Fysio is er uit, ik ben niet normaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Fysio is er uit, ik ben niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:57

mijn schouder draait dan te veel op een vreemde manier en kraakt dus dat doe ik maar niet meer (als ik het niet vergeet)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:00

No_No schreef:
mijn schouder draait dan te veel op een vreemde manier en kraakt dus dat doe ik maar niet meer (als ik het niet vergeet)

dit heb ik dus ook met mijn rechterschouder, maar juist door het kraken heb ik er dan minder last van...dus ik blijf die beweging wel gewoon maken...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:28

hihiii! nou, ik heb al een langdurige blessure aan die schouder (slijmbeurs en zenuwpijn) dus ik laat dat wel even. Het is ook niet knakken maar meer knarsen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:32

Ik ben ook hypermobiel :j
Althans, dat is de enige 'oorzaak' die de orthopeed en fysio konden vinden voor mijn chronische rugklachten.
Achterlangs krabben tussen mijn schouderbladen is ook geen enkel probleem, maar alles knakt de hele dag door.
Verder is het wel een voordeel dat ik sneller lenig word dan 'normale' mensen :')

Overigens heb ik wel vaak het gevoel stijf te zijn, maar dit kwam volgens mijn fysio door de hypermobiliteit.
Ik heb vooral moeite met lang staan, zitten, bukken en langzaam lopen.

Jette

jaa! hier nog iemand! ik heb het in mijn vingers, polsen, knieen, enkels en stuitje. mijn stuitje is het ergst. heb namelijk een verkeerde houding omdat mijn knieen zo hypermobiel zijn en daarom gaat mijn stuitje pijn doen en wordt alles alleen maar erger. bij de rest van de gewrichten let ik heel goed op. niet teveel met je duimen op het touchscreen en oppassen dat je niet door je enkels gaat (hoewel dat alsnog heel vaak gebeurd :+)

en ja, veel fysio :P

lammie2701

No_No schreef:
hihiii! nou, ik heb al een langdurige blessure aan die schouder (slijmbeurs en zenuwpijn) dus ik laat dat wel even. Het is ook niet knakken maar meer knarsen.

ik heb aan die schouder anderhalf jaar lang een blessure gehad (sleutelbeen en schouder verplaatst door 3 x in 15 min. van mn pony afvallen) en als ik die bewegingen niet ging maken en niet kraakte dan werd mijn schouder stijf en ging ie op slot...dus voor mij was door kraken en rare bewegingen dus juist nodig...in combinatie met spierversterkende oefeningen...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:34

urselin schreef:
Ik ben ook hypermobiel :j
Althans, dat is de enige 'oorzaak' die de orthopeed en fysio konden vinden voor mijn chronische rugklachten.
Achterlangs krabben tussen mijn schouderbladen is ook geen enkel probleem, maar alles knakt de hele dag door.
Verder is het wel een voordeel dat ik sneller lenig word dan 'normale' mensen :')

Overigens heb ik wel vaak het gevoel stijf te zijn, maar dit kwam volgens mijn fysio door de hypermobiliteit.
Ik heb vooral moeite met lang staan, zitten, bukken en langzaam lopen
.

vetgedrukte heb ik dus ook enorm last van...door combi hypermobiel zijn en scoliose...

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:41

ja hier nog 1
ik ben ook hypermobiel en heb het hypermobiliteitsyndroom
bij het syndroom zit het in meerde gewrichten en niet in 1 of 2 plaatsen.

heb vandaag een test gedaan bij de manueelterapeut.

heb heb hem hier even voor jullie neer gezet zodat je kunt testen of je het hypermobiliteitsyndroom ook hebt.

1. de patient kan met gestrekte benen zijn/haar handen plat op de vloer zetten. 1 punt.
2. de elleboog kan 10 graden of meer worden overstrekt. 1 punt per elleboog.
3. de knie kan 10 graden of meer worden overstrekt 1 punt per knie.
4. de duim kan met lichte hulp tegen de onderarm aangebracht worden. 1 punt per duim.
5. de pink kan met lichte hulp verder dan 90 graden naar achter worden gebracht terwijl de hand palm op tafel ligt 1 punt voor elke pink.

elk van de 5 punten levert 1 of 2 punten op.
het maximum ligt op 9 punten.
er is sprake van hypermobiliteit bij een score bij mannen van 5 punten of meer.
en bij vrouwen van 6 punten of meer.

mijn score was 9 ik ben dus echt hyper mobiel
ik wil nu nog meer testen gaan doen om te kijken of ik niet EDS (Ehlers-Danlos syndroom) heb.

hopelijk blijft het alleen bij het hypermobiliteitsyndoom
Laatst bijgewerkt door jannetta1986 op 29-06-11 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:43

Haha, goed advies :=

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:43

ik heb er 7, maar dat wisten we eigelijk al :P

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:45

vizsla_love schreef:
ik heb er 7, maar dat wisten we eigelijk al :P

dan heb je het syndoom dus ook ben ik iig niet de enige haha

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:47

@vizsla_love:
welke kun je niet dan?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:50

Hier nog 1 met hypermobiliteit, alleen bij mij is er ook nog tendinopathie bij gekomen. Lekker pijnlijk..

Mijn laatste fysio vond me eng toen ik mijn enkel even dubbel legde als demonstratie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:54

Nu we hier toch allemaal samen zitten :+ Klein vraagje ...
Kan je ondanks hypermobiliteit ook enorm stijf zijn?

Ik heb namelijk van de reumatoloog te horen gekregen dat sowieso mijn polsen hypermobiel zijn, en mijn knieën en enkels zijn ook niet helemaal wat het hoort zeg maar ... Het is niet zo dat alles spontaan in & uit de kom schiet, het kraakt wel allemaal enorm (voel me soms erg oud als ik van een stoel opsta ofzo :+ ) maar ik voel me tegelijk dus wel enorm stijf. Heb ergens eens gelezen dat dit kan voorkomen, omdat je lichaam gaat proberen te compenseren dat alles te pas & te onpas doorbuigt. Hierdoor gaat het zeg maar vastzitten, en ook omdat je die spieren moet gebruiken raakt alles vermoeid (en heb je daar dan ook weer last van). Is er hier iemand die zich daarin herkent?

(heb een tijd terug wel een mooi voorbeeld gehad dat mijn enkels er ook wat van kunnen .. ik sloeg mijn voet om en zat met mijn knie letterlijk een cm boven de grond, ik dacht nog *aah, oliebol, mijn knie, gaat pijn doen* maar ik kwam net niet op de grond en stond gewoon weer recht .. Ik snap er nog altijd niks van :+ Heb wel nog steeds last van die enkel, volgens de dokter is het allemaal serieus uitgerokken geweest }:0 )

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:00

Jeetje wat sommigen kunnen is wel bizar eigenlijk :=.

Het enige wat ik kan is me grote tenen recht overeind zetten, het vingertopje van me duim plat naar voren buigen en de kleermakers zit andersom.
Weet alleen niet of dit echt hele abnormale dingen zijn?! ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:03

Hier nog een hypermobiel iemand.
Maar alleen kniëen (heel makkelijk overstrekken) en wervelkolom.
Ik kraak dus ook heel makkelijk mijn rug en nek en krijg zelfs klachten als ik dat niet doe.
De manueel therapeut heeft me nu geleerd hoe ik dat subtiel kan doen zonder schade aan te brengen :=

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:05

Volgens mijn fysio hoorde stijf zijn/voelen inderdaad bij hypermobiliteit.
Ik heb vooral na langzaam wandelen, lang staan, zitten, lopen en bukken het gevoel dat ik onwijs stijf ben :j
Zodra mijn grote rugspieren niet aangespannen zijn (zoals met flink doorlopen) proberen de kleine rugspieren de rug recht te houden omdat het hypermobiel is en alle kanten op beweegt.
Ik heb vroeger ook mijn knie overbelast door wandelen, waarschijnlijk doordat mijn knie makkelijk overstrekt.
Het syndroom heb ik niet, de test scoor ik volgens mij laag op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:11

Die test vind ik ook zo wat .. Bv. "met gestrekte benen zijn/haar handen plat op de vloer zetten" ... Dit kon ik vroeger makkelijk, maar ondertussen zijn we zo'n 20 jaar verder en lukt het echt niet meer .. Ik word met de jaren stijver heb ik het idee, wat ergens ook logisch kan zijn (dat mijn lichaam zich meer & meer gaat vastzetten zeg maar).

Deze website staat heel veel op: http://www.kinderneurologie.eu/mobi/hypermobiliteit.php
Gaat wel over kinderen, maar ik herken er toch héél veel in (al dan niet van vroeger) dus het zal wel ergens wat met elkaar te maken hebben denk ik zo :+ Mijn nonkel heeft het in ieder geval en ook de rest van die kant van de familie heeft allemaal gewrichtsproblemen om het zo te zeggen. Dus het kan wel kloppen :+ Heb ook advies gehad van de reumatoloog dat ik voorzichtig moet zijn dat ik me niet overbelast ... en ik heb werk waar vaak dezelfde bewegingen gevraagd worden :Y)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:19

Ja, vroeger kon ik ook met mijn pinken en duimen vreemde kanten op, maar nu echt niet meer :')
Interessante site Sabine, ik herken wel een aantal dingen.
Bij mij zitten reuma, osteoporose en hypermobiliteit in de familie, vond het wel raar dat mijn orthopeed verder niks onderzocht heeft wat osteoporose en reuma betreft.. Mijn zus is hypermobiel in haar nek bijvoorbeeld, mijn moeder heeft osteoporose (evenals haar broer en moeder), mijn opa had reuma (vader van mijn moeder).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:24

Als je een onderzoek naar reuma wil moet je naar een reumatoloog gaan ;)
Weet niet hoe dat bij jullie zit, maar hier werken ze nogal specifiek zeg maar .. Ieder z'n eigen ding en naar het geheel wordt niet gekeken :+ Zo zat ik onlangs bij een orthopeed voor mijn pols en ik dacht "ik meld ook maar even dat ik ook last heb van knieën en enkels etc.", want het was de eerste keer dat ik bij hem kwam en een andere mening is voor mij altijd welkom (aangezien ik op dit moment nog geen officieel stempeltje heb ;) ) maar hij reageerde er gewoon niet op .. Het ging alleen maar over die pols :+

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:25

Ik ben nog steeds flexibel. Kan ook gewoon met gestrekte benen en handen plat op de grond staan. Buig nog steeds overal heen, onverminderd

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:30

[***] schreef:
Als je een onderzoek naar reuma wil moet je naar een reumatoloog gaan ;)
Weet niet hoe dat bij jullie zit, maar hier werken ze nogal specifiek zeg maar .. Ieder z'n eigen ding en naar het geheel wordt niet gekeken :+ Zo zat ik onlangs bij een orthopeed voor mijn pols en ik dacht "ik meld ook maar even dat ik ook last heb van knieën en enkels etc.", want het was de eerste keer dat ik bij hem kwam en een andere mening is voor mij altijd welkom (aangezien ik op dit moment nog geen officieel stempeltje heb ;) ) maar hij reageerde er gewoon niet op .. Het ging alleen maar over die pols :+

De ene keer wel, de andere keer niet denk ik?
Bij de allergoloog gaan ze heel erg in op mijn astma en willen ze verder onderzoek bij de longafdeling, maar bij de orthopeed dus niet :+
Mijn diagnose bij de orthopeed vond ik overigens ook een gevalletje 'ik kan geen oorzaak vinden, dus dan is het maar..'.
Bij de fysio raakte ik wat meer overtuigd, die kon me alles veel uitgebreider uitleggen dan 'je bent wat te lenig'.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:38

Ah hypermobiel heet dat dus. Ik kan ook met handen, nek en benen ze in posities doen die anderen met geen mogelijkheid voor elkaar krijgen. Vooral mijn vingers kunnen echt alle kanten op :') Doe het zelden trouwens, het lijkt me niet echt goed voor je.

Ik heb alleen mijn armen wel eens raar als ik zit en daar krijg ik wel eens commentaar op; mijn ellebogen wijzen dan naar voren zeg maar :+ Ik vind het wel een fijne houding als ik zittend op mijn armen leuk, maar regelmatig kijken mensen me heel vreemd aan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:44

[***] schreef:
Nu we hier toch allemaal samen zitten :+ Klein vraagje ...
Kan je ondanks hypermobiliteit ook enorm stijf zijn?

Ik heb namelijk van de reumatoloog te horen gekregen dat sowieso mijn polsen hypermobiel zijn, en mijn knieën en enkels zijn ook niet helemaal wat het hoort zeg maar ... Het is niet zo dat alles spontaan in & uit de kom schiet, het kraakt wel allemaal enorm (voel me soms erg oud als ik van een stoel opsta ofzo :+ ) maar ik voel me tegelijk dus wel enorm stijf. Heb ergens eens gelezen dat dit kan voorkomen, omdat je lichaam gaat proberen te compenseren dat alles te pas & te onpas doorbuigt. Hierdoor gaat het zeg maar vastzitten, en ook omdat je die spieren moet gebruiken raakt alles vermoeid (en heb je daar dan ook weer last van). Is er hier iemand die zich daarin herkent?

(heb een tijd terug wel een mooi voorbeeld gehad dat mijn enkels er ook wat van kunnen .. ik sloeg mijn voet om en zat met mijn knie letterlijk een cm boven de grond, ik dacht nog *aah, oliebol, mijn knie, gaat pijn doen* maar ik kwam net niet op de grond en stond gewoon weer recht .. Ik snap er nog altijd niks van :+ Heb wel nog steeds last van die enkel, volgens de dokter is het allemaal serieus uitgerokken geweest }:0 )

Yep, ik herken het dik gedrukte!

van die testen heb ik er 5. alleen mis ik het kaak gewricht, nekwervels en de heupen. Anders zou ik wel hoger komen :o

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:47

jannetta1986 schreef:
ja hier nog 1
ik ben ook hypermobiel en heb het hypermobiliteitsyndroom
bij het syndroom zit het in meerde gewrichten en niet in 1 of 2 plaatsen.

heb vandaag een test gedaan bij de manueelterapeut.

heb heb hem hier even voor jullie neer gezet zodat je kunt testen of je het hypermobiliteitsyndroom ook hebt.

1. de patient kan met gestrekte benen zijn/haar handen plat op de vloer zetten. 1 punt.
2. de elleboog kan 10 graden of meer worden overstrekt. 1 punt per elleboog.
3. de knie kan 10 graden of meer worden overstrekt 1 punt per knie.
4. de duim kan met lichte hulp tegen de onderarm aangebracht worden. 1 punt per duim.
5. de pink kan met lichte hulp verder dan 90 graden naar achter worden gebracht terwijl de hand palm op tafel ligt 1 punt voor elke pink.

elk van de 5 punten levert 1 of 2 punten op.
het maximum ligt op 9 punten.
er is sprake van hypermobiliteit bij een score bij mannen van 5 punten of meer.
en bij vrouwen van 6 punten of meer.

mijn score was 9 ik ben dus echt hyper mobiel
ik wil nu nog meer testen gaan doen om te kijken of ik niet EDS (Ehlers-Danlos syndroom) heb.

hopelijk blijft het alleen bij het hypermobiliteitsyndoom

Mijn achternicht heeft EDS.. Ik hoop niet voor je dat jij dat hebt :n