Depressief, kan het terug komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 03:14

Ts, hoort bij de puberteit. Heel veel pubers hebben zulke zware gevoelens, was er ook een van. Alles was heel zwart/wit.
De woede aanvallen, de huilbuien zonder reden, je onbegrepen voelen, extreem onzeker kunnnen zijn om kleine dingen, hoort er allemaal bij. puntje aan de horizon, dat word vanzelf minder.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 05:28

Je af en toe een paar dagen k.ut voelen is normaal, helemaal op jou leeftijd. Het hoeft niet gelijk te betekenen dat je (weer) depressief wordt. :)

Een depressie kan altijd terug komen, ook als je je al een tijd weer goed voelt. Mijn psycholoog zei een keer: 'een depressie ontstaan meestal door een combinatie van aanleg en externe factoren.' Als je dus die aanleg al hebt, val je makkelijker weer terug na tegenslagen.

Heb je professionele hulp gehad toen je depressief was? Je praat over een aantal jaar geleden, toen was je een jaar of 12? Dat is wel erg jong! :oo

Maar dat je nu positief in het leven staat is iniedergeval heel goed, probeer dat vast te houden. :)

xTammyy

Re: Depressief, kan het terug komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 07:03

Weer bedankt voor de reacties.

Ik was 13 denk ik, of misschien wel 12, inderdaad erg jong maar omdat er toen een aantal dingen gebeurden werd ik echt depressief. Ik werd gepest op school, overal buiten gesloten, thuissituatie was bagger (heb nu nog steeds geen goede band met mn ouders) en raakte mn verzorgpony kwijt. Daarbij nog wat dingen in de familie en als je dan ook nog alleen maar slechte cijfers op school krijgt.. Nee zeker geen fijne tijd en wil er het liefst ook niet meer te veel aan denken want ik hoopte eigenlijk dat ik die tijd had afgesloten, ben er ook meerdere keren met een vertrouwenspersoon over wezen praten en die heeft me enorm veel geholpen. Niet dat ik daar alles aan heb verteld, bijvoorbeeld dat ik wel eens op t randje stond van ik wil niet meer verder maar toch.

Tot nu toe is het langste dat een keer terug kwam meer dan een week me weer zo voelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 07:12

ranna schreef:
Depressie heeft heel vaak geen geestelijke oorzaak maar is vaak een gevolg van een voedingsstoffentekort.
Als je bepaalde voedingsstoffen niet of te weinig binnenkrijgt kan je lichaam bijv. te weinig serotonine aanmaken. Dat is een stofje dat maakt dat je je goed voelt en goed kunt slapen. Ik noem maar een dwarsstraat.
Al denk je goed en gezond te eten, doordat een heel aantal stoffen niet meer in onze voeding zit krijg je ze ook niet binnen en loop je tekorten op zonder dat je het weet.
Het is echt de moeite waard om dat eens door een kundig iemand na te laten kijken.

Sterkte.

klopt, alleen schrijven de artsen liever een anti depressiva voor dan een vitamine en mineralen supplement en een gezond dieet.
Vooral magnesium is heel belangrijk.
Maar anti deprissiva's brengen de pharmaceutische industrie meer op.

Een uurtje je een beetje down voelen zou ik niet scharen onder een depressie.
Een depressie is en langere periode je down voelen,z'on maand of 6 ,en ook nergens zin in hebben en dus ook niet gezond eten.
En daar word het niet beter van.
De bijwerkingen van anti depressiva's zijn trouwens depressies.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:43

Wat een onzin allemaal, dokters zijn echt niet altijd de boeman, een depressie heeft heel vaak een genetische aanleg nodig. Ik leefde toendertijd erg gezond, nu nog trouwens (veel sport, zonnenbank met mate, gezond eten etc.). Mijn bloedwaarden en bloeddruk zijn bijna perfect, en toch heeft een depressie mij getroffen tijdens en na mijn zwangerschap. Kwam er pas uit toen ik anti.depr ging gebruiken. Na ca. 8 maanden kan ik weer zonder. Enige bijwerking was dat ik meer honger kreeg.
Genetische aanleg: ja overduidelijk.

Mij is in ieder geval duidelijk geworden dat bepaalde dingen niet aan te sturen zijn, elke vrouw die de baby blues de paar dagen na een bevalling kent begrijpt wat ik nu zeg: hormonen maken meer kapot dan je lief is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:57

geerke schreef:
ranna schreef:
Depressie heeft heel vaak geen geestelijke oorzaak maar is vaak een gevolg van een voedingsstoffentekort.
Als je bepaalde voedingsstoffen niet of te weinig binnenkrijgt kan je lichaam bijv. te weinig serotonine aanmaken. Dat is een stofje dat maakt dat je je goed voelt en goed kunt slapen. Ik noem maar een dwarsstraat.
Al denk je goed en gezond te eten, doordat een heel aantal stoffen niet meer in onze voeding zit krijg je ze ook niet binnen en loop je tekorten op zonder dat je het weet.
Het is echt de moeite waard om dat eens door een kundig iemand na te laten kijken.

Sterkte.

klopt, alleen schrijven de artsen liever een anti depressiva voor dan een vitamine en mineralen supplement en een gezond dieet.
Vooral magnesium is heel belangrijk.
Maar anti deprissiva's brengen de pharmaceutische industrie meer op.

Een uurtje je een beetje down voelen zou ik niet scharen onder een depressie.
Een depressie is en langere periode je down voelen,z'on maand of 6 ,en ook nergens zin in hebben en dus ook niet gezond eten.
En daar word het niet beter van.
De bijwerkingen van anti depressiva's zijn trouwens depressies.

Geerke, je hebt helemaal gelijk.
Met 'een kundig iemand' bedoel ik zelf dan ook geen huisarts hoewel ik er van overtuigd ben dat het gros echt mensen wil helpen, maar ze leren gewoon veel te weinig over voeding.
Artsen leren over ziekte en pharmaceutische middelen, ze leren niets over gezondheid en voeding.

Ts: Als je je ouders kunt overtuigen je eens mee te nemen naar een orthomoleculair therapeut zou dat heel fijn zijn!
Afhankelijk van hoe jullie verzekerd zijn krijg je een deel terug van de ziektekostenverzekering maar dat kun je zo nakijken.

Laat je niet een depressiva aanpraten. Als je je niet lekker of ziek voelt is dat niet een tekort aan chemische stoffen, het is een tekort aan goede voedingsstoffen waarop je lichaam reageert.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:32

ranna schreef:
Geerke, je hebt helemaal gelijk.
Met 'een kundig iemand' bedoel ik zelf dan ook geen huisarts hoewel ik er van overtuigd ben dat het gros echt mensen wil helpen, maar ze leren gewoon veel te weinig over voeding.
Artsen leren over ziekte en pharmaceutische middelen, ze leren niets over gezondheid en voeding.

Ts: Als je je ouders kunt overtuigen je eens mee te nemen naar een orthomoleculair therapeut zou dat heel fijn zijn!
Afhankelijk van hoe jullie verzekerd zijn krijg je een deel terug van de ziektekostenverzekering maar dat kun je zo nakijken.

Laat je niet een depressiva aanpraten. Als je je niet lekker of ziek voelt is dat niet een tekort aan chemische stoffen, het is een tekort aan goede voedingsstoffen waarop je lichaam reageert.

Let op met wat je daar zegt :) Artsen leren ook over voeding hoor, en al zeker over gezondheid :+
En nav bloedtesten kan een arts imo bepaalde tekorten aan voedingsstoffen opsporen, dus is het raadzaam om eerst naar een arts te gaan, zeker ! :)

Vind ik dat artsen enkel antidepressiva moeten schrijven en daarmee klaar, neen zeker niet. Maar antidepressiva is vaak echt wel een belangrijke stap in dat proces. AD gecombineerd met therapie :)

Het nut van AD is uiteraard al zeer lang bewezen .. Weet je trouwens hoe AD werkt ? Anders is dat best wel interessant om eens op te zoeken :j
De meeste AD zorgen niet voor 'een of ander chemisch stofje' in je lichaam .. maar daar ga ik hier niet verder over uitweiden, kun je allemaal wel opzoeken moest het je interesseren :)

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:32

@ ts. Als je wat down voelt kan je proberen te gaan sporten of wandelen. Het schijnt dat chocolade voornamelijk puur ook nog wel eens wilt helpen. Maar als je je langer dan een week zo voelt kan je beter naar de huisarts gaan.
Groetjes s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:54

xTammyy schreef:
Weer bedankt voor de reacties.

Ik was 13 denk ik, of misschien wel 12, inderdaad erg jong maar omdat er toen een aantal dingen gebeurden werd ik echt depressief. Ik werd gepest op school, overal buiten gesloten, thuissituatie was bagger (heb nu nog steeds geen goede band met mn ouders) en raakte mn verzorgpony kwijt. Daarbij nog wat dingen in de familie en als je dan ook nog alleen maar slechte cijfers op school krijgt.. Nee zeker geen fijne tijd en wil er het liefst ook niet meer te veel aan denken want ik hoopte eigenlijk dat ik die tijd had afgesloten, ben er ook meerdere keren met een vertrouwenspersoon over wezen praten en die heeft me enorm veel geholpen. Niet dat ik daar alles aan heb verteld, bijvoorbeeld dat ik wel eens op t randje stond van ik wil niet meer verder maar toch.

Tot nu toe is het langste dat een keer terug kwam meer dan een week me weer zo voelen.

En wat doe/ denk je dan als je je down voelt? :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:36

Leentje_ schreef:
Let op met wat je daar zegt :) Artsen leren ook over voeding hoor, en al zeker over gezondheid :+
En nav bloedtesten kan een arts imo bepaalde tekorten aan voedingsstoffen opsporen, dus is het raadzaam om eerst naar een arts te gaan, zeker ! :)

Vind ik dat artsen enkel antidepressiva moeten schrijven en daarmee klaar, neen zeker niet. Maar antidepressiva is vaak echt wel een belangrijke stap in dat proces. AD gecombineerd met therapie :)

Het nut van AD is uiteraard al zeer lang bewezen .. Weet je trouwens hoe AD werkt ? Anders is dat best wel interessant om eens op te zoeken :j
De meeste AD zorgen niet voor 'een of ander chemisch stofje' in je lichaam .. maar daar ga ik hier niet verder over uitweiden, kun je allemaal wel opzoeken moest het je interesseren :)

Ik hoef niet op te passen met wat ik zeg omdat ik me al jarenlang verdiep in de sitatuatie gezondheid/voeding/lifestyle en medicatie/ziekte en weet dat huisartsen er tijdens hun opleiding maar mondjesmaat iets over leren. Dat is trouwens algemeen bekend - wat heet - dat was mijn indruk tenminste maar dat komt mss omdat ik me hier al zo lang mee bezig hou. Volgens onderzoek onder artsen geven deze notabene zelf ook dat ze er te weinig over weten maar ze hebben de tijd doodgewoon niet tijdens hun opleiding om er wat mee te doen. En als ze klaar zijn met hun opleiding hebben ze zo'n grote financiele druk dat ze aan de slag moeten en geen tijd hebben hier verder iets mee te doen.
En AD lost niets op. Onderdrukt enkel meer stoffen in je lichaam die het juist zo hard nodig is.
Als jij in AD gelooft hou ik je niet tegen. In mijn opleiding leer ik anders en al wat ik er over heb gelezen in het verleden ook.
Maar ik ga hierover niet verder met je in discussie omdat TS hier niet mee geholpen is.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:56

Ik ben heel depressief geweest. Het gevoel is gewoon niet te beschrijven. In ieder geval, ik ben er weer uitgekomen. Het heeft twee jaar geduurd, maar ik voel me nu kiplekker en geniet echt van mijn leven. Ik kan wel zeggen dat ik gelukkig ben :P

Wel heb ik dat als ik niet oplet dat ik heel terug zak. Ik heb momenten dat ik dagenlang mijn huis niet uit kom, mijn werk afbel, mijn uiterlijke verzorging negeer, onregelmatig eet en dan vooral veel snacks. Mijn slapen word ook onregelmatig. 5 uur in de ochtend naar bed, 2 uur in de middag eruit. Als dit gedrag een paar dagen blijft duren, komen er gedachten in me op over zelfmoord, ga ik daar weer over fantaseren en denk ik er weer over na dat het misschien een oplossing voor me is. Ik ben op die manier na mijn depressie vaker afgegleden voor een paar weken en moest dan weer vechten om eruit te komen.

Gelukkig heb ik eindelijk geleerd om ermee te gaan. Zo snel ik merk dat ik twee dagen weer in huis zit te niksen, zonder aanleiding, dan dwing ik mezelf iets te doen of bel ik een vriend om me op te komen halen. Mijn hele gevoel zegt dan dat ik nergens heen wil, maar ik dwing mezelf.. En als ik eenmaal weer die drempel over bent ga ik er ook weer van genieten en is het weer prima.

Ik moet mezelf en mijn grenzen constant bewaken, alert zijn op elk teken dat het begin van 'iets' kan zijn. Als ik dat niet doe en ik laat me in mijn gevoel meegaan dan gaat het van kwaad tot erger.

In de winter heb ik het sneller.

Of het nou terug vallen naar depressie is of dat het te maken heeft met de pubertijd, geef je op zulke momenten een schop onder de kont, ook al zegt je heel gevoel dat je niet wil. Je moet! Informeer een vriend hierover en als die het wil, dan kan die ervoor zorgen dat je in zulke periodes met hem/haar iets kan doen. Ik heb iemand die als die een paar dagen niets van me hoort, me opbelt en me uit huis sleept, als ik dat zelf niet doe.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:24

Hey, ik vind dat ElineS hele goede en waardevolle tips geeft.
Het is zo moeilijk om met een depressie in beweging te komen. En helemaal met een beginnende depressie kan je door eruit te gaan, dingen te ondernemen het tij nog keren.
Goede tip om iemand in te schakelen die je mee kan sleuren. Diegene moet wel sterk in zijn schoenen staan en zich niet met een nee weg laten sturen.
Groetjes s

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:29

Ik was ook vrij jong bij mijn eerste depressie, heefd toen lang aan gehouden, nu aantal jaar later is het weer terug gekomen, maar heb nu psychologische hulp en pilletjes , en hoop na de feestdagen op0 eigen kracht weer verder te kunnen

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:35

het kan idd terug komen ja |(

maar ts je bent pas 15 en er staat een aantal jaar geleden dat kan dan nooit echt een depressie zijn geweest.
je kan je ook negatoef voelen dat is vaak in de pubertijd.
depressie is dan toch heel wat anders ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 07:53

Waarom kan iemand van 12/13 niet depressief zijn?

Ik denk dat ElineS wel iets te pakken heeft met haar reactie. Je hebt natuurlijk toch een bepaalde denkwijze, onzekerheid en instabiliteit waardoor sommige dingen je eerder kunnen aangrijpen wat dan lijkt op het begin van een depressie.
Ik kan zelf ook heel erg in m'n negatieve gedachten blijven hangen. Vaak is een wandeling met de hond of even naar het paard genoeg om de scherpe randen er van af te halen maar soms heb ik gewoon echt de hulp van m'n vriend nodig.

Probeer dus als je kan jezelf aan te zetten tot iets doen, lukt dat je echt niet bel dan een vertrouwde vriend(in) op om langs te komen/iets te gaan doen.

Je weet nu hoe het begin voelt, dus kun je het op tijd stoppen! Overigens is regelmatig slapen ook belangrijk voor je weerbaarheid tegen de wereld (en alle tegenvallertjes daarbinnen). Dus ook al val je niet in slaap, op tijd in bed liggen en op tijd er uit. Zo houd je toch een ritme aan en kan je lichaam iig genoeg rusten.

Succes TS!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:29

gut als of ik mijn verhaal hoor. En helaas vele mensen snappen het niet. iig in mijn levenskring.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:43

ranna schreef:

Sterkte.

Wat is je een bron voor deze "feiten"?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:35

Dat voedingsstoffen gedragsstoornissen beinvloeden is een feit. ADHD bv. Hebben baat bij speciale dieeten waar bepaalde producten niet gegeten worden.

Depressieve klachten die vaak voortvloeien uit posttraumatische stresssyndroom ( VAAK!! )
hebben echt geen invloed met eten

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:50

Er is ongetwijfeld wel ergens een epidemiologisch onderzoek dat iets zegt over voedingstekorten - maar de vraag is dan of dat oorzaak of gevolg was. En meer nog: heeft de behandeling van de tekorten ook het oplossen van de depressie tot gevolg? Daar zou ik weleens bewijs van willen zien, dat lijkt me een interessante optie. Maar dan wel hard bewijs, dus niet "ik denk dat" of "ik behandel en zie" :)

De vraag van dit topic is of het terugkomt. Daar is statistiek over, maar statistiek zegt zo weinig over een persoon. Het zegt iets over kansen, en kansen doen een mens niet altijd goed. Ik denk dat je het daar dan ook niet zult moeten zoeken TS. Als het antwoord "ja" is, en je weet dat de kans groot is dat het weer zal komen, je voelt onbewust een "zie je wel" bij de eerste week dat je je wat minder voelt, dan geloof ik zo ook wel dat de kans vele malen groter wordt dat het ook komt. Dat kan een soort van cirkel worden die je zelf creeert. Laten we het antwoord "nee" geven - en zolang jij geen depressie hebt, is dat het goede antwoord. Als het dan toch gebeurt, tja, dan hadden we al die tijd gelijk, totdat het zover was.

In mijn familie wordt nog wel gezegd: Men lijdt het meest het lijden dat men vreest, zo lijdt men meer dan onze Lieve Heer te dragen geeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:03

dennisje schreef:
het kan idd terug komen ja |(

maar ts je bent pas 15 en er staat een aantal jaar geleden dat kan dan nooit echt een depressie zijn geweest.
je kan je ook negatoef voelen dat is vaak in de pubertijd.
depressie is dan toch heel wat anders ;)

Oei, daar sla je toch echt wel de plank finaal mis.... Depressie staat geen leeftijd voor! Zelfs baby's kunnen al tekenen van een depressie vertonen!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:21

ik ben er mee bekent maar ze roepen tegenwoordig te snel ik ben depresief ook artsen roepen het te snel
iedereen voelt zich wel is negatief of zelfmoord pogingen maar dat heeft niks met depressie te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:23

dennisje schreef:
ik ben er mee bekent maar ze roepen tegenwoordig te snel ik ben depresief ook artsen roepen het te snel
iedereen voelt zich wel is negatief of zelfmoord pogingen maar dat heeft niks met depressie te maken.

Ja maar dat heeft toch nul komma niks met dit meisje te maken joh?! Dat staat hier toch volkomen los van?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:15

Ik snap wel wat dennisje bedoelt. :j Toen ik 12-13 was had ik ook zo'n periode waarin ik dacht dat ik depressief was, toen ik op m'n 20e een echte depressie kreeg (gediagnosticeerd door psychologen) kwam ik er pas achter dat een depressie iets heel anders is dan je een periode poedersuiker voelen.

Maar eigenlijk maakt het ook niet uit of het wel of niet een 'echte' depressie was. Het gaat om het gevoel dat TS heeft (gehad).

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 18:16

Tja wanneer noem je het depressief? Ik weet nu in ieder geval dat ik als ik er toen niet uit was gekomen ik er nu niet meer was geweest. En dat is mede dankzij de hulp die ik toen kreeg van mensen die me hielpen.
Heb in ieder geval heel veel aan alle reacties hier, echt fijn dat jullie allemaal reageren.
Zeker de tip om je dagritme regelmatig te houden is een goede voor mij, aangezien ik liever pas om 3 uur ga slapen en er pas rond 12 uur uit kom dan echt een normale dag te hebben..

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:46

Beste TS,

Wat verschrikkelijk vervelend dat je je zo voelt. Indien je huisarts te wensen over laat, zou je kunnen overwegen de stap te zetten naar de geestelijke gezondheidszorg in jouw omgeving.
Het jonge brein is nog volop in ontwikkeling en helaas gaat dit in de puberteit vaak gepaard met ups en downs. Dat betekent niet dat er bij jou geen naastliggende oorzaak kan zijn voor deze gevoelens. Ik zou zeggen: probeer de oorzaak te achterhalen, zodat je je levenspatroon eraan kunt aanpassen en het niet verder escaleert.
Zelf doe ik wetenschappelijk onderzoek naar deze ziekte en de oorzaken varieren zeer. Ik hoop dat je er klaar voor bent om de stap te ondernemen de oorzaak voor jouw gevoelens te zoeken. Veel sterkte!