groeiachterstand door slechtere doorstroming navelstreng.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: groeiachterstand door slechtere doorstroming navelstreng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:30

Ze kunnen veel tegenwoordig, maar daar heb je op dit moment niets aan. Ik heb zelf 10 weken weeën gehad en elke x gedacht dat ik ging bevallen en dat bracht een hele hoop stress met zich mee. (en meer) Ik wist dat ze tegenwoordig veel kunnen (een ex-klasgenootje is net bevallen met 26 weken en kindje doet top) maar toch. Het is zwaar!

Ik duim voor je fjordowner en blijf je zeker volgen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:41

fjordowner18 schreef:
relaxed, wat een heftige periode voor je vriendin, is inderdaad zenuwslopend om tussen vrees en hoop hier te moeten liggen.

pentax, hoe groot was je kleintje met de geboorte?
een meisje die tegen over me lag, s met 37 weken bevallen van een meisje, 2400 gram. heel klein dus, is woensdag nacht geboren, mocht vandaag naar huis. wat ik van de info hier begrijp is het ook niet het gewicht maar de zwangerschapsduur, wat niet lang genoeg is. de longetjes zijn nog niet helemaal klaar ervoor. maar net wat er gezegd gezegd word, ze kunnen tegenwoordig een hoop

2040 gram bij 37 weken en 2 dagen. Maar ze konden niks vinden wat niet goed was. Apgar was 10-10. Alleen is hij een hele tijd geel geweest, maar ver onder de bovengrens zeg maar. Laat je niet gek maken meid! Stress is heel slecht voor je kleine.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:46

dankjulliewel voor de steun meiden, doet me goed :)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:52

Ook van mij een hart onder de riem! 33 weken is vroeg, maar met de huidige wetenschap echt geen ramp meer hoor! Mijn dochter was ook zogezegd aan de kleine kant. Werd op net geen drie kilo geschat de dag voor haar geboorte. Ze was uiteindelijk 3,5 kilo! Wel slechts 48,5 cm. En ik vind 1900 gram op 33 weken ook niet schrikbarend klein hoor! Mijn dochtertje was op 30 weken 1100 gram. Mijn zus is nu ook zwanger en op 30 weken opeens ook grote paniek en veel onderzoeken omdat de kleine niet meer groeide. Navelstreng was bij haar ok en kindje heeft nu inhaalslag gemaakt en heeft alles ingehaald. Ondertussen is ze 39 weken. Laat je niet gek maken, laat je vertroetelen in de kliniek en vertrouw maar op de artsen. Ze zullen alles afwegen en uiteindelijk missch snel beslissen, maar ze weten echt wel wat ze doen hoor! Elke dag er bij is een gewonnen dag! Succes!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:12

Mijn 2ling is met 33 weken geboren, de lichtste was 1980 gram zo ongeveer.
Zusje was 2300gram ongeveer en na 3 weken mochten ze al naar huis.
Ze kunnen idd erg veel in het ziekenhuis.
Dus laat je lekker vertroetelen, het komt allemaal wel goed :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:14

Jeetje wat heftig!

Ik snap wel dat willen proberen de kleine zo lang mogelijk te laten zitten. Niks zo goed als bij moeders. Maar bij mijn weten drinkt de baby vruchtwater en de navelstreng zorgt voor de doorbloeding en niet zozeer voor voeding. Het maagje enz werkt namelijk al.

Noteer alle vragen die je hebt zodat je ze niet vergeet en het is heel begrijpelijk dat jij je zorgen maakt. Echter bedenk wel dat stress/spanning niet goed is. Hoewel dit natuurlijk weer makkelijker gezegd dan gedaan is.

Probeer te vertrouwen op het verplegend personeel en pak al je rust, dat is goed voor jouw en je kleine uk! Heel veel sterkte!!!!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 13:16

JaBa schreef:
Ook van mij een hart onder de riem! 33 weken is vroeg, maar met de huidige wetenschap echt geen ramp meer hoor! Mijn dochter was ook zogezegd aan de kleine kant. Werd op net geen drie kilo geschat de dag voor haar geboorte. Ze was uiteindelijk 3,5 kilo! Wel slechts 48,5 cm. En ik vind 1900 gram op 33 weken ook niet schrikbarend klein hoor! Mijn dochtertje was op 30 weken 1100 gram. Mijn zus is nu ook zwanger en op 30 weken opeens ook grote paniek en veel onderzoeken omdat de kleine niet meer groeide. Navelstreng was bij haar ok en kindje heeft nu inhaalslag gemaakt en heeft alles ingehaald. Ondertussen is ze 39 weken. Laat je niet gek maken, laat je vertroetelen in de kliniek en vertrouw maar op de artsen. Ze zullen alles afwegen en uiteindelijk missch snel beslissen, maar ze weten echt wel wat ze doen hoor! Elke dag er bij is een gewonnen dag! Succes!

ja ze kunnen gelukkig een hoop en ze houden het goed in de gaten. toch zijn ze niet helemaal gerust op die navelstreng, baby krijgt hier immers alles door

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:31

Ik ben soortevan ervaringsdeskundige, ik ben namelijk baby geweest met dit probleem. Ik ben uiteindelijk 2 weken te vroeg geboren (opgewekte weeën) en was erg klein bij mijn geboorte. Uiteindelijk is het nog best goed gekomen met mijn 1,80 meter en 70 kilo.

Iedere dag dat het kindje kan groeien is er weer 1. Rustig aan, ik duim met je mee dat het goed gaat komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:32

Veel sterkte de komende tijd, mijn kinderen zijn gewoon met 40 weken geboren. 1e 2750gr en 48 cm en de 2e 3250gr en 53 cm. Geen zwaargewichten maar kerngezond, gewicht zegt niet alles en vertrouw vooral op je eigen gevoel, je hebt idd het recht om goed door te vragen wat de doktoren allemaal denken en doen.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:48

Ook van mij veel sterkte. Ook ik heb een spannende zwangerschap gehad (eeneiige tweeling met kans op TTSS en een ongelijke verdeling van de placenta. Daarnaast had ik een veel te hoge bloeddruk). Mijn meiden zijn met precies 34 weken geboren (de bevalling kwam spontaan op gang), en wogen 2210 en 1885 gram. Ze worden volgende week 2 en zijn precies gemiddeld qua lengte en gewicht, superbijdehand en kerngezond. Ze hebben maar 18 dagen in het ziekenhuis gelegen, waarvan 2 dagen in de couveuse. Met jouw kindje gaat het ook goed komen hoor! Je wordt goed in de gaten gehouden, en ook al hoor je dan soms meer informatie als je zou willen (dat had ik tenminste, je wilt soms niet alles weten), beter iets teveel controle dan te weinig.

Veel sterkte en probeer toch een beetje te genieten van de tijd dat je kindje nog in je buik zit, ik heb dat te weinig gedaan door de zorgen en dat vind ik achteraf heel jammer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:55

Vervelend als je in het zh ligt te wachten op iets waarvan je niet weet wat, hoe en wanneer.

Ze houden je kindje nu goed in de gaten en 1900 gram is niet echt heel klein, maar hij moet wel blijven groeien.
Voor de beste kansen is iedere dag in jouw buik er één en weer mooi meegenomen. Probeer het dus om te draaien en hoop dat je nog lang mag blijven liggen. :j

Medicatie voor longrijping, daar kan je wel naar vragen en neem alleen genoegen met een antwoord als je goed begrijpt waarom nu nog niet of juist wel.
Schrijf op wat je precies wilt vragen, zodat je niets vergeet.

Veel sterkte de komende tijd, het is voor een goed doel: een mooi gezond kind +:)+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:06

Hoihoi! Ik meld me aan voor jou. En als je vragen hebt pb je me maar.

Ik ben ruim 9 jaar geleden op Valentijnsdag bevallen van onze eerste, een zoon. Hij woog 2150 gr en was iets van 38 cm. Hij is geboren met 38 wkn nadat ik ingeleid ben geweest. Dus een dysmatuur kindje zoals dat heet (op tijd, maar te licht en te klein). Wat de oorzaak bij mij was is nooit onderzocht. Ik kreeg met 7 mnd een heftig auto-ongeluk (tegen trein aan gebotst) en in het zkh kwamen ze erachter dat Stefan al te klein was voor die termijn. Ze wilden mij ook accuut opnemen met bedrust, maar ik zou gek zijn geworden daar. Dus mocht ik thuis blijven mits ik daar bedrust deed. Mijn moeder heeft die tijd o.a. voor me gekookt. Na de geboorte bleek de placenta wat donkerdere plekken te hebben (niet goed dus) maar men weet niet of dat de oorzaak was van zijn achterstand OF dat het door het ongeluk kwam (ik had niks trouwens, alleen kneuzingen van de veiligheidsgordel op mijn buik en borst, achteraf gezien heeft Stefan toen een hersenbloeding gehad. Dit staat in mijn geval echter voor 99,9% te wijten aan het ongevluk, niet aan de groeiachterstand)

Verder onderzoeken deden zij bij mij niet omdat mijn buik nogal zwaar gekneusd was en ze dat liever met rust lieten. Stefan lag ook in stuit en dus overwogen we keizersnede. Met 37 wkn draaide meneer zich echter om en kon ik toch gewoon bevallen. Hetgeen met 38 wkn werd ingeleid omdat de gyn de groei niet vertrouwde. En omdat ik aangegeven had BV te gaan geven (en hij daar in deze gevallen groot voorstander van was) wilde hij hem eruit hebben zodat we daarmee konden beginnen. Gelukkig bleek mijn BV zo ongeveer puur room te zijn :D (ze wilden in het zkh het evt onderzoeken, maar toen ik een flesje afgekolfd had nadat het eenmaal liep bleek er zoveel room op te drijven hetgeen Stefan hard nodig had, dat ze het verder niet onderzocht hebben. Hij deed het er dan ook heel goed op)

Stefan had wel een APGAR van 9 en 10 (heel raar als je achteraf beseft dat kind toen dus al een hersenschade had) en is een week in het zkh gebleven tot hij zijn geboortegewicht weer ingehaald had zo ongeveer en de voeding en verzorging (temperatuur) goed liep. Hij lag niet in een couveuse omdat hij het na 1 dag eigenlijk al goed genoeg deed.

Stefan heeft dus wel wat achterstand fysiek, maar dat is vooral te wijten aan het hersenletsel. Qua lichaamsbouw is hij nog steeds niet groot, maar ik ben zelf ook klein. Hij is nu 9, is ong 140 cm en heeft inmiddels (helaas) genoeg vet op zijn botten :D Niet te veel hoor, hij weegt gemiddeld, maar in vergelijk met zijn geboorte... Ik had nooit gedacht dat ik bij hem nog eens erop zou moeten letten dat hij niet te zwaar wordt :+

Als je vragen hebt, wat kwijt wilt, uit wilt huilen etc: PB me gerust.

OOK heel kleine jongensbaby's worden grote knullen:
Afbeelding

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 14:22

dank voor alle reactie's en wat een heftige verhalen, gelukkig wel weer goed gekomen.
bib beweegt steeds meer en harder dan 2 a 3 dagen geleden, dus voor mijn gevoel gaat het wat beter met hem, hoop dat de echo vnavond dit ook gaat uitwijzen.
weet dat zorgen maken niet goed is maar het is verrekte moeilijk als j alleen maar kan hopen niemand weet wat er nu eigenlijk gaat gebeuren

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:48

hoi meiden

net een heleboel kaartjesvan julle gehad en ben hier echt heel blij mee.
vind het echt heel lief dat er zoveel mensen voor ons duimen :D

10000000 maal dank :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:50

Nathalie schreef:
Ze kunnen veel tegenwoordig, maar daar heb je op dit moment niets aan. Ik heb zelf 10 weken weeën gehad en elke x gedacht dat ik ging bevallen en dat bracht een hele hoop stress met zich mee. (en meer) Ik wist dat ze tegenwoordig veel kunnen (een ex-klasgenootje is net bevallen met 26 weken en kindje doet top) maar toch. Het is zwaar!

Ik duim voor je fjordowner en blijf je zeker volgen.

Klopt, dat was ook haar redenatie. Ze lag er goed bij, in het UMCG met 2 IC bedjes voor de kids gereserveerd.. Maar toch is het slopend om iedere dag met de vraag door te komen of ze blijven zitten en hoe lang nog.. En als ze geboren worden, of ze het dan halen.. Eerst de mijlpaal van de levensvatbare grens en dan is het per dag hopen dat ze blijven zitten. Het had bij haar ook niet langer moeten duren of ze was echt geknapt, mentaal..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:53

Herkenbaar Relaxed. Met onze dochter was dan gelukkig niets mis. Maar ik heb wel die stress gehad. Maar zij bleef zitten tot 38 weken terwijl er met 28 weken tegen me gezegd werd dat ze ging komen. (en ik van streekziekenhuis naar academisch ziekenhuis overgeplaatst werd met de ambu) Wat een stress brengt dat mee en dat doet echt wat met je! Mensen begrijpen dat vaak niet want je hebt toch utieindelijk een gezond kindje. :)

Fjordowner wat gaaf dat je zo veel kaartjes gehad hebt, fijn hoor!!!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:58

precies nathalie het is zenuwslopend.
wat wel grappig is dat tiel opdracht krijgt van utrecht, kennelijk is het ernstiger dan dat ze mij willen laten blijken, want mijn vader heeft per ongeluk een gesprek opgevangen tussen gyn in utrecht en tiel, toch ben ik wel blij dat ook het ziekenhuis in utrecht met zijn neus er bovenop zit

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:00

Ben blij dat het kaartje een lichtpuntje is, echt lekker voor mij als belgje dat je via het ziekenhuis eentje kan sturen. Anders komt het ofwel veel te laat ofwel nooit aan vanuit belgie. En zo snel dat het er is, herhaling waard :j Maar hopelijk moet je er niet zo lang meer liggen. Verder geen ervaring met deze situatie, maar wil wel medelen dat ik aan je denk

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 16:04

lesilla schreef:
Ben blij dat het kaartje een lichtpuntje is, echt lekker voor mij als belgje dat je via het ziekenhuis eentje kan sturen. Anders komt het ofwel veel te laat ofwel nooit aan vanuit belgie. En zo snel dat het er is, herhaling waard :j Maar hopelijk moet je er niet zo lang meer liggen. Verder geen ervaring met deze situatie, maar wil wel medelen dat ik aan je denk

vind het echt heel leuk :j

dankjullie wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:27

Nathalie schreef:
Herkenbaar Relaxed. Met onze dochter was dan gelukkig niets mis. Maar ik heb wel die stress gehad. Maar zij bleef zitten tot 38 weken terwijl er met 28 weken tegen me gezegd werd dat ze ging komen. (en ik van streekziekenhuis naar academisch ziekenhuis overgeplaatst werd met de ambu) Wat een stress brengt dat mee en dat doet echt wat met je! Mensen begrijpen dat vaak niet want je hebt toch utieindelijk een gezond kindje. :)

Fjordowner wat gaaf dat je zo veel kaartjes gehad hebt, fijn hoor!!!

Dat herken ik idd ook uit haar verhalen. Ze heeft nog een poos langer in de ziektewet gezeten, dr kids waren net goed en wel thuis toen ze alweer aan het werk moest. Dat trok ze echt nog niet, er was zo ontzettend veel gebeurd! En ja, dan doen je kids het goed, maar het heeft zeker impact :j Op haar werk begrepen ze dit ook niet en dat vond ze heel erg.. Er werd idd gezegd van je hebt 2 gezonde kids, wat zeur je..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:07

Kaartje is verzonden,wist niet zo goed wat ik er op moest zetten,heb er op gezet dat ik hen heel veel beterschap wens en oprecht hoop dat ze over een paar weken een prachtig kind hebben :j

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:16

Hallo Fjordowner..
Nog een ervaringsdeskundige meld zich...
Mijn jongste is geboren als Dysmatuur, vanwege geen goede doorstroming( dus voeding) van de navelstreng.
Ze is geboren met bijna 41 weken en woog slechts 2100 gram.....
Klein poppetje en nog is ze klein en tenger, maar qua groei goed...
Wel in de eerste tijd elke keer gezeur op het CB, maar ja n kind wat geboren is met 2100 gram kan je moeilijk in zelfde curve zetten als n kind van 8 pond!..;-)
Ook ik gaf volledig borstvoeding en daarmee groeide ze echt enorm, meer als 200 gram per week, niks afgevallen.. gelukkig..
Dus, ik denk dat je je niet gek moet laten maken!
Zorg goed voor jezelf en de kleine, dan komt het best in orde!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:23

Poeh wat een moeilijke en heftige tijd :(:) Gelukkig ook successtorys hier te lezen hopelijk komt daar straks nog 1 bij!
Heb een kaartje verstuurd hopelijk vind je hem leuk :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:26

Citaat:
Wel in de eerste tijd elke keer gezeur op het CB, maar ja n kind wat geboren is met 2100 gram kan je moeilijk in zelfde curve zetten als n kind van 8 pond!..
Ook ik gaf volledig borstvoeding en daarmee groeide ze echt enorm, meer als 200 gram per week, niks afgevallen.. gelukkig..

Dat ken ik ergens van! Wat een gezanik, zeg... :+ 'Ze is wel klein, he?' Ja, duh, ze was 4 pond....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:46

Hihi dat heeft die vriendin van ons ook.. De kleinste was bijna de helft lichter dan de grootste.. 2 jaar later zit er nog steeds verschil tussen die 2.. En maar piepen dan ze niet genoeg groeit! Ja wat denk je dan? Dat ze harder gaat groeien om dr grote broer in te halen..? :roll: Ze groeit, maar wel dr eigen lijntje :j