug of hooiwagen vangt kun je die ook naar de spin brengen.

Of als je er eentje ziet rennen dat je tegen je kinderen (en jezelf) zegt: oooh, kijk die gaat snel! Hoeveel km/uur denken jullie dat hij gaat? Kom, gaan we op internet zoeken hoe hard deze spinnen kunnen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:10

Herkenbaar dit :') Eergister nacht lag ik op bed, zegt mijn vriend inene: wat hoor ik toch.. Ik zeg, ik hoop maar dat het buiten is, klonk als iets knagends. Hij de lamp aan gemaakt, liep er een grote jachtspin over de sierlijst aan het plafon, je kon hem gewoon horen lopen! Ik mijn mammie maar even uit bed gehaald. Gewoon het idee dat ik hem kon horen lopen deed het hem voor mij.
Gister wel zelf een spin van vergelijkbare grootte gevangen, dat durf ik dan weer wel. Heeft wel veel overredingskracht nodig enzo, en als ik ze eenmaal in een glaasje heb durf ik ook wel te kijken etc.

Bij mij heeft het echt geholpen door mezelf te dwingen ze te bekijken. Begonnen met kleine spinnetjes, in een glaasje, en kijken maar. Mezelf dwingen in te zien dat het levende beesten zijn, die er ook niets aan kunnen doen dat ze er zo uit zien. En tegenwoordig gaat het al een stuk beter :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:10

Hier nog 1.

Ben nooit bang geweest voor spinnen. Totdat een vriendin van mij gebeten werd (ja weet dat spinnen in NL niet bijten, deze wel dus!!!!)

Die was daar blijkbaar allergisch voor en haar hele arm werd zwart. Sindsdien ga ik spinnen uit de weg. Ga dan altijd mijn vriend halen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:16

Pluttersput schreef:
Mezelf dwingen in te zien dat het levende beesten zijn, die er ook niets aan kunnen doen dat ze er zo uit zien.

Dit vind ik wel een hele goeie insteek :j

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:28

Ik meld me ook maar....vriendlief moest gisteren van zijn werk naar huis komen om een heeeele dikke spin dood te komen maken :o Ik durfde er echt niet bij in de buurt te komen. En een paar weken geleden moest een stalgenoot mijn hele kast leeghalen omdat ik een spin tussen mijn dekjes zag kruipen.....
Ik heb wel eens overwogen om zo'n speciale cursus te gaan doen om over spinnenangst heen te komen, maar het idee dat ik naar potjes met spinnen moet gaan kijken......brrr.

Maar goed nieuws: Ik hoorde net op de radio dat er door de slechte zomer dit jaar minder en minder grote spinnen zijn *\o/*
(toch nog iets positiefs aan de slechte zomer)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:39

rienne schreef:
Hier nog 1.

Ben nooit bang geweest voor spinnen. Totdat een vriendin van mij gebeten werd (ja weet dat spinnen in NL niet bijten, deze wel dus!!!!)

Die was daar blijkbaar allergisch voor en haar hele arm werd zwart. Sindsdien ga ik spinnen uit de weg. Ga dan altijd mijn vriend halen.

Ik weet niet of ik het hier neer moet zetten, zo niet sorry, maar alle spinnen kunnen bijten. Echter dat doen ze niet zomaar. Maar om het in perspectief te zien: ik ben laatst door een lieveheersbeestje gebeten. Die iedereen schattig en lief vindt.
Maar zelfs al zou je een spin oppakken dan bijt hij nog niet, je moet hem echt in het nauw brengen daarvoor.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:58

Ik heb ooit een kruisspin in mijn broek gehad (ja, erín ja..was er kennelijk in gekropen toen-ie buiten hing te drogen) en die heeft toen wel gebeten. Niet zo fijn.

Het stomme is dat ik prima naar spinnen kan kijken. Programma's op tv vind ik reuze interessant, heb al vaak online informatie over ze gezocht. Vogelspin op m'n hand zou ik ook best durven, zolang zo'n beest maar rustig wandelt. Ik ben gewoon bang dat zo'n hardloper in paniek mijn been op rent ofzo. :+

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:07

Ik weet niet meer of ze hem vast had of hem in het nauw dreef. Ik was een jaar of 7. Ik weet dat zij gilde en toen had ze ineens die spin. Verder weet ik het niet meer alleen dat haar arm na 5 minuten zwart werd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:52

Eeeh jongens... dit topic is om TS van haar angst áf te helpen. Niet om haar nog banger te maken dan ze al is hè :+

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:23

Ik ben een aantal jaar geleden ook gebeten door een kruisspin. Wij liepen door de deur en deze viel in mijn shirt ten hoogte van nek/schouder. Ik voelde iets in paniek zijn en liet een vriendin kijken. Die hield wijselijk d'r mond over wat het was en sloeg het weg. Toen voelde ik een prik en wist ik zeker dat het een wesp was :j Toen hij weg was zei ze dat het een spin was... je zag echt 2 kleine 'gaatjes' sindsdien is het he-le-maal over met de liefde voor spinnen :')

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:30

Blijf hoe dan ook alert op eventueel spinnengevaar. Ik vind die dingen echt verschrikkelijk! Op stal hebben we errug veel van die diertjes hangen, zeker op het toilet! Als je dan binnenloopt ben je omsingeld met hooiwagens en langpootspinnen! IEUWW!

De grote huisspinnen zijn overigens ook niet mijn favoriet, en ik kom ze regelmatig tegen in het huis (zeker als het herfst wordt).

Ze geven speciale cursussen aan mensen met Arachnofobie. Ik wil dat ooit eens volgen, maar durf nu de confrontatie nog niet aan. Later misschien, dus!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:54

Mis een excursie tip......

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:03

Gadverdamme Pretty, totaal NIET leuk!!

Net ook, ik pakte een plank weg, en wt liep daar, een mega spin, brrrr..

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:16

ben ook doodsbang voor spinnen
eerder hadden we thuis altijd van die grote zwarte harige spinnen op muren en zo zitten (noem ze altijd rioolspinnen :P)
en nu (in ander huis) heel veel lang poten ;( en natuurlijk altijd op mijn kamer de grooste |(
krijg al de kriebels als ik iets over spinnen lees XD

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:20

Ik ben ook superbang voor spinnen. Als ik ze zie, maakt niet uit van welk formaat, ga ik huilen en dan ben ik 3 uur lang van de kaart en ontroostbaar.
Nu kan ik erom lachen dat ik er zo op reageer maar als ik er één zie..
Als ik een plaatje zie in een boek van een spin word ik al hysterisch. No way dat ik die pagina dan aanraak. Ik ben denk ik bang dat die eruit loopt ofzo :+

Pfft dit is allemaal de schuld van mijn broer, soms zou ik hem...
voor het verhaal mag je pb-en, anders gaat het zo offtopic

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:21

haha heel herkenbaar ik vind zelfs de kleinste die op een mier lijken al eng :') ik heb ooit een vogelspin dood laten vallen tijdens mijn opleiding voor dierenverzorging :o

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:35

Hier afgelopen 2 weken al 4 van die grote zwarte enge dingen.. := Ik krijg weer kippenvel als ik eraan denk *kijkt om zich heen* . Of manlief moet ze a la minute verwijderen, tegenwoordig 'omdat het ook een levend wezen is die er toevallig maar eng uit ziet' zet hij ze in het park verderop :+ Of ze wagen zich in de huiskamer en daar loopt een kat rond die ze netjes laat verdwijnen, soms half :+ Die hele grote lust hij blijkbaar niet, dus die vond ik dood op de vloer.. welke ik alsnog met een lange stofzuiger heb weggehaald en wat kattengrit achteraan voor de zekerheid :o

Die verhalen hier maken het ook niet beter *kijkt weer om zich heen* :=

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:28

Ik ben ook benieuwd naar de enige echte gouden tip om te proberen van mijn spinnen angst af te komen.

Zal het in het kort eventjes uitleggen: Vroeger met een jaartje of 13 t/m mijn 18e was ik niet bang van die kleinere spinnen evenals die hooiwagens, sterker nog met die hooiwagens speelde ik zelfs :') .

Maar vroegere vrienden van me hadden een nogal erg leuk grapje bedacht, ze hadden namelijk een mega nest met spinnen ergens gevonden en gingen mij daarmee bekogelen ;( . Ik vond dat totaal niet grappig en begon ook echt te hyperventileren, sindsdien ben ik als de dood voor elke spin. Ik probeer als ik er thuis wel eens zo'n grote dikke zwarte tegen kom (vooral in deze tijd, en vooral vaak doordeweeks waardoor hubs aan het werk is en niet thuis is) zelf proberen te pakken met een papiertje, maar zodra de spin zich dan voort gaat bewegen gil ik echt om moord en brand ;( .

Hetzelfde heb ik ook met muizen nog voordat ik op die ene dag in een paardenstal mijn mestvork in de bult mest steek waar er een volle nest muizen op me af kwam stormen, nog voor dat gebeuren was ik niet zo hysterisch om muizen maar sinds zo'n vol nest op me af kan stormen viel ik serieus flauw..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:32

heel herkenbaar,
wij hebben alleen maar joekels van die beesten hier zitten,
ik sla er gewoon een schoen tegen hoe zielig het ook is maar ben echt panies v oor die dieren,
alleen nadeel is dat je over het voormaat van de spinnen ziet langs de muur.ik moet ondertussen opnieuw gaan behangen.