Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

)
No_No schreef:hihiii! nou, ik heb al een langdurige blessure aan die schouder (slijmbeurs en zenuwpijn) dus ik laat dat wel even. Het is ook niet knakken maar meer knarsen.
urselin schreef:Ik ben ook hypermobiel
Althans, dat is de enige 'oorzaak' die de orthopeed en fysio konden vinden voor mijn chronische rugklachten.
Achterlangs krabben tussen mijn schouderbladen is ook geen enkel probleem, maar alles knakt de hele dag door.
Verder is het wel een voordeel dat ik sneller lenig word dan 'normale' mensen
Overigens heb ik wel vaak het gevoel stijf te zijn, maar dit kwam volgens mijn fysio door de hypermobiliteit.
Ik heb vooral moeite met lang staan, zitten, bukken en langzaam lopen.
Klein vraagje ...
) maar ik voel me tegelijk dus wel enorm stijf. Heb ergens eens gelezen dat dit kan voorkomen, omdat je lichaam gaat proberen te compenseren dat alles te pas & te onpas doorbuigt. Hierdoor gaat het zeg maar vastzitten, en ook omdat je die spieren moet gebruiken raakt alles vermoeid (en heb je daar dan ook weer last van). Is er hier iemand die zich daarin herkent?
Heb wel nog steeds last van die enkel, volgens de dokter is het allemaal serieus uitgerokken geweest
)

Mijn nonkel heeft het in ieder geval en ook de rest van die kant van de familie heeft allemaal gewrichtsproblemen om het zo te zeggen. Dus het kan wel kloppen
Heb ook advies gehad van de reumatoloog dat ik voorzichtig moet zijn dat ik me niet overbelast ... en ik heb werk waar vaak dezelfde bewegingen gevraagd worden

Zo zat ik onlangs bij een orthopeed voor mijn pols en ik dacht "ik meld ook maar even dat ik ook last heb van knieën en enkels etc.", want het was de eerste keer dat ik bij hem kwam en een andere mening is voor mij altijd welkom (aangezien ik op dit moment nog geen officieel stempeltje heb
) maar hij reageerde er gewoon niet op .. Het ging alleen maar over die pols
[***] schreef:Als je een onderzoek naar reuma wil moet je naar een reumatoloog gaan
Weet niet hoe dat bij jullie zit, maar hier werken ze nogal specifiek zeg maar .. Ieder z'n eigen ding en naar het geheel wordt niet gekekenZo zat ik onlangs bij een orthopeed voor mijn pols en ik dacht "ik meld ook maar even dat ik ook last heb van knieën en enkels etc.", want het was de eerste keer dat ik bij hem kwam en een andere mening is voor mij altijd welkom (aangezien ik op dit moment nog geen officieel stempeltje heb
) maar hij reageerde er gewoon niet op .. Het ging alleen maar over die pols

Doe het zelden trouwens, het lijkt me niet echt goed voor je.
Ik vind het wel een fijne houding als ik zittend op mijn armen leuk, maar regelmatig kijken mensen me heel vreemd aan. [***] schreef:Nu we hier toch allemaal samen zittenKlein vraagje ...
Kan je ondanks hypermobiliteit ook enorm stijf zijn?
Ik heb namelijk van de reumatoloog te horen gekregen dat sowieso mijn polsen hypermobiel zijn, en mijn knieën en enkels zijn ook niet helemaal wat het hoort zeg maar ... Het is niet zo dat alles spontaan in & uit de kom schiet, het kraakt wel allemaal enorm (voel me soms erg oud als ik van een stoel opsta ofzo) maar ik voel me tegelijk dus wel enorm stijf. Heb ergens eens gelezen dat dit kan voorkomen, omdat je lichaam gaat proberen te compenseren dat alles te pas & te onpas doorbuigt. Hierdoor gaat het zeg maar vastzitten, en ook omdat je die spieren moet gebruiken raakt alles vermoeid (en heb je daar dan ook weer last van). Is er hier iemand die zich daarin herkent?
(heb een tijd terug wel een mooi voorbeeld gehad dat mijn enkels er ook wat van kunnen .. ik sloeg mijn voet om en zat met mijn knie letterlijk een cm boven de grond, ik dacht nog *aah, oliebol, mijn knie, gaat pijn doen* maar ik kwam net niet op de grond en stond gewoon weer recht .. Ik snap er nog altijd niks vanHeb wel nog steeds last van die enkel, volgens de dokter is het allemaal serieus uitgerokken geweest
)
jannetta1986 schreef:ja hier nog 1
ik ben ook hypermobiel en heb het hypermobiliteitsyndroom
bij het syndroom zit het in meerde gewrichten en niet in 1 of 2 plaatsen.
heb vandaag een test gedaan bij de manueelterapeut.
heb heb hem hier even voor jullie neer gezet zodat je kunt testen of je het hypermobiliteitsyndroom ook hebt.
1. de patient kan met gestrekte benen zijn/haar handen plat op de vloer zetten. 1 punt.
2. de elleboog kan 10 graden of meer worden overstrekt. 1 punt per elleboog.
3. de knie kan 10 graden of meer worden overstrekt 1 punt per knie.
4. de duim kan met lichte hulp tegen de onderarm aangebracht worden. 1 punt per duim.
5. de pink kan met lichte hulp verder dan 90 graden naar achter worden gebracht terwijl de hand palm op tafel ligt 1 punt voor elke pink.
elk van de 5 punten levert 1 of 2 punten op.
het maximum ligt op 9 punten.
er is sprake van hypermobiliteit bij een score bij mannen van 5 punten of meer.
en bij vrouwen van 6 punten of meer.
mijn score was 9 ik ben dus echt hyper mobiel
ik wil nu nog meer testen gaan doen om te kijken of ik niet EDS (Ehlers-Danlos syndroom) heb.
hopelijk blijft het alleen bij het hypermobiliteitsyndoom