Ik denk dat je vooral de verkeerde dingen eet en daardoor honger blijft hebben. Je moet dingen met snelle suikers en koolhydraten vermijden.
Zoals wit brood vervangen door donkerbruin brood, een potje yoghurt ipv kruidvatsnoepjes...
Citaat:
Producten die veel suiker bevatten, zorgen er inderdaad voor dat ons bloedsuikergehalte snel stijgt en als de bloedsuikerspiegel te laag was, geeft dat een energieker gevoel. Maar het lichaam 'houdt' niet van een bloedsuikerspiegel die plotseling omhoog schiet.
Het lichaam begint met het nemen van noodmaatregelen tegen de hoge bloedsuikerspiegel door het aanmaken van het hormoon insuline, dat als taak heeft de bloedsuikerspiegel te verlagen. Als het vaak voorkomt dat de bloedsuikerspiegel omhoog schiet, door consumptie van suiker, veel koolhydraten of door stress, dan gaat het lichaam steeds geprikkelder reageren op zo'n hoge bloedsuikerspiegel. Als het echt teveel is geworden dan gaat de alvleesklier steeds meer insuline aanmaken. Op een gegeven moment schiet de bloedsuikerspiegel daardoor onder het normale, gemiddelde niveau. Als de bloedsuikerspiegel laag is, voelen we ons wat futloos en krijgen weer trek in iets zoets! Zo ontstaat een vicieuze cirkel, die leidt tot steeds meer onbalans en dit kan gepaard gaan met veel vermoeidheidsklachten.
Zoals je kan lezen, snoepjes en dergelijke dingen met veel suikers/koolhydraten zorgen er juist voor dat je weer snel trek hebt.
Toen ik nog bij de diëtiste ging, moest ik 3 hoofdmaaltijden eten en 3 tussendoortjes. Om de 3 uur moet je proberen eten en tussendoortjes moeten tussen de 60 en 100kcal zitten.
Voorbeeldje:
Ontbijt: volkoren craquottes met light smeerkaas
Tussendoor: yoghurt
Lunch: 3 sneden volkoren boterhammen met light beleg (light smeerkaas, kippewit, ...) en salade
Tussendoor: fruit
Avondeten: max 100gr aardappel, groenten en vlees/vleesvervanger (afhankelijk van het vlees, gepaneerd, ...)
Tussendoor: koek dat binnen 60-100kcal valt.