Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LCharlotte schreef:[***], daar heb je inderdaad gelijk in, maar als een vrouw eenmaal dat besluit neemt dan kiest ze voor de zwangerschap, daar kleven nu eenmaal risico's aan vast.
sefanja schreef:Ik wilde de overweging maken om draagmoeder te worden, enkele gesprekken met huisarts en psycholoog gehad of ik het psychisch, emotioneel ed allemaal aan zou kunnen... Zij vonden mij te jong om dit besluit al te nemen gezien ik zelf geen kinderen heb.. Meestal mag het dan ook niet... Slechts één van de voorwaarden draagmoeder is: volwaardig gezin hebben. Destijds het besluit genomen om zelf geen kinderen te krijgen.. Een kind en man paste niet in mijn leven...
Ik wist wat het kon inhouden als jij daadwerkelijk besluit zou nemen, wat voor risico's het met zich mee zou kunnen brengen zoals bv gezondheidsrisico's, de verwikkelingen van eigen vruchtbaarheid beinvloeden worden (zoals infectieuze complicaties), psychische schade op kunnen lopen ten gevolge van de behandeling, Het na de bevalling afstaan van het kind ed...
Sinds een klein jaar een vriend, dat graag kinderen zou willen krijgen en zelf nu ook de kriebels krijg... Mijn leven is niets veranderd ten opzichte van de overweging draagmoederschap... Ik heb het enkel een plaats kunnen geven... Ik begrijp het besluit van arts, eerst zelf een kind... volwaardig gezin... Maar toch?
Het spookt nog weleens door mijn hoofd om draagmoeder te worden voor een ander, wie weet wanneer wij een kind hebben gekregen... Het besluit kan ik echter niet alleen maken, mijn vriend zou volledig achter mij moeten staan, want het hele traject is niet niks... Het vergt veel van het lichaam en geest...
Genetisch zal het kind niet van jou zijn, maar jij zowel partner bouwt een band met het kind op wanneer het in jou groeit. Daarom is het gewenst als draagmoeder één of meerdere eigen kinderen heeft. Draagmoeder kan ook schuldgevoelens krijgen bv na vele pogingen niet zwanger worden, kind met aangeboren afwijking of spontane miskraam. Voor de Wet is degene die baart de moeder en de partner de vader. Draagmoederschap is zo goed als gezegd eigenlijk een adoptieprocedure... De draagmoeder moet uit ouderlijke macht gezet worden. Daarom is het voor Wensouders ook en stressvol periode, draagmoeder kan altijd nog zeggen dat zij het kind niet wil afstaan ondanks contractuele afspraken (dat wordt nietig verklaard). Het wordt in Nederland als ultimum remedium gesteld, het gebeurt nihil draagmoederschap in Nederland.
LCharlotte schreef:Maar als je een eicel zou doneren dan is het genetisch gezien jouw kind, het kindje zal op jou lijken en trekjes en karaktereigenschappen van jou hebben. Dat is toch niet te vergelijken? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat er vrouwen zijn die eicellen doneren, maar ik vind het wel iets heel anders..