diclofenac

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: diclofenac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:11

Diclofenac wordt ook vaak genoeg voorgeschreven zonder maagbeschermer, ben je bekend met maagklachten?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:07

Ze worden tegenwoordig voorgeschreven omdat er weleens een keer problemen ontstonden. Uit bescherming voor claims dus.
Tenzij je ouder bent, bekend met maagproblemen of bloedingen, maar dan wordt vaak een ander middel gekozen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:10

ik heb ze laatst ook nog moeten slikken, kreeg er maagbeschermers bij, maar daarvan zei de arts tegen mij dat ik ze moest innemen als ik last van m'n maag kreeg, heb dat doosje niet nodig gehad. zou ze gewoon zonder in nemen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:12

Ik heb ze ook geslikt, maar ik had een type waar een extra laag omheen zat, zodat ze maagsapresistent waren. Daar hoeven dus geen maagbeschermers bij. Lees eens goed te bijsluiter, wat zegt die?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:15

Ik heb ook diclofenac zonder maagbescherming. Maar als er op staat dat je het tijdens de maaltijd moet innemen, echt doen.
Toen ik dat 2x niet had gedaan, kreeg ik diarree en buikpijn.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 09:37

Charaz schreef:
Diclofenac wordt ook vaak genoeg voorgeschreven zonder maagbeschermer, ben je bekend met maagklachten?

Ze vroeg het aan me en ik heb wel regelmarig last van maagzuur ja, dus op basis daarvan heeft ze mij een maagbeschermer voorgeschreven..

EskeGirl schreef:
Ik heb ook diclofenac zonder maagbescherming. Maar als er op staat dat je het tijdens de maaltijd moet innemen, echt doen.
Toen ik dat 2x niet had gedaan, kreeg ik diarree en buikpijn.

Dank voor de tip, ik wil dat nog weleens niet zo nauw nemen maar ik zal er op letten :)

Ik heb nu niet zo'n last dus ik heb ze gewoon niet ingenomen. De laatste was dus zondag, kan het dan kwaad als ik deze week een keertje een paracetamol neem? Ik kon daar niets over vinden in de bijsluiter. Bellen ga ik in m'n pauze doen :)

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:46

Ik heb ook dyclofenac gekregen zonder maagbeschermers en ik heb ook nergens last van gehad. Ik kreeg dyclofenac elke 8 uur en elke 6 uur kreeg ik paracetamol. Dus dat kan je wel tegelijkertijd slikken hoor.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:43

heb ze ook geslikt zonder maagbeschermer, uit mn vak weet ik wel dat deze medicijnen anders reageren op leeftijd (zo staat het wel een beetje stom). Maar i.i.g. jongere mensen hebben een 'sterkere" maag ofzo en krijgen daarom amper deze bijwerking. terwijl oudere mensen wel deze bijwerking krijgen. Zodoende staat dan ook bij het voorschrijven van dit medicijn dat bij oudere mensen dan een maagbeschermer bij moet. (sorry verhaal klinkt vaag)

edit en zo oud ben je nou ook niet :+

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:44

Ik heb maanden diclofenac geslikt ivm een hernia. Maar met (extra) maagbescherming. Ik gebruik zowiezo altijd al maagbeschermers ivm chronische maagslijmvliesontsteking en gescheurd middenrif. Als ik diclofenac gebruik, neem ik ook extra maagbeschermers.

Het is algemeen bekend dat diclofenac heel erg slecht is voor je maag. Dus ik zou het niet zonder maagbeschermers slikken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:46

@Imd, dan zou ik ze niet zonder maagbeschermer innemen, iemand die totaal geen maagklachten heeft en jong is kan het dan weinig kwaad, maar als je al weleens iets hebt niet doen.

Omeprazol is nou niet zo spannend dat je dit niet via een andere apotheker kan krijgen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:51

hmm volg het topic ff. moet maar naar de apotheek.

zit nu al een 2 maand aan de diclofenac (eerst 3x per dag, nu alleen als ik last heb) en heb andere pillen die de maag gevoelig maken. toen heeft de apotheek gezegd. je kan er maagtabletten bij krijgen. maar toen nog geen last. nu soms erg misselijk.. dus maar ff langs de apotheek (moet weer nieuwe medicijnen voor de volgende maand)

maar ts. volgens mij kan het dus best een paar dagen zonder

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:52

Ik zou adviseren om dat niet te doen bij iemand die bekend is met maagklachten, maar proberen om die omeprazol te regelen.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:56

je kan ook pantazol of omeprazol bij de meeste drogisterijen of kruidvat etc halen, dat is een maagbeschermer.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:49

Ik als jong en zonder klachten heb werkelijk krom gelegen van de pijn na 1 dag gebruik van diclofenac. Men wat een pijn. Echt niet dat ik het zonder maagbeschermer slik. Hooguit 1 als het echt moet.

Overigens wordt er op mijn werk volgens mij wel standaard een maagbeschermer voorgeschreven. En anders ga ik er achteraan ;)

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:48

Je mag het als je jonger bent dan 65, zonder maagbeschermer gebruiken. Maar als je al bekend bent met klachten zou ik het niet doen.
Welke maagbeschermer gebruik je? Want ze zijn tegenwoordig ook zonder recept te verkrijgen bij de apotheek of drogist :)
Laatst bijgewerkt door _Charlotte op 16-08-11 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:49

Let er dan wel op dat je de juiste sterkte koopt bij de apotheek.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:50

Ik geloof dat alleen de 20 mg wordt verkocht in de handverkoop en dat is wel een gangbare sterkte bij jonge mensen.

Edit: Paracetamol kan je trouwens gewoon nemen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:10

ik zou, in jou geval, het niet zonder maagbeschermer nemen! :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:36

Ik heb op aanraden van bokkers er ook een maagbeschermer bij genomen (Esomeprazol) maar die kreeg ik maandag (eerst dag van Diclofenac) niet weg, doodeng want hij ging na 5 slokken water nog niet weg. Dus ik heb hem niet ingenomen. De Diclo werkte maandag pas na 2 uur en dinsdag helemaal niet. Slik het dus ook niet meer want mijn pijn wordt er niet minder van.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:52

diclofenac werkt niet bij alle pijnen heb ik het idee.

ik heb het een tijdje standaard 3x per dag genomen, dan werkte het. deed ik het 2x per dag. dan werkte het niet.
nu heb ik het 1x in de 3 dagen als ik voel dat het weer pijn gaat doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:56

3x per dag?? Pfff... dat is veel. Ik heb het tegen gewrichtspijn maar het helpt dus niet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:01

ik had het ook tegen ontstekingen in de gewrichten. gelukkig nu niet zoveel meer nodig.
probeer er altijd zo weinig mogelijk te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:04

Ik moest anders zelf om de MB vragen anders had ik hem niet gekregen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:49

Ik had de huisarts gebeld en die zei dat het geen kwaad kon, dus toen heb ik dinsdag 1 diclofenac ingenomen. Toen kreeg ik dus wel last van m'n maag maar dat was alleen psychisch vermoed ik.. :+ Als je denkt dat je er last van gaat hebben......
Had er echter niet zo veel last meer van dus verder heb ik niet meer ingenomen..

Bij mij vroeg ze echt of ik bekend was met maagklachten..

Diclofenac lijkt bij mij ook niet heel erg te helpen trouwens, had het vorige week (heb het deze week niet ingenomen, pijn is wel mee te leven dus dan liever niet) ook al gebruikt, maar de pijn werd er nou niet echt minder om..