Fibromyalgie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:02

Ik heb drie nachten echt heerlijk geslapen en afgelopen nacht was weer kl*te, pijn in mijn rug, nek en overal.
Nu natuurlijk brak en koppijn, pfffff wat kan je lijf je in de steek laten.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:07

hee het nieuwe topic, kom me ook weer even melden.
;)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:30

Nieuwe meelezer meldt zich :wave:
Ik heb vandaag bloed laten prikken en vrijdag de uitslag (of het reuma is).
Van daaruit word ik doorgestuurd naar een reumatoloog, maar de huisarts vermoed inderdaad ook fibromyalgie.
Loop al jaren met hoofdpijn, zere knieën en rugpijn en sinds een maand of 5 steeds meer pijn in polsen, ellebogen, schouders, heupen en ga zo maar door....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:24

Denise, succes met wachten op de uitslag.
Hopelijk komt er uit de uitslag niet dat je reuma hebt.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:47

nee. ik geloof dat ik liever FM heb dan reuma. ik weet niet waarom. miss omdat ik dit nu aan het accepteren ben, en reuma me een stuk ernstiger lijkt.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:48

De huisarts acht de kans heel klein, omdat reuma ook zichtbaar is aan je handen (rood en dik) en dat is bij mij niet het geval...
Op dit moment kan ik alleen maar hopen dat er überhaupt een diagnose gesteld kan worden, want de pijn blijft en tot nu toe ben ik een beetje een 'mysterie basket'.
Vorig jaar al een half jaar in de ziektewet gezeten met vage rugklachten... Op het moment is het zelfs zo erg dat ik met het typen van dit bericht al pijn heb in mijn handen, onderarmen en ellebogen :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:48

Reuma maakt schade, fm in principe niet.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:50

ja, tamary, dat is het. :j

daarom kies ik voor FM, en niet voor reuma.. voor zover je iets te kiezen hebt...

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:54

Ik heb in het vorige topic ook een keer gereageerd.
Ik ben ondertussen naar de reumatoloog geweest en bloed laten prikken. Vandaag de uitslag gehad en het bloed zag er prima uit.
Ik moet nu naar een revalidatie-arts en die gaat mij verder onderzoeken en helpen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:00

ik ben ook wel eens naar een revalidatiearts geweest, maar eerlijk waar. ik ga er NOOIT WEER heen

hij vroeg of ik ook aan sport deed, dus gaf ik aan dat ik aan ruitersport deed.

nee, vroeg hij, doe je ook aan een 'echte' sport? PARDON!!! ik ben opgestaan en weg gelopen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:01

Zo nou, dat zou ik ook doen geloof ik....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:45

Ik ga met jullie mee lezen, zie heel veel klachten die me bekend voorkomen.

Enkele jaren geleden ben ik naar de ha geweest voor pijn in de binnenkant van mijn knieen. Dit zouden meisjesknieen zijn, moest ik overheen groeien. Helaas is dat nooit gebeurt..
Daarna ben ik een tweede keer geweest voor mijn handen: ik kan dus niet mijn handen goed dichtknijpen als er iets groots in zit. Bijv. een paard longeren kan ik alleen als ik 1 stuk touw inde hand heb, de overige lussen liggen op de grond. Een longeerzweep optillen houd ik met moeite vol, doordat hij zwaar wordt door het hefboomeffect. Nadat ik met mijn vriend een half uur had getennist, heb ik twee dagen nauwelijks meer mijn handen kunnen gebruiken.
Toevallig was ik toen een paar dagen bij mijn ouders, en mijn moeder heeft normale reuma. Zij adviseerde mij toen weer naar de ha te sturen. Reuma zit in de familie en mijn moeder herkende veel van mijn klachten. De ha had niet het idee dat het reuma was, voelde geen ontstekingen en deed het af als carpaal tunnel syndroom. Geen enkele klacht hiervan herken ik, maar ik heb het toen laten rusten.
Ook vermoeidheid is bij mij echt een issue, kan de hele dag wel slapen... Binnenkort ga ik dus toch eens aandringen oo een afspraak bij een reumatoloog....
Hebben jullie advies over websites die ik eens kan bekijken?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:50

hebben we allemaal nieuwe meelezers.... wordt er niets meer gepost.

mijn nachten zijn weer bagger en overdag beweeg ik me als een bejaarde van 80. alleen zijn mijn pijnstillers op, dus moet het even zo uitzingen. al wel nieuwe besteld, maar die komen morgen pas.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:57

Paintless dat is balen zeg!
Ik moet zeggen dat ik er ook nog steeds veel last van heb door wisselend weer. Over 2 weken ongeveer ga ik naar Spanje, dus ik ben benieuwd hoe het daar zal gaan met de warmte.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:00

zal ik met je mee gaan om je gezelschap te houden? je hebt nog nooit zo'n gezellig persoon als mij gehad :P

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:02

Haha dat is goed hoor :D

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:06

Hmm vervelend Paintless, dat is ook geen harden.

Hier gaat het redelijk, met dat veranderlijke weer heb ik wel meer last van mn handen, dat die af en toe wat krampen. Ben op vakantie ook te tennissen geweest, was erg leuk, maar de spierpijn was echt niet best. Kon niet eens normaal van de bank komen en mn spieren weigerden gewoon dienst. Zal wat worden als ik in de herfstvakantie met mn schoonfamilie op vakantie ga, we gaan dan snowboarden, zwemmen en wss tennissen :+ Dat wordt een flinke voorraad ibuprofen mee, anders kom ik de week niet door. Gelukkig dat mn schoonmoeder al een beetje de zelfde gedachte had, dat als ik afhaak het niet als complete verrassing komt voor iedereen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:39

Kwam toevallig dit topic tegen op de homepagina, wat goed dat fm zo besproken word hier!

Bij mij is de diagnose nu ongeveer 4 jaar geleden gesteld. Het heeft me zo'n anderhalf jaar gekost om uberhaupt doorgestuurd te worden naar een reumatoloog.
Ik heb in die periode ook bij een revalidatie arts gelopen. Hij wilde toen de behandeling stoppen omdat ik niet gemotiveerd genoeg was. Ik had namelijk aan de maatschappelijk werker (hoort ook bij het traject) aangegeven dat ik nog wel aan het zoeken was naar een verklaring voor mijn klachten. En me niet neer kon leggen bij het feit dat ik pijn had, maar dat het 'niks' was.
Dan ben je 21, kan je niet werken omdat je pijn in je hele lijf hebt, afhankelijk van wat je belast, en dan wil een arts je (volgens de huisarts) laatste mogelijkheid van therapie (en dus op normaal functioneren) ontnemen omdat je naar een oorzaak zoekt |o
Ik ben toen bij die arts eigenlijk emotioneel ingestort, ik wist echt niet meer waar ik het zoeken moest. Toen heeft hij me laten beloven dat als ik bij een reumatoloog was geweest (die volgens hem ook zou vaststellen dat het geen reuma/fm was) ik me er dan bij neer kon leggen en we verder konden met de behandeling.
Vervolgens werd ik doorgestuurd, heb de reumatoloog 2 keer gezien, een keer voor een lichamelijk onderzoek, de tweede keer voor oa de uitslag van de bloedtesten, en toen bleek het toch fm te zijn.

De muur waar je tegen aan loopt is inderdaad echt ongelofelijk soms. Ik ben meerdere malen naar huis gestuurd met ibuprofen, 'dan moet je die maar blijven slikken'. Zo kortzichtig.

Voor jezelf zo veel mogelijk onderbouwen, het op papier zetten en meenemen is echt belangrijk. Je moet, belachelijk genoeg, je eigen zaak sterk maken. En laat je niet gek maken door artsen die het allemaal zo goed weten, even respectloos, zij zijn tenslotte ook maar mensen. Net als jij.

Merken jullie trouwens verschil met weersomstandigheden, of bijvoorbeeld of je psychisch lekker in je vel zit of niet?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:40

Met weersomstandigheden merk ik het heel veel. Vorige zomer heb ik er weinig last van gehad en deze zomer is echt een puinhoop qua weer, temperatuur maar ook voor de pijn

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:49

ja spychisch ben ik ook nog een verhaal apart, dus dat kan ik nog niet linken aan of FM, OF borderline.

kan beide zijn

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:56

Marchador schreef:
Met weersomstandigheden merk ik het heel veel. Vorige zomer heb ik er weinig last van gehad en deze zomer is echt een puinhoop qua weer, temperatuur maar ook voor de pijn

Idem hier, onvoorspelbaar en zeer frustrerend.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:19

Kunnen jullie dat dan relateren aan bijvoorbeeld luchtvochtigheid? Of temperatuur?
Ik heb zelf nog niet echt verbanden kunnen ontdekken. Maar ik belast mezelf ook nogal onregelmatig, dus belasting (en vooral eenzijdigheid daarvan) is eigenlijk het enige waar ik duidelijk een verband mee zie.
En ik merk ook wel dat als ik niet goed in mijn vel zit het meteen op mijn lijf slaat.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:51

Van de week bij de reumatoloog geweest en die zegt dat het geen fm is...
Wat het wel is... Geen idee...
Nu weer een verwijzing op zak voor cesar- of mensendieck-therapie, want ik heb een iets holle rug...
Maar dat daar alle klachten vandaan komen lijkt mij heel erg sterk... >;)
Met andere woorden, ik ben nog steeds een mysterie basket |o

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:14

ik meld me ook weer.

Bij mij nog steeds niks vast gesteld, waarschijnlijk of Fibro, of CVS/ME..
vandaag een tripje cardio gedaan.. zag er goed uit, morgen de uitslag (maar verwacht er niks spannends van)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:17

Allegra schreef:
Kunnen jullie dat dan relateren aan bijvoorbeeld luchtvochtigheid? Of temperatuur?
Ik heb zelf nog niet echt verbanden kunnen ontdekken. Maar ik belast mezelf ook nogal onregelmatig, dus belasting (en vooral eenzijdigheid daarvan) is eigenlijk het enige waar ik duidelijk een verband mee zie.
En ik merk ook wel dat als ik niet goed in mijn vel zit het meteen op mijn lijf slaat.

Niet echt, maar net als jij belast ik mezelf ook niet regelmatig. Kan ook eigenlijk niet met variaties in wat gedaan moet worden en dingen die verder afhankelijk zijn van het weer. Verder doet stress en andere ellende ook flink mee.

Al kan ik wel zeggen dan koud en nat meer pijn geeft.