Gezond op iets knabbelen, de hele dag door?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:18

superlotje schreef:
H_Nalanta schreef:
En ongekookte spagetti stengels, jammie!

Kun je dat eten?

Ja waarom niet? Ik snaai ook altijd ongekookte spaghetti, macaroni, fusili enz. <3

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:19

Oh ik wist niet dat dat slecht is voor je tanden Rebecca. Slijten ze dan sneller of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:20

NIETS is goed om onbeperkt te eten. Zoek het in variatie...

- plakjes komkommer
- gehalveerde radijsjes
- stukjes appel of ander "licht" fruit
- stukjes bleekselderij
- handje japanse mix
- paar snack-a-jackjes
en voldoende water drinken natuurlijk.

Ik ben echter wel van mening dat de hele dag door kauwen toch wel een beetje afwijkend gedrag is.
Het is hartstikke slecht voor je tanden, en het is stomweg verslavend.
Waarom niet wat strenger zijn voor jezelf en gaan voor 3 gezonde maaltijden en tussen je maaltijden door EEN gezond tussendoortje? Zo hou je je spijsvertering mooi aan het werk dus geen honger EN je wordt er niet dik van, en je geeft je speeksel en dus gebit ook nog de kans om te herstellen van zuuraanvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:21

Nee, maar het is het beste voor je tanden om zo min mogelijk eet (en drink) momenten te hebben. Slijten zullen ze echt niet snel doen. Eventjes van internet afgeplukt

Eten en drinken bedreigen het gebit op twee manieren: door tandcariës en door tanderosie. Tandcariës ontstaat wanneer mondbacteriën in tandplak de suikers (zetmeel, fruitsuikers of toegevoegde suiker) die we met het eten binnenkrijgen, omzetten in zuur. Dit zuur lost het tandglazuur langzaam op, waardoor gaatjes kunnen ontstaan. Bij tanderosie zijn niet de suikers maar de zuren uit het eten de boosdoener. Deze zuren lossen het tandglazuur over grotere oppervlakken op. Hoe vaker het tandglazuur met zuur in aanraking komt, hoe sneller het wordt aangetast. Door niet de hele dag door te eten of te drinken, heeft het glazuur de tijd om zich te herstellen.

Klasien

Re: Gezond op iets knabbelen, de hele dag door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:23

Wat dacht je van zoethout? Kun je een hele dag op kauwen zonder wat op te eten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:24

Hartstikke slecht voor je gebit...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:25

Klasien schreef:
Wat dacht je van zoethout? Kun je een hele dag op kauwen zonder wat op te eten ;)

ahhhh dat ziet er na 10 min heel nasty uit :+

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:25

Oh ja ook nog een goede kauwgom omdat als je iets in je mond hebt je er niets anders in kan doen wel even kijken wat er allemaal inzit (er zijn er met weinig suiker)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:26

Sonja, echt ik heb het geprobeerd, ik heb alleen momenten waarbij het dus niet gaat. En ik heb ook echt geen honger. Mijn hoofd/gedachten gaan er naar staan en dat krijg ik onwijs moeilijk uit mijn kop. Het is dus niet zo dat ik de hele dag eet, maar wel vaak dat ik de neiging heb iets in mijn mond te stoppen.

Ben oud nagel en penbijter ;) misschien dat het toch daar aan ligt. Nieuwe gewoonte.

Ik moet wel gewoon kunnen werken overigens he :P het is niet dat ik heel de dag door niets aan het doen ben, maar ik heb tussendoor zo mijn verveelde tijd (zoals nu) waar ik van ga eten.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:27

Augurken??

Daar zit echt vrijwel niets in :)

En tomaten met aromat erop?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:28

augurken <3 of zure bommen!!!!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:29

is dat ook niet te zuur voor je tanden? Enne dadelijk denkt iedereen hier dat ik zwanger ben := .

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:30

hahahahahaahah dan moet mn pa toch eens naar de gyn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:30

gabjj8 schreef:
Augurken??

Zit niet veel in, maar wat denk je dat die zuren met je tandglazuur doen? Bepaald niet onschadelijk...

Ik herken het wel hoor TS, ik heb ooit gerookt en heb nog steeds de neiging om van alles en nog wat in m'n waffel te stoppen (en NEE dames het is nog geen vrijdag dus deze hoeft niet in het taalbloepertopic ;) ) Maar het is echt niet heel goed voor je.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:31

verography schreef:
is dat ook niet te zuur voor je tanden? Enne dadelijk denkt iedereen hier dat ik zwanger ben := .

Ja, het is zuur :P
Maar een appel heeft een hogere zuurteheidsgraad hoor :))

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:32

Sonja schreef:
gabjj8 schreef:
Augurken??

Zit niet veel in, maar wat denk je dat die zuren met je tandglazuur doen? Bepaald niet onschadelijk...

Ik herken het wel hoor TS, ik heb ooit gerookt en heb nog steeds de neiging om van alles en nog wat in m'n waffel te stoppen (en NEE dames het is nog geen vrijdag dus deze hoeft niet in het taalbloepertopic ;) ) Maar het is echt niet heel goed voor je.

Qua kcal niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:32

Klasien schreef:

Kan je bloeddruk ook lekker laten stijgen als je er gevoelig voor bent :+

Neem gewoon elke dag iets heeeeeel vies mee om op te knagen, misschien ben je er dan zo vanaf :P

En verder, tja afwisseling inderdaad: boterhamzakje met wat selderij bv :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:34

mehn, over zuurte gesproken.....we drinken wsl bijna allemaal cola, dat heeft een ph waarde van 2,6 maagzuur eheeft een waarde van 2 dus als we het over zuur hebben denk dan na volgende keer dat je cola drinkt ;)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:35

Nope, :D ik drink dan wel weer vruchtensap := ook niet geheel gezond. En op mijn werk zit ik vaak aan een karaf water. Dat doe ik dus nog wel goed := .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:46

Jilletje schreef:
mehn, over zuurte gesproken.....we drinken wsl bijna allemaal cola, dat heeft een ph waarde van 2,6 maagzuur eheeft een waarde van 2 dus als we het over zuur hebben denk dan na volgende keer dat je cola drinkt ;)

Alles kan, met mate. Als je die cola dan in combinatie met je maaltijd drinkt.. maar goed het is ook echt geen geheim dat fris en vruchten dranken gewoon bijzonder slecht zijn voor je tanden. Je hoeft je echt niet alles te ontzeggen, maar je kan er wel een beetje rekening mee houden.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:47

dat zeg ik toch?¿ :+

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:37

verography schreef:
Ben oud nagel en penbijter ;) misschien dat het toch daar aan ligt. Nieuwe gewoonte.

Dat zou zeer zeker kunnen, dat schijnt te maken hebben met hoe je de 'orale fase' hebt doorgelopen. Als je ouders toen je vaak verboden hebben om iets in je mond te stoppen, dat je dan op latere leeftijd vaak dingen in je mond stopt. (zoiets)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:43

Ik denk dat als je 2 weken heel streng voor jezelf bent en niet gaat knagen op dropjes, chipjes, komkommertjes en tomaatjes, dat je er dan vanzelf vanaf komt. Het is een gewoonte geworden en die gewoonte moet je doorbreken.
Ik at eerst ontzettend veel snoepjes, kon ook niet 1 snoepje nemen en dan stoppen. Toen een maand helemaal
geen snoepjes, koekjes e.d. gegeten en nu heb ik de behoefte om een zak snoep weg te kanen nauwelijks nog.
Ik kan nu 1 snoepje nemen zonder meteen in een veelvraat te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:51

edamame boontjes (sojabonen :') ) schijnen wel redelijk gezond, en lekker om te knagen te zijn :P Alleen zie ze maar eens te vinden := :') .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:55

Iedereen valt hier over te zuur of te zoet, maar ts GEEN zout! Je bent je nieren om zeep aan het helpen...
In de doorsnee maaltijd zit al meer dan voldoende zout. Dan moet je geen snacks met zout erin gaan eten, da's funest. Ik zou idd voor een mix van dingen als radijs selderij komkommer etc. gaan. Ik ken het hoor, wil ook de hele dag eten. Ik weet wel hoe je enigzins kunt minderen. Beginnen met roken. :+
(Maar da's ook niet alles :') )