Bewuster en gezonder leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jowien

Re: Bewuster en gezonder leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:54

Brood is ook een vreemd ding hoor. In Nederland zitten er allerlei dingen in die in Duitsland niet mogen... Ik bak daarom veel zelf, en dan liefst van biologisch meel van de lokale molen (maar ook wel niet-biologisch, als er maar neit teveel 'extra' ingredienten in zitten).

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:57

Leuk topic!
Wij proberen ook zo veel mogelijk bewust te eten, al is dat het afgelopen jaar erg lastig ivm tijdgebrek omdat we een huis aan't renoveren zijn. Nog even en dan zijn we verhuisd - mooi punt om vanaf dan weer heel bewust te gaan eten. :)

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:53

wat ik altijd grappig vind is bvb dat als we eens mee eten met "normaal' eten dat je dan echt een vol gevoel hebt, last van je maag krijgt,je moe voelt en vol na het eten en heel vaak voel ik me ok echt minder lekker en fit dan anders. Van brood word ik bvb vaak echt moe.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:02

Hmm, lijkt me ook een zeer interresant onderwerp om even over mee te lezen.
Ik hou namelijk zo niet van koken, maar wil wel graag bewuster en gezonder gaan leven.

Even kijken of er leuke/handige tips voorbij komen

het liefst heb ik gewoon een receptenboek voor de gehele dag en dat een week lang. Heb namelijk nooit geen flauw idee hoe ik goed kan varieren en het toch gezond kan houden.
Ik zit met mijn schildklier, dus hoop dat ik er een beetje baat bij heb en dat ik toch iets minder moe wordt

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:23

@KC - wat gebruiken jullie dan als ontbijt en lunch als ik vragen mag? :)

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:26

Verschillend, vaak joghurt met fruit, noten en zaden (zelfgemaakt), of alleen fruit.
Lunch vaak salade of groentenhap of joghurt (hou van geitenjoghurt) is verschillend.
Ook eet ik wel eens vis in de lunchtijd. Hangt ervanaf waar ik trek in heb. Vandaag een wilde perzik, een franse nectarine. Cranberrys, walnoten, Passiefruit en paranoten samen gemixt als snack heb nog 2 Appels liggen maar ff geen trek.
Straks denk een echte soep of gestoomde groenten. Soms eet ik ook een notenreep met honing.
Vandaag had ik hier trek in dus.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:36

Oké klinkt goed! :D
Yoghurt met fruit is bij mij ook vaak favoriet - en dan met name fruit uit eigen tuin (bramen op het moment dus) :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:23

Als alternatief voor suiker heb ik Agave siroop, werkt goed.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:31

Ipv agave kun je ook stevia gebruiken. Daar zitten bijna geen caloriën in en het verhoogd je bloedsuiker en dus ook je insulineniveau niet.
Het heeft wel een smaak van zichzelf, lijkt op zoethout, maar als je het een poosje gebruikt proef je het neit meer. Het is een wit poeder en superzoet zonder nadelen. Integendeel, het heeft voordelen en als je aan de smaak gewend bent kun je het overal in gebruiken wat je wilt zoeten.

Oja, je hebt het ook in druppels maar daar zit alcohol bijin en vind ik persoon te goor voor woorden :=
Maar het poeder gaat prima :j

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:23

Ik wil ook wat bewuster gaan eten.. Ik vind het alleen lastig met school enzo. Ik maak lange dagen en dan weet ik niet zo goed wat ik mee moet nemen...
Ik wilde ook zelf groenten en kruiden gaan kweken, maar mijn moeder heeft alles in de tuin voor onkruid aangezien en uit de tuin gehaald :') Gelukkig loop ik nu stage op een zorgkwekerij en daar kan ik groenten en fruit kopen die niet bespoten zijn enzo. Dat geeft me wel een fijn gevoel. Zo kan ik op mijn stagedagen (maandag en dinsdag) groenten meenemen voor de rest van de week!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:06

ranna schreef:
Ipv agave kun je ook stevia gebruiken. Daar zitten bijna geen caloriën in en het verhoogd je bloedsuiker en dus ook je insulineniveau niet.
Het heeft wel een smaak van zichzelf, lijkt op zoethout, maar als je het een poosje gebruikt proef je het neit meer. Het is een wit poeder en superzoet zonder nadelen. Integendeel, het heeft voordelen en als je aan de smaak gewend bent kun je het overal in gebruiken wat je wilt zoeten.

Oja, je hebt het ook in druppels maar daar zit alcohol bijin en vind ik persoon te goor voor woorden :=
Maar het poeder gaat prima :j

In welke winkels verkopen ze dit en hoe ziet de verpakking er ongeveer uit? In België is het nog niet toegelaten geloof ik, maar ik woon niet zo ver van de grens :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:33

Hallo Lidewijke, ik zit in duitsland en we bestellen het gewoon via het net bij http://www.stevia-handel.de/shop/
Laatste keer had ik het bij een ander gekocht maar weet niet meer welke maar dat geeft ook niet. Je kunt het hier te kust en te keur kopen.
In NL hebben ze het ook maar veel duurder en ik heb alleen de druppels met alcohol nog maar kunnen ontdekken :r
Ik denk dat je het ook wel kunt bestellen en gewoon naar België laten opsturen. Lijkt me geen punt behalve dat de verzendkosten wellicht hoger zijn. Of heb je toevallig kennissen in Dld waarvan je het adres kunt gebruiken?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:48

Bedankt voor de site, verzendkosten ed zal ik nog wel eens bekijken maar ben al blij dat ik dit heb nu :) Bedankt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:36

Ik ga binnenkort beginnen met Atkins, in de hoop om er, naast een beetje afvallen, meer energie van te krijgen. Ik ben altijd vrij bewust met voeding bezig, maar door gemakzucht eet ik alsnog voor mijn gevoel niet heel gezond. Zo kom ik eigenlijk altijd aan minimaal 200 gram groente per dag, maar niet aan mijn twee stuks fruit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 21:04

Atkins werkt erg goed,je moet alleen op letten dat geen bepaalde te korten krijgt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:12

Ik ben een tijdje geleden ook meer gaan letten op wat ik eet + proberen meer te bewegen. Ik zit nu op 67 kilo volgens de wii en dat vind ik netjes voor mijn lengte (1.75), wil er ook niets meer bij (eerst woog ik wel wat meer). Ik ben nooit zo van de radicale dieten (was bij mij ook niet nodig gelukkig). Wat bij mij alleen al zoveel scheelt, is dat ik mijn moeder verboden heb lekkere snaai in huis te halen. Eerst was hier iedere week wel iets te snaaien in huis, en je pakt het zooo makkelijk als het in huis is.. En ik moet zeggen dat ik al die lekkernijen niet eens zo erg mis :D 't Is alleen des te lekkerder als ik in het weekend wel een keertje een bakkie chips neem bij een vriendin ofzo.

Ennn ik drink veel groene thee, al anderhalf jaar, ik heb het idee dat dat ook wel helpt. Ook ben ik overgestapt van wit en lichtbruin brood naar volkoren, zit daar sneller vol van en ik krijg veel minder snel honger :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:24

Ik wil ook bewuster en nog gezonder gaan leven, en dan vooral veel biologisch en minder e-nummers. Gewoon veel verser koken, zonder pakjes, minder suiker, beter/minder brood (spelt of zuurdezem) alles volkoren etc.
Ik ben nu een heeeel interessant boek aan het lezen wat hier super op aan sluit: 'eet jezelf mooi, slank en gelukkig' van Amber Albarda. (er is ook een topic van) Zelf heb ik het boek nu te leen van de bieb, maar vind het zo interessant dat ik hem ook wil gaan aanschaffen. Ze heeft ook een site met wat korte informatie en recepten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:28

Ik hoor toch best een hoop positieve geluiden over dat boek... Toch marktplaats eens in de gaten houden of 'ie daar misschien staat.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:24

@ Aranel, dat heb ik ook, ik snoep weinig en als ik dan eens een stukje chocolade eet is het ook goddelijk.
En ik zie het nu veel meer als een verwennerijtje dan als iets standaards, het wordt veel feestelijker.

@ Mirjamsel; dat herken ik wel, dat het lastiger wordt om wat mee te nemen qua lunch. Meestal ga ik voor een salade of b.v. wat rauwkost ( komkommer en tomaatjes ofzo) en wat nootjes.
Ik heb het op mijn werk in elk geval een dag in de week goed voor elkaar; met collega's afgesproken dat we dan met de clienten gaan koken en dan wordt het een gezond soepje of een lekkere ( fruit) salade.

nog een toevoeging: waar ik helemaal gek op ben zijn de meest simpele soepjes: wat water met bouillon ( van de biowinkel) aan de kook brengen, wat groente erbij en na 10 min oid pureren. Gooi altijd een berg in de vriezer zodat ik bij trek altijd een soepje heb.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 17:31

De Tuinen heeft Stevia.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:15

oh dat is goed om te weten dat de tuinen dat heeft! volgensmij zit die ook wel in Groningen (daar woon ik doordeweeks)
Thuis hebben wij ook stevia en ik vind het ideaal + lekker. Die van ons komt uit bolivia en wilde het eigenlijk via internet ergens gaan bestellen, maar als de Tuinen het ook heeft is dat helemaal mooi. Wel de poedervariant?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 06:27

Vloeibaar en pilletjes vorm net als zoetjes.Mijn dochter neemt 1 tabletje in de pap anders is het veel te zoet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 08:35

Ik ben veel met eten bezig,echt s,morgens al na denken over het avond eten.Wat heb ik dan nodig enz.Gisteren een luch gehaald ergens,maar ik liep echt te zoeken waar ik het beste kon eten? Ik had trek in een worst van de Hema,maar heb het niet gedaan het voelde niet goed.Mijn dochter klaagde dat er niks lekkers in huis was,op die leeftijd is gezond niet lekker waha.