Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:22

Ik vast niet, maar ben het wel met Nathalie eens. ik heb me (omdat ik hier (Egypte) ben, en er dus midden in zit) er wel goed in verdiept, en er zit inderdaad een heeeeele hoop meer achter heb ik gemerkt. Misschieen zie ik dat ook eerder als ieder ander omdat ik inmiddels al veel bekender ben met de Islam.

Ik ga straks om 18.45 traditioneel ontbijten bij de familie van mijn werkgever. zal jullie op de hoogte stellen :D

Hoe is het bij jullie gegaan?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 17:58

Nee inderdaad, niet alleen de Armen,

Imo is de Ramadan de tijd dat de mensen het beste uit zich naar boven halen. Dat je je vrienden opbelt en ze een prettige ramadan wenst. Tijdens de ramadan zijn ruzies even vergeten en gaat iedereen vriendschappelijk met elkaar om..

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:46

en niet te vergeten omdat God het ons heeft gevraagd te doen, en dan horen wij dat ook te doen ookal zien wij het nut er niet van in :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:58

jasminex schreef:
en niet te vergeten omdat God het ons heeft gevraagd te doen, en dan horen wij dat ook te doen ookal zien wij het nut er niet van in :)

In eigen persoon?

Ik doe niet mee. Vind het een hypocriete periode en ik aanhang het geloof niet. Heb wel vrienden die mee doen, tja dat moeten zij weten. :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:06

Vind het knap dat mensen het kunnen maar mij niet gezien hoor. Behalve dat ik hartstikke out ga als ik zo lang niet eet vertik ik het om vroeg op te staan om te gaan eten :') voor 11 uur krijg ik niets door mijn keel heen. Daarnaast geloof ik niet. Vinden jullie het niet vreselijk zwaar als je hele omgeving gewoon eet terwijl jullie niets mogen?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:07

Laten we dit topic gewoon gezellig voor vastende mensen houden?
We hebben er niets aan dat sommige mensen het hypocriet vinden of niet in God geloven....

Nog 20 minuutjes, jeeeej!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:13

Nathalie schreef:
Laten we dit topic gewoon gezellig voor vastende mensen houden?
We hebben er niets aan dat sommige mensen het hypocriet vinden of niet in God geloven....

Nog 20 minuutjes, jeeeej!

zolang er "vind" staat en niet "is" snap ik niet waar je moeilijk om doet. :)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:22

Nog 8minuutjes hiero :):)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:25

Geniet ervan! :)
Ben benieuwd of iedereen het vol gaat houden! :D

Ik ben van oorsprong christelijk en nu sja, goddeloos. Maar vind geloven wel erg interessant :) Ramadan wou ik ook wel proberen (net als een week in klooster haha :D ) maar dat kan helaas niet vanwege chronische ziekte en medicatie dus voorlopig staat alleen het klooster nog de ideeenlijst :)
(als puber ooit de vastenactie voor het goede doel over moeten slaan om die reden en dat vond ik best wel jammer)

Mogen jullie wel gewoon water etc drinken? Of zitten daar ook nog voorwaarden aan verbonden dat je geen frisdrank mag oid?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 20:26

Nog maar een paar minutos. ikw acht op het sein :D

Oh, er staat zoveel heerlijks op tafel. Of dat lijkt omdat ik gewoon honger heb _O-

ETENN

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:30

Enyaa schreef:
Tijdens de ramadan zijn ruzies even vergeten en gaat iedereen vriendschappelijk met elkaar om..

Ja, ik heb het gezien op het journaal hoe vriendschappelijk ze nu in Syrië met elkaar omgaan 8-)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:00

Zo he! Behoorlijk grof hoor, dat heeft toch verder niets met de Ramadan te maken?! Pfff vind dat eerlijk gezegd echt pijnlijk om te lezen, ik doe zelf dan wel niet mee met de Ramadan maar woon hier er wel tussenin en heb respect voor hoe mensen ermee omgaan. Dit is echt een tijd waarin de familie heel hecht is en heel veel samen is, waarin men leert zijn lusten te controleren en daardoor een sterker mens te worden. Dat is de bedoeling dan tenminste.. En voor het overgrote deel van de moslims die er wereldwijd zijn is dat ook zo, dus laten we daar maar even van uit gaan in plaats van een heel slecht en pijnlijk voorbeeld te nemen.

Heel jammer dat er door zo weinig mensen respectvol mee kan worden omgegaan, men schreeuwt maar allerlei totaal niet onderbouwde kreten, dat het hypocriet zou zijn etc.. Mensen verdiep jullie eens een beetje erin! Iedereen die hier wel een beetje normaal reageert zijn de mensen die of zelf moslim zijn of zich er wel in hebben verdiept... Daarbij ook nog eens heel pijnlijk, ik heb hier nog nooit zulke negatieve uitspraken gehoord over de westerse/christelijke gebruiken, mensen hier zijn juist altijd heel respectvol daar naartoe.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:03

lakshmi schreef:
Zo he! Behoorlijk grof hoor, dat heeft toch verder niets met de Ramadan te maken?! Pfff vind dat eerlijk gezegd echt pijnlijk om te lezen, ik doe zelf dan wel niet mee met de Ramadan maar woon hier er wel tussenin en heb respect voor hoe mensen ermee omgaan. Dit is echt een tijd waarin de familie heel hecht is en heel veel samen is, waarin men leert zijn lusten te controleren en daardoor een sterker mens te worden. Dat is de bedoeling dan tenminste.. En voor het overgrote deel van de moslims die er wereldwijd zijn is dat ook zo, dus laten we daar maar even van uit gaan in plaats van een heel slecht en pijnlijk voorbeeld te nemen.

Heel jammer dat er door zo weinig mensen respectvol mee kan worden omgegaan, men schreeuwt maar allerlei totaal niet onderbouwde kreten, dat het hypocriet zou zijn etc.. Mensen verdiep jullie eens een beetje erin! Iedereen die hier wel een beetje normaal reageert zijn de mensen die of zelf moslim zijn of zich er wel in hebben verdiept... Daarbij ook nog eens heel pijnlijk, ik heb hier nog nooit zulke negatieve uitspraken gehoord over de westerse/christelijke gebruiken, mensen hier zijn juist altijd heel respectvol daar naartoe.

:j

Ik snap ook niet waarom mensen commentaar geven op een geloof, op een traditie?

Als jij in Aliëns gelooft en eens per maand in je blote kont buiten in de tuin de Aliëns toe gaat zingen, zeggen wij er toch ook niks van uit respect..

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:04

Echt knap dat jullie dat volhouden zeg! :o

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:08

Bil hana wa shifa.
(eet smakelijk ) :D

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:10

haha dankje :D

بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي

((Bismillahirahmanirrahim))

:D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:11

Eet smakelijk! :9k

Ik ben niet gelovig, maar wel respectvol, mag ik dan toch het topic volgen.... :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:12

Tuurlijk! Iedereen mag imo het topic volgen, het is alleen zonde dat sommigen hun commentaar persee moeten geven..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:13

jasminex schreef:

Voor wie leef je dan eigenlijk? (Serieuze vraag hoor, klinkt een beetje sarcastisch :) )

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:14

Nou inderdaad :) heb je lekker gegeten trouwens? Wat stond er allemaal op tafel? Benieuwd :D

Ik ben hoogzwanger dus voor mij sowieso geen Ramadan, maar vorige jaren heb ik het ook niet gedaan, wel steeds een of twee dagen geprobeerd. Ik vind het juist echt een mooie maand, ok het verkeer is wel altijd net nog wat meer ongeregeld, vooral aan het eind van de middag := maar verder, juist erg gezellig. 's Avonds gezellig allemaal samen spelletjes doen of de speciale Ramadan soapserie kijken :') die is hier altijd echt geniaal :D en heerlijk eten natuurlijk...
Wij hebben Brik en Nwasser gegeten, twee Tunesische dingen, een Brik is een soort gefrituurd deegflapje met ei, aardappel puree, peterselie en tonijn erin, en Nwasser is een soort handgemaakte Tunesische pasta, met stukjes vlees en groenten. Normaal eet je er dan ook nog Chorba en salade bij maar we zijn maar met z'n tweetjes nu dus dan zou het wel een beetje erg veel worden :')

Fotootjes van internet gepik:
Afbeelding

Afbeelding

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:17

ik doe ook zoveel mogelijk mee uit respect.. als ik vroeg moet werken, en lang, red ik het soms niet.. zoals morgen, maar de dagen dat het kan, doe ik mee!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:19

Hihi smakelijk iedereen..

Maar, hoe houden jullie dat vol? De hele dag? Terwijl andere mensen bijv. wel aan't eten zijn?
Of stel je voor je hebt zo'n turkse pizza/doner restaurant.. hoe doen die dat dan?
En met zo'n warm weer, mag je dan ook niets drinken? Hoe hou je dat vol? Ik heb vanmiddag 2 uur door de stad gelopen en in een warme auto gezeten en wat was ik blij met m'n spa'tje..

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Ik doe niet mee omdat ik het niet wist en ik weet niet, om 4.30 opstaan om te eten gaat mij wat te ver. :P En m'n ouders vast ook. :P En omdat ik denk ik de discipline niet heb.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:23

Ha ha, foto's van je eten, dat is grappig.
Is het dan niet saai met zijn tweetjes? Zoek je geen familie of vrienden op?

Ik heb er nooit aan gedacht om eens een dagje mee te doen!!!!!!!!!
Het heeft voor mij geen betekenis, maar ik heb er wel bewondering voor.

Als je nu niet kunt vasten, bijvoorbeeld omdat je zwanger bent, wanneer moet je dat dan inhalen? En mag je dan ook niet meedoen met Suikerfeest?

Sorry, misschien veel vragen, maar ik ben gewoon geinteresseerd, er zullen nog wel veel vragen volgen, als jullie het niet erg vinden...

Ik heb een tijdje geleden trouwens een topic geopend op Bokt: zijn er ook Moslima's die paardrijden?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:24

Nagini schreef:
Hihi smakelijk iedereen..

Maar, hoe houden jullie dat vol? De hele dag? Terwijl andere mensen bijv. wel aan't eten zijn?
Of stel je voor je hebt zo'n turkse pizza/doner restaurant.. hoe doen die dat dan?
En met zo'n warm weer, mag je dan ook niets drinken? Hoe hou je dat vol? Ik heb vanmiddag 2 uur door de stad gelopen en in een warme auto gezeten en wat was ik blij met m'n spa'tje..

.

Voor mij is het eigenlijk redelijk makkelijk hoor. Mijn vriendinnen willen ook allemaal rekening houden met het eten, maar dat wil IK totaal niet. Dat is dan weer het stukje beheersing. Net als in een Döner restaurant, die moeten zich gewoon beheersen!

Ik vond het wel makkelijker dan ik had gedacht!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:34

Jamiroquai mijn schoonfamilie woont dik 500 km verderop dus moeten we het even zonder ze doen, maar ze komen over twee weken hierheen en blijven dan tot het einde van de Ramadan. Ik ben zelf geen moslim dus ik hoef het ook niet in te halen, voor moslims moet dat in principe wel.. Wanneer je dat doet mag je geloof ik zelf kiezen (correct me if i'm wrong). Wat ik hier vaak hoor is dat de vrouwen uit dezelfde familie en/of buurt de dagen die ze niet hebben meegevast wegens ongesteldheid, dan samen inhalen erna.

Hier is het alleen zo heet, het viel vandaag nog wel mee met 36 graden, maar vorig jaar was het de eerste 3 dagen van de Ramadan boven de 50!! Dit weekend gaat het ook boven de 40 worden waarschijnlijk... Echt gezond is het natuurlijk niet, helemaal mensen die de hele dag buiten werken en dus ook niets mogen drinken hebben het echt erg zwaar...