Draagmoeder voor bevriend stel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:40

Emotionele verbondenheid is niet alleen een kwestie van je erop instellen. Je maakt scheepsladingen hormonen aan tijdens een zwangerschap. O.a. oxytocine om een band met het kind te bevorderen. Ik denk dat het je lichaam worst zal wezen of het wel of niet jouw eicel is die in je baarmoeder groeit. Je staat toch wel strak van de hormonen. Knap als je het dan nog kan afstaan.

Lottie84

Re: Draagmoeder voor bevriend stel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:42

Nogmaals ik denk dat je dat zeker kan als je wéét dat het niet jouw kindje is. Het zal zeker geen peanuts zijn, maar zoiets doe je tenslotte voor zeer goede vrienden die je eindelijk hun grootste geluk in hun leven gunt.

Nou het word tijd dat er een echte draagmoeder komt die voor opheldering kan zorgen haha!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:43

Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar dat het niet zo eenvoudig is als hier door sommigen gesteld wordt. Er komt veel meer bij kijken dan je er "gewoon op instellen".

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:44

Er stond een paar jaar geleden in 1 of ander tijdschrift het verhaal van 2 vriendinnen, eentje had het kindje van de ander gedragen. Maar die had ervoor hele makkelijke zwangerschappen gehad, en voelde zich tijdens de zwangerschap eigenlijk al meer tante dan een moeder. Ik zou er zeker over nadenken als ik het kon doen voor mijn beste vriendinnetje.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:45

mijn zus heeft een grote kans om niet vruchtbaar te zijn. We hebben het er weleens over gehad dat ik dan draagmoeder zou kunnen zijn en ik denk dat, mocht het zover komen, dat ik dat dan ook wel zou doen. Dan heb je wel een hele speciale band met je nichtje/ neefje.....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:51

LCharlotte schreef:
[***], daar heb je inderdaad gelijk in, maar als een vrouw eenmaal dat besluit neemt dan kiest ze voor de zwangerschap, daar kleven nu eenmaal risico's aan vast.

Absoluut, maar moet je willen dat een ander het risico loopt voor jouw droom? Omdat je persee een eigen kind wil ipv een adoptiekind?

Als je een nier zou moeten/mogen afstaan omdat iemand in je omgeving ernstig ziek is zijn er geen andere opties, kwestie van leven of dood.
Maar niet zwanger worden en daardoor een ander het risico met.haar gezondheid en leven laten nemen... Ik vind dat een grens.

Tuurlijk, chronische klachten na een zwangerschap komen niet zo veel voor, en het overlijdensrisico bij bevallingen is erg laag maar het is niet uitgesloten. Je moet er toch niet aan denken dat iemand 3 kinderen moederloos achter laat omdat ze draagmoeder voor een ander wilde zijn?
Laatst bijgewerkt door odetteke op 08-08-11 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:51

In Nederland is degene die het kind baard in eerste instantie, juridisch gezien, de moeder( met de daarbij wettelijke rechten).
Ook als het kind DNA technisch helemaal niets met deze moeder heeft.

Ik ken nl mensen van heel dichtbij die er mee bezig zijn geweest, maar het papier gedoe er omheen (en een gesprek met mensen die het hebben gedaan) heeft ervoor gezorgd dat ze er niet mee door zijn gegaan.
Het kindje kan nl niet direct worden geadopteerd, daar zitten heel veel haken en ogen aan.

Bij de geboorte krijgt het kind de achternaam van de moeder, of van de echte vader, mits deze het kind erkent.
http://www.freya.nl/web_folders/folder11.php

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:58

Ik wilde de overweging maken om draagmoeder te worden, enkele gesprekken met huisarts en psycholoog gehad of ik het psychisch, emotioneel ed allemaal aan zou kunnen... Zij vonden mij te jong om dit besluit al te nemen gezien ik zelf geen kinderen heb.. Meestal mag het dan ook niet... Slechts één van de voorwaarden draagmoeder is: volwaardig gezin hebben. Destijds het besluit genomen om zelf geen kinderen te krijgen.. Een kind en man paste niet in mijn leven...

Ik wist wat het kon inhouden als jij daadwerkelijk besluit zou nemen, wat voor risico's het met zich mee zou kunnen brengen zoals bv gezondheidsrisico's, de verwikkelingen van eigen vruchtbaarheid beinvloeden worden (zoals infectieuze complicaties), psychische schade op kunnen lopen ten gevolge van de behandeling, Het na de bevalling afstaan van het kind ed...

Sinds een klein jaar een vriend, dat graag kinderen zou willen krijgen en zelf nu ook de kriebels krijg... Mijn leven is niets veranderd ten opzichte van de overweging draagmoederschap... Ik heb het enkel een plaats kunnen geven... Ik begrijp het besluit van arts, eerst zelf een kind... volwaardig gezin... Maar toch?

Het spookt nog weleens door mijn hoofd om draagmoeder te worden voor een ander, wie weet wanneer wij een kind hebben gekregen... Het besluit kan ik echter niet alleen maken, mijn vriend zou volledig achter mij moeten staan, want het hele traject is niet niks... Het vergt veel van het lichaam en geest...

Genetisch zal het kind niet van jou zijn, maar jij zowel partner bouwt een band met het kind op wanneer het in jou groeit. Daarom is het gewenst als draagmoeder één of meerdere eigen kinderen heeft. Draagmoeder kan ook schuldgevoelens krijgen bv na vele pogingen niet zwanger worden, kind met aangeboren afwijking of spontane miskraam. Voor de Wet is degene die baart de moeder en de partner de vader. Draagmoederschap is zo goed als gezegd eigenlijk een adoptieprocedure... De draagmoeder moet uit ouderlijke macht gezet worden. Daarom is het voor Wensouders ook en stressvol periode, draagmoeder kan altijd nog zeggen dat zij het kind niet wil afstaan ondanks contractuele afspraken (dat wordt nietig verklaard). Het wordt in Nederland als ultimum remedium gesteld, het gebeurt nihil draagmoederschap in Nederland.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:08

Ik zou het alleen voor mijn zus doen, voor vriendinnen niet.
Het is tenslotte jouw neefje of nichtje, dus dan 'mag' je op voorbaat al een band opbouwen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:16

Ik zou het zelf niet doen. Niet omdat ik een ander het niet zou gunnen, maar ik vind het zwanger zijn (ben nu zwanger van de eerste) al best zwaar, zowel lichamelijk als psychisch en om dan niets over te houden na de bevalling, nee, dat zou ik niet kunnen. Daarnaast vergt de zwangerschap ook het nodige van de partner. Ik zou het mijn vriend niet aan doen om 9 maanden met een hormoonbommetje te leven en dan vervolgens een kleine kereltje of meiske af te moeten staan.

Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind voor mensen die niet zwanger kunnen raken. En ik prijs mezelf gelukkig dat het bij mij wel is gelukt. En ik denk dat er best vrouwen heel geschikt zouden zijn als draagmoeder, maar de eis: eerst zelf een volwaardig gezin, vind ik niet vreemd. De impact van een zwangerschap, de hormonen, die had ik in ieder geval van te voren onderschat...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:54

Poeh moeilijk. In eerste instantie zeg ik nee. Het leeft toch in je en voelt toch als je eigen.
Ik zou heel heel misschien het wel doen als er heel veel geld tegenover stond. Maar dat mag dus blijkbaar niet in Nederland dus dat is geen optie dan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:13

Ik kan me wel indenken dat je dit voor iemand doet waar je veel van houdt.
Het is natuurlijk altijd wel een speciaal kindje voor je maar ik kan me wel voorstellen dat je je er op in kunt stellen.
Echter vind ik het ook wel heel wat om te vragen, iemands leven voor minstens een jaar overhoop te gooien. Je moet ook nog ontzwangeren tenslotte. En dat als er geen complicaties ontstaan.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 18:35

sefanja schreef:
Ik wilde de overweging maken om draagmoeder te worden, enkele gesprekken met huisarts en psycholoog gehad of ik het psychisch, emotioneel ed allemaal aan zou kunnen... Zij vonden mij te jong om dit besluit al te nemen gezien ik zelf geen kinderen heb.. Meestal mag het dan ook niet... Slechts één van de voorwaarden draagmoeder is: volwaardig gezin hebben. Destijds het besluit genomen om zelf geen kinderen te krijgen.. Een kind en man paste niet in mijn leven...

Ik wist wat het kon inhouden als jij daadwerkelijk besluit zou nemen, wat voor risico's het met zich mee zou kunnen brengen zoals bv gezondheidsrisico's, de verwikkelingen van eigen vruchtbaarheid beinvloeden worden (zoals infectieuze complicaties), psychische schade op kunnen lopen ten gevolge van de behandeling, Het na de bevalling afstaan van het kind ed...

Sinds een klein jaar een vriend, dat graag kinderen zou willen krijgen en zelf nu ook de kriebels krijg... Mijn leven is niets veranderd ten opzichte van de overweging draagmoederschap... Ik heb het enkel een plaats kunnen geven... Ik begrijp het besluit van arts, eerst zelf een kind... volwaardig gezin... Maar toch?

Het spookt nog weleens door mijn hoofd om draagmoeder te worden voor een ander, wie weet wanneer wij een kind hebben gekregen... Het besluit kan ik echter niet alleen maken, mijn vriend zou volledig achter mij moeten staan, want het hele traject is niet niks... Het vergt veel van het lichaam en geest...

Genetisch zal het kind niet van jou zijn, maar jij zowel partner bouwt een band met het kind op wanneer het in jou groeit. Daarom is het gewenst als draagmoeder één of meerdere eigen kinderen heeft. Draagmoeder kan ook schuldgevoelens krijgen bv na vele pogingen niet zwanger worden, kind met aangeboren afwijking of spontane miskraam. Voor de Wet is degene die baart de moeder en de partner de vader. Draagmoederschap is zo goed als gezegd eigenlijk een adoptieprocedure... De draagmoeder moet uit ouderlijke macht gezet worden. Daarom is het voor Wensouders ook en stressvol periode, draagmoeder kan altijd nog zeggen dat zij het kind niet wil afstaan ondanks contractuele afspraken (dat wordt nietig verklaard). Het wordt in Nederland als ultimum remedium gesteld, het gebeurt nihil draagmoederschap in Nederland.

Heel interessant verhaal!! Dat het juridisch gezien zo in elkaar zit wist ik nog niet. Ik kan me voorstellen dat het voor de wensouders inderdaad een erg stressvolle periode zou kunnen zijn. En op zich vind ik het wel goed dat ze eisen dat je al moeder bent. Er komen (voornamelijk bij een eerste zwangerschap) zoveel nieuwe emoties en gevoelens los. Als je al eerdere zwangerschappen hebt gehad dan kun je dat beter een plekje geven.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 18:38

Inderdaad het is heel wat om te vragen, wensouders zoeken dan ook met grote nauwkeurigheid een draagmoeder uit en voor een draagmoeder is het iets dat uitgebreid overwogen moet worden. Het kost je inderdaad zo een jaar, maar als je het doet voor een stel dat je enorm liefhebt zou een jaar niets zijn vergeleken met een leven lang geluk voor hun.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:40

Ik zou het niet doen.
Puur omdat ik weet als dat in mijn buikje groeid ik er geen afstand van kan doen.
Ik krijg een emotionele band.

Een eitje doneren, dat zou ik wel doen.
Een eitje is dan misschien wel van mij, maar ik heb daar geen emotionele band mee.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 18:46

Maar als je een eicel zou doneren dan is het genetisch gezien jouw kind, het kindje zal op jou lijken en trekjes en karaktereigenschappen van jou hebben. Dat is toch niet te vergelijken? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat er vrouwen zijn die eicellen doneren, maar ik vind het wel iets heel anders..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:51

LCharlotte schreef:
Maar als je een eicel zou doneren dan is het genetisch gezien jouw kind, het kindje zal op jou lijken en trekjes en karaktereigenschappen van jou hebben. Dat is toch niet te vergelijken? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat er vrouwen zijn die eicellen doneren, maar ik vind het wel iets heel anders..

Nee, maar dat is iets waar ik geen probleem mee zou hebben...

Als het in mij groeid, ik weet nu al dat ik dan geen afstand kan doen.
Ik heb veel meer met emotionele banden dan met bloedbanden.

Ik heb veel meer met mijn ouders, broertje en mijn vriendinnen dan de rest van mijn familie.

Daar heb ik een emotionele band mee.
Ik ben een emotioneel ingesteld persoon.

Eicel, zegt mij niks.
Bloedband zegt mij minder dan een emotionele band.

Ik weet dat het niet met elkaar te verglijken is, maar ik geef inderdaad alleen aan dat ik geen draagmoeder zou kunnen zijn.
Of in ieder geval een hele slechte.. hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:52

Daar zou ik dus weer veel moeite mee hebben (met het afstaan van een eicel en het idee dat dat kindje op mij lijkt)...
Wat eigenlijk wel gek is, want als ik ooit nog een kindje zou willen dan heb ik daarvoor een zaaddonor nodig... en dat vindt men dan weer vrij 'normaal'.
Nou is het natuurlijk een stukje makkelijker om spermacellen te 'oogsten' dan eicellen...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 18:55

:= Rock zou jij ooit misschien nog een kuikentje erbij willen dan? (Wel leuk dat alle bekende mama's even langswippen hier!)

Inderdaad zaadcellen oogsten is niet zo een lastig klusje voor die mannen!

Ik heb dus zelf een stel in mijn directe omgeving die hiermee bezig is, ik was er nog niet helemaal uit wat mijn houding hier tegen over was. Ik ben heel erg benieuwd met wat voor dingen ze allemaal te maken kunnen krijgen, ik vind het dan ook ontzettend interessant om te zien hoe iedereen er over denkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:17

Nou, ik denk het niet, maar ik zeg nooit nooit, wie weet als ik een fijne partner heb, toch nog iets speciaals samen. Al ligt dat dus bij mij tegenwoordig net wat ingewikkelder :))

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 19:21

Och ja tegenwoordig kan alles toch!!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:48

Had ik maar een poll toegevoegd :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:55

Ik vind een kind niet een inwisselbaar iets eerlijk gezegd en geen "handelswaar". Heel sneu voor mensen die niet het geluk hebben om zwanger te kunnen worden om wat voor reden dan ook, maar ik vind niet dat je een mens "cadeau" kan doen. Een kindje groeit in je, is verbonden aan je..wat voor boodschap geef je een kind als je het weggeeft?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 21:02

Het kindje is niet van jou maar van de wensouders en is gemaakt uit hun DNA, je geeft het kindje dan ook niet weg, je geeft het kindje aan zijn of haar ouders, de biologische wensouders.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 08-08-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:03

Ik zou het alleen in overweging nemen voor mijn zus of mijn beste vriendinnetje.
Mijn zus valt al af want die heeft er al 2 en vindt dat meer dan genoeg :+ En mijn beste dinnetje heeft op het moment nog niet echt last van rammelende eierstokken dus op het moment voel ik me niet geroepen om me te melden.

Maar ik zou het dus alleen kunnen/willen doen voor iemand die mij heel na staat en die ik zo'n mooi klein wondertje met alle liefde van de wereld gun. Danwel de zorg voor mijn eigen dochter zou toevertrouwen (mijn zus + zwager zijn niet voor niets de 'peetouders' van mijn dochter <3 ).