Poll draagmoederschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij draagmoeder willen zijn voor een bevriend stel dat zelf geen kinderen kan krijgen?

Ja, ik zou zelfs een eicel willen doneren om te zorgen dat de kinderwens van dit koppel uit zou komen
11 (6%)
Ja, ik zou in dit geval absoluut draagmoeder zijn, geen twijfel mogelijk
5 (2%)
Ja mits we goede afspraken kunnen maken over bv bezoekjes etc
6 (3%)
Ja, ik zou het in principe wel willen maar ik ben bang dat ik het kindje niet af zou kunnen staan
36 (20%)
Nee, ik wil mijn lijf niet blootstellen aan een taak die zo zwaar is als ik daarna geen kindje in mijn armen zal hebben
87 (50%)
Nee, ik vind dat een stel dat zelf geen kinderen kan krijgen geen kinderen zou moeten krijgen
7 (4%)
Nee, als ze een kind willen en het zelf niet kunnen krijgen, dan moeten ze maar gaan adopteren
21 (12%)

Totaal aantal stemmen: 173

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:30

Ik zou het niet doen, omdat ik geen heel makkelijke zwangerschap had (BI) een zware bevalling (1,5 uur persen en uiteindelijk vacuumpomp) en een hele zware kraamtijd heb gehad omdat ik 2 dagen na de bevalling ineens heel ziek werd. Dat risico wil ik nog 1 maal lopen omdat we heel graag een 2e kindje willen, maar een 3e keer of meer, nee echt niet.

Lottie84

Re: Poll draagmoederschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 11:36

Ik heb ook een zeer zware bevalling gehad van de eerste, ook eindeloos persen, uit eindelijk met spoed naar het ziekenhuis waar Kyan met grof geweld van schaar en pomp ter wereld is getrokken. De tweede bevalling was hemel op aarde, in alle rust en helemaal zelf gedaan! (VK en papa waren helemaal overdonderd dat onze kleine meid er ineens al was!) Dus maak je niet te druk, ik hoop dat voor jou de tweede bevalling net zo mooi mag verlopen als die van mij ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:09

Dat hoop ik ook, eerst maar weer eens zwanger zien te worden ;) maarre, maak me niet druk hoor. Ik zie wel hoe het loopt. Zou het iig niet voor een ander willen doen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:49

Nee, maar ik zou wel een eicel doneren. Mag dat ook? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:57

Moderatoropmerking:
Er is gevraagd of ik de poll wilde toevoegen aan het reeds lopende discussietopic, maar gezien er dan een hoop resultaten verloren gaan heb ik besloten dit topic ook open te laten. De discussie rondom het draagmoederschap kan wel in het andere topic gevoerd worden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 19:04

Zeker Natasja!! Bedankt voor je antwoord!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:34

Dat zou ik inderdaad ook nog wel willen overwegen als ik iemand om wie ik geef daarmee erg zou kunnen helpen :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:04

Nee, ik zou geen draagmoeder kunnen zijn.
Mijn lijf is daar niet geschikt voor, gezien mijn ziekte en ziekteverleden.
Ook sta ik geen eicel af, ivm een genafwijking en daardoor een hoog risico op een ziek kind.

Maar zou ik gezond zijn geweest (ook genetisch!), dan zou ik het zeker wel overwegen, mocht er iemand in mijn omgeving het aan me vragen. :j

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:44

Ik ben zelf een van de personen die bezig is als wensmoeder voor eiceldonatie heb dus zelf geen eitjes en krijg eitjes van iemand anders waar we zeer dankbaar voor zijn omdat we op deze manier kunnen proberen om onze wens voor een kindje uit te alten komen. als ik zelf eicellen had gehad en gezond was geweest zou ik het draagmoeder zijn en of afstaan van eicellen zeker overwegen. wij zijn iig er heel blij mee dat er iemand is die voor ons eicellen wil afstaan

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 17:37

Wat mooi Kayjody! Bedankt voor je reactie!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:58

In mijn lijf geen baby :n Niet voor mezelf en niet voor een ander.
Ook heb ik er nogal moeite mee hoeveel ingrepen er worden gedaan om toch maar aan een kinderwens te kunnen voldoen, terwijl er overal ter wereld veel ongewenste kinderen rond lopen. Vandaar ook dat ik gestemd heb op de adoptie.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:02

Het ligt eraan hoe goed we bevriend zijn.
Ik zou dan niet gaan voor draagmoederschap, want ik denk dat ik het heel moeilijk vind om het kindje dan af te geven. Maar ik zou wel een eicel willen geven. Dit heb ik al een keer aangeboden aan een goede vriendin van mij. Helaas kon het niet, omdat het ziekenhuis dat alleen doet, bij mensen die al kinderen hebben of geen kinderwens hebben. Omdat de kans dat je onvruchtbaar wordt na zo'n ingeep aanwezig is. En zelf heb ik nog een kinderwens voor over een aantal jaar.

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:03

Ja, ik zou zelfs een eicel willen doneren om te zorgen dat de kinderwens van dit koppel uit zou komen

zou voor die optie nog wel willen kiezen als je daar iemand mee kan helpen
eicel donatie als je goede vrienden heb die echt geen kinderen zouden kunnen krijgen

ik kan zelf makkelijk zwanger raken maar mijn moeder kon dit niet dus ja als je iemand kan helpen er mee

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:08

Ik zou 't sowieso niet doen, omdat ik 1 zelf al niet weet of ik zelf zwanger wil worden voor mij. En 2, ik zou 't nog eerder voor onbekende doen dan voor vrienden. Dat is wel erg dichtbij denk ik en moeilijk denk ik ook voor hun, want wat als ik ooit dat kind nog wil 'opeisen'.

Ik ben zelf daarnaast trouwens lesbisch en vriendinnen van mij, die getrouwt zijn hebben ook 't sperma gebruikt van een vriend van ons (die trouwens ook homo is, en zelf 2 kinderen heeft). En een daarvan (die niet de biologische moeder is) vind 't nu achteraf toch niet zo prettig. Is bang dat hij ooit 't kind komt opeisen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:11

Ik kan mijn ervaring hier neerzetten, ik heb em nog niet voorbij zien komen.

Ik ben donor geweest voor zeer goede vrienden. Het is een zware behandeling. Je moet jezelf hormonen spuiten, dit valt wel mee, is vergelijkbaar met insuline spuiten. Eerste twee weken elke week echo laten maken, daarna om de drie, twee en 1 dag om te kijken hoeveel en hoe goed je eicellen groeien. De oogst van de eicellen was verschrikkelijk, ging dwars door de morfine heen, zelfs na driedubbele dosis. Waar er gemiddeld 5-8 eicellen worden geoogst, had ik er maar liefst 15. Daarvan waren er 12 kwalitatief goed genoeg om bevrucht te worden, en deze zijn ook allemaal bevrucht. Dit aantal is normaal 4 ongeveer. Ik was dus super vruchtbaar.
Er zijn 2 bevruchte eitjes terug geplaatst bij mijn vriendin, die de zwangerschap geheel voldragen heeft. Er lopen dus nu 2 kids bij hun, een jongen en een meisje, en papa en mama zijn mij nog elke dag ontzettend dankbaar dat ik hun dit geluk heb kunnen geven.

Het was voor mij niet meer dan normaal om dit voor hun te doen. Er gaat een hele screening aan de behandeling vooraf, en ik heb officieel afstand moeten doen van mijn eitjes. Wat ik zonder problemen heb gedaan. Ik ben blij dat ik hun heb kunnen helpen!

Maartje, dat opeisen werkt niet zo, aangezien de naam van moeder en vader op het geboortebewijs komt te staan en jij al afstand hebt moeten doen van je eicellen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 18:44

Wat onwijs knap van je!! Er zijn niet veel vrouwen die zoiets op kunnen brengen!! Geweldig!! En bedankt voor het delen van je verhaal!!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:53

Kleinvosje, knap dat je het gedaan hebt en er ook volledig achter hebt gestaan. Ik zou het niet doen omdat ik er niet achter zou staan. Vind het een 'vreemd' idee.
Draagmoeder zou ik nooooooit willen zijn. Een zwangerschap kan teveel risico's met zich meebrengen waar je niet 123 klaar mee bent.
Dat zou ik niet overhebben om iemand anders een kindje te 'geven', hoe dierbaar mensen je ook kunnen zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:58

Dankjullie wel. Het was ook echt niet zomaar iets hoor, en je mag er ook niet voor gevraagd worden. Dit om te voorkomen dat je dit onder druk zou doen. Ik heb mezelf vrijwillig aangeboden, waarop zij in huilen uitbarstte en geen woord meer kon uitbrengen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:28

oh echt? Het werkt dus alleen als je je vrijwillen aan zou bieden? Maar daar is vaak niemand bij dus wellicht volgen er ook gesprekken zodat voor de artsen duidelijk is dat dit echt de keus van jouzelf is?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:42

Ja, dat klopt. Je hebt verschillende gesprekken met medisch maatschappelijk werkers, artsen, etc. Verder bloedonderzoeken, en erfelikheidscheck. Er zitten nog meer voorwaarden aan vast dan alleen dit!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:48

Heb optie 1 gestemd.
Zou het meteen doen,als ik daar een echtpaar mee kan helpen en gelukkig mee kan maken.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:55

De enige voor wie ik dit zou overwegen zou voor mijn zus zijn.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:16

Kleinvosje, die respect voor jou! Ook al zou ik het zelf nooit doen, ik kan wel zeggen dat ik het heel knap vind dat je dit hebt gedaan. Het is zo makkelijk niet als het lijkt en er zit dus een heel proces aan vast.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:18

Ja, dat klopt. Wat ook erg belangrijk is, is dat je eigen kinderwens vervuld is, oftewel, je hebt geen behoefte meer aan nog meer kinderen. Je zou namelijk onvruchtbaar kunnen worden van de punctie, als ze een keer verkeerd aanprikken. Stel je toch eens voor, je gunt een ander jouw eicellen, maar helaas word je onvruchtbaar en kun je je eigen kinderwens niet meer vervullen. Dat zou erg banketstaaf zijn...

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:24

Ik zou geen draagmoeder willen zijn, en mijn reden is dat ik het kind niet zou af kunnen staan. Ik heb zelf 3 kinderen op de wereld gebracht, je hebt een kindje 9 maanden bij je heet groeit in jou buik, en dan zou je het na de geboorte af moeten geven, nee dat zou ik absoluut niet kunnen. Respect voor diegene die dit wel kunnen.
Ik zou wel een eicel af willen staan, daar heb ik dan geen moeite mee omdat ik het kindje dan niet zelf hoef te dragen.
Ik vind zwanger zijn iets heel moois, al waren 2 van mijn 3 zwangerschappen erg zwaar door medische redenen. Voor een eigen kindje zou ik het zo weer nog een keer doen. (man lief wil niet meer... Hihi)