Verstandskiezen trekken, Wat kan ik verwachten??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vankje

Re: Verstandskiezen trekken, Wat kan ik verwachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:31

Ik ben de tweede keer (ong. 4 weken geleden nu) onder algehele narcose gegaan.
Ben naar de TA gegaan omdat ik last had van één van mijn verstandskiezen. Die adviseerde om ze meteen allebei eruit te laten halen (had er nog 2 over), daarnaast moest er ook nog 1 gewone kies getrokken worden (daar zat steeds een ontsteking in die ze niet weg kregen). Ik heb tegen mijn TA gezegd dat ik het liefste onder narcose wilde omdat ik vorige keer zo'n angst had en me er zo ontzettend druk over maakte. Toen heeft hij op de verwijsbrief gezet dat ik het onder narcose wilde laten doen.

In de kliniek werden eerst röntgenfoto's gemaakt en ik kreeg een intakegesprek met de kaakchirurg, die heb ik het verhaal ook verteld en die zei ik geef door dat je een tandartsfobie hebt (wat op zich niet echt zo is, gewone TA doet me niet zoveel, maar was wel ontzettend bang voor die behandeling), dan wordt het door je verzekering vergoed :)
Na het intakegesprek werd een afspraak gemaakt voor de behandeling en wordt je nog een keer door een verpleegkundige verteld hoe het allemaal in z'n werk gaat.

Op de dag zelf krijg je 's morgens een bed, dan wordt er een infuus aangeprikt en dan krijg je de narcose via dat infuus. Ik moet zeggen dat ik heel rustig was die dag, zelfs net van te voren maakte ik me niet druk (dat was de keer onder plaatselijke verdoving wel anders :o ). Tijdens de narcose heb ik zelfs gedroomd (over m'n paard :') ), na de narcose moest ik even bijkomen en zodra ik bij was kreeg ik meteen een coolpack. En later nog een waterijsje.
Heb zo'n 4 uur in bed gelegen, dacht dat ik na 2 uur wel kon opstaan omdat ik me zo goed voelde, maar toen viel ik bijna flauw := (de narcose had dus toch wel wat impact) Toen heb ik nog 2 uurtjes rustig gelegen en toen ben ik met m'n moeder naar huis gegaan.
Je moet wel 24 uur toezicht hebben na de narcose, voor het geval er complicaties optreden. Ik heb overigens nergens last van gehad.
Op de dag van de ingreep en de dag erna heb ik bijna geen pijn gehad, daarna begon het flink te zeuren en dat hield zo'n 2 weken aan.

Als je nog iets wil weten, roep maar :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:44

Daar is echt niks over te zeggen.

Bij mijn ene kies viel het heel erg tegen, omdat ze die er niet uit kregen, de andere kant viel honderd procent mee. Die was er uit voordat ik door had dat ze al aan trekken waren.

Flauw vallen zal wel meevallen, aangezien je in die stoel ligt. Geef even aan dat je erg nerveus bent en bang bent om flauw te vallen, dan houden ze daar rekening mee.

Dhani schreef:
Je kan toch nix, ze moeten er uit! ;)

Precies! En of je je nou wel of niet druk maakt van tevoren, pijn doet het toch wel of juist niet, daar verander je niks aan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:19

ik zou even bellen dat je heel erg bang bent en of ze daar met de chirurg rekening mee willen houden, ik heb het bij het maken van de afspraak gezegd maar als je dat niet gedaan hebt en je voelt je er beter bij zou ik bellen..

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 14:21

Polly schreef:
ik zou even bellen dat je heel erg bang bent en of ze daar met de chirurg rekening mee willen houden, ik heb het bij het maken van de afspraak gezegd maar als je dat niet gedaan hebt en je voelt je er beter bij zou ik bellen..

ik ga morgen zowiezo bellen.

Mijn tandarts heeft de afspraak gemaakt voor mij. weet niet waarom. maar ik geloof dat ze doorhad dat ik het anders toch niet zou doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:28

ik heb mijn afspraak bijna een half jaar vooruit gemaakt, begin december net na mijn vakantie.
Ik ben ook heel bang om te vliegen en ik zei nog: als het vliegtuig dan neerstort hoef ik iig niet mijn kiezen te laten trekken :')

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:44

haha nou ik ben zo benieuwd wat ze morgen gaan zeggen. .

Ik hoop dat ik van het werk wat eerder naar huis mag om te bellen want op mijn werk ga ik maar niet bellen ;)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:13

Ik weet niet hoelaat je moet beginnen met werken, maar hier in het ziekenhuis zijn ze er al om 8u / 8.15u

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:41

moet om 11 uur beginnen tot 2 a 3 uur. ik bel liever na het werken.
voor het geval dat ik in de stres schiet. omdat ik een andwoord krijg waar ik niet op gehoopt had. dan kan ik me gelijk even af reageren op muziek. ;) anders kan ik strax niet meer werken ;)

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:21

Ik moet vandaag naar de TA om een verstandkies te laten trekken (dat is in ieder geval de bedoeling). Heb afgelopen nov. ook een verstandkies moeten laten trekken, dat viel reuze mee. Na de behandeling eigenlijk helemaal geen last gehad, die kies zat aan de bovenkant. Die waar ik vanmiddag voor ga onder, dus ik ben benieuwd of ik dit anders ga ervaren.
Moet eerlijk toegeven dat ik vanacht al slecht heb geslapen en vandaag al heel de dag met buikpijn rondloop om vanmiddag te gaan. Ik 'hoop' dat de TA de kies er zelf uit kan trekken en ik niet naar het ZKH hoef. Is maar een heel klein stukje van de kies doorgekomen, dus hopelijk kan hij er zelf bij. Als ik naar het ZKH moet ga ik me alleen nog maar veel drukker maken.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:27

Verstandskiezen in de onderkaak zijn doorgaans moeilijker te verwijderen. Mijn TA begon er überhaupt niet aan, die heeft me direct doorverwezen naar kaakchirurg.

@Dhani: Niet teveel stressen :) Kun je niet naar een speciale kliniek gaan voor mensen met heel veel angst? Hier bij ons in de buurt zit zo'n kliniek, niet alleen voor kaakchirurgie maar ook voor gewone TA-behandelingen :j

Ik moet komende donderdag naar de TA, er is een klein stukje van één van m'n voortanden afgebroken. Lijkt wel alsof het eraf geschaafd is aan de voorkant. Heb er geen last van, maar wil het wel laten maken i.v.m. kleurverschil. Ik zie het nu al steeds zitten :=

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:00

ik heb vanmiddag gebeld naar het ziekenhuis, en uitgelegt dat ik echt heel bang ben.
ze heeft de afspraak van 1 juli verzet naar 6 juli een consultgesprek.
dan kan ik rustig mijn verhaal kwijt, en vertellen waarom ik zo bang ben en waarvoor ik zo bang ben.
Hun gaan kijken of ik in aanmerking kom voor voorledige narcose, aangezien de verzekering niet zomaar vergoed.

Dus dat is gewoon even afwachten. ze zij wel dat het dan nog wel een paar weken kon duren voor de behandeling plaats kon vinden. maar dat maakt mij helemaal niet uit :roll: aangezien ik er geen last van heb.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:06

Dat is heel fijn :) Ik hoop dat het je gerust stelt!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:09

Bij mij viel het heel erg mee, heb wel naar een andere kaakchirurg gevraagd. omdat ik nare verhalen had gehoord over degene waar de tandarts me naar wou verwijzen. Bij mij is eerst de ene kant gebeurt en een poos later de andere kant (daar had ik maar 1 verstandskies, dus in totaal had ik maar 3).
Een tip is om van te voren alvast een pijnstiller in te nemen. Zorg dat je je pijnstillers niet laat uitwerken, maar tijdig een nieuwe slikt! Wat erg helpt tegen zwellen en pijn is om als de verdoving nog werkt meteen een ijsklontje in je mond te doen!

Fijn dat je nu eerst een consult gesprek hebt, hopelijk kunnen ze je een beetje gerust stellen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:13

ja ik moet zeggen dat het me wel gerust gesteld heeft.
Ik kreeg spontaan trek, ik had al een paar dagen nauwelijks gegeten. omdat ik van elk dingetje moest kokhalsen. zelfs tandenpoetsen was niet zon succes. ;)

Maar ik heb net een half schaaltje Crusly met yoghurt op. maar goed heb wel weer wat gegeten :D

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:16

gaat vast goed komen, je hoort en leest inderdaad verschillende verhalen
zo had ik wel bloed en ook erge pijn, mocht toen alleen maar paracetmol slikken in het begin en die krijg ik niet weg, dus toen het bloeden gestopt was gelijk maar ibrobruphen genomen.

Maar het is voor iedereen anders, je ervaart straks zelf hoe het voor jou was
in ieder geval sterkte met je angst overwinnen

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:24

Oh, das wel heel fijn :j Kan me voorstellen dat je nu gerust gesteld bent.
Denk dat jij echt wel in aanmerking zou komen voor een behandeling onder narcose. Ik was angstig, maar niet zo angstig en ik heb het ook gekregen.

Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt, hou je ons op de hoogte? :)

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:49

Vankje schreef:
Verstandskiezen in de onderkaak zijn doorgaans moeilijker te verwijderen. Mijn TA begon er überhaupt niet aan, die heeft me direct doorverwezen naar kaakchirurg.

Nou wat een geruststelling ;) ik zit nu in de wachtkamer te wachten todat ik aan de beurt ben voor mijn onderste verstandkies eruit te laten halen. Ben super zenuwachtig en zit te trillen als een junk die zonder zn spul zit haha.
Ben benieuwd of hij eraan gaat beginnen of dat ik naar het ZKH moet. Aan de ene kant hoop ik van wel, aan de andere kant ook niet, dan ben ik er maar meteen van af...

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:01

Sorry, ik wilde je niet bang maken := Misschien denkt jouw TA er ook anders over, of zitten jouw kiezen anders.
De mijne lagen beide keren moeilijk en omdat het verwijderen in de onderkaak sowieso moeilijker is heeft ie me meteen doorverwezen :)
Ben benieuwd wat je TA zegt :j

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:01

Vankje schreef:
Oh, das wel heel fijn :j Kan me voorstellen dat je nu gerust gesteld bent.
Denk dat jij echt wel in aanmerking zou komen voor een behandeling onder narcose. Ik was angstig, maar niet zo angstig en ik heb het ook gekregen.

Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt, hou je ons op de hoogte? :)

zeker houd ik jullie op de hoogte.

ik hoop zo dat ik gewoon narcose krijg. het zou voor mij een stuk rustiger zijn.
en zowiezo. ze kunnen niet normaal met mij werken. onder plaatselijke verdoving.
als ik begin flauw te vallen raak ik in paniek. en als je flauw gevallen bent moet je op je zij liggen ivm het gevaar dat je kan stikken in je tong.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:56

Vankje schreef:
Sorry, ik wilde je niet bang maken := Misschien denkt jouw TA er ook anders over, of zitten jouw kiezen anders.
De mijne lagen beide keren moeilijk en omdat het verwijderen in de onderkaak sowieso moeilijker is heeft ie me meteen doorverwezen :)
Ben benieuwd wat je TA zegt :j

Mijn TA heeft de kies 'mooi' laten zitten, hij vond dat de kies nog wat verder moest doorgroeien want hij kon er zo niet goed bij. Heeft foto's gemaakt en laten zien dat de kies recht naar boven groeit dus kan nu nog geen kwaad.
Hij wil mij liever zelf martelen ipv me door te sturen naar het ZKH...
Moet het er maar mee doen en nog even wachten.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:23

Hmm, hij wil je liever zelf martelen... := En wat wil jij liever? Ik wilde zelf liever naar de kaakchirurg.

@Dhani: Als ik het zo hoor, zou je echt wel in aanmerking komen voor narcose. Bij mij was het nog niet zo erg zoals jij dat hebt en ik heb al narcose gekregen.
Bij mij zorgde de narcose echt voor heel veel rust. Heb me geen moment druk gemaakt, zelfs op de dag zelf bijna niet. Tuurlijk vind je het even spannend/eng, maar als ik dan dacht "ik ga er lekker helemaal niks van mee krijgen", dan was ik meteen weer rustig eigenlijk.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 23:25

Ik ben al bijna blij :D

Wanneer moest jij voor je verstandskiezen?
Ik ben iig nu een stuk gekalmeerd. en ga zometeen met een rustig gevoel slapen.
dat had ik de afgelopen nachten niet. ;)

Ik houd jullie op de hoogte! :D

Vankje schreef:
Hmm, hij wil je liever zelf martelen... := En wat wil jij liever? Ik wilde zelf liever naar de kaakchirurg.

@Dhani: Als ik het zo hoor, zou je echt wel in aanmerking komen voor narcose. Bij mij was het nog niet zo erg zoals jij dat hebt en ik heb al narcose gekregen.
Bij mij zorgde de narcose echt voor heel veel rust. Heb me geen moment druk gemaakt, zelfs op de dag zelf bijna niet. Tuurlijk vind je het even spannend/eng, maar als ik dan dacht "ik ga er lekker helemaal niks van mee krijgen", dan was ik meteen weer rustig eigenlijk.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:03

Ik heb ze 18 mei laten verwijderen, maand geleden dus.
De napijn duurde wel een volle 2 weken, maar nu ben ik er helemaal van af. Het gat in mijn onderkaak zie je wel nog, maar ik spoel na elke maaltijd mijn mond zodat ik zeker weet dat er niks van rommel in blijft zitten.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:00

Tip tegen het gekraak: vraag of je je ipod/mp3-speler mag gebruiken, dat schijnt aanzienlijk te schelen!
Verder heel veel succes, ik zou ook bang zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:10

Ten eerste moet je bij je dokter aangeven hoe je je voelt en dat je erg bang bent (ook om flauw te vallen), dan houden ze er rekening mee. Bij mij (schijtebroek eerste klas) begonnen de tranen meteen te stromen en de knappe jonge dokter bleef maar tissues aandragen, grijns. Ze nemen dan echt de tijd voor je, ik ben voor 1 kies bijna een uur onderweg geweest (mijn kies was afgebroken, hij kreeg er geen grip op, raakte de zenuw die al bloot lag, dus weer tranen. Is niet normaal, mijn halve kroon was al weg. Tussendoor hebben ze me gewoon de tijd gegeven om op adem te komen).

Als je verstandskiezen gewoon zitten, dus zonder kromme grote wortels is het plop eruit en hechting erin. Verdoving geven voelde ik niks van, even een heel klein prikje maar dat was alles. Trekken was niet zo leuk, ik had hele kromme wortels en mijn kies was afgebroken. Hij kreeg bijna geen grip en hij kreeg de tand bijna niet los. Dat kost veel kracht een geeft veel druk op je kaak. Dat voelt vervelend, maar doet geen pijn. Tsja en meer is het eigenlijk niet. Zelfs de wortels heeft hij eruit kunnen krijgen zonder te boren, daarna hechtingkje en klaar. Ibuprofen 600 mg mee, dat moet je slikken voor de verdoving uitwerkt. Heb ik alleen 's nachts gebruikt want verder heel weinig last. Ook geen gigantisch dikke wang ofzo, maar klein beetje. Het valt dus wel mee. Enige wat ik niet zo leuk vond was de doek over mn gezicht, maar dat moet anders wordt je verblind door de operatielamp. Maar ze zeiden elke keer gewoon wat ging gebeuren, ik kreeg alle tijd dus heb er geen trauma aan overgehouden, viel me 100% mee.