Paradontitis helse kiespijn HELP!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Re: Paradontitis helse kiespijn HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:43

Er kan wel behandeld worden..
Alle tandplak word dan weggehaald, alleen omdat je tanden al losstaan weet ik niet of dit een optie is.
In ernstigere gevallen kan er antibiotica gegeven worden. Maar dan zal er eerst een bacteriologisch onderzoek plaats moeten vinden.
Tevens is het iets wat eigenlijk pas na 55 jaar voorkomt, genetisch enigzins bepaald en roken helpt niet mee.
Als gekozen word voor een ''Flap-operatie'' dan kan de tandarts de aangedane tanden en kiezen beter schoonmaken en daarmee de ontsteking wegkrijgen.

Na een flap operatie, of tijdens, word er ook het aangedaner botweefsel weggehaald. Hierdoor is de ontsteking, bij goede uitvoer, volledig weg. Dan heb je er geen last meer van.

Ikzelf, even mn eigen verhaal in mn achterhoofd houdende, dat je richting mijn kant gaat, bij een lage weerstand kun je dit als zwakke plek gaan voelen.

Ik denk niet dat de voortand, mits er snel ingegrepen word, kan behouden.
Indien hij eruit valt direct naar een tandarts en de tand met wortel in melk meenemen.

Ik weet dat ze botprotheses hebben indien je eigen kaakbot tever aangertast is.
Of jouw eigen tand daarin zou kunnen weet ik niet...

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:51

Laatst bijgewerkt door tiffclaus op 09-07-11 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:55

Paan schreef:
Je kunt om te beginnen poetsen met Parodontax. .

parodontax helpt echt niet tegen parodontitis...

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:58

Doet je tandarts zijn eigen weekend dienst dan? Anders moet hij een vervanger hebben.. (dat is hier zo geregeld dat iedere tandarts in deze omgeving omste beurt diens heeft voor het weekend en spoed....) die kan je anders misschien bellen... Ik heb zelf pas diclofenac geslikt na een wortelkanaal behandeling voor de napijn die 2 weken duurde dat hielp opzich wel maar ook niet lang genoeg... wij schrijven zelf ook welleens paracetamol met codeïne voor dat werkt wel super...

En parodontax helpt idd niet dan kan je nog beter sensodyne gebruik want dat helpt tegen gevoelig tandvlees! maar in jou geval niet goed genoeg ben ik bang

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 15:17

lieffiefiee hartstikke bedankt! helaas niet het nieuws wat ik wilde horen...

iedereen bedankt zeker de assistentes die zich via PB hebben gemeld!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:24

sensodyne helpt tegen gevoelige tandhalzen, niet tegen gevoelig tandvlees...

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:36

Parodontitis is geen bacterie. Er zijn bacteriën aanwezig die de ontsteking in stand houden. Het bot wordt bij deze ontsteking afgebroken, wat losstaande tanden en kiezen tot gevolg heeft. Soms heeft een flap operatie zin, maar dan moet het bot niet te ver zijn afgebroken. Daarnaast kan een mondhygiëniste het proces heel mooi remmen, maar echt stoppen lukt bijna niet. De antibiotica waar over gesproken wordt. Je kunt niet zo maar iets voorschrijven als tandarts. Je moet echt weten om welke bacteriën het gaat. Veelal doet de mondhygiëniste dan een kweektest. Hier komt uit of er bacteriën zijn en welke er zijn. Daarbij wordt een advies voor behandeling gegeven.

Bij parodontitis helpt alleen goed reinigen en dat kan een patiënt zelf eerst niet. Goed poetsen en stokeren c.q rageren is wel een hele mooie stap in de goede richting.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:44

parodontitis is een ontsteking van de steunweefsels, deze word vaak ondersteund en in stand gehouden door bacterien. Een parodotoloog kan het flappen en onder direct zicht schoonmaken, een mondhygieniste kan de "gang dweilen door de brievenbus (tandvlees), een kweek is zinnig als uitgebreide reiniging onvoldoende behandelresultaat geeft na een paar maanden

Wat nu het probleem is, is dat het accuut is geworden, het is een accute ulcererende en necrotiserende parodontitis geworden (ANUP) die pijn gaat weg door het probleem lokaal op te lossen, tandarts en goed schoonmaken zelf.

De rest moet bekeken worden door een mondhygieniste, veel problemen kunnen zo opgelost worden, komt zij er niet uit dan kweekt ze of verwijst ze door naar een parodontoloog.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:48

lampenkap schreef:
Ik weet niet of er kans op herstel is... Bij 1 voortand is er sowieso al botschade en dat komt niet meer goed. Deze tand is nu binnen 24 uur al los gaan zitten en scheef gaan staan. De tandarts wil mij niet echt veel uitleg geven dus google ik nu maar waarbij ik mijzelf natuurlijk al helemaal gek maak maar heb ook niemand aan wie ik vragen kan stellen...

Teruggetrokken bot komt niet meer terug, het proces kan wel geremd worden en in sommige gevallen tot stilstand worden gebracht. Zo snel mogelijk een parodontoloog of een mondhygiëniste bellen, het is belangrijk dat alle plaque en tandsteen op een professionele manier wordt verwijderd om erger te voorkomen. Niet jezelf gek gaan lopen maken met de verhalen die je vindt via google! Niemand hier kan vanaf zijn pc bij jou in de mond kijken, je zult echt langs een professional moeten gaan die jou serieus neemt!

Wat ik uit je verhaal opmaak (opeens opkomende pijn e.d.) gok ik dat je parodontitis necrotiserend is geworden, zo snel mogelijk naar de parodontoloog of mondhygiëniste dus!

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 18:58

Al het plak en tandsteen is afgelopen dinsdag gelukkig weggehaald en de stekende pijn is nu even weg...wel heb ik heel de tijd een uitgedroogde mond maar dat kan door de peroxide komen...de tandvlees pijn is nu draagbaar niet meer zo vreselijk als de rest van de week

De enige plek waar ik nu nog echt pijn heb is die ene tand. Als ik in"zuig"voel ik die tand mee bewegen en ik weet even niet wat nu verstandig is... Niets doen ( ja poetsen, flossen, stokeren, spoelen) of naar de noodtandarts?

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:20

Weer een dag later en de pijn is houdbaar zonder pijnstillers..Die ene tand doet ook wat minder pijn en ik poets.flos etc nog steeds ( zal ik voortaan ook blijven doen). Morgenochtend bel ik direct de tandarts of ik morgen al terecht kan ipv dinsdag..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:28

Een vriendin van mij komt donderdag naar mij toe en die heeft een tinktuur die bij haar goed helpt bij tandvlees problemen, als ze er is zal ik wel even precies opschrijven wat het is, misschien heb je er iets aan.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:35

Dan heb jij een slechte tandarts want daar is wel een behandeling voor. Ik moest hem eingelijk ook ondergaan maar bij mij is het niet zo erg en kan het bijgehouden worden met de mondhygeniste. Kost iets van 1200 euro waarvan je een groot deel vergoed krijgt en bestaat uit volgens mij 5 behandelingen en 1 x terugkomen. Goede resultaten. En als je dat hebt zoals jij kan je het echt niet oplossen met tandpasta. Het gaat erom dat je tandvlees zich optrekt en je tandhalzen bloot komen te liggen en zeer gevoelig zijn.

Zou eens verder informeren want zou niet met pijn in me mond blijven lopen als het helemaal niet nodig is !!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:50

Als ik geholpen word aan mijn mond (kiezen trekken, flap operatie) red ik het altijd met nurofen 400 bruisgranulaat, misschien (als ik het zo lees denk ik het niet) kan de tandarts een recept uitschrijven voor 600.

Ik heb ook paradontitis en heb een paar maand geleden een flapoperatie gehad en merk duidelijk verschil! Maar ook ik heb een bij één tand waar het tandvlees niet meer omhoog trekt, had het al een paar x aangegeven bij de tandarts en uiteindelijk doorgestuurd naar de paradontoloog (schrijf je dat zo?) En anders proberen zelf een afspraak te maken! Ze kunnen wel je plak/ tandsteen hebben weggehaald maar daarmee is de onderliggende ontsteking nog niet weg.

Ik zou als ik jou was echt aandringen dat je door wordt gestuurd zodat je zo snel mogelijk geholpen kan worden voordat het nog erger word en idd je tanden eruit vallen! Ik vond de flapoperatie niet erg wel de verdovingen, maar heb liever mijn tanden 'vast' in mijn mond dan 2 dagen pijn. Ik ben op aanraden van de paradontoloog gaan tanden poetsen met sensodyne en als mijn tandvlees gevoelig is moet ik er gewoon opsmeren.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 19:30

Morgenochtend bel ik de tandarts op of ik morgen al kan komen en zal dan alles vragen ook of ik door verwezen kan worden....pijn is nu gelukkig zo goed als weg!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:37

en??

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 23:30

Ze hadden helaas vandaag geen tijd voor me aangezien hij nu ook waarneemt voor een andere tandarts...Dus morgenochtend ben ik de eerste...Heb geen pijn meer ook niet in die ene voortand en het lijkt alsof die vaster zit maar hij staat zeker niet meer zoals hij eerst stond want als ik mijn tanden op elkaar doe "past"die ene tand niet meer...

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:22

Meteen naar een mondhygiëniste gaan. Mijn moeder heeft dit ook gehad. Al haar tanden stonden los en sommige hebben ze ook moeten trekken. Ze gaan je tanden dan onder je tandvlees reinigen als ik het goed begrepen heb. Eerst kijken ze hoe ver de bacterie al is en dan passen ze er een behandeling op aan. Mijn moeder is er erg veel naar toe gemoeten. Nu moet ze 3 maanden afwachten om te kijken hoe het zich verder ontwikkeld. Na haar mening zijn haar tanden weer vaster gaan staan. Natuurlijk is iedereen anders en er is van te voren ook gezegd dat ze niet konden beloven dat ze alle tanden konden redden. Maar in mijn ogen is het toch de moeite waard.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 21:57

Ik heb geluk gehad dat mijn tandarts wat had overdreven hihi. Hij was nu helemaal tevreden over mijn tandvlees en tanden en heb nu weer ander spul gekregen waar ik nog 2 weken mee moet spoelen en dan moet ik terugkomen om te kijken hoe het is maar hij verwacht dat het helemaal goed komt!