Sh*it.. Blaasontsteking.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:05

Het hoeft niet perse ochtendurine te zijn. :) ik zou gewoon zo snel mogelijk een afspraak maken, als het ochtendurine kan zijn dan is dat mooi, maar hoeft niet beslist.

Kwanyin

Re: Sh*it.. Blaasontsteking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:09

Ik heb twee keer een zware ontsteking gehad en twee keer rond 6 uur 's avonds naar dokter en daar urine moeten opvangen :) . Hadden ze geen ochtendurine voor nodig om te besluiten dat het serieus was :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:18

Ik weet helaas ook wat het is en hoe het je dag beïnvloed.
Hopelijk neemt het snel af en kun je weer de normale dingen doen. :(:)
Eén goedmakertje; het is rotweer, dus binnen zitten is niet zo heel erg.
Maar vervelend is het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:20

Blaasontsteking juist liever urine wat meer naar de middag toe. :j

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:09

Urine opvangen, wanneer maakt niks uit. Wanneer je een blaasontsteking hebt is dit gewoon zichtbaar in de urine. Ik werk in de ouderzorg en we zijn vaak al blij als we urine opgevangen krijgen wanneer we een blaasontsteking vermoeden dus we gaan dan echt niet kijken wanneer er geplast wordt.

TS ik begrijp niet waarom je niet vandaag nog naar de huisarts bent geweest? Je hoeft normaal niet eens een afspraak te hebben bij de huisarts, alleen urine inleveren ( of daar in een potje plassen als je geen potje hebt ) en dan wordt het of direct door assistente nagekeken of je wordt gebeld en kunt dan direct een kuurtje ophalen.

Wat hierboven naar bij geschreven werd, dat huisartsen je door laten lopen totdat je eigen huisarts dienst heeft is echt niet goed. De blaasontsteking kan verergeren naar een nierbekkenonsteking en zelfs nierfalen geven. Soms als de urine wel licht afwijkend is maar niet echt een blaasontsteking zichtbaar is wil een huisarts wel eens adviseren om veel te drinken ( en dat betekend min 2 l per dad liefst nog meer ) en eventueel cranberry tabletten te nemen. Antibiotica is natuurlijk nog altijd rotzooi en wanneer het niet nodig is schrijven ze het liever niet voor.

Het nadeel aan chronisch antibiotica is inderdaad dat de bacterien er immuun voor worden. Dan heb je een chronische blaasontsteking die niet meer te behandelen is..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:24

Jans schreef:
Blaasontsteking juist liever urine wat meer naar de middag toe. :j

Mag ik vragen wat daar de onderbouwing van is?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:30

Mijn onze buurt-drogist kreeg ik ooit de tip om bij blaasontsteking echinae force druppels en vitamine C bruistabletten te kopen. Enkele keren per dag een glas water met van die druppels (hoeveel weet ik niet meer 20 of 30 of zo) en elke dag een groot glas water met zo'n vitamine C tablet. Door veel viatmine C te gebruiken verandert je urine en heb je minder kans op blaasontsteking. het heeft mij wel geholpen om zo van mijn blaasontsteking af te komen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:31

Wat bij mij goed hielp was sap drinken, cranberrysap!

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:32

Ik heb er zelf ook heel lang chronisch last van gehad, maar bij mij bleek het heel erg stress gerelateerd te zijn.
Zodra ik stress heb, steekt het weer de kop op, en zodra ik uit de stressvolle situatie ben heb ik er nauwelijks last meer van.

Wat wel altijd hielp is inderdaad cranberrysap of pillen. De zuurgraad zou bacteriën doden (?).
En een dubbele dosis vitamine C hielp bij mij ook altijd erg goed :j

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:33

Shanelle schreef:
Cranberrysap :j

Yep, als ik het aan voel komen dan drink ik alleen dit sap en met een dag is het weer weg.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:36

twinducklin schreef:
Wat hierboven naar bij geschreven werd, dat huisartsen je door laten lopen totdat je eigen huisarts dienst heeft is echt niet goed. De blaasontsteking kan verergeren naar een nierbekkenonsteking en zelfs nierfalen geven.

Ik laat me volgende keer ook echt niet meer zo gemakkelijk afschepen :n Heb er toen echt flinke last van gehad.

@TS: Ben je inmiddels bij de HA geweest? :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:37

Shanelle schreef:
Cranberrysap :j

Maar dat is echt vet smerig spul :o

Sowieso even langs de HA gaan ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:00

Wat je sowieso nu al kan doen ik heel veel water drinken. Ja echt waar. Hoe minder water je gaat drinken, hoe meer je het gevoel krijgt dat je naar de WC moet. Drink zo'n drie glazen water (of 2 grote), hierna zal je nog wel weer naar de wc moeten, maar op ten duur kun je het weer wat langer volhouden.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:13

Ik had het toevallig vorige week ook, was eerst heel ziekerig met koorts en daarna elke keer naar de wc en pijn dat het deed en soms kwam er alleen bloed uit.. Had vier dagen gewacht en toen dokter gebeld, maar hoefde alleen urine in te leveren en daarna kreeg ik een kuur. En na één pil was het al een stuk minder.

Scheelt echt veel.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:16

Hoi,

Cranberry sap werkt erg goed, en ik heb ook cranberry pillen, slik er elke dag 1 omdat ik het ook maandelijks heb.

Moet zeggen werkt goed en iedere dag 2 liter water drinken en GOED uitplassen.

Succes

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:25

Liever geen middag urine en wel graag ochtend urine :) In middag urine zitten te weinig nitraten om gemeten te kunnen worden.
Ik heb afgelopen half jaar stage gelopen en gewerkt in het zkh op het lab en heb daar dagelijks 80 plasjes in mogen zetten en uit gewerkt... ongeveer 20 van de plasjes zijn ook daadwerkelijk een ontsteking.
Heeft je HA een dipslide in je urine gedaan? Als je je plas opvangt, is deze dan troebel? Zitten er vlokjes in? Ruikt het sterker?
De HA geeft je ook niet zomaar AB ivm de vele resistentie van de bacterien, ze wachten vaak de uitslag van het lab af en dan ben je toch snel 2 dagen verder.
Veel water drinken en veel plassen hoe pijn het ook doet.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:05

lucifertje schreef:
Veel water drinken en veel plassen hoe pijn het ook doet.

Mijn ervaring is dat ik dan wel veel moet plassen als ik veel drink, maar dan doet het veel minder pijn omdat er dan ook daadwerkelijk iets te plassen is. Als je weinig drinkt bij blaasontsteking heb je wel steeds die drang en als je dan gaat, doet het soms veel pijn. Als je veel drinkt is de drang er ook nog, maar doet het echt minder pijn als je gaat.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:18

Ik was vorig weekend ook weer eens de sjaak...gelukkig kreeg ik via de huisartsenpost telefonisch een recept. Omdat ik het wel vaker gehad heb herken ik het onmiddelijk. Ik heb daarom een paar 'noodpillen' (gespaard na vorige kuren) en dan neem ik er gelijk 1. Dan ben je gelijk van je klachten af en heb je kans dat het wegblijft. Helaas werkte dit laatste x niet dus het kuurtje maar netjes afgemaakt.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:12

biewie schreef:
Ik was vorig weekend ook weer eens de sjaak...gelukkig kreeg ik via de huisartsenpost telefonisch een recept. Omdat ik het wel vaker gehad heb herken ik het onmiddelijk. Ik heb daarom een paar 'noodpillen' (gespaard na vorige kuren) en dan neem ik er gelijk 1. Dan ben je gelijk van je klachten af en heb je kans dat het wegblijft. Helaas werkte dit laatste x niet dus het kuurtje maar netjes afgemaakt.

Hmm klinkt niet heel slim moet ik zeggen. Door een kuur niet af te maken werk je resistentie in de hand en dit is al een groot probleem aan het worden..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:18

Als het antibiotica is ALTIJD volledig uitnemen, ook als de ontsteking al een tijdje weg is. Inderdaad, zo een kuur niet afmaken kan je heel erg in de problemen brengen, en het overgrote merendeel van de bevolking is sowieso al resistent geworden voor vele vormen antibiotica. Toen mijn nicht(beetje gezondheidsgoeroe :+ ) in haar tweede jaar geneeskunde met een stuk of 400 studenten testen deed, was zij een van de enige twee (!) die nog voor geen enkele antibiotica resistent was. Kijk hier dus heel goed mee uit.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:01

Kwanyin schreef:
Als het antibiotica is ALTIJD volledig uitnemen, ook als de ontsteking al een tijdje weg is. Inderdaad, zo een kuur niet afmaken kan je heel erg in de problemen brengen, en het overgrote merendeel van de bevolking is sowieso al resistent geworden voor vele vormen antibiotica. Toen mijn nicht(beetje gezondheidsgoeroe :+ ) in haar tweede jaar geneeskunde met een stuk of 400 studenten testen deed, was zij een van de enige twee (!) die nog voor geen enkele antibiotica resistent was. Kijk hier dus heel goed mee uit.

Had je nicht op dat moment blaasontsteking dan? Want je bent niet als persoon gevoelig of juist resistent, de bacterie is gevoelig of resistent. Dus als die 400 mensen op dat moment geen infectie hadden (hetzij in de blaas, hetzij ergens anders) is dat wat je vertelt niet mogelijk..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:06

biewie schreef:

Das echt heel erg onverstandig en zeker niet iets wat andere mensen over moeten nemen als tip.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:41

Dit is een advies van een dokter uit het ziekenhuis geweest. Een vriendin van mij heeft zelfs een extra stripje gekregen hiervoor.

Uiteraard hoeft dit niet als tip te worden gezien, maar ik heb op deze manier al enkele malen een volledige kuur kunnen ontlopen incl de 'martelgang' tot je eindelijk het recept in handen hebt na vaak niet zo'n fijne nachtrust...

Ik begrijp de opmerkingen erover, maar ik ben persoonlijk erg blij met mijn 'noodpillen' die ook echt altijd mee op vakantie gaan.....

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:23

Maar wat ik niet snap; hoe kan het dat het bij sommigen zo lang duurt voordat ze een antibiotica kuur krijgen? Bij mijn dokter is het zo dat ik 's ochtends (voor 10u volgens mij) een potje urine breng, tussen de middag kan bellen hoe of wat en dat er dan eventueel 's middags een kuur voor me klaar ligt ... Als ik blaasontsteking heb, dan zit ik er niet echt om te springen om nog 2 dagen te moeten wachten! :o

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:32

Fenny schreef:
Maar wat ik niet snap; hoe kan het dat het bij sommigen zo lang duurt voordat ze een antibiotica kuur krijgen? Bij mijn dokter is het zo dat ik 's ochtends (voor 10u volgens mij) een potje urine breng, tussen de middag kan bellen hoe of wat en dat er dan eventueel 's middags een kuur voor me klaar ligt ... Als ik blaasontsteking heb, dan zit ik er niet echt om te springen om nog 2 dagen te moeten wachten! :o

Ik werk als doktersassistente en als iemand echt duidelijk een blaasontsteking heeft dan geven wij inderdaad zoals jij het zegt direct een kuur. Als het een twijfelachtige uitslag is is het aan de hand van de klachten maar vaak wachten we het dan nog wel 1 of 2 dagen af met het advies om veel te drinken en wat vitamine C/cranberry tabletjes te nemen. Dit is omdat veel bacteriën al resistent zijn voor de gangbare antibiotica en je daar dus echt wat terughoudender mee moet zijn. Tuurlijk, als het nodig is is het nodig, maar vandaar dus bij twijfelachtige uitslagen even afwachten met wat andere maatregelen in de hoop dat het niet nodig is!