Darmonderzoek (Colonoscopie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Re: Darmonderzoek (Colonoscopie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:14

Thnx allemaal!

Ik heb vnv niet echt support online dus hopelijk blijven jullie mij een beetje supporten met drinken!!!

Nog een vraagje.. Doet het laxeren net zon pijn als dat je al een tijdje diaree hebt? Dat het zo gaat branden..?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:25

Je kan een beetje (vaseline) zalf opsmeren, dat helpt tegen branden. Maar je verliest op een gegeven moment voornamelijk water, dat brandt niet zo erg.

Het is geen lolletje, maar je wilt weten wat er aan de hand is dus je kan het!!

Je mag heldere bouillon drinken dat helpt ook tegen de honger. Ik heb nooit trek van de stress, dus misschien dat je ook minder last van een hongergevoel gaat krijgen dan je denkt.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:40

Moviprep is echt een stuk beter! Smaakt ook beter :j
Zeker als je de diagnose hebt achter af is echt fijn! Ik ga volgende week voor het eerst naar de Diëtiste toe voor een voedingsschema met mijn PDS

Ow en trouwens het is zo voorbij! Ik was binnen 15 minuten al klaar

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:56

Hoe laat begin je met de eerste lading?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:12

het laxeren vond ik het ergste, kreeg dat spul echt niet weg en ik moest er van kokhalzen...toen mocht ik eindelijk stoppen met drinken van mijn moeder :') en hebben we naar het ziekenhuis gebeld voor wat anders...was 1 klein bekertje dat ik weg moest slikken en dat was het, brandde ontzettend in mijn keel maar was lang niet zo vies als de cleanprep...het onderzoek zelf heb ik met roesje gedaan en daar heb ik helemaal geen last van gehad. Ik heb momenten gehad dat ik helemaal weg was, ook momenten die ik me nog wel herinner (meekijken op dat schermpje en vragen waar ze nu eigenlijk zitten met hun darmpje :+ ) ik mocht toen ik weer wakker was meteen eten en drinken en ik heb verder nergens meer last van gehad, geen buikpijn, geen winderigheid ... :) dus het kan ook allemaal heel goed meevallen, als je maar rustig blijft.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:29

Bramasole schreef:
Hoe laat begin je met de eerste lading?

Ik ga nu nog een salade eten zonder iets met pitjes en een witbroodje met wat kaas en dan om 18.00 begin ik met drinken....
Pfff... Heb me de hele middag bezig gehouden maar nu beginnen toch die zenuwen weer...

@Zinn: Laat ik dan ook maar zon ervaring ermee krijgen! Het onderzoek dan..

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:45

Een goede vriend van me heeft pas geleden ook een dergelijk onderzoek gehad in het ZH van Roermond. Hij kon goed ontspannen en heeft eigenlijk nauwelijks wat meegekregen van het onderzoek. Wat ie veel vervelender vond was dat ie zo lang niks mocht eten :D.

Sterkte ermee! Bouillon drinken (gefilterd) helpt ook om niet slap te worden.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:02

Bouillon goede tip!

Heb ook flesjes appelsap gehaald.. Als ik er daar dan 3 van heb gedronken zit ik aan een liter vocht.. Dus een kannetje Moviprep en 3 flesjes appelsap.. Moet lukken toch??? (positive thinking!)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:10

In mijn familie komen poliepen in de darmen voor en eigenlijk moet ik ook een dit onderzoek maar ik durf echt niet, sterkte ts

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:04

Thnx.. Ik begin nu met drinken.... Het ruikt naar citroenella hahahah....

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:10

succes !!!
effe doorzetten ...

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:13

Mijn vriend moet 8 september een darmonderzoek doen , hij ziet er ook erg tegen op en ik ook..
Ben benieuwd hoe het jou verder verloopt..
Het schijnt dat je dat spul wat je moet drinken ook kan mengen met citroensiroop/ranje , daar had mijn leidinggevende het over aangezien zijn schoonzoon de ziekte van crown ofzoiets heeft en hij moet dus heel vaak die onderzoeken doen.. hij deed het altijd daar mee..

Maargoed wat ik tegen mijn vriend ook zei , wat is nu een half uur onderzoek voor de rest van je leven ?
Begrijp echt heel goed dat het geen pretje is , maarja....

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:15

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:16

Goed van je! Succes :D

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:22

Ohh jongens dat spul is echt te chemisch..... Krijg het echt niet weg :( En aanmaken met iets anders heeft denk ik geen zin aangezien het juist heel erg citroenig zoet is..

Word er wel misselijk van.. Is dit normaal??

Heb 1 glas op...

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:22

ik heb ook meerdere keren dit onderzoek moeten ondergaan. en wel in 2 verschillende ziekenhuizen. in het eerste ziekenhuis was mijn eerste keer dat ik dat onderzoek moest en toen deed het mij verschrikkelijk pijn en ik ben helemaal niet van de pijntjes of klagerig maar hier heb ik gesmeekt dat ze moesten stoppen, deden ze niet de zuster zei "stel je eens niet zo aan" _-:( hebben ze me nog een keer pijnstilling bijgespoten en het hielp niets.
toen ik dus naar een ander ziekenhuis ging (meer expertise) en ik hoorde dat ik weer dat onderzoek moest, werd ik lijkbleek. dit zag de arts en vroeg waarom. na het verhaal te hebben uitgelegd aan hem, heeft hij in mijn dossier gekeken. bleek dat ik amper een roesje en pijnstilling gehad bleek te hebben en hij vond het helemaal niet gek dat ik zo'n pijn had gehad!!! hij zei tegen mij dat het helemaal goed zou komen en gelukkig is het ook goed gekomen. van dat onderzoek heb ik totaal geen last gehad en ik weet dat ik die kamer binnenkwam en dat is alles...ik weet niet eens wie mijn ondergoed weer heeft aangedaan := hahaha dus ik heb 2 heeel verschillende ervaringen, maar ik weer dat áls ik weer moet dat ik dan naar het 2e ziekenhuis ga ook al is dit 40 minuten rijden.

ik heb trouwens ook cleanprep gehad, maar ik weet niet of je wel extran hebben mag, dat werd op de vorige pagina genoemd. ik dronk het met limonade of appelsap. het is erg goor maar je weet waar je het voor doet. je wilt geholpen worden en het is een klote dag, maar er zijn gelukkig niet veel van die dagen.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:23

ja het is echt neus dicht en weg drinken, je moet het niet willen proeven want dan gaat het fout

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:24

Heb geen extran gedaan maar gewoon appelsap :-) En mocht ik morgen flauw worden van te voren dan heb ik 1 bouillion helder liggen...

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:27

ik heb hem 3x moeten ondergaan zonder roesje. echt geen pretje maar het is niet het vervelenste wat ik ooit heb mee gemaakt.
Het laxeermiddel heb ik de eerste keer niet binnen gehouden en was dus niet schoon genoeg, vandaar dat ik opnieuw moest, daarna konden ze enkel tot mijn dikke darm en lukte het niet om mijn dunne darm in te gaan omdat ik pijn had zonder roesje.
Uiteindelijk moest ik voor een 3e keer terug komen om alsnog de dunne darm te bekijken en dan met roesje, maar na 15 x mis prikken konden ze geen goede ader meer vinden en werd het de 3e keer ook zonder roesje en deze is makkelijk en zonder pijn gelukt.

Het laxeermiddel vond ik alleen echt verschrikkelijk.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:44

lammelanne schreef:
ja het is echt neus dicht en weg drinken, je moet het niet willen proeven want dan gaat het fout

Inderdaad, je moet proberen niet te proeven. Knop omzetten en achterover gooien :(:)

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:46

Bramasole schreef:
lammelanne schreef:

Inderdaad, je moet proberen niet te proeven. Knop omzetten en achterover gooien :(:)

Met rietje helpt ook wel goed. Wel het rietje achter in je keel plaatsen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:55

Ik weet niet of het mag, maar kan je niet na een aantal slokken van dat spul wat appelsap drinken? Zodat als je adem moet halen je wat meer de appelsap proeft i.p.v. dat laxeerspul?

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:02

Ik heb hetzelfde gehad.
Het drinken was een hel, ik moest 2 dagen laxeren.
Dag 1 was het ondanks rietjes, limo erdoorheen en lekkere sinas etc ernaast echt kokhalzen.

Dag 2 zag ik er zo tegenop al die liters (de honger viel echt reuze reuuuuze mee!!) dat ik in een half uur iets van 2 liter op heb. Blij dat ik was :D Wel een dikke opgezette buik haha dat was vlug weg...

Omdat ik een paar dagen ervoor een ongeluk had gehad kon ik niet op mijn zij liggen, schouders gekneusd wonden en sleutelbeen gebroken was ik bang, je moest op je zij liggen..

Het infuus was hhet engste (voelde je niet eens echt haha) want ik kreeg extra morfine :D Heb het hele onderzoek liggen 'spacen', bleef wakker en keek mee. Weet niet alles meer hoor. Geen pijn of niets gevoelt :)
Succes!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:05

Ik ben van die grote coca cola glazen aan het drinken van de Mac van paar jaar terug.. Heb nu nog een half glas en nog 300ml in de kan.. Het gaat niet echt snel dus... Niet snel genoeg... Maar als ik al een grote slok neem dan ben ik echt aan het kokhalzen..... Ken wel janken vind het echt smerig!
Als jullie nou allemaal een slokje nemen voor mij hahahah dan is het zo op!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:10

Slokje vies slokje appelsap slokje vies slokje appelsap!
Zoiets werkt!