[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:51

sorry maar is echt niet een beginnen aan voor de pil voor mij , echt niet , krijg me moeder niet overgehaald ofzo hoor , dus daarom zoek ik een andere optie

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:59

Nou dan weet ik het ook niet. Stiekem aan de pil gaan ofzo? ~~}>
Overleg best maar eens met je huisarts. Kzou niet weten wat hier dan nog tegen helpt...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:17

Ik heb al wat rond gezocht, maar vind niet echt een antwoord op de volgende vraag:
heeft antibioticagebruik invloed op de Mirena spiraal?

Ik overweeg namelijk een Mirena, maar slik helaas regelmatig AB door blaasontsteking die steeds terugkeert en waar nog geen aanleiding voor gevonden is. Mijn pil is dus niet meer betrouwbaar door de AB, en dus zoek ik iets anders.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:17

Ik denk het niet maar dit weet ik niet zeker...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:58

Ik ga er van uit van niet, ik gebruik zelf de nuvaring en daarbij zou je veilig moeten blijven als je antibiotica gebruikt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:06

Tja, ik krijg dus ook geen 100% zekerheid via de verschillende sites. Morgen mijn HA maar eens bellen, want ik wil het toch wel zeker weten. De komende 50 jaar heb ik sowieso nog geen kinderwens ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:17

Mirena werkt 100% bij antibiotica.
Daarom heb ik m ook laten zetten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:09

Ik ben vorige week maandag en woensdag de pil vergeten te slikken. De dagen erna gewoon geslikt. Nu heb ik wel het bekende buikpijn gevoel af en toe...maar ongesteld ben ik niet. Kan het kwaad dat ik hem 2 dagen heb gemist? :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:17

Welke week zat je? Heb je toen je erachter kwam (di en do) 2 pillen ingenomen? In de bijsluiter staat een schema, daarin kun je precies aflezen wat je had moeten doen en of je nu kans op zwangerschap hebt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:20

Lidewijke schreef:
Ik heb ook een klein vraagje. Ik heb de microgynon 20 (dus je neemt steeds dezelfde pil) en als je dan eens doorneemt, kun je dan ook vroeger stoppen? Dus dat je 4 of 5 weken de pil slikt ipv 6 als je 2 hele strips na elkaar zou innemen.
Logica zegt me dat het moet kunnen, maar het staat niet in de bijsluiter.

Als ik 1 pil vergeet in de 5e week ofzo durf ik ook niet goed dan een week erna mijn stopweek te houden uit schrik dat mijn lijf die ene dag als 'stopweek' gaat zien ofzo. :') (Gebeurt ook wel eens dat ik dan die dag al bloeding krijg dus ja, misschien toch niet zo raar van dit te denken?)

Als je de pil doorslikt, kun je daarna op ieder willekeurig moment stoppen. Je moet er wel rekening mee houden dat als je de pil 5 weken lang slikt, week 1 geldt als de eerste week volgens de bijsluiter, week 2 t/m 4 al de tweede week, week 5 als de derde week. Als je dus in week 5 een pil vergeet, moet je of direct een stopweek houden, of nog minimaal een extra week doorslikken zodat week 5 niet meer de laatste week is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:22

Neejoh, heb geen 2 pillen geslikt. := En zwangerschap is onmogelijk hoor. :+ Het gaat mij puur omdat ik wat buikpijn had die bij mijn ongesteldheid hoort maar ik dus niet ongesteld hoor te zijn omdat ik de pil doorslik.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:33

Ohh ik snap 'em :) Ja dat komt hoogstwaarschijnlijk daardoor inderdaad. Je hebt eigenlijk 2 stopdagen gehouden en daar kan je lichaam zo op reageren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:36

Aha ok. Maar het kan geen kwaad dus? Ik zal na deze strip wel netjes mijn stopweek houden dan. :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:39

Nee hoor, je hebt toch geen natuurlijke cyclus dus er valt weinig in de war te schoppen ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:56

Ok, good to know. :D

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:16

Nou, mijn nuvaring is er voor het eerst uit, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:19

Antibiotica heeft ook geen rechtstreekse werking op de pil, de pil wordt alleen minder betrouwbaar omdat je kan gaan overgeven of diarree kan krijgen van antibiotica. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:05

Nagini schreef:
Mirena werkt 100% bij antibiotica.
Daarom heb ik m ook laten zetten.

Ah fijn!
Mijn apotheek en doktersassistente zeiden dit zojuist ook :j

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:09

Jans schreef:
Antibiotica heeft ook geen rechtstreekse werking op de pil, de pil wordt alleen minder betrouwbaar omdat je kan gaan overgeven of diarree kan krijgen van antibiotica. :)

Dit is niet juist, er is 1 bepaalde antibiotica die een stof bevat dat de werking van je pil kan gaan tegen werken.
En het is met deze antibiotica dat je net moet opletten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:10

DaisNBenj schreef:
[***] schreef:

Dit is niet juist, er is 1 bepaalde antibiotica die een stof bevat dat de werking van je pil kan gaan tegen werken.
En het is met deze antibiotica dat je net moet opletten...

Ik neem aan dat de dokter het toch wel goed weet als die het mij vertellen? :) Als dat inwerkt op de hormonen, zou het namelijk ook op de mirena en nuvaring moeten inwerken :)

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:16

Er zijn echt wel antibioticum's die de werking van de pil tegen gaan. Antibioticums met de stoffen amoxicilline en tetracyclines zoals doxycycline ,minocycline en tetracycline bijvoorbeeld.

Ik verwijs even naar een duidelijk artikel.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... otica.html

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:21

Maar moet je dokter dat dan niet zeggen als hij je antibiotica voorschrijft en je aan de pil bent?
Zeker je vaste HA weet dit toch?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:23

Als je aan de pil bent, wordt dit over het algemeen ook wel gemeld, door de dokter en/of bij de apotheek.

De werking van de mirena en nuvaring is veel plaatselijker, die hormonen hoeven niet je hele lichaam door voor het op de plaats van bestemming is. Die werking hoeft dus niet verminderd te zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:48

Optiwolk schreef:
Maar moet je dokter dat dan niet zeggen als hij je antibiotica voorschrijft en je aan de pil bent?
Zeker je vaste HA weet dit toch?

Mijn HA geeft standaard een informatiebrief mee over de verminderde werking van antibiotica icm de pil. Aangezien ik er doodmoe van wordt dat ik de pil nu al bijna 6 maanden voor niks slik door alle AB kuren zoek ik naar iets anders. De Mirena lijkt me wel wat, maar van de bijwerkingen wordt ik niet vrolijk zeg... Al lees ik ook veel positieve reacties.

Zijn er mensen bij wie de acne erger is geworden door de Mirena? Mijn huid is daar namelijk wel gevoelig voor, ik slik nu de Yasmin en
dankzij die pil is mijn huid een stuk rustiger en egaler geworden.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:59

Mas schreef:
Mijn HA geeft standaard een informatiebrief mee over de verminderde werking van antibiotica icm de pil. Aangezien ik er doodmoe van wordt dat ik de pil nu al bijna 6 maanden voor niks slik door alle AB kuren zoek ik naar iets anders. De Mirena lijkt me wel wat, maar van de bijwerkingen wordt ik niet vrolijk zeg... Al lees ik ook veel positieve reacties.

Zijn er mensen bij wie de acne erger is geworden door de Mirena? Mijn huid is daar namelijk wel gevoelig voor, ik slik nu de Yasmin en
dankzij die pil is mijn huid een stuk rustiger en egaler geworden.

Mirena is prima te doen hoor Mas, ik heb hem ook en ben erg tevreden. Geen ongesteldheid meer en op af en toe wat buikpijn na geen klachten. Heel soms voel ik hem een soort zitten als ik lang op mijn zij lig, dan krijg ik wat kramp, maar als ik omdraai is het weer weg.
Het inbrengen was even vervelend, maar dat was zo voorbij. De eerste 3 dagen vraag je je af waar je aan begonnen bent en daarna gaat het (tenminste bij mij) een stuk beter. Ik heb hem nu sinds april en ben helemaal pijnvrij en heb er, als het goed is, de komende 5 jaar geen omkijken meer naar :) Helaas is hij wel wat aan de prijs, 140 euro en dat werd bij mij niet vergoed (ik heb de hoogste verzekering van DSW.) Maargoed, je hebt er wel 5 jaar lang 'plezier' van :))

Onrustige huid heb ik nooit gehad, nu met de Mirena is daar niets in veranderd dus daar kan ik je niks over vertellen.