Jezelf 'kraken'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

96Laura

Re: Jezelf 'kraken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:28

Oh ik haat het zo als mensen kraken, dat geluid :+
Zelf kan/wil ik niets kraken, ben idd bang dat ik er later problemen van krijg

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:32

Dat van die reuma is een fabeltje. Een man was zo vastbesloten dat te onderzoeken dat hij 20(!) jaar (of zoiets) dagelijks zijn vingers knakte. Geen reuma. Het kan natuurlijk wel dat je al een bepaalde aanleg hebt en dat dit 't versneld, dat weet ik niet.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:37

Knakken is chil. 8-) Ik doe elke dag mijn vingers, knieen en tenen. :')

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:38

Reuma heeft te maken met eiwitten dacht ik. (correct me if i'm wrong.)
heeft niets met te weinig kraakbeen te maken!

Zelf kan ik mijn tenen/enkel/knie/heup/rug/nek en vingers knakken. Het voelt opluchtend voor 5 minuten.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:40

Van kraken krijg je geen reuma/ artrose ofzo.
Die krak dat je hoort is geloof ik lucht dat ontsnapt uit het gewricht.

Overigens kraak ik elk vingerkootje, m'n dikke tenen en nek.
Rug, schouders, heupen, knieën, ... noem maar op, het kraakt allemaal vanzelf.
Soms zo luid dat er iemand vraagt "Wat was dat?" -Die krak? Oh, was m'n liefje maar- (quote mijn vriend)

Klinkt pijnlijk, is het niet. Ben het gewoon :)
M'n ex kraakte m'n rug altijd, za-lig. Nu zit die terug volledig vast maar het is natuurlijk de ex waar ik geen contact meer mee heb.

Dus kraken kan, maar goed kijken hoe het moet/ tips vragen van iemand die het kan, is mijn mening :j

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:58

Vingers gaan bijna automatisch. := Als ik mn nek kraak (hoofd opzij) en kraakt het ook vaak en opzich best fijn gevoel. Mn rug kraak ook altijd als ik achterover buig nadat ik lang heb gestaan (werken). Enkels kraken ook bijv als ik traploop en mijn grote teen kraakt bij iedere stap die ik zet als ik op blote voeten loop. :=
Het zit ook een beetje bij mijn dagelijkse rituelen en het geeft bijna een voldaan gevoel als het heeft gekraakt. :+ Maar geen idee of je er later wat van krijgt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:02

JLLN_ schreef:
Ik moet om de 2 weken naar de chiropractor, vind het niet echt prettig hoor om gekraakt te worden. Ook naderhand 1 of 2 dagen dat ik me voel alsof er een kudde olifanten over me heen is gerend. Daarna uiteraard wel een verademing :+

Fijn zo'n chiropractor die je afhankelijk van hem maakt... :Y)

Kraken veroorzaakt geen reuma. Verder is het niet goed voor je, het geeft even verlichting, maar een oplossing voor langere termijn zo dat kraken niet nodig is, is beter ;)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:03

Ah bah de fysio heeft mijn rug wel is gekrakt, echt bah dat geluid! := Deed geen pijn maar voelde wel heel vreemd.

Vingers en knie kan ik wel knakken, oja en me teen ook. Jongen uit m'n klas die kan z'n vingers echt op 1000 manieren knakken echt vies!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:11

kraken is idd niet schadelijk :n

Ik kan bijna niks kraken, niets doet 't :+ Maar m'n man kraakt m'n rug afentoe en dat is toch wel verdomd fijn :)

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:13

Gelukkig dat ik daar geen last van heb .. :=
Alleen heb ik soms dat m'n enkels even geknakt moeten worden, dan zitten ze ook vast.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:43

Ik heb mijn vingers nog nooit zelf gekraakt (geen enkel gewricht ooit met opzet zelf gekraakt!) en toch heb ik reuma (verzamelnaam voor verschillende ziekte, oa. athrose, artritis, jeugdreuma en jicht).
Kan je dat verklaren, hoeven die artsen niet meer te zoeken naar de oorzaak :+

Het is dus echt onzin dat je van kraken reuma krijgt! Het is echt een fabeltje!
Het klopt wel dat het slecht voor je kraakbeen is (al word dat steeds opnieuw aangevuld (normaal gezien)) en dat je er op den duur blijvend last van kan houden... ;)

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:47

patatkraam schreef:
Knakken is chil. 8-) Ik doe elke dag mijn vingers, knieen en tenen. :')

Zelfde hier :') , mijn rug zit ook vaak vast en daar ben ik ook voor naar kraker geweest :j !

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 06:49

ik kraak mn nek en rug ook vaak zelf. Vaak door mn bovenlichaam te draaien en mn benen te laten staan/liggen en mn nek door mn hoofd opzij te doen. Het is niet zo dat dat slecht is of kwaad kan of dat daardoor bv een zenuw knel komt te liggen. Dit is mij zelf verteld in het ziekenhuis. Wél is het zo, dat het moet kraken zonder teveel druk uit te oefenen. Als je bv je hoofd vast moet pakken, die gaat draaien en je nek gaat dan pas kraken, dat is wel slecht. het moet wel min of meer 'vanzelf' gaan
Ik ben overigens hypermobiel waardoor mn wervels/gewrichten makkelijk van hun plaats af gaan (en ook weer terug)
Als ik overigens lang last hou ga ik wel naar de fysio/manueel therapeut.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 06:54

ik kraak alles zelf :P
mijn nek, mijn rug, mijn vingers, mijn heupen, mijn knieën.......tenen......alles eigenlijk

mijn man noemt dat dat ze mij mij de lijm vergeten zijn :')

Mijn kraker vond het juist wel goed als ik het zelf los kon maken en raadde mij juist aan het zelf te doen

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:19

Knakken is inderdaad niet goed voor je gewrichten en kan op den duur voor slijtage zorgen (afhankelijk van of de knak pijnlijk is, een pijnlijke knak zorgt voor veel meer schade dan een niet-pijnlijke, die relatief niet zoveel kwaad kan). Ik ben zelfs geen voorstander van het alleen laten kraken door een manueel therapeut of een chiropractor. Kraken is namelijk een teken dat je spieren niet goed aan het werk zijn en je daardoor vast komt te zitten. Ga dus onder begeleiding van een goede fysio- of manueel therapeut aan het trainen en hou dat professioneel kraken dan alleen nog voor de tijd dat je je gewrichten zelf nog niet kunt stabiliseren. Ik moest vroeger ook elke week gekraakt worden en dat voelde dan echt als een verademing. Nu hoef ik het nooit meer en ben ik mooi los in mijn rug. Wat trouwens voor veel gewrichten goed helpt als je dat typische gevoel hebt van, ik moet even mn gewricht knakken, is dat gewricht (bv je nek) heel rustig heen en weer te gaan bewegen, meestal is het gevoel dan binnen 2 minuten weg. (dit lukt overigens niet als je echt heel erg vast zit, maar dan is er des te meer reden om aan de slag te gaan)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:28

Ik ben in het verleden vaak naar de chiroprator geweest voor mijn rug/heup. Nu ga ik daar amper meer heen, omdat ik mijn rug dus zelf kraak :7 Doe ik onder een hele warme douche en dan rekken totdat er iets kraakt... Naar mijn idee lijkt me dat je daar geen zenuwen mee klem kan krijgen omdat het allemala rustig en beheerst gaat met je eigen bewegingen.
Vingers knak ik trouwens niet! Vind ik een beetje eng ofzo :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:06

Ik knak alleen me ellebogen,dat moet gewoon want anders gaat het pijn doen.
Als ze beide geknakt zijn zit het weer op zijn plek zeg maar.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:20

Is lang geleden es een stukje op tv geweest, over een man die als onderzoek zijn eigen vingers elke dag maar weer kraakte/knakte, dit deed ie 40 jaar lang ofzo, dag in dag uit! foto's etc gemaakt, was niks op te zien! Dus hetkon geen kwaad was de conclusie!
(Niet dat ik zeg dat het zo is hoor, maar zag dit topic, en moest even aan die man denken die dit onderzoek dus had gedaan!)
Of je er reuma van krijgt lijkt mij sterk, reuma is een ziekte die je uiteindelijk overal in je gewrichten zult voelen en onstaat niet door enkel gekraak in je vingers, of je nek, of je rug!
Of het kraken slijtage brengt aan die bepaalde gekraakte plekken, geen idee! niet voor geleerd! hihi
Lijkt mij wel dat het niet gezond is om elke week jaar in jaar uit gekraakt te worden, maar dat je er ook oefeningen bij moet gaan doen, zodat je spieren ook getraind worden rond die plek, zodat je lichaam het uiteindelijk zelf weer kan oplossen!

En als je "kraak"hoort, dan is het niet zo dat die botjes verschuiven hoor, dat is een gas die je hoort die er bij vrijkomt oid!

In elk geval wel interessante materie!

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:22

Ik meld me ook schuldig aan kraken! Mijn omgeving wordt er gek van :Y) Maar ik vind het vaak echt een opluchting.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:31

mijn vriend doet het me alles! zo irri! zeg dat het niet goed voor hem is vooral ze nek niet -O- luiteren hoo maar :(

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:32

Bij mij is het ook mijn vinger, polsen, neus, nek, knieën, tenen en ga zo maar door :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:28

Mijn vriend doet dit ook met enige regelmaat en dan vooral: rug en nek. Eerst vond ik 't niet echt prettig klinken, inmiddels hoor ik het niet meer.

Ik kan overigens niks kraken doet zeer. :=

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:37

haha ik kan alleen me pink de rest doet idd zeer :=

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:50

sommige dingen kan ik zelf 'kraken' maar af en toe laat ik mijn rug echt even goed kraken door iemand die dat goed kan. helemaal los krijg ik dat zelf niet, dus vandaar dat ik het laat doen.
ik vind het echt een verademing heb gelijk zoveel 'ruimte' weer dan :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:04

iirrssjjee schreef:
Zeker je rug/nek niet zelf kraken.
Er lopen ontzettend veel zenuwen doorheen.
Als je ook maar een beetje verkeerd zit...
(Mijn leraar is sportmasseur en weet er dus wel wat van ;))

Ik ben zelf sportverzorgster en -masseur, en weet je... ik knak ook mijn vingers, rug, nek, knie.... ;)
Je snijdt niet zomaar een zenuw door met kraken hoor.
Je overstrekt als het ware, het geluid is een 'explosie' van gas in je gewrichten.
Reuma is ook nooit bewezen inderdaad.