Elk kilootje gaat door het mondje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:26

manie schreef:
Shoshanna schreef:
Wil jij dan eens typen wat je vandaag precies gegeten hebt? Ben wel benieuwd...

Ontbijt doe ik niet aan.
Lunch bouillon met een bruin broodje.
Avond eten: gebakken eitje met een bruine boterham en een plakje kaas.

Werkzaamheden: kantoorwerk (wel veel op en neer lopen), 3 paarden aan huis (dus stallen mesten), vandaag 2 gereden en met de honden een stuk gelopen.
En ik kan je vertelllen dat ik met deze maaltijd niet aankom, maar ook zeker niet afval!

Wow... Dit lijkt mij persoonlijk niet gezond, maar goed dat je niet afvalt... Je bent zeker wel erg dun?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:29

manie schreef:
Ontbijt doe ik niet aan.
Lunch bouillon met een bruin broodje.
Avond eten: gebakken eitje met een bruine boterham en een plakje kaas.

Werkzaamheden: kantoorwerk (wel veel op en neer lopen), 3 paarden aan huis (dus stallen mesten), vandaag 2 gereden en met de honden een stuk gelopen.
En ik kan je vertelllen dat ik met deze maaltijd niet aankom, maar ook zeker niet afval!

Dit is idd niet zo ongezond als het eetpatroon van de TS, denk juist nog wel slechter...
Ontbijt is je belangrijkste maaltijd van de dag, aangezien je de lijf de hele nacht niets heeft gehad en de brandstof nodig heeft om goed te kunnen functioneren!
Iedere persoon is anders, de een heeft meer nodig dan de ander, maar dat kun je op een voor je lijf veel gezondere manier verdelen ;)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:31

Shoshanna schreef:
Wow... Dit lijkt mij persoonlijk niet gezond, maar goed dat je niet afvalt... Je bent zeker wel erg dun?

Was dat maar waar...
Ik heb een gemiddeld BMI
Zeg ook niet dat DIT gezond is, maar het kan bij mij niet anders om te voorkomen dat ik tegen de klippen op groei!
(en ik ben ook zwaarder geweest, maar door stress behoorlijk afgevallen en dat wil ik graag zo houden ;) )

Feit is gewoon dat de moderne mens te weinig lichamelijke inspanning levert in verhouding tot de voedsel inname.
Niet ontbijten is slecht ik weet het....maar dat heb ik van huis uit meegekregen.
Ma kreeg geen hap door de keel en ik ook niet.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:34

jesuisRooos schreef:
Mij lijkt diëten op 16 jarige leeftijd nog niet echt verstandig tenzij ze echt in het zware overgewicht terechtkomt..
Oh nee, daar doelde ik ook niet op! Ik bedoelde daar mee te zeggen om in een ritme te komen van gezond en voedzaam eten. Sorry, verkeerd geschreven.

@TS: gooi die cheeseburgers toch weg! Daar zit echt enorm veel rotzooi in. Je kan toch ook gezond eten in huis halen (evt, kant en klare maaltijden)?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:36

Dat je bijkomt wanneer je meer eet heb je echt te danken aan een eetpatroon als deze. Tuurlijk kan het anders, maar dat heeft tijd en inspanning nodig. Ieder gemiddeld lichaam heeft ongeveer dezelfde basisbehoefte om te werken, en hier neem je veel van je lichaam door af.
Je lichaam zal dan ook sneller verouderen

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:54

Ik ken het ook wel hoor, vooral als ik alleen thuis ben en achter de PC zit! Nu ook alweer chips gehad na het avondeten, en een marsijsje :x Slecht...

Een voorbeeldje van mijn eet/beweeg-habits wanneer ik een dag van 9 tot 5 kantoorwerk doe..
Citaat:
13 juli 2011:
8:00 uur: 2 volkoren boterhamen, dun laagje boter, melkchocoladevlokken. 1 glas sinaasappelsap.
9:00 uur: 2 koppen groene thee.
10:00 uur: 1 aardbei yoghurt snack (breaker).
12:00 uur: 1 grote meergranen bol met 1 plakje 20+ kaas, een gekookt ei en sla, tomaat & komkommer schijfjes.
13:00 uur: 1 kop koffie (zwart).
16:00 uur: 1 banaan, 1 kop groene thee.
17:00 uur: 1 stroopwafelkoek.
18:00-19:00 uur: intensief sporten (circuiten), daarbij een flesje "vitamin water"
20:00 uur: gebakken aardappelpartjes met schil en kruiden, salade van rucolamelange met cherry-tomaatjes en komkommer en een beetje honing-mosterd dressing, 250 gram premium biefstuk medium rare.
21:00 uur: 1 mars ice-cream.

Zoals je ziet kan ik ook bijna geen uur zonder iets van eten of suiker, verslaafd... Moet afkicken!

Oh als je goede tips wil over wat je wel en niet moet eten moet je echt Loess eens pm-en. Zij weet heel veel hier vanaf en heeft super goeie tips! memberlist.php?mode=viewprofile&u=17942

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 00:01

Talisa schreef:
Zoals je ziet kan ik ook bijna geen uur zonder iets van eten of suiker, verslaafd... Moet afkicken!

Oh als je goede tips wil over wat je wel en niet moet eten moet je echt Loess eens pm-en. Zij weet heel veel hier vanaf en heeft super goeie tips! memberlist.php?mode=viewprofile&u=17942

Heel erg bedankt! Ik heb haar meteen een PB gestuurd en ben ondertussen ook aangeschoven bij het topic wat Patricia mij aanraadde.
En afkicken wordt het zeker, ik ben ook echt suikerverslaafd!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 05:59

Ik denk dat je vooral de verkeerde dingen eet en daardoor honger blijft hebben. Je moet dingen met snelle suikers en koolhydraten vermijden.
Zoals wit brood vervangen door donkerbruin brood, een potje yoghurt ipv kruidvatsnoepjes...

Citaat:
Producten die veel suiker bevatten, zorgen er inderdaad voor dat ons bloedsuikergehalte snel stijgt en als de bloedsuikerspiegel te laag was, geeft dat een energieker gevoel. Maar het lichaam 'houdt' niet van een bloedsuikerspiegel die plotseling omhoog schiet.
Het lichaam begint met het nemen van noodmaatregelen tegen de hoge bloedsuikerspiegel door het aanmaken van het hormoon insuline, dat als taak heeft de bloedsuikerspiegel te verlagen. Als het vaak voorkomt dat de bloedsuikerspiegel omhoog schiet, door consumptie van suiker, veel koolhydraten of door stress, dan gaat het lichaam steeds geprikkelder reageren op zo'n hoge bloedsuikerspiegel. Als het echt teveel is geworden dan gaat de alvleesklier steeds meer insuline aanmaken. Op een gegeven moment schiet de bloedsuikerspiegel daardoor onder het normale, gemiddelde niveau. Als de bloedsuikerspiegel laag is, voelen we ons wat futloos en krijgen weer trek in iets zoets! Zo ontstaat een vicieuze cirkel, die leidt tot steeds meer onbalans en dit kan gepaard gaan met veel vermoeidheidsklachten.

Zoals je kan lezen, snoepjes en dergelijke dingen met veel suikers/koolhydraten zorgen er juist voor dat je weer snel trek hebt.

Toen ik nog bij de diëtiste ging, moest ik 3 hoofdmaaltijden eten en 3 tussendoortjes. Om de 3 uur moet je proberen eten en tussendoortjes moeten tussen de 60 en 100kcal zitten.
Voorbeeldje:
Ontbijt: volkoren craquottes met light smeerkaas
Tussendoor: yoghurt
Lunch: 3 sneden volkoren boterhammen met light beleg (light smeerkaas, kippewit, ...) en salade
Tussendoor: fruit
Avondeten: max 100gr aardappel, groenten en vlees/vleesvervanger (afhankelijk van het vlees, gepaneerd, ...)
Tussendoor: koek dat binnen 60-100kcal valt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 06:33

takkie_muis schreef:
waarom na half 8 niks meer eten?

Omdat je dan bijna gaat slapen en je het dan niet meer verteerd en daarbij je lichaam weer aan het werk zet waardoor je slecht kan slapen.

Ik had ook een ongezond eetpatroon en was flink te zwaar, ik ben toen begonnen met Cambridge (www.cambridgedieet.nl). Ik was altijd tegen dat soort dieten maar ben nu in no time 13 kilo afgevallen en krijg nu hulp bij het opzetten van een gezond eetpatroon om mijn gewicht te behouden.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 06:59

Ik zou toch is naar de HA gaan.
Als je sinds kort aan de pil ben kunnen je vreetbuien zoals jij het noemt best wel daar vandaan komen.
Misschien een andere pil.
Een vriendin van mij heeft ook vreetbuien bij een bepaalde pil gehad.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:19

manie schreef:
Was dat maar waar...
Ik heb een gemiddeld BMI
Zeg ook niet dat DIT gezond is, maar het kan bij mij niet anders om te voorkomen dat ik tegen de klippen op groei!
(en ik ben ook zwaarder geweest, maar door stress behoorlijk afgevallen en dat wil ik graag zo houden ;) )

Feit is gewoon dat de moderne mens te weinig lichamelijke inspanning levert in verhouding tot de voedsel inname.
Niet ontbijten is slecht ik weet het....maar dat heb ik van huis uit meegekregen.
Ma kreeg geen hap door de keel en ik ook niet.

Je lichaam heeft juist brandstof nodig om te verbranden. Als je zo weinig eet zal je juist eerder aankomen.. Vind je voedingspatroon heel ongezond en niet echt een goed voorbeeld voor de TS :n

TS: ik denk dat het vooral een kwestie van discipline is. :j ik heb ook last gehad van vreetbuien, kon echt alles eten wat ik tegenkwam :o Maar op een gegeven moment is bij mij de knop omgegaan en nu probeer ik echt gezonder te eten. Je zal merken dat je je dan ook veel beter voelt er meer energie hebt. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:27

Sophie_midas schreef:
Je lichaam heeft juist brandstof nodig om te verbranden. Als je zo weinig eet zal je juist eerder aankomen.. Vind je voedingspatroon heel ongezond en niet echt een goed voorbeeld voor de TS :n

Dat is het ook helemaal niet. Op die manier pleeg je roofbouw op je lichaam.
Dat zijn van die situaties wanneer je wel af gaat vallen als je gaat Sonja Bakkeren en dan zeggen: ow ik heb nog nooit zo veel gegeten en toch afgevallen.

TS: Ik denk dat jij goed moet kijken naar een betere verdeling van jouw eten gedurende de dag.
Dan zul je merken dat je veel minder snack/suikertrek hebt!! Sommige diëtisten zweren bij een dieet waarbij je sochtends zo ongeveer 50% van alle calorieën tot je neemt en smiddags 35% en savonds nog maar 15%. Als je sochtends jouw lichaam niet aan de praat krijgt, blijf je de hele dag achter de feiten aanlopen.
Er is niets zo belangrijk bij het afvallen als een goed ontbijt. :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:31

Hoi TS,

ik heb je bericht gelezen, en ben best geschrokken.
Maar tegelijker tijd denk ik ook waarom je zoveel vreetbuien hebt.

Je begint de dag met voeding, wat niet genoeg is voor een volwassen lichaam.
2 Crackers, met karig beleg... Dat is erg weinig hoor.
En ook wat je tussen de middag eet lijkt mij niet voldoende.

Je lichaam moet iedere ochtend opstarten, dat betekend: Stevig ontbijten.
Neem 2 of 3 bruine (Volkoren) boterhammen, beleg deze met wat je maar wilt.
Het is niet erg om zoetigheid er op te nemen.
Je ontbijt hoord een feestje te zijn, dus maak er gebruik van.

De lunch is net zo belangrijk.

Als je op deze 2 momenten juist gaat minderen, dan schreeuwd je lijf (en je hoofd) om eten, nog véél meer eten.
Omdat je lijf eerder verzadigd is dan je hoofd, kan je blijven eten, en blijf je je vreetbuien voeden.
Dit kan je enorm misselijk maken, omdat je lichaam letterlijk vol gepropt is.
Door de vreetbui kan je ook een te grote hoeveelheid suiker of zout binnenkrijgen, wat maagzuur op kan leveren.

Het lijkt mij niet onverstandig om naar je huisarts te gaan, en evt. een dieetiste.
Praat er over, schrijf het op (geheugensteun) en leer je gevoelens en lijf kennen.
Heeft je lichaam honger (honger gevoel) of zijn het je gedachten (lekkere trek/enorme vreetbui)?

Meid, het is enorm lastig, een goed patroon te vinden in het eten.
Maar volgens mij sta je er wel voor open.

Succes!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:42

manie schreef:
Shoshanna schreef:
Neem nou vandaag…
Vanochtend om 07.15 ging de wekker… Toen heb ik twee naturel crackers gemaakt, waarover ik één plakje kokos heb verdeeld en daarbij heb ik een glas magere drinkyoghurt gedronken. Toen ging ik naar mijn werk, daar heb ik twee kopjes thee op (zonder suiker) en een heel klein koekje. Om 12.00 had ik pauze, heb ik één boterham met boter en een plakje kokos gegeten en ook een plakje ontbijtkoek met boter en een halve eierkoek met boter, een glas melk en naderhand een appeltje.

Dit alleen al als lunch goed noemen :\ laat al die boter eens achterwege.....
En die zoete kokos zooi....

wat is er mis me tboter? Dat mag je écht wel op je brood doen. En ook met een dieet. Kies alleen voor een gezonde en geen roomboter

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:55

Wat is jouw BMI? Dat is toch echt de graadmeter of je overgewicht hebt of niet. Goede BMI betekent dus niet lijnen, maar jij eet gewoon veel te weinig overdag. Daardoor ga je ook snoepen.

Je moet veel meer vezels eten en veel meer afwisseling. Door veel kortwerkende koolhydraten te eten, krijg je juist weer snel honger.

Je bent 16? dan zit je nog in de groei en moet je ook leren goed voor jezelf te zorgen. Jezelf vergelijken met anderen doe je automatisch, maar iedereen is anders gebouwd...
Ook is er concurrentie, kijk maar naar de reactie hierboven, om te kunnen leven op een bouillonetje en een ei. Daar moet je je niets van aantrekken, dan krijg je straks en vitaminetekort en een eetstoornis....
Zoek afleiding in hobby's of andere dingen als je lekkere trek hebt en laatste pauzes in als je toch wat wilt nemen.

Succes!

EngeltjeS

Re: Elk kilootje gaat door het mondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:00

Ik ga mee met Willyr.

Je bent 16, en je lichaam is nu bezig met de groei naar een volwassenen lichaam.
Hoe je het ook wilt noemen: je veranderd van postuur.

Echt waar meid, de concurrentie-strijd is het niet waard. Vergelijk jezelf niet met een ander.
Jouw lijf is jouw lijf, en werkt anders dan die van je beste vriendin bijvoorbeeld.
Vergeet ook niet dat iedereen onzeker is (helemaal rond de pubertijd) maar leer van jezelf te houden.
Leer jezelf te accepteren, en probeer niet op je gewicht te blijven die je als 14 jarige bijvoorbeeld had.

Ga niet minderen met eten, maar neem meer vezels voor eind van de middag.
Een banaan wilt ook wel een verzadigd gevoel geven, een goede boterham doet dit ook.
Boter is gezond, maar wel de normale mate.
(dus geen pasta-dikke-laag er op :) )

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:02

TS, koken is echt zo lastig niet. Stukje vlees/vleesvervanger/vis (hoe je 't moet bakken staat 9 van de 10 keer op de achterkant), wat rijst/aardappels koken en een potje groenten/diepvriesgroenten klaar maken. Al een heel stuk gezonder dan cheeseburgers ;)
Focus je niet op afvallen maar op zelfvertrouwen krijgen. Verder ga ik ook mee met de commentaren van de 2 mensen boven me.

Mindfields schreef:
Stevig ontbijten, stevig luchen en normaal avondeten. Tussendoor twee keer een snackje mag gewoon. Heel belangrijk: na half acht 's avonds NIKS meer eten. Hoe een trek je ook hebt. Klinkt zo makkelijk he....niet 's avonds nog gaan sporten want daar krijg je dan weer trek van.

Na half 8 kun je gerust nog eten hoor. Deze "regel" is ontstaan doordat de meeste mensen na 't avondeten gaan snaaien, chips/koekjes enz. Als jij om 8 uur nog honger hebt en je neemt een bakje yoghurt/een appel ofzo, geen probleem hoor. TS wil ook niet afvallen toch? Of heb ik dat verkeerd gelezen? Ik zou het haar in ieder geval niet aanraden.

Farjen laat een, naar mijn mening, mooi eetpatroon zien. Alleen zolang je niet af hoeft te vallen, zou ik de light producten lekker laten staan.

Wat iedereen zegt over een stevig ontbijt met volkoren boterhammen enz enz. Naar mijn mening gaat die vlieger echt niet op. Het beste zou zijn om 's morgens iets licht verteerbaars te eten. Je lichaam is net wakker en om dan direct de motor keihard aan te zetten.... Ik ontbijt daarom met fruit en een schep lijnzaad erbij. Vanmorgen bv een halve banaan, 1,5 kiwi en 3 kwart nectarine. De restjes die ik overhou, eet ik of dadelijk als tussendoortje of bewaar ik voor morgenochtend. Vaak heb ik namelijk tot de lunch geen honger meer.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:13

Ik herken je verhaal wel, gelukkig in wat mindere mate maar toch...
Ik eet over het algemeen de hele dag door gezond, ik ontbijt met 2 boterhammen met kaas en melk, tussendoor een eierkoek of liga, smiddags weer 2 boterhammen met kaas, yoghurtdrink en fruit en tussendoor weer fruit. Als ik na mijn werk meteen naar de paarden ga dan is er niks aan de hand. Als ik rond half 8 thuiskom dan ga ik koken en dan heb ik 's avonds geen honger meer omdat ik vrij laat eet. Meestal pak ik dan een koekje ofzo.
Maar als ik na mijn werk naar huis ga dan begint de ellende...Het is nog te vroeg om te koken, ik heb wel honger en dan ga ik de kast in. Koekjes, snoepjes, chips, chocolade, kaas, worst....Tegen de tijd dat ik moet gaan koken dan heb ik geen honger meer en dus eet ik slecht waardoor ik rond half 9 weer honger heb en weer de kast induik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:34

Ik heb niet alles gelezen dus het is vast wel al genoemd: je bent een suikerjunk.

De enige manier om dat te doorbreken is geen suiker en zo min mogelijk koolhydraten eten, voor een week of 2. Daarna weer langzaam opbouwen naar gezonde koolhydraten en voor de rest van je leve suiker te laten staan.

Voorbeeldje:
O: 3 gekookte eieren met wat olijfolie of, 2-3 gebakken eieren
T: Blokje kaas
L: grote salade met spekjes en feta, wat olijfolie en balsamico als dressing
T: plakjes komkommer met roomkaas
A: gekookte groenten, vlees (zoveel als je wilt)

Als je zo'n soort menu 2 weken eet, ben je echt al een heel eind!

En vooral: koop die troep niet, want je doet 't echt zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:23

Moderatoropmerking:
Even een waarschuwing vooraf: mocht dit topic te veel gaan over hoe minder te gaan eten en af te vallen, dan gaat het onherroepelijk op slot met verwijzing naar het centrale topic.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:46

Ik heb het idee dat er psychisch veel meer meespeelt en dat dit bij jou juist de eetbuien veroorzaakt. Wat maakt dat je niet durft te eten waar je vriend bij is? En hoe is het voor je om leegte te voelen? Goed bedoelde opmerkingen van familie om je te waarschuwen voor je gewicht, versterken eigenlijk alleen maar het lege gevoel van alleen zijn.

Probeer hulp te zoeken. Met hulp zal waarschijnlijk je eetpatroon zich ook vanzelf gaan stabiliseren. Heel veel succes, meid.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:18

toen ik zelf 14 was snoepte ik ook enorm veel, net als bijna elke puber. Hetgeen wat ik heb gedaan is bewuster gaan eten. Dus als avondeten lekker veel sla eten, met magere dressing. Daarnaast kun je als je dan een dag hebt dat je veel snoept je lunch wat minderen. Als je normaal 3 boterhammen als lunch eet, maak je er dan 1 o 2 van. Zo creëer je een balans tussen je calorieën. Erg gezond is dit niet altijd, maar volgens mij eet echt elke puber veel ongezond. Daarnaast kun je dan gewoon 's avonds het weer goedmaken door super gezond te eten met veel groenten en weinig aardappelen/rijst.

Het duurde bij mij 3 maanden voordat de knop omging, maar ik ging wel extreem minderen in suiker. Ik at maximaal 1 zoet tussendoortje per dag.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:35

Hier hetzelfde, alleen kom ik dan niet aan in gewicht. Wel voel ik me echt ongezond en 'dichtgegroeid'.

Ontbijten gaat moeizaam, heb echt geen honger in de ochtend.
Dan ga ik vaak naar de paarden, en vergeet ik letterlijk te eten. Dat resulteert in een lekker koekje, bakje vla of iets anders dat snel te eten is.
Avond eten doe ik wel goed, en ook veel, anders heb ik zo weer honger.
's Avonds weer lekker verder voor de tv eten.

Wat slecht wat slecht wat slecht.............
Bij mij is het in de avond vooral emotie eten, zoals sommigen dat noemen.

Ik denk maar zo: Zolang ik maar lekker veel blijf bewegen, en tijdens het avond eten voldoende voedingsstoffen binnen krijg.
Dat is ook niet goed, maar ik moet toch wat.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:37

EngeltjeS schreef:
Je begint de dag met voeding, wat niet genoeg is voor een volwassen lichaam.
2 Crackers, met karig beleg... Dat is erg weinig hoor.
En ook wat je tussen de middag eet lijkt mij niet voldoende.

Je lichaam moet iedere ochtend opstarten, dat betekend: Stevig ontbijten.
Neem 2 of 3 bruine (Volkoren) boterhammen, beleg deze met wat je maar wilt.
Het is niet erg om zoetigheid er op te nemen.
Je ontbijt hoord een feestje te zijn, dus maak er gebruik van.

Succes!

Ja, maar hoe doe je dat nou als je ECHT geen honger hebt?
En dan dus ook letterlijk alles er weer uit komt??

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 23:44

daNiielle_ schreef:
Ja, maar hoe doe je dat nou als je ECHT geen honger hebt?
En dan dus ook letterlijk alles er weer uit komt??

Tja, dat is ook een lastige... Is ontbijtdrink met veel voedingsstoffen niet wat? Of
krijg je dat ook niet weg?