Groei medicijnen doen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:34

Ik ben zelf 15 (bijna 16) maar bij mij in de klas zitten er ook genoeg die 1.60 zijn of kleiner. Ik vind dat niet super klein hoor, soms zou ik willen dat ik zo groot was. Kan je nog lekker op die kleine pony's zitten. :+
En je kan als meisje beter wat kleiner zijn dan dat je boven alle jongens uit steekt toch?
Ik zou ook zeker geen groeihormonen nemen hoor.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:47

Kan je niet beter eens met een psycholoog oid gaan praten? Als ik je verhaal zo lees denk ik namelijk niet dat 5 cm iets oplost. Het is vooral belangrijk dat je meer zelfvertrouwen krijgt :) .
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 03-09-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:47

Hier nog iemand van 22 en 1.55. Niks om je druk om te maken toch? Meis je bent nog maar hartstikke jong. Toen ik rond jouw leeftijd was, was ik ook onzeker, dan zijn 9 van de 10 meisjes onzeker.

Ik zie wel aan je openingspost dat je je ontzettend vaak verontschuldigd, sorry voor dit, sorry voor dat. Je mag er zijn! Je hoeft je niet overal voor te verontschuldigen. Ook dat je met eten raar omgaat, maak ik me een beetje zorgen over. Misschien inderdaad eens een idee om hier met iemand op school/je ouders/een tante of goede vriendin over te praten? Een psycholoog is misschien direct best een grote stap.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:09

Tiggs schreef:
Kan je niet beter eens met een psycholoog oid gaan praten? Als ik je verhaal zo lees denk ik namelijk niet dat 5 cm iets oplost. Het is vooral belangrijk dat je meer zelfvertrouwen krijgt :) .

Hier ben ik het mee eens.
Ik ben 17 en ook maar 3cm groter dan dat jij bent. Eerst vond ik het ook niet leuk, altijd maar die kleine zijn. Maar hé, ik kan tenminste hakken aan zonder groter te zijn dan mijn vriend! Ook pas ik na al die jaren nog steeds op mijn pony terwijl al mijn vriendinnen er 4 jaar geleden al uitgegroeid waren!
Zoek de positieve dingen eruit! :j

gaapje

Re: Groei medicijnen doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:19

zoals ik al eerder melde , je krijgt het nooit als het niet noodzakelijk is .

Mijn zoon zou zonder maar 1,45 worden .
Ik ben zelf ook maar 1.60 en nooit erg gevonden

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 19:35

Wat veel lieve reacties allemaal :)
Fijn om te lezen dat er toch nog meer mensen zijn die niet zo groot zijn.

@gaapje: Oh dus daar moest je heel lang op wachten voordat dat mocht? Als ik hoor dat dat jaren duurt is het voor mij al helemaal te laat.
@horsii: Ik bedoelde qua neerkijken niet figuurlijk, maar letterlijk dat als mensen tegen je praten ze naar beneden kijken.(ja het is maar waar je je druk om maakt :o )
@Anthea: Ja als ik hakken zou gaan dragen steek ik boven niemand uit nee :P
@Sjors493: Ik denk eigenlijk niet dat ik nog ga groeien, ik ben nou al best een tijdje stabiel (qua lengte dan) en lees ook dat na menstruatie niet veel meer zal groeien, dat ben ik 2 jaar geleden al geweest helaas...
@Renske: Me focussen op dingen die ik wel goed kan, dat is wel echt lastig.
@vuurneon: Dus eigenlijk kom je daar pas voor in aanmerking als je echt heel abnormaal klein bent, dan zou het wel lastig worden. Dat je zegt dat zelfvertrouwen je groot maakt is idd wel zo, ik loop altijd een beetje voorovergebogen om me te 'verstoppen' dat komt ook wel doordat ik geen zelfvertrouwen heb.
@Sjoos: Gelukkig heb ik nu geen eczeem meer op mijn armen en benen, vroeger wel heel erg toen waren mijn armen helemaal verpakt in verband :+ Nu draag ik wel gewoon korte shirts, maar geen korte broeken.
@Jade: Nou een psycholoog lijkt mij misschien wel heel heftig denk ik? Ik heb niet echt zelfvertrouwen maar geen probleem verder.
@Pentax:Misschien moet ik dan maar naar Portugal verhuizen :D Maar ik ga geen liposuctie doen hoor.
@TrustHim: Wel fijn dat je ouders het niet gedaan hebben omdat jij dat zelf ook niet wilde. Bij mij is er geen onderzoek naar gedaan iiig.
@Nouks:Dat ik op ponys kan blijven rijden is inderdaad wel een voordeel. Mensen zeggen ook altijd tegen me dat ik schattig ben. Maar ik heb gezegd dat ik dat niet meer wil horen :o
@Princesmax: Ha ha mijn ouders zeiden ook altijd dat ik jonger was omdat we dan vaak korting kregen :o
@Mayniac_Val: Nee heeft er ook niks mee te maken hoor ;) Mijn OP is ook veel te uitgebreid geworden dan in eerste instantie de bedoeling was, sorry. Maar ik denk eigenlijk niet dat ik nog ga groeien, en zeker geen centimeters.
@InekeH87: Nou dan zal ik maar gaan hopen op nog een groeispurt maar ik denk niet dat dat nog gaat gebeuren. Mijn broers zijn normaal maar eigenlijk ook niet echt groot.
@Tiggs: Zelfvertrouwen is belangrijk ja maar zie mijn eerdere reactie over psycholoog, wel goed opgemerkt van jullie hoor :)
@Tara: Lief dat je je zorgen over me maakt. Maar ik ben helemaal niet dun dus er is niks aan de hand. Psycholoog vind ik idd nog wel heftig.
@_Princes: Ja ik hoef gelukkig niet bang te zijn dat ik uit mijn pony groei, dat is wel het enige positieve :D

Ook heel erg bedankt voor alle andere reacties waar ik niet echt op heb gereageerd, die heb ik ook goed doorgelezen :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:40

psycholoog is net als een huisarts hoor, helpt bij ernstige klachten en bij kleine problemen :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 20:04

Jade schreef:
psycholoog is net als een huisarts hoor, helpt bij ernstige klachten en bij kleine problemen :)

Ja dat zal best maar volgens mij ga je daar pas naartoe als je écht een probleem hebt? Zomaar even naar de psycholoog heb ik nog nooit van gehoord.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:07

tja wat is een probleem.. de studentenpsycholoog krijgt studenten over de vloer die zich er niet toe kunnen zetten om hun huiswerk te doen, is dat echt een probleem?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 20:14

Nouja de mentaliteit van de huidige generatie is toch ook een probleem als ik dat zo hoor/lees. Dus ja denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:19

Psycholoog vindt het niet erg hoor, die verdient er alleen maar aan :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:24

Misschien gaat je onzekerheid vanzelf over, als je wat ouder wordt. Mijn puberzoons zijn ook onzeker over vanalles, al zullen ze dat altijd ontkennen. Groeihormonen is het inderdaad veel te laat voor, mijn jongste zoon is als jong kind getest, hij bleek geen tekort aan die groeifactor te hebben. Daar kijken ze dus naar, of er een tekort is, wat eventueel aangevuld zou kunnen worden. Hij is inmiddels een paar centimeter langer dan ik, (niet zo'n prestatie, ben 1.58) en hij groeit nog wel even door. Jij waarschijnlijk niet meer, maar maak je maar geen zorgen, ik heb zelf nooit last gehad van m'n geringe lengte, en alle andere kleine mensjes die ik ken, ook niet.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:38

Ik wil even zeggen dat ik je aan de ene kant heel goed begrijp maar lang de andere kan ook weer niet.
Ik ben 16 jaar en 150 cm groot, ik heb ook een handicap maar nog over mijn handicap nog over mijn grote heb ik een complexs, ik zit er ook bijna niks mee in. Natuurlijk had ik die twee dingen liever anders gewild maar je hebt het nu eenmaal niet voor het kiezen, het is maar waar je gelukkig mee ben en kunt zijn. Suc6 met je beslissing! PS: Mijn pb staat voor je open!

RomyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:42

ik zou het niet doen hoor!
ik ben bijna 19 en 1,58, en ik ben er blij mee! met stappe kom in overal tussendoor, dus ben lekker snel bij de bar hihi.
en anders trek ik gewoon hoge hakken aan!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:51

mimeslosydy schreef:
Nouja de mentaliteit van de huidige generatie is toch ook een probleem als ik dat zo hoor/lees. Dus ja denk ik?

nuja, ik vind het ook een probleem als je zo onzeker over jezelf bent dat je serieus groeihormonen met alle bijwerkingen en risico's vandien overweegt met de lengte die jij hebt :)
misschien geen groot probleem, maar ook een klein probleem is makkelijker oplossen met zijn 2en :) maargoed, een psycholoog heeft alleen nut als je er zelf achter kan staan, wil alleen zeggen, die drempel is niet zo hoog, dus hou het in je achterhoofd voor als je er niet meer uitkomt :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:53

Hee, heb je topic doorgelezen, ik kan al zo een paar goede eigenschappen opnoemen, als je die zoekt. Je bent beleefd (zie alle keurige nette reacties die je zo even typt) en je denkt goed na en kan het ook goed beschrijven. En tenslotte moest ik wel lachen om je laatste opmerking over de psycholoog/mentaliteit vd huidige generatie. Je lijkt me een doortastend iemand :) Als ik je posts lees denk ik dat er genoeg zelfvertrouwen in je zit, het moet er alleen even uit gaan komen ;)

Erg leuke reacties ook hier....echt tof.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:04

Ik ben ongeveer 1.58m (gokje, meet mezelf nooit :P) en 15 jaar (bijna 16). Ben sinds mn 12e al ongesteld en niet heel veel meer gegroeid dus ik heb de hoop al opgegeven en geaccepteerd dat ik klein ben. Eerst vond ik het echt vreselijk, werd ermee gepest. Maar nu kan ik nog op kleine pony's rijden en lekker hoge hakken aan!

Er worden nog steeds veel grapjes gemaakt over mijn lengte (door vrienden) maar meestal reageer ik dan gewoon heel chagrijnig terug, want ik vind het gewoon niet leuk als anderen dat doen. Bijvoorbeeld: Ik zit nu in de 4e en er zijn heel veel nieuwe brugklassers, waaronder heel erg kleintjes. Dan zeg ik: Zo die is klein. En dan reageert een vriendin van mij: Alsof jij niet klein bent. Daar kan ik echt boos om worden, want zij weet dat ik het niet leuk vind. Zelf lacht ze dan ook nog gewoon (ik ken haar ook pas 1 jaar.) Een andere vriendin van mij die ik al 8/9 jaar ken en ongeveer even groot is, mag van mij wel grapjes maken. Meestal maken we samen grapjes.

Behalve dit hierboven heb ik dus totaal geen moeite meer met mijn lengte.. Alleen soms kan ik niet bij de kastjes hier in huis, maar dan pak ik wel een stoel haha :')

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 19:17

@Bizzybijtje: Ha ha dat is waar :D
@Mysa: Ik hoop dat het over gaat! Maar jullie weten zeker dat het echt te laat is voor groeihormonen? Want dan moet ik dat misschien ook maar tegen mijn ouders zeggen dat het al geen zin meer heeft :+
@Rhine_: Ja daarom dat schreef ik ook al in mijn OP dat er mensen zijn die een écht probleem hebben met hun groei en nog ergere dingen. dat vind ik echt heel erg vervelend voor je. Maar toch zou ik graag 10 cm langer geweest zijn. :o En dankjewel.
@RomiJ: Je bent er echt blij mee? Dat vind ik wel fijn om te horen :D Veel positieve reacties iniedergeval.
@Jade: Je hebt helemaal gelijk hoor! En vind het ook heel fijn hoe jij (jullie) met me meedenken. Misschien als ik later nog steeds zo onzeker ben als nu, zal ik nog eens eraan denken en stap ik misschien wel naar een psycholoog. Ik wil eerst proberen dit zelf op te lossen, met zijn tweeën is misschien wel makkelijker. Maar dan moet ik alles vertellen, alles wat me dwars zit, waar ik me zorgen over maak, waar ik onzeker over ben en waarom. Dat lijkt me nog wel eng.
@Elpharo: Vind je dat echt? :D Dat is wel heel aardig :D De reacties zijn idd heel fijn.
@Ghostattack: Ja dat snap ik, opmerkingen van vrienden zijn irritant... Een vriendin van mij die was vorig jaar nog evengroot als ik, maar nu is ze aan het groeien en daar heeft ze het zo'n beetje elke dag over, is ze zichzelf weer aan het vergelijken met mij. Ik knik maar een beetje leuk mee zo van leuk voor je maar het is echt zwaar irritant.

Bedankt voor alle reacties!

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:32

meid, ik snap dat je hebt moeilijk vind dat je klein bent, maar probeer het te accepteren, hoe moeilijk dit ook is, en ik weet het, men kan het makkelijk zeggen.

Ik heb net een documentere gezien dat een man van 24 jaar oud en die was maar 70 cm.

Met deze opmerking wil ik je niet naar beneden halen, maar soms moet je in het leven de dingen accepteren die er zijn. je bent immers gezond, wees blij dat je leeft.

Ik vind dit pijnlijk om het te zeggen, deze woorden, want ik heb ook zo mijn beperkingen die ik moet accepteren. En de verpleging zegt ook tegen mij maar soms moet je in het leven de dingen accepteren die er zijn. je bent immers gezond, wees blij dat je leeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:40

Tja, klinkt heel euhm.. stom. Maar je zit in de puberteit en zodra je rond een leeftijd van 20 komt begrijp je wat ik nu bedoel en ga jij precies ditzelfde zeggen tegen iemand net zoals jij!

Puberteit is een tijd waarin nouja ik kan vooral voor meisjes spreken, gezien ik er een ben. Ontzettend onzeker zijn over hoe ze eruit ziet, hoe groot ze zijn, hoe zwaar ze zijn etc. etc. Geloof me, been there done that!

Ben ook altijd de kleinste van de klas geweest, ben ook 1.60 en vanaf m'n 16e nog geen cm meer gegroeid, ondertussen 21 en nog altijd even groot dus. Tja, word regelmatig jonger geschat, laatst was 't 13!!! en ik ben nog niet echt op een leeftijd dat ik er blij mee ben, kan er verder opzich ook niet mee zitten. Wat ik dus wel had toen ik 16 was, vond ik 't niet leuk om zo jong geschat te worden. En ik vond mezelf ook te zwaar, volgens mij woog ik.... 55 misschien 57? Wat ik nu nog steeds weeg, 58 dan, weeg ik al járen. Dat is gewoon míjn hele gezonde gewicht. Kan zelfs nog iets zwaarder wegen en dat is nog gezond. goed ook ik heb in die tijd zelfs een potje vetverbrandende pillen gekocht omdat ik mezelf te zwaar vond, was ik absoluut niet! Al was ik 60... maakte nog niet uit. Dus ja, die tijd.... heeft iedereen. Niet dat dat betekend dat wat jij nu doorstaat niet speciaal is oid. Maar je bent niet de enige! en ja, sommige slaan daar dan nog wel in door bijv. anorexia etc. Maar over 't algemeen, iedereen heeft dat wel en 't gaat over.

Ik ben klein... ben er harstikke blij mee! en als ik in jouw profiel kijk zie ik ook gewoon een leuke gezonde meid die er prima uit ziet! En wellicht niet nu, maar dat ga je zelf ook nog zien!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:21

Fijn dat je al onze adviezen goed doorleest en tot je neemt :)
Weet je, uiteindelijk accepteer je jezelf zoals je bent. Ik ben zelf nooit meer van een groeispurt uitgegaan en die is inderdaad ook niet meer gekomen haha. Puberteit is even lastig nu, want je wil toch graag bij iedereen horen. Maar geloof mij: ook de meiden die 10 cm langer zijn hebben zo hun onzekerheden hoor :)
Eigenlijk wat iedereen hier wil zeggen; na de puberteit wordt het echt makkelijk voor de meeste :j Je zelf accepteren hoort immers ook bij het volwassen worden :)

En je zegt dat je snel voorovergebogen loopt, is het heel simpel om al langer te lijken: voel je ook langer; ga rechtopstaan en voel dat er denkbeeldig een touwtje loopt van je hoofd naar het plafond waar iemand aan trekt. Wees de komende tijd bewust van je houding en uiteindelijk gaat het vanzelf :) Denk maar zo: op paard moet je ook trots rechtop zitten, dus in het dagelijks leven trots rechtop lopen! :)

En ja: je bent écht te laat voor groeihormonen, omdat je het moet nemen vóór de puberteit begint (daarom krijg je ook geslachtsremmende hormonen erbij om de puberteit af te remmen) om succes te kunnen boeken, vanwege het dichten van de groeischijven tijdens de puberteit (enige manier waarop jij nog groeihormonen kunt krijgen is als je lichaam het zelf niet aanmaakt, maar dat is niet heel waarschijnlijk, want je bent 1.60 en gezond.) Bovendien kun je met jouw lengte goed functioneren; het huis hoeft niet te worden aangepast op jouw lengte :) (en opzich is deze lengte ook niet zo gek, want je ouders zijn beide ook niet lang natuurlijk)
Na je puberteit zitten de groeischijven dicht en groei je niet meer en omdat vrouwen nu eenmaal eerder uit de puberteit zijn dan de heren, is de kans erg groot dat bij jou de groeischijven al aardig dicht zitten vanwege je leeftijd. (en inderdaad: dichte groeischijven betekend inderdaad dat je lengte bepaald is).

Verbeteren van het zelfvertrouwen (al gaat dat meestal wel beter als je ouder wordt) en je houding zal je écht helpen :) Met je rug recht lopen boek je echt al gelijk een paar cm! :j
En smokkelen met hakken kan natuurlijk altijd hahah ;)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:39

Mijn ex heeft jaren groei hormonen gespoten, en ik kan je verzekeren dat jij ze niet gaat krijgen..
Je bent 1.60 oke niet groot maar zeker niet inimini.

Ik ben ook 1.60 netzo als veel vrouwen om mij heen.

Mijn ex was ergen 1.30 gebleven...

En het kost op jaren plan miljoenen voor de verzekering..
En dat gaan ze niet besteden aan een onzeker meisje..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:47

@Deugenietje: Ja dat is zo, ik zal het maar moeten accepteren denk ik. En je haalt me niet naar beneden hoor, je hebt gelijk :) De dingen die je niet hebt zijn vaak moeilijk te accepteren maar de dingen die je wél hebt ook.
@Maartje1990: Wow 13 is niet leuk om te horen als je 21 bent... Een paar maanden geleden woog ik nog 50 kilo, maar in de vakantie toen ik niet meer elke dag 34 km fietste (naar school en weer terug) was ik opeens 55 kilo!! Nogsteeds een gezond gewicht (zoals jij ook zegt) maar ik wil dat er eigenlijk wel weer af.
@vuurneon: Ik ga het proberen, wat jij zegt over dat rechtop lopen. En ik snap je verhaal over de groeischijven, dus het is echt te laat.
@Pascal: En hoe groot is je ex geworden door die groeihormonen?

Bedankt voor alle reacties.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:52

Mijn ex is uiteindelijk 1.75 geworden.

Mijn zoontje staat ook onder controle want hij kan dit ook hebben.
Hij is met zijn 6 jaar en 1.10 ook niet uitzonderlijk groot..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:03

Toen ik dit las dacht ik 'geinig, ik wou altijd klein zijn' met mijn 1.76 zou ik liever 1.60 zijn. En waarom?! pony's!!! vind ze zoveel leuker dan paarden maar ben er eigelijk gewoon te groot voor. Het heeft beide zijn voor en nadelen trouwens en eigelijk moet je gewoon leren jezelf te accepteren zoals je bent. De tip om hulp te zoeken met die problemen lijkt me een stuk verstandiger, je gaat echt niet zomaar gelukkig zijn als je dun lang en een perfecte huid hebt.