Amable schreef:Cilinder is ook erg lastig uit leggen hoor. Ik heb het net nog even aan mijn vader gevraagd, vakfotograaf en heeft wel kennis van lenzen, ogen e.d.
Simpel uitgelegd is het zo dat een cilinder afwijking maakt dat je een horizontale lijn en verticale lijn in een verschillende scherpte ziet. Dus stel je hebt last van en een cilinderafwijking en je hebt slechte ogen. Als ze dan alleen je slechte ogen aanpakken dan zie je met hulp de horizontale lijnen wel scherp, maar de verticale niet (of andersom natuurlijk).
Scherpstellen met oog gebeurd door het boller en platter worden van de lens. Er zitten boven, onder links en rechts spiertjes die aan de lens trekken of weer los laten om scherp te stellen. Bij iemand met slechte ogen, zoals bij mijzelf, werken die spiertjes gewoon niet goed. Ze kunnen onvoldoende aantrekken om te zorgen dat de lens voldoende scherpstelt.
Bij iemand met cilinder trekken de spiertje ongelijk, dus de boven-onder spiertjes trekken harder (of minder hard), dan de links-rechts spiertjes. Hierdoor zie je dus een scherpte verschil tussen horizontaal en verticaal.
ik begin het te snappen
Dankjewel!
De opticiën zei ook dat ik door die cilinder geen lenzen kon nemen en dat vind ik echt banketstaaf want ik zie hier zat mensen met cilinder en mét lenzen 
Het zat zo dat de linkercilinder idd horizontaal zat en de rechtercilinder verticaal, waardoor de lenzen ineens konden omdraaien en ik dus niets meer zou zien. Of zoiets