Wat zie jij zonder bril?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:18

monica08 schreef:
phormicola schreef:
en wat betekend die cilinder in vredesnaam? :') Ik heb namelijk ook een cilinder, maar de opticiën kon me niet geweldig uitleggen wat dat betekende.

Goeie opticiën zeg :')

Ach, hij zal het vast wel goed hebben uitgelegd hoor, maar ik kon er geen touw aan vast knopen :o? Kan jij het wel uitleggen?

Elevien

Re: Wat zie jij zonder bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:22

Ik heb gelukkig maar -0,25 en -0,50. Dus ik heb alleen maar een bril op met het auto rijden, bioscoop, concerten, etc. Ik zie veraf gewoon alles wat minder scherp en mis daardoor de details. In het dagelijks leven maakt dat vrij weinig uit, maar met auto rijden is het wel fijn om alles scherp te zien :))

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:25

Ik heb -1,25 en -1,00 en in mijn rechter oog 0,25 cilinder, da's te weinig om met lenzen iets aan te doen. In mijn bril hebben ze dat wel verwerkt en dat verschil merk ik wel een beetje. Heb een keer een bacterie in mijn oog gehad en dan mag je paar dagen geen lenzen in en toen wilde ik toch wel graag een bril "voor erbij" voornamelijk voor t autorijden ;)

Deze sterkte heb ik nu alweer zo'n 7 jr (ga netjes elk half jr op controle maar t veranderd dus niet)

Ik had dus last van autorijden in het donker dan schitterden de lampen van andere weggebruikers zo irri... 1st verweet ik dat nog aan nachtblindheid, maar op een dag stond ik bij de achterdeur en kon mijn vriend de ondertitels van tv gewoon lezen/ scherp zien en ik moest daar wat op turen en het wit "schimmerde" irritant. Dat was voor mij het moment dat ik het heb laten testen B-)

Een sneltest in de stad gaf -1,75 en -1,5 aan, dat vond de Opticien toch al behoorlijk. Vervolgens ben ik in ons dorp naar opticien gegaan voor volledige test en die was dus iets lager.
Achteraf gezien had ik er al iets langer last van want was al langere tijd zo vroeg moe (20-20.30u) :O waarschijnlijk dus gewoon door hele vermoeide ogen door de inspanning om toch zo scherp mogelijk te zien de hele dag (rij veel auto)... toen ik lenzen had was ik dus ineens niet meer zo vroeg moe 8-)

Zolang ik binnen ben hoef ik eigenlijk nog steeds geen bril op/ lenzen in dan zie ik alles prima alleen de ondertitel wordt halverwege het huis wat irri, maar verder zie ik dus niet anders dan met. Alleen 's avonds merk ik wel een beetje verschil ;)

Vooral in het donker en in de auto merk ik het voordeel! Ik zie in het donker echt beter en de lampen zijn dus ineens veel minder irritant :)
en nu dus mijn ogen niet meer de hele dag hard aan t werk zijn om scherp te stellen zie ik als ik buiten ben zonder bril/ lenzen op langere afstand dus echt een stuk onduidelijker. Zo herken ik gezichten op een afstandje niet goed, worden contouren op afstandje waziger en kan ik nummerborden niet meer zo ver lezen en heb dan dus idd ook dat gevoel van waas/ siepje in je oog die je weg wilt wrijven :j

Toen ik dus met die bacterie in mijn oog keer zonder lenzen naar supermarkt (800 mtr) liep dacht ik 1st ships mijn ogen worden echt slechter :\, maar dat is dus niet dat is gewoon het verschil dat mijn ogen nu in "ruststand" staan ;)
Nummerborden en presentaties in grote zaal kon ik bv voordat ik lenzen had nog gewoon heel ver nog goed lezen omdat mijn ogen dit toen dus wel gewoon nog scherp kregen (achteraf gezien dus blijkbaar wel mét moeite, maar dat merkte ik toen niet)

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:30

Ik heb -3.75 en -4.5, dus zonder lenzen die ik praktisch niets :')

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:32

@wendy hihi een stalgenootje van mij had dat ook met bomen :+ die heeft t zelfs tot 8jr blijkbaar nog "verborgen" kunnen houden maar had toen dus ook al -10 of zo en idd die was ook heel verbaasd over de bomen met blaadjes :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:38

op beide ogen -4.5 met bril, en -4.25 op lenzen.
ik ben beginnen brillen toen ik een jaar of 10 was, ben er nu 23, en ze blijven toch nog iets achteruit gaan.
ik zie tot ong 30 cm scherp, vanaf daar is het blurry

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:41

Ik weet niet meer hoeveel ik heb,maar wel dat ik een zicht heb van 30% voor veraf.
Ik heb lenzen genomen en er ging een wereld voor me open! Ik zag weer grassprietjes i.p.v. een groene waas,ik zag blaadjes aan de bomen i.p.v. bruine of groene plakaten blaadjes.Ik zag weer gezichten van mensen i.p.v. een rose vaag vlak zonder ogen,neus en mond.
Maar door de lenzen ging mijn zicht voor dichtbij lezen opeens achteruit,ik zag steeds minder met lezen.
Dus als ik me lenzen in had kon ik niet lezen.Toen nam ik MultiVocale lenzen op proef,maar ook hierbij precies hetzelfde.Veraf heel goed kunnen zien,maar dichtbij echt niet.
Ik moet weer op controle bij de opticiën voor me ogen,maar heb hier helemaal geen zin meer in.Ik loop nu gewoon weer zonder lenzen en zie veraf weinig en wazig maar ik kan wel lezen,al is het wat minder.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:41

Cilinder is ook erg lastig uit leggen hoor. Ik heb het net nog even aan mijn vader gevraagd, vakfotograaf en heeft wel kennis van lenzen, ogen e.d.
Simpel uitgelegd is het zo dat een cilinder afwijking maakt dat je een horizontale lijn en verticale lijn in een verschillende scherpte ziet. Dus stel je hebt last van en een cilinderafwijking en je hebt slechte ogen. Als ze dan alleen je slechte ogen aanpakken dan zie je met hulp de horizontale lijnen wel scherp, maar de verticale niet (of andersom natuurlijk).

Scherpstellen met oog gebeurd door het boller en platter worden van de lens. Er zitten boven, onder links en rechts spiertjes die aan de lens trekken of weer los laten om scherp te stellen. Bij iemand met slechte ogen, zoals bij mijzelf, werken die spiertjes gewoon niet goed. Ze kunnen onvoldoende aantrekken om te zorgen dat de lens voldoende scherpstelt.
Bij iemand met cilinder trekken de spiertje ongelijk, dus de boven-onder spiertjes trekken harder (of minder hard), dan de links-rechts spiertjes. Hierdoor zie je dus een scherpte verschil tussen horizontaal en verticaal.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:46

Ik heb -5 aan beide ogen. Ik zie zonder lenzen/bril dus vrij weinig. :P Hoe weinig ik zie; ik zag gisteravond de muis van mijn computer aan voor m'n mobiel, zegt dat genoeg? :')

Zonder bril/lenzen zie ik van heel dichtbij juist extra scherp, scherper dan het gemiddelde mens met wel goede ogen. Herkennen jullie dat? :D

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:49

Ik heb. Geen bril :+
Als ik een bril draag draait alles zodra ik beweeg, en dat werkt in op mijn kokhalsreflex, dus voorlopig ga ik geen brillen dragen :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:51

Amable schreef:
Scherpstellen met oog gebeurd door het boller en platter worden van de lens. Er zitten boven, onder links en rechts spiertjes die aan de lens trekken of weer los laten om scherp te stellen. Bij iemand met slechte ogen, zoals bij mijzelf, werken die spiertjes gewoon niet goed. Ze kunnen onvoldoende aantrekken om te zorgen dat de lens voldoende scherpstelt.

Een andere oorzaak kan zijn dat de lengte van je oog niet overeen komst met de mate waarin je lens accomodeert. Dat is bij mij het geval, mijn oog is te lang.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:51

Met bril zit ik op -9 en -10 dus niet echt heel veel, ben in het zwembad weleens achter de verkeerde vent aangelopen. :o
Vind het ook verschrikkelijk om geen lenzen in te hebben of een rbil op dan voel ik me echt gehandicapt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:59

zonnebloem18 schreef:
Met bril zit ik op -9 en -10 dus niet echt heel veel, ben in het zwembad weleens achter de verkeerde vent aangelopen. :o
Vind het ook verschrikkelijk om geen lenzen in te hebben of een rbil op dan voel ik me echt gehandicapt.

Juist, ik voel mij dan ook gehandicapt...maar ik draag in het zwembad (die ene keer peer jaar) gewoon mijn lenzen...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:04

Ik zwem ongeveer 1 keer in de 2 maand en als we op vakantie zijn elke dag en dan doe ik wel mijn lenzen in maar daar had ik eerst niet zo'n vertrouwen in.
Ben er tot nu toe geen kwijt geraakt maar vind het vervelend dat ik dan voorzichtiger moet doen met glijbanen, wildwaterbanen en gewoon klieren met mijn vriend.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:08

Ik haal voor vakantie/ zwemmen setjes daglenzen :) weet alleen niet of ze die hebben in zo'n hoge sterkte :o is wel een uitkomst hoef je niet bang te zijn om ze kwijt te raken want je hebt gewoon elke dag nieuwe 8-) doe ze trouwens vaak wel gewoon alleen met zwemmen in en verder wel mijn gewone ;)

[edit] ff vlug gegoogled en hier staan er toch wel tussen die tot -12 kunnen enzo :)
http://www.onlinecontactlenses.nl/daglenzen.html
en ook met cilinder alleen daarin wel minder keuze zo te zien...
http://www.onlinecontactlenses.nl/1-day ... atism.html

Ik had ze trouwens wel gewoon via opticien ;)
Laatst bijgewerkt door grid op 20-07-11 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:13

Amable schreef:
Cilinder is ook erg lastig uit leggen hoor. Ik heb het net nog even aan mijn vader gevraagd, vakfotograaf en heeft wel kennis van lenzen, ogen e.d.
Simpel uitgelegd is het zo dat een cilinder afwijking maakt dat je een horizontale lijn en verticale lijn in een verschillende scherpte ziet. Dus stel je hebt last van en een cilinderafwijking en je hebt slechte ogen. Als ze dan alleen je slechte ogen aanpakken dan zie je met hulp de horizontale lijnen wel scherp, maar de verticale niet (of andersom natuurlijk).

Bij iemand met cilinder trekken de spiertje ongelijk, dus de boven-onder spiertjes trekken harder (of minder hard), dan de links-rechts spiertjes. Hierdoor zie je dus een scherpte verschil tussen horizontaal en verticaal.

ik begin het te snappen :+ Dankjewel!
De opticiën zei ook dat ik door die cilinder geen lenzen kon nemen en dat vind ik echt banketstaaf want ik zie hier zat mensen met cilinder en mét lenzen :')
Het zat zo dat de linkercilinder idd horizontaal zat en de rechtercilinder verticaal, waardoor de lenzen ineens konden omdraaien en ik dus niets meer zou zien. Of zoiets :+

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:15

Ik heb ook af en toe het idee het ene moment/dag waziger te zien dan het andere moment/dag. Mijn ene oog ziet slechter en soms lijkt het alsof ik zo nu en dan last heb van vlekken ofzo. Een soort van extra waas, maae dan niet overal. Moeilijk uit te leggen.
Is dit herkenbaar?

Ik zit nu zo'n 1.20m van mijn scherm af ongeveer en met mijn ene oog kan ik alles prima lezen(maar niet helemaal scherp) maar met het andere oog is het een blur en moet ik echt woord voor woord kijken.
Is dat bij jullie hetzelfde Marlinde, phormicola?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:18

Idd ook het oog of de lens kan verkeerde vorm hebben waardoor de spiertjes het nooit goed kunnen krijgen.
Ik had ook begrepen dat je met een cilinder sneller dubbel ziet weet niet of mensen dat herkennen?!

@phormicola "vroeger" klopte dat idd maar tegenwoordig zijn de technieken verbeterd en heb je dus ook lenzen "met cilinder" natuurlijk wel afhankelijk van welke cilinder je hebt ;)
Collega heeft nu zachte lenzen waar een streepje op staat, die zijn aan 1 kant zwaarder of zoiets en zakken dus altijd goed daardoor kan hij nu dus ook zachte lenzen eerder kon hij alleen harde geloof ik :)

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:29

Ik heb -1,75 en -2,25 daar begon ik ook mee met een bril afgelopen november en ik merk dat ik nu wel wat minder begin te zien en hoofdpijn krijg, ik vermoed dat ik een sterkere bril nodig heb.
Ik zie ongeveer 50 cm scherp en alles van af daar word steeds waziger. Ik kan de ondertiteling op tv ook niet lezen en ik zit op nog geen meter afstand.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:40

Ik heb rechts -7.50 en links -8.50, aan beide ogen een cilinder van -1.75 maar dat laatste durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Wat ik kan zien zonder mijn bril of lenzen? Ik zie tot 3 - 5 centimeter scherp, daarna is het wazig.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:43

Ik heb -1.50 en - 1.00 en zit nu zonder lenzen of bril achter de laptop maar lekker is anders (nog geen zin om lenzen in te doen, luiheid)
Ik heb pas sinds een jaar weer fulltime een bril op en later lenzen, maar ik kan echt niet meer zonder. Zonder bril wil ik niet eens meer autorijden terwijl ik dat eerst dus wel altijd deed. Ik zag niet alles scherp, vooral ondertitelingen enzo, maar sinds ik de stap heb gezet om een bril te nemen, wili k dus niet meer zonder, wat een verreiking, heerlijk!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:59

holly schreef:
Ik heb ook af en toe het idee het ene moment/dag waziger te zien dan het andere moment/dag. Mijn ene oog ziet slechter en soms lijkt het alsof ik zo nu en dan last heb van vlekken ofzo. Een soort van extra waas, maae dan niet overal. Moeilijk uit te leggen.
Is dit herkenbaar?

Ik zit nu zo'n 1.20m van mijn scherm af ongeveer en met mijn ene oog kan ik alles prima lezen(maar niet helemaal scherp) maar met het andere oog is het een blur en moet ik echt woord voor woord kijken.
Is dat bij jullie hetzelfde Marlinde, phormicola?

Dat is bij mij een beetje wazig, maar ik kan gewoon snel lezen. Ik loop nu al zo lang zonder bril dat ik het gewend ben :')

grid schreef:
Idd ook het oog of de lens kan verkeerde vorm hebben waardoor de spiertjes het nooit goed kunnen krijgen.
Ik had ook begrepen dat je met een cilinder sneller dubbel ziet weet niet of mensen dat herkennen?!

@phormicola "vroeger" klopte dat idd maar tegenwoordig zijn de technieken verbeterd en heb je dus ook lenzen "met cilinder" natuurlijk wel afhankelijk van welke cilinder je hebt ;)
Collega heeft nu zachte lenzen waar een streepje op staat, die zijn aan 1 kant zwaarder of zoiets en zakken dus altijd goed daardoor kan hij nu dus ook zachte lenzen eerder kon hij alleen harde geloof ik :)

Ik zie idd best snel dubbel en als ik naar een lamp kijk dan komen daar 'lichtschichten'uit, zeg maar. Een soort sterren van licht. Ik dacht dat dat zo hoorde, want dat zie ik al van kinds af aan, maar de opticiën zei dat dat met m'n cilinder te maken had :Y)

Ik ben 5 maanden geleden nog naar een opticiën geweest en die zei dat ik met veel pijn en moeite wel lenzen zou kunnen hebben, maar dat ze niet 100% kunnen voorkomen dat die dingen omdraaien :? ook zou het een hele dure grap worden. Die centjes heb ik niet en brillen staan me voor geen meter :+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:44

Even mijn kaartje erbij gepakt:
Ik heb rechts +2,5 met -1,75 cilinder.
Links heb ik +1,5 met -1,25 cilinder.

Zonder bril kan ik wel de letters op het beeldscherm lezen, maar iets wazig. Ik kan vooral in de verte niet goed zien. Ik zie pas wat er op een verkeersbord staat (letters) op 10m afstand ofzo. Met bril kan ik net op de juiste afstand lezen dat ik mag autorijden :D
Qua dichtbij zie ik met bril misschien 1cm dichterbij scherp dan zonder bril.
Moet wel zeggen dat dit allemaal gezien is met mijn linkeroog. M'n rechteroog is lui; ik zie er een stuk slechter mee en er zitten blinde vlekken in. Ik kan bijvoorbeeld niet lezen met alleen rechts, omdat ik niet vooruit kan lezen. Het stukje aan de rechterkant kan ik dan niet zien. Achja, links doet het nog wel :D

Oja; ik heb alleen m'n bril op met computeren, in college's en met autorijden. Verder doe ik alles zonder bril :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:14

@myra87 echt waar :oo wat verschilt dat dan ook per mens ik heb maar 0.25 minder en heb binnen en achter laptop enzo echt mijn lenzen niet nodig dat is echt totaal geen verschil :)

@phormicola dat het licht zo breekt "lichtschichten" had ik dus ook daar had ik met autorijden best last van, maar dat is dus met lenzen bij mij ook weg :) maar kwam bij mij dus niet echt door cilinder want die is echt minimaal en maar aan 1 kant daar zou ik volgens opticien ook bijna niks van merken en heb daar in mijn lenzen dus ook geen correctie voor.
Dan moet je denk ik wel veel cilinder hebben als ze dat niet/ moeilijk kunnen corrigeren met lens, want er is tegenwoordig echt veel meer mogelijk :j
Voor autorijden zou je denk ik toch eigenlijk zeker wel een bril of lenzen op moeten :o lijkt me dat de verzekering ook moeilijk kan doen als blijkt dat je die niet op hebt terwijl dat wel zou moeten... alhoewel, ik heb dus ook zonder mijn rijbewijs gehaald en men heeft er dus denk ik helemaal geen weet van?!

@rebel_jits hmm ik dacht juist dat + was als je dichtbij niet kon zien/ lezen en veraf wel, maar da's bij jou dus niet :? maar dat zal dan misschien komen door de cilinder?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:36

Ik denk dat het bij Rebel_Jits inderdaad door de cilinder komt. Mijn vader heeft dat ook :j

Ik heb zelf alleen + aan beide ogen. Ik kan dichtbij inderdaad minder goed zien, veraf wel.