Vliegangst..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Just_Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:49

Nou ik heb geen vliegangst (meer)
Een tijdje geleden moest ik met school vliegen voor een studiereis,
ik was al een jaar van te voren helemaal in de stress haha ;p
toen heb ik die Bach Rescue druppels gebruikt (had ik wel al goeie ervaringen mee)
En die druppels werkte prima.

Ik moet zeggen dat ik er wel vanaf ben, het was ook echt alleen het idee van 'eerste keer vliegen' denk ik.

Maar die Bach druppels kan ik je wel aanraden, ik had ze toen genomen 15 minuten voordat ik in het vliegtuig zat en daarna nog toen ik erin zat (voordat we gingen opstijgen) werkte prima ;)

Ik hoop voor je dat t allemaal mee gaat vallen! :)

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:18

Heel herkenbaar.. Heb zelf ook behoorlijke vliegangst. Het idee dat je zelf gewoon geen controle hebt in het vliegtuig vind ik vreselijk. Ja ik weet het, de piloot wil zelf ook altijd weer heel thuiskomen. Maar toch, dat je gewoon niet weet wat daar allemaal gebeurt in het pilotenkamertje vind ik vreselijk. En ookal is het het veiligste vervoermiddel, het blijft gewoon eng.

Ik vlieg wel vaker en zit altijd de hele weg gespannen, en durf niet op te gaan staan (tenzij ik echt heeel erg nodig naar de wc moet :+ ). Vorig jaar naar indonesie geweest, dat was 12 uur vliegen. Niet leuk, ik word altijd hondsberoerd in het vliegtuig, alles wat ik eet en drink komt er ook weer uit. Ga in de zomervakantie weer ver vliegen, 13 uur deze keer. Pilletjes, en die bach spray werkt allemaal niet bij mij. Volgensmij mijn dokter helpen pilletjes niet als je veel adrenaline in je lichaam hebt.. Zelf wacht ik ook nog op een wondermiddel.

Ik zeg ook altijd tegen mezelf, ik wil als ik thuis ben écht nooit meer vliegen. Maar ik kan het niet laten, de vakanties zijn veel te leuk! Dat wil ik echt niet missen! :D
Echt geholpen heb ik je niet, maar ik wens je veel succes met het vliegen en veel plezier op Tenerife!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:05

oxazepammetje doet wonderen, bij mij dan :o

Jildau

Re: Vliegangst..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:53

Je helpt me wel hoor Dette! Ik vind het fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die precies hetzelfde hebben. Hoe je dat omschrijft ook dat je geen idee hebt wat er in de cockpit gebeurd enzo, zó herkenbaar! Stomme is dat de eerste keer vliegen voor mij in zo'n klein vliegtuigje was waar maar 3 mensen in kunnen. Toen zat ik echt naast de piloot en was ik totaal niet bang! Ik verwachtte dat ik dus ook niet bang zou zijn bij een groot vliegtuig maar dat viel dus zo enorm tegen.

Respect dat je zolang vliegt joh! Ik zit al te zeuren dat ik 4,5 uur moet!

Sassefras; denk dat ik daar ook om ga vragen bij de huisarts!

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:03

Ik werk op Schiphol. Zie dagelijks om de 2 tot 3 minuten een kist landen en / of stijgen. Werk er nu een half jaar, heb nog nooit wat mis zien gaan.

Paar tips die ik je kan geven:
- koop misselijkheidsarmbandjes. Werken heel goed tegen wagenziekte, misseleijkheid maar hielpen bij mij ook in t vliegtuig tegen misselijkheid door turbulentie
- blijf rustig ademhalen
- luister een muziekje of kijk een film, dan ben je bezig
- houd in je achterhoofd dat turbulentie veel voorkomt dus dat turbulentie dagelijke routine is voor de piloten
- houd in je achterhoofd dat als er iets is je altijd bij de stewards of stewardessen terecht kunt. Zij komen dagelijks de meest gekke dingen tegen en krijgen de meest uiteenlopende vragen. En vragen zijn nooit dom!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:07

even langs de huisarts gaan en vragen op alprozalam, dat neem je gewoon mee. Dan kun je altijd nog dat innemen als je je paniekerig voelt, het werkt binnen tien minuten en je voelt je daarna alsof je zes weken vakantie hebt gehad. :7

Ik heb ooit zes minuten gevolgen in een chessna, vond ik meeeeeeeeeeeer dan genoeg :')

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:11

Ik heb ook vliegangst. Gran Canaria is het verste wat ik vlieg, langer houd ik echt niet vol.
Als we van huis gaan neem ik een halve Diazepam, op het vliegveld aangekomen nog een halve.
In het vliegtuig neem ik een hele in en halverwege de reis voel ik de paniek weer opkomen, neem ik nog een hele. Eenmaal in het appartement aangekomen en de ontspanning komt, dan kan je me opvegen. Standaard kruip ik dan het bed in, en ben onder zeil. Mijn man kan dan alleen met de kids gaan eten.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:47

Hier ook vliegangst.
Heb als kleuter een keer met mijn ouders in het vliegtuig gezeten en daarna nooit weer. Ben doodsbang dat ie gaat neerstorten. 2 jaar geleden de stap gewaagd. En ik vond het echt verschrikkelijk. Dat opstijgen helemaal! Gelukkig hadden we bijna geen turbulentie, dus een hele rustige vlucht gehad waardoor ik me meer kon ontspannen. Nu ga ik donderdag weer en schijt toch wel weer een beetje in mn broek. Bang dat er een terrorist in het vliegtuig zit bijvoorbeeld. Heel gemeen, maar ik hou alle mensen altijd in de gaten. Ik ga er gewoon weer doorheen zonder pilletjes etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:00

Ik heb gelukkig geen vliegangst, vind het prachtig!
Het is vaak een van de dingen waar ik me het meeste op verheug tijdens een vakantie :+
Maar ik kan me voorstellen dat anderen wel bang zijn!

Het klinkt misschien stom, maar op youtube staan verschillende filmpjes die helpen je over je vliegangst te helpen.
Gebruik maar eens als zoekopdracht: Fear of flying.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:51

Jildau schreef:
Anne; volgens mij heb ik dat gebruikt tijdens mijn examens op de middelbare school. Is daar toevallig een spray van voor op de tong? Zoiets heb ik gehad.

Er bestaat inderdaad een spray voor op de tong. Maar die werkt voor geen meter. Ik bedoel de tabletten :D Daar wordt je zo heerlijk rustig van :j
http://www.stressmoments.nl/nl/producte ... etten.aspx

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:10

Mooi dat je toch nog wat aan mijn verhaal hebt. :) Nog even een tipje: probeer een stoel in de buurt van de vleugels te krijgen. Bij de vleugels heb je minder last van turbulentie dan achter of voorin het vliegtuig.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 18:51

Anne die tabletten had ik ook maar had niet het idee dat het werkte. Was toen ook wel uiterst gestresst (examens havo) maar denk dat ik toch meer vertrouwen heb in pammetjes.. Ik vond de tong-spray opzich wel werken haha maar vooral als ik een hyperventilatie aanval voel komen, dan spray ik dat op en word je direct rustig.

Dette; volgens mij bepalen hun waar je komt te zitten.. Vorig jaar wel!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:09

Het is misschien ook dat je je nu al zo druk maakt, dat de spanning steeds meer oploopt, waardoor je eenmaal in het vliegtuig juist paniek aanvallen krijgt. Het scheelt al dat je vriend meegaat, kun je je daar aan vastklampen. ;) Probeer anders wat ontspanningsoefeningetjes te leren of zoek afleidende gedachtes. Vind het trouwens heel knap van je dat je met een vliegangst zomaar in het vliegtuig gaat! :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 19:10

Antje_vip; Ja de wil om op vakantie te gaan en leuke dingen te doen winnen het van de vliegangst. Het was vorig jaar zo geweldig leuk dat ik het gewoon heel erg zou vinden als ik het moet missen.

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:07

hallo

me moeder is ook heel erg bang ook hyperventileren enz.enz.
die is toen naar de dokter gegaan en het verhaal uitgelegt hij heb er toen pilletjes gegeven en die werken perfect !! weet alleen niet hoe ze heten maar ze neemt een halve voordat we naar schiphol gaan en voordat we het vliegtuig ingaan ook een halve.. nou ze gebruikt ze al 4 jaar en echt nergens meer last van ze ziet er alleen een beetje droog en duf uit hahah leggen steeds blauw om der :P
en ff uitleggen aan de stewardes van te voren en die helpen je dan ook als je het ff moeilijk heb me moeder mocht ff bij de piloot hebben ze alles uiitgelegd en vooraan zitten helpt ook.. tenminste met die pilletjes want de piloot loopt er gewoon uit en zet hem op automaties:P

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:18

Ik was met geen stok het vliegtuig in te krijgen (claustrofobie), ik was bang dat zodra ze de deur zouden sluiten, ik zou gaan rennen en gillen "laat me eruit".

Dus geen vliegreisjes...... tot mijn broer ging trouwen in Californie (11 uur vliegen). En daar wilde ik uiteraard bij zijn.
Ik ben bij een vliegtherapeut in Nijmegen geweest, ook gewerkt met een videobril, geoefend in liften en en uiteindelijk een proefvlucht naar London.
Kort gezegd stap ik nu zonder vrees het vliegtuig in en vind het wel relaxt een paar uur niks te hoeven. Maar dit was me niet gelukt zonder goede motovatie.

Voor nu is het te kort dag, maar als je nog vaker wil gaan, is vliegtherapie wel te overwegen.
Oxazepam kan ik een goede ondersteuner zijn, wel even uit proberen hoeveel je nodig hebt, een halve kan al genoeg zijn voor de scherpe randjes eraf te halen. Je moet ook niet alle spanning willen onderdrukken.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:25

En als je het vliegtuig in stapt, meld het gewoon even aan de stewardess/purser. Je hoeft je er zeker niet voor te schamen, want jong en oud, man en vrouw echt van elk kaliber komt het voor dat mensen het eng vinden om te vliegen.
Het kan natuurlijk best beangstigend zijn om in zo'n smalle stalen buis, km hoog in de lucht te zitten en zelf nergens controle over te hebben. Maar uiteindelijk valt het allemaal hardstikke mee (ook al voelt het misschien niet zo).
En als je het dus gewoon even meld aan de cabine crew zullen ze je wat meer in de gaten houden en kijken hoe ze je het beste kunnen helpen ;)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:28

Jildau schreef:
Anne die tabletten had ik ook maar had niet het idee dat het werkte. Was toen ook wel uiterst gestresst (examens havo) maar denk dat ik toch meer vertrouwen heb in pammetjes.. Ik vond de tong-spray opzich wel werken haha maar vooral als ik een hyperventilatie aanval voel komen, dan spray ik dat op en word je direct rustig.

Als je via de automaten zelf in moet checken kun je vaak een voorkeursplaats aangeven. Meestal rond rij 12 zit je wel in de buurt van de vleugels.
Bij de balie zelf kun je dit ook aangeven. Je kunt ook om een plek met extra beenruimte vragen, is altijd naast de vleugel en naast de nooddeur, maar vaak moet je daar wel extra voor betalen.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:33

KylaLover schreef:
Jildau schreef:

Als je via de automaten zelf in moet checken kun je vaak een voorkeursplaats aangeven. Meestal rond rij 12 zit je wel in de buurt van de vleugels.
Bij de balie zelf kun je dit ook aangeven. Je kunt ook om een plek met extra beenruimte vragen, is altijd naast de vleugel en naast de nooddeur, maar vaak moet je daar wel extra voor betalen.

Extra beenruimte is niet altijd een exit stoel..
Alhoewel, ik neem aan dat ze met transavia oid vliegt dan is het idd wel zo.
Maar dan kan ze ook niet echt meer op de automaten verder veranderen. Ja alleen in de vertrekhal nog als je op tijd bent.

Best aan te raden is gewoon vanaf het moment dat je online kunt inchecken dit ook direct te doen, kan je zelf een stoel uitkiezen. En dan zorgen dat je ruim optijd op schiphol bent en aan de balie nog eens vragen wat voor stoel je hebt. (Sowieso echt minimaal 2 uur van te voren komen, sommige mensen nemen het niet zo nauw en dan gaan ze achteraf tegen welk personeel dan ook klagen en zeuren dat het allemaal te lang duurt en dat ze in zo'n lange rij staan....)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:35

Stoelen bij de vleugels verschillen wel per grootte van het vliegtuig.
En meestal zijn veel stoelplaatsen al vast gezet. Dit zou ik dan al thuis of bij het boeken regelen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 23:01

Even snel vanaf mobiel, ik vlieg vanaf Eelde dus met inchecken enzo gaat helaas niet..

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:35

het helpt ook wel is om zo een dvd spellertje op je schoot te nemen je kijkt dan en heb dan een beetje afleiding volgens mij zijn ze bij de blokker niet zo duur je kan er ook spelltjes enzo opdoen

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:45

En heb nog wel een tip voor het ademen halen. Leg je handen op je buik en zorg dat je je hand op en neer voelt gaan met ademhalen, dan adem je goed door je buik.

Hyperventilatie komt omdat je kort en hoog in je borst adem haalt.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:33

Als je echt vliegangst hebt dan helpen ontspanningstips/bach e.d. niet meer. Ik heb er ook last van maar wil toch op vakantie! Alles geprobeerd, maar niks helpt of kan me afleiden. Sinds 2 vakanties haal ik pilletjes bij de huisarts (oxapezam). Nou ik slaap als een roos en als ik al wakker blijf dan ben ik totaal ontspannen. Paar weken terug vloog ik naar Barcelona en ik dacht het nu wel zonder pilletje te kunnen, maar de angst vloog me aan. Dus keer erop gewoon weer pilletje en dan is er niks aan de hand.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 13:42

Bedankt LittleKathy dat lijkt me ook echt het beste.

Toverbal; ik ben in therapie geweest voor hyperventilatie en heb dat inderdaad ook geleerd. Ik denk ook wel dat ik het onder controle houd hoor maar het is gewoon niet leuk om 4,5 uur zo gestresst te zijn.

Jackiejtjj; Vorig jaar konden we gewoon dvd kijken in het vliegtuig en we vliegen nu weer met dezelfde maatschappij dus neem aan dat het weer kan!