De Ideale niet knie-belastende sport.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karin1985

Re: De Ideale niet knie-belastende sport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:57

Snowboarden is loodzwaar voor alles beneden je middel ;)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:58

Postzegels verzamelen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:04

Dansen heb ik 1 jaar gedaan, maar bij mij begon mijn knie weer op te spelen.
Vooral als ik dus op nivo les krijg. Al dat draaien etc echt... kon dan een halve week niet lopen en het werd steeds erger.

Nu thuis beetje dansen op muziek gaat wel en heb de Zumba voor de Wii gevraagd (en die krijg ik, heb hem zelf gekocht zaodat manlief niet erop uit hoeft :D ) voor mijn verjaardag.
Daar heb ik wel vertrouwen in, kan dat zo belastend maken als ik zelf wil.

Verder heb ik met Zelfverdediging nooit problemen gehad (op karate basis) en met Tai-Bo ook niet.
Met nu paardrijden heb ik ook geen last.

Weet ook niet wat ik aan mijn knie heb. Weet wel dat ik er ong 3 a 4 keer hard op gevallen ben (ook allemaal links :+ ) en dat hij dus bij grote belasting pijn gaat doen.
Foto heeft niks uitgewezen.

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 19:09

Oke, bij ons word het warschijnlijk streetdance.
Ik ga ook bij alles stoppen, wat niet gaat, gaat niet.

Bij mij zit het (denk ik zelf, maar weet ik niet zeker) zo:
Ooit met binnenatletiek (baan werd gerenoveerd)
moesten we op een gymkast springen, ik dacht dat wel in 1x te kunnen maar ben dus ontzettend hard zo net onder mij knieschijf net tegen het randje gesprongen, en hard ook!
Ben pas na een half jaar van er vanaf gegaan, dus heb erg lang ook gelopen met niet kunnen lopen

Bij mij heeft fysio, dokter en ziekenhuis mij niet kunnen helpen. Heb wel een patellapeesband en een kniebrace. Help ook niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:12

Zwemmen, heeft mijn knieen alleen maar sterker gemaakt :j
En je hoeft ook echt niet alleen maar de borstcrawl hoor :D Zijn zoveel andere zwemslagen die wil kunnen, ook met je knie :j Maar het is wel 1 van de minst blessure gevoelige sporten (als je uitglijden niet meerekend haha) dus ik zou het zeker als optie houden :j

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:14

De schoolslag is wel belastend voor je knieën omdat je knie daar een rare beweging mee maakt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:15

Oei! Dat is pijnlijk idd. Dan treed de pijn wrs ook zo onder je knieschijf op?

Bij mij zijn het de banden die pijn gaan doen. Als een kramp die er niet uit te strekken is en het idee dat mijn knie zwak is en elk moment kan begeven.
Kan er dan niet op staan en bij trap oplopen kan ik er geen kracht opzetten.

Nu ik sinds tijden emt dansen gestopt ben gaat het beter, heb er eigenlijk geen last van.

Streetdance was het bij mij ook het meeste en af en toe wat richting latin als Samba e.d. Veel draaibewegingen en kniebuigingen.
Dus kijk daarmee uit.

Ik ben in de loop der jaren (au! nu voel ik me oud):
in de trein op mijn linkerknie gevallen (net op een wissel stapte ik op iemands tas, ik viel: dus knie gekneusd en heup verrekt)
met brommer onderuit gegaan en op linkerknie terecht gekomen (brommer op mijn been en flinke wond in mijn enkel)
door pup (labrador) opzij-omver getrokken en daardoor eerst tegen muur gebotst met linkerknie en daarna op diezelfde knie gevallen (dus flink gekneusd)
En de genade-klap: door verzorgfjord bij longeren met volle galopkracht omver getrokken en.... op de linkerknie gevallen. Deze was toen minstens een week zwart van de kneuzingen

Dus je leest het al: linkerknie = altijd de klos |(

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:18

Spinning kun je ook zo zwaar maken als je zelf wilt. Die fiets heeft onwijs veel standjes. Maar je hebt ook van die fiets apparaten in de sportschool, daar kun je gewoon rustig op fietsen en zo heb je ook geen last van tegenwind en dat soort factoren.
Dansen zou ik zelf niet aanraden, als je te snel draait b.v is dat flink belastend voor je knie..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:19

Ja, dan noem je maar 1 zwemslag, maar er zijn zoveel andere oefeningen mogelijk in het water :) Goede begeleiding aan de kant en je komt een heel eind! Ik heb het daarbij dus niet alleen over beetje heen en weer zwemmen, maar ook andere oefeningen. Je moet niet alleen gaan zwemmen natuurlijk, want je hebt toch iemand nodig die je de correcte manieren aanleert.

Maar je hebt bv ook Aquazumba, aquarobics etc. dus opzich loont het wel de moeite om even goed te kijken :) want in het water is het stukken minder belastend dan op het droge ;)

Mij werden alle sporten afgeraden waarbij een plotselinge beweging en druk op de knie moet komen, zoals bij tennis, dansen etc.
Fietsen was wel goed, maar op een hometrainer haha (en gewoon fietsen als beweging, niet als sport :P)

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 19:29

ja vaak ondermijn knieschijf maar wel is de banden die ik voel.
Het ''erdoorheen'' zakken heb ik erg veel.
Ik heb het vandaag nog gehad. Kreeg perongeluk een duwtje van een vriendin, hard op de linkrknie/dij gevallen, voel m nu wel :j

Vrijdag als 1e badmintonnen, ga gewoon rustig aan doen en alles op tijd aangeven.

Heb vorig jaar eindeloze discussie's met de gymleraar gehad want ik kon altijd; weeeeer niet meedoen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:31

Briefje laten schrijven door je huisarts en dat aan hem geven, scheelt een hoop discussie :P

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:30

Wat voor blessure heb je? Als je loss banden hebt is het goed om statische bewegingen te maken d.m.v. krachttraining. Dus bijvoorbeeld bodypump, fitness of spinnen. Ga dan niet aan Zumba of zaalsporten beginnen waar bij je moet roteren of snel stoppen en sprinten. Snowboarden lijkt me ook een uitermate slecht idee. Je kunt je spieren sterk maken zodat er minder speling komt in je spieren.

En vraag een fysiotherapeut wat je wel en niet kunt doen.

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 09:26

Mijn blessure is (zoals in de OP staat) totaal onbekend,
De ene keer zijn het de banden dan weer richting de meniscus.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:36

xMarit_ schreef:
Mijn blessure is (zoals in de OP staat) totaal onbekend,
De ene keer zijn het de banden dan weer richting de meniscus.

Ben je bij fysiotherapeut geweest? En zijn daar testen gedaan? En wat zijn je klachten, wanneer met welke beweging en belasting krijg je last. En wat zijn de klachten dan? Vocht, pijn, etc.

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 09:44

Fysio gaf overbelasting aan
dokter zei scheur in meniscus
ziekenhuis was te weinig kraakbeen
dus ik weet echt niet wat ik nu moet denken

bewegingen zijn vooral belastende bewegingen, hardlopen, dansen, draaien snel en veel lopen.
klachten zijn een beetje vocht (wat dikkere knie) maar voornamelijk stekende pijn onder de knieschijf. Met veel fietsen heb ik meer last van de banden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:51

ik heb een knieblessure rechts.
Fietsen is killing (ik red het net aan tot de supermarkt, maar abosluut NIET pijnvrij) Fietsen binnen een acceptabele pijngrens red ik tot het einde van de straat :o

maar ondanks mn knieproblemen met ik flink gaan wandelen op vakantie, en uiteindelijk was 6 uur wandelen op een dag geen probleem meer. EN dat ook redelijk pijnvrij. Nu alleen hopen dat ik het wandelen hier ook kan doorzetten, zodat ik het toch wat meer kan trainen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:55

xMarit_ schreef:
Fysio gaf overbelasting aan
dokter zei scheur in meniscus
ziekenhuis was te weinig kraakbeen
dus ik weet echt niet wat ik nu moet denken

bewegingen zijn vooral belastende bewegingen, hardlopen, dansen, draaien snel en veel lopen.
klachten zijn een beetje vocht (wat dikkere knie) maar voornamelijk stekende pijn onder de knieschijf. Met veel fietsen heb ik meer last van de banden.

Ik zou nog eens onderzoek laten doen en laten doorverwijzen naar fysiotherapeut en orthopeed. Verder draaiende bewegingen vermijden en ga aan krachttraining doen zodat je de banden wat ondersteund door je spieren kort en krachtig te trainen. Dus lungen en squatten zijn goede oefeningen.

Je kunt ook naar een sportschool gaan waar je onder begeleiding van een fysiotherapeut kunt trainen.