Beugel mag eruit! Wel of niet een spalkje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 18:15

Mootje schreef:
Ik heb meerdere keren gezien dat, ondanks het spalkje, het gebit na een paar jaar weer zo stond als voorheen.

Dat zou bij mij dus geen probleem zijn, mijn oude stand was gewoon goed.
De orthodontist raadt eigenlijk alleen een spalkje aan (bij mij) omdat tanden door gaan zakken als je ouder wordt.
Daarnaast heb ik nog gehoord van iemand, dat ook al heb ik altijd een perfect gebit gehad, mijn tanden toch nog kunnen gaan veranderen
omdat ze gewend zijn te bewegen door de druk van de beugel.

Colorado

Re: Beugel mag eruit! Wel of niet een spalkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:18

En hij zegt niets over dat de andere vorm van de nieuwe tand voor problemen kan gaan zorgen? Want als je het verzakken niet erg vind, het spalkje wel en de ortho verzekerd je dat je tanden niet anders zullen gaan staan, dan zou ik het niet doen :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 18:21

Hij heeft trouwens wel gezegd: het kan dat je tanden over een paar weken een beetje gaan verschuiven, of het kan na 3 jaar gebeuren, of na 30 jaar of helemaal niet.
Tsjah, daar had ik niet zoveel aan hihi.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 18:22

josewoos schreef:
Ik heb geen spalkje :+
Heb ruim 3 jaar met zo'n slotjesbeugel gelopen en was er echt zo klaar mee. Toen het eruit mocht zeiden ze ook dat ik een spalkje moest, ik was natuurlijk weer eigenwijs en heb het niet gedaan, was echt klaar met beugels, bah!
Nu 14 jaar verder staan mijn tanden nog steeds hetzelfde als toen de beugel eruit ging, nergens last van dus :D

Ik ben dus ook mega eigenwijs en die beugel hélemaal zat! Jij bent een positief voorbeeld, als ik het zo mag noemen haha, maar ik weet natuurlijk nooit zeker of dit bij mij ook het geval zal zijn...

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:26

Ik had ook geen spalkje, was niet zo nodig zei de orthodontist 12 jaar geleden tegen mij. Helaas bleek hij niet zo'n goede ortho te zijn en 3 jaar geleden stond alles weer zo scheef dat ik een nieuwe beugel moest. Nou vond ik de eerste keer een beugel al behoorlijk vreselijk, ik kan je vertellen dat het helemaal erg is als je nog eens twee jaar zo'n ding moet. Aan het einde was ik het spuugzat. Dus nu heb ik een spalkje geëist (maar ook een andere ortho die het uit zichzelf eigenlijk altijd al doet). Ik heb er helemaal geen last van, niemand die het ziet en het herinnert me niet zozeer aan die beugel als wel aan waarvoor ik het allemaal gedaan heb, mooie rechte tanden.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:30

Ik heb geen spalkje gehad na 2 jaar beugel (was helemaal klaar met dat gedoe in m'n mond).

Er werd toen ook tegen me gezegd dat m'n tanden weer helemaal scheef zouden groeien.. Nou m'n tanden staan nog precies hetzelfde als toen m'n blokjesbeugel er net uit ging. :+ Krijg geregeld complimentjes over m'n mooie gebit.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:33

Ik zou het doen, het valt heel erg mee dat hoor.
merk je eigenlijk niet, en beter dan dat je er spijt van krijgt.
want je tanden zijn wel weer 2 jaar een beugel gewend.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:34

Ik zou een spalkje doen, zoals iedereen al zegt je merkt en ziet er niks van. Zonde als je het niet zou doen lijkt mij.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:34

Ik heb ook jaren met een beugel gelopen en heb geen spalkje gekregen nadien....gevolg....alles staat weer schots en scheef en je zou niet zeggen dat ik verschillende beugels heb gehad.

Ik zeg dus; ga voor het spalkje!!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:35

ik heb hem onder, en je hebt er helemaal geen last van kan alles gewoon eten.

niemand die het ziet, behalve de tandarts bij het halfjaarlijkse controle

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:36

Ik zou ook voor een spalkje gaan. Heb die nu alleen onder, maar na 5 jaar heb ik in mijn boventanden weer een spleetje. Wou dat ik er daar ook een had gekregen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:40

CCindy schreef:
Hij heeft trouwens wel gezegd: het kan dat je tanden over een paar weken een beetje gaan verschuiven, of het kan na 3 jaar gebeuren, of na 30 jaar of helemaal niet.
Tsjah, daar had ik niet zoveel aan hihi.

Ik zou het wel doen.. Het zal maar net zo zijn dat jij diegene bent bij wie het na een paar weken (of een paar jaar) fout gaat.
Op zich zitten er namelijk helemaal geen nadelen aan een spalkje. Ik heb ze in ieder geval nog niet opgemerkt en ik heb die van mij toch al een hele tijd... En wat betreft dat herinnerd worden aan je beugel: je merkt er ook niks van. De eerste paar dagen zit er weer even wat raars aan je tanden, maar het is veel minder 'opvallend' in je mond dan een beugel. Sterker nog: ik denk dat ik in geen jaren aandacht aan dat ding heb besteed tot nu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:03

Wel doen! Ik heb hem nu nog en ben bijna 30. Je voelt er niks van.
Bij mij ging rond mijn 17de een bolletje van de spalk los en mijn tanden gingen weer scheef! Moest ik weer een jaar met beugel lopen....
Nu gaat hij er nooit meer uit.

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:12

Ik heb onder een spalk, zit er inmiddels 8 jaar in, en heb er nooit last van gehad. Het is echt niet te vergelijken met de narigheid van een beugel, je merkt er niets van, en ziet het ook niet. Bovenin kon destijds geen spalk geplaatst worden, en deze tanden zijn helaas weer flink scheef gegroeid. Ik zou dus zeker voor een spalkje gaan als ik jou was, al is het maar voor de zekerheid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:17

waarom geen spalkje met een risico dat iets verschuift, terwijl je er geen last van hebt en het spalkje niet ziet zitten, Dan geen spalkje en wel een risico lopen?
Je veolt het amper zitten, ik heb het nu al 15 jaar en nog nooit last van gehad

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:19

Ten eerste, wat tof dat je beugel eruit mag *\o/*

Ten tweede, ik heb bijna drie jaar een blokjesbeugel gehad, kreeg dan ook een spalkje als hij eruit ging (ongeveer 15-16 jaar toen). Nu ben ik 24 en mag ik weer een blokjesbeugel omdat ik dat spalkje al een tijd in 2 heb gebeten (tandenknarsen, tof! :P ) en ze wouden toen geen nieuw spalkje zetten met als gevolg ik weer een "lelijk" gebit heb.
Dus ook al neem je een spalkje, laat dit zeker elk jaar controleren bij de orthodontist!

Verder had ik echt geen last van die spalkjes (onder en boven), enkel vindt ik niet altijd even gemakkelijk poetsen. Vooral onderaan waar de lijmbolletjes dicht bij elkaar zitten en het moeilijk is om met de tandenborstel te komen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:25

ik ben tandarts assistente,

je wilt niet weten hoeveel nieuwe patiënten wij krijgen, die opnieuw in de beugels willen, omdat hun ortho of tandarts geen spalkje heeft geplaats of dat ze geen nachtbeugel hebben gekregen.
ikzelf heb een spalk onder en voor boven elke nacht een bitje, want daar is geen ruimte voor een spalk.

die ene tand waarbij het zo lang duurde voordat hij doorkwam, komt omdat de melktand getrokken is. de volwassen tand heeft zo geen voortganger/leidraad om zich uit het bot te eten. ze resorberen de wortel van de melktand, om zo hun weg naar buiten te vinden.
tanden staan vast in een soort elastiekjes (simpel gezegd) door een beugel worden je tanden gedraaid en geduwd, waardoor de elastiekjes strak komen te staan. plaats je dus geen spalk, zullen de tanden weer worden scheef getrokken door die elastiekjes. beetje duidelijk?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:11

Ik zou een spalkje ook zo aanraden. Ik heb een trauma overgehouden aan die activator die ik heb gehad en daarna een plaatjesbeugel. Heb nu al een jaar of 10 een spalkje en dat is gewoon een onderdeel van mijn lichaam geworden. Niets herinnert mij daarmee aan een beugel. Boven kreeg ik geen spalkje omdat de ortho zei dat die vast weer los ging laten en jahoor, binnen 2 jaar stond alles weer lekker scheef. Fijn heb ik daar nou voor moeten beugelen? := Heb ik daar nou voor moeten afzien?

Je moet het juist anders zien! Bedenk dat die spalk betekent dat je die beugel nooit meer terug hoeft.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:13

wel een spalkje nemen, blijft beter staan

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:14

Ja hoor, gewoon doen. Ik heb al jaren een spalkje, en heb er totaal geen last van. Ja er blijft soms eten achter zitten, maar verder voelt het niet vervelend ofzo. :D

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:23

Ik zou het zeker doen. Bij mij is er destijds alleen onder een spalkje geplaatst, binnen een week dat mijn beugel eruit was stond mijn bovengebit weer scheef. Kon opnieuw gaan beugelen maar dat wilde ik niet. Toen op laten vullen bij de tandarts maar dat brak iedere keer weer af. Na een aantal jaar alsnog een spalkje laten zetten bij de tandarts, dus moest weer opnieuw happen, plus extra kosten. Dus ik zou zeggen doen!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:28

Doen! Ik heb alleen onder een spalkje omdat boven bij mij schijnbaar niet kon. Erg vervelend, want boven beginnen m'n tanden weer in hun oude vorm terug te gaan. Ik merk van m'n spalkje onder werkelijk waar helemaal niks. Ik weet niet beter dan dat dat spalkje er zit en ik voel hem niet eens meer. (ja, ik voel hem wel, maar ervaar hem absoluut niet als vervelend, dus ik erger of irriteer me er helemaal niet aan). DOEN!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:04

Idd doen! Bij mij is na mijn eerste beugel ook de boel weer scheef gaan staan doordat het spalkje eruit was gehaald. Moest ik een paar jaar later weer een beugel. Nu al jaren onder en boven een spalkje, je merkt er niks van.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:44

Mijn advies zou zijn om te vragen voor een spalk voor onder en een nacht euveltje oid voor boven als je ondertanden net achter je voce tanden staan.
Ik ben pas laat gaan beugelen e n na twee jaar een beugel, mocht mijn beugel er voor mijn 18e uit! Ik kreeg een spalk boven en onder. Al vrij snel kon ik terug naar de ortho, want bovenspalkje was gedeeltelijk los.
Op een gegeven moment werden de controles ip minder, maar ik bleef maar naar de ortho gaan, ook in het buitenland tijdens vakanties. Ook bleef ik last houden van een voortand. Juist ook de voortand waarbij de spalk zoveel problemen gaf.
In de tussentijd begon die tand ook scheef te staan, maar dit werd bij een routinecontrole afgewimpeld. Wat later viel het ook mijn ouders op dat die tand begon te draaien en ik weer terug naar de ortho. Ondertussen was ik al 22 en krijg je nog maar weinig vergoed via de verzekering. Ik heb een extra afspraak gemaakt bij de ortho, uitgelegd hoe ik erover dacht en hem ook verteld dat ik het niet eens was met het feit dat het probleem eerder als niets was afgedaan. Tenslotte heb ik daarvoor niet twee jaar met een beugel gelopen. Ook uitleg gedaan over verzekering en gezegd dat ik me toch wel enigszins de sjaal voelde. Spalkje is gelijk verwijderd. Heb toen, voor een gereduceerde prijs, een los boven beugeltje gekregen. Eerst drie maanden dag en nacht, daarna alleen nog maar 's nachts en na, volgens mij, een jaar, twee keer per week 's nachts. Alles staat weer super mooi en ook de gevoelige tand is niet meer gevoelig!
Later hoorde ik van mijn nieuwe tandarts dat een bovenspalkje vaak niet werkt, omdat mensen er met de ondertanden tegenaan komen en ze dan bijvoorbeeld los komen. Hoeft niet bij iedereen te gebeuren. Mijn broer heeft al jaren spalkje boven en onder en nooit problemen gehad.

~Danseresje

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:47

ik kreeg toen geen spalkje... en mocht mooi weer een beugel omdat alles toch nog ging schuiven... lekker een spalkje laten plaatsen dus...