Aanhoudende suikerdip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_Arno

Re: Aanhoudende suikerdip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:37

Ja of misschien toch maar eens je suiker laten prikken.. kijken wat je glucose is. Want dit klinkt alsof je dan in een hypo zit en dat kan echt heel gevaarlijk zijn!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:41

Helaas piekt je bloedsuiker even snel of sneller van volkoren brood als van suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:20

phormicola schreef:
Helaas piekt je bloedsuiker even snel of sneller van volkoren brood als van suiker.

Ah ben benieuwd hoe dat zit, want toen ik nog subtopsportster was kreeg ik tijdens het sporten gel te eten om heel snel extra energie te hebben...
Volkoren was voor savonds.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:23

phormicola schreef:

Ooh vreemd, ik heb zware reactie hypoglycemie en volkoren brood reageer ik niet op. Moet het wel eten met boter en hartig beleg misschien dat het hem daar zit..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:49

Als het goed is stijgt je suiker minder hard van volkorenproducten hoor, daarbij daalt het ook minder hard, dus je hebt er langer wat aan. Of is er een nieuw onderzoek dat ik mogelijk nog niet ken Phormicola?

Kijk hier anders is naar? De glycemische index, daar staan wat producten in die een snelle stijging/daling veroorzaken.
http://www.holico-vitamins.com/book/export/html/22

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:58

lesilla schreef:
phormicola schreef:

Ooh vreemd, ik heb zware reactie hypoglycemie en volkoren brood reageer ik niet op. Moet het wel eten met boter en hartig beleg misschien dat het hem daar zit..

Vetten vertragen het inderdaad :j

Ik zal even opzoeken waar ik dat las IMJ, kan het me zo snel niet herinneren :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:05

"Somers embraces the increasingly popular glycemic index. She claims that the GI for white bread is 95 and for whole-wheat bread, 50. Unfortunately, these figures are incorrect because the GI for both is 70. This surely is a pin in her balloon.

She also lists sugar as having a glycemic index of 100. Sugar, white table sugar or sucrose, has a glycemic index of 60-65. It’s not sugar, but glucose, that has a glycemic index of 100. Somers sings the praises of whole, natural foods, disdaining processed and devitalized foods that are stripped of nature’s goodness. She says that “refined foods have a high glycemic index, causing high blood glucose and insulin, the hormonal imbalance that causes obesity.” She claims that whole foods have a low glycemic index and, hence, reduce weight and retool the metabolism so that we can eat as much as we want."

http://www.byebyecarbs.com/suzanne-some ... -fat-away/

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:07

Moet er is voor gaan zitten om dit te lezen, nu de rust even niet voor merk ik. :D
Heeft het nu met overgewicht of hypo's te maken?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:09

het heeft te maken met bloedsuiker/insuline die overgewicht veroorzaken ;) Dat maakt het voor de vraag die je me stelde echter niet minder relevant :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:13

Zou er toch graag eerst meer van willen weten voordat ik dit zomaar aanneem. Behandel nl diabeten en in principe is dit voor mij geheel onbekend! Wat niet wil zeggen dat ik het niet geloof hoor! :D Maar wel dat ik nog wat 'achterdochtig' ben en ik niet op 1 onderzoek vaar! :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:16

er zijn verschillende bronnen hoor, dit is niet de enige :) Je kunt het zo googlen :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:18

Ga me daar zeker is meer in verdiepen. Verdiep me nu vooral in de zon.
Thnx!

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:20

Wat zou je ervan denken eens naar een echte dokter te gaan ipv dokter Bokt?
Daar kun je evt ook glucose meters en bloeddruk meters te leen krijgen. Daarnaasr zijn er nog meer mogelijkheden om uit te zoeken wat je hebt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:23

Hoi,

vraag bij je huisarts anders een glucosetest aan! Dan kunnen ze je glucosegehalte meten. Heb ik ook gedaan. Je kunt dan of een glucosedrank drinken en dan laten prikken. Of nuchter laten prikken (voor ontbijt), dan kort na je ontbijt en na iets van een uur nog eens. Die laatste test heb ik gehad tijdens mijn zwangerschappen en bij mijn laatste zwangerschap bleek dat mijn glucosegehalte nuchter prima was, maar na een maaltijd veel te hoog lag.
Vraag gewoon even of je huisarts het wil laten controleren. Wil je zeker zijn dan haal je zo'n glucosemeter met naaldjes en strips. Die zijn trouwens wel erg prijzig (iets van €40,00 met maar 10 teststrips geloof ik).

Maar het kan heel goed zijn dat het totaal niet met je 'suiker' te maken heeft en het geen suikerdip is. Ik had voor en tussen mijn zwangerschappen ook met regelmaat een 'suikerdip', dacht ik. Ik heb tijdens mijn laatste zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad. Na mijn zwangerschap is het gelukkig (gebeurt meestal) verdwenen. Ik moest dagelijks na elke maaltijd prikken dus mijn testmateriaal heb ik natuurlijk nog. Laatst had ik dus een flinke 'suikerdip' en meette dus mijn glucose en die was 4,7 wat prima is. Dus het zal misschien mijn bloeddruk zijn, maar mijn 'suiker' was prima in orde.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:33

Als je echt last hebt van deze suikerdips, noemen ze dat vaak hypoglykemie. Dit is geen officiële ziekte, maar kan uiteindelijk wel leiden tot diabetes type 2. Je hebt een overactieve alvleesklier en lost dat inderdaad op met nog meer suikers, waar door die alvleesklier nog meer insuline gaat produceren, je bloedsuiker daardoor weer kelders ... kortom: vicieuze cirkel.

Er zijn al wat mensen die hier aangegeven hebben dat je vooral langzaamwerkende koolhydraten zou moeten nemen. Vezels is het toverwoord. Liga heeft daar zelfs speciale Liga Continue koeken voor gemaakt, rijstwafels zijn bijvoorbeeld ook prima. Je lichaam schreeuwt om suiker, maar dat moet je het lijf eigenlijk af gaan leren.

Een goede diëtiste weet raad met jouw probleem, je kan vier consulten krijgen in je basisverzekering en hebt tegenwoordig geen verwijzing meer nodig.

Kijik eens op deze site als je wat meer erover wilt lezen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/die ... -tips.html

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:50

Ik zou Liga Continue nou niet aan iemand met suikerdipjes adviseren. Die zitten barstensvol suiker juist.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:53

Reactieve hypoglycemie is wel een officiele ziekte hoor, maar goed daarvoor moet je jou eerst laten diagnostiseren.
En dat is denk ik het beste advies

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:13

Ze moet eerst maar is controleren of het wel suikerdipjes zijn lijkt me (zoals Lesilla ook al zegt ;-)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:16

OK, hypoglykemie is tegenwoordig een officiële ziekte, maar veel huisartsen zullen dat nog niet zo zien.

En in een Liga Continue koek zit 8,7 gram koolhydraten waarvan 2,7 gram suikers. Deze suikers werken door de vezels lang en zijn daarom juist wel geschikt om zo'n suikerdip op te vangen. De suikers komen langzaam los en geven dus langdurig energie zonder weer snel in een hypo terecht te komen.

Volkorenprodukten geven bij mij ook een langzamere stijging als produkten zonder vezels en de combinatie suikers/vetten doet dat sowieso. De bekende pizza/patat/pastabolus voor insulinepompgebruikers, we weten dat die voeding langzamer werkt en daarom verdelen we ook de insulinetoediening over langere tijd. Helaas snapt je lichaam dat zelf ook niet altijd als je hypoglykemie hebt.

En inderdaad: raadpleeg een goede diëtist, vraag een meter en kijk wat er aan de hand is en wat je eraan kan doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:19

IMJ schreef:
Ze moet eerst maar is controleren of het wel suikerdipjes zijn lijkt me (zoals Lesilla ook al zegt ;-)

Inderdaad en daar moet je je gewoon voor laten prikken of regelen dat je zelf een glucosemeter hebt. Ik dacht namelijk ook dat ik suikerdips had (trillen, duizelig, licht in hoofd, gevoel van flauwvallen en hoofdpijn), maar toen ik mezelf prikte om te controleren was het gewoon prima in orde!
Dus eerst laten uitzoeken of het inderdaad hypoglykemie is of iets anders.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:25

MoniqueT schreef:
En inderdaad: raadpleeg een goede diëtist, vraag een meter en kijk wat er aan de hand is en wat je eraan kan doen.

Helaas is dat denk ik vrij moeilijk. Tussen mijn diagnose zwangerschapsdiabetes (veel te hoog, dus insuline moeten spuiten) en de afspraak bij de diabetesverpleegkundige, dieetist, en internist zat wegens drukte een volle week. Ik ben zonder goede info naar huis gestuurd. Stom maar ik ben gaan googlen en als je dan bij de risico's kijkt van te hoge suikerspiegels en zwangerschap dan schrik je wel. Uit angst durfde ik bijna niets meer te eten (na een simpel ontbijt zat ik immers al veel te hoog). Een dag later heb ik gebeld om te vragen of ik echt niet alvast een glucosemeter op mocht halen, omdat ik bijna niet meer durfde te eten. Maar nee, dat kon niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:28

Jammer zeg! Kan me jouw ongerustheid tijdens je zwangerschap levendig voorstellen! Ik leen ze nl wèl uit. De apotheek heeft vaak aanbiedingen voor 9,95 heb je soms al een meter.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:33

Inderdaad, een meter is zo makkelijk te regelen, jammer dat ze jou zo lang hebben laten wachten. Sowieso vind ik het erg raar om iemand zonder goede informatie met insuline naar huis te sturen. Jammer dat dit soort dingen nog steeds gebeuren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:42

MoniqueT schreef:
Inderdaad, een meter is zo makkelijk te regelen, jammer dat ze jou zo lang hebben laten wachten. Sowieso vind ik het erg raar om iemand zonder goede informatie met insuline naar huis te sturen. Jammer dat dit soort dingen nog steeds gebeuren.

Ik vond het ook absurt! Ik heb toen zelf een meter aangeschaft voor die dagen voor €40,00 met 10 teststrips. Als je tijdens je zwangerschap vaak te hoge waarden hebt dan heb je o.a. 2x zoveel kans op een kindje dat sterft voor, tijdens of kort na de bevalling. Nou de paniek sloeg direct toe! Vervolgens moest ik eerst naar de internist die niet snapte wat ik kwam doen :+. Ik moest dus eigenlijk eerst naar de diabetesverpleegkundige voor een meter en uitleg hoe ik insuline moest spuiten :( en dan naar de dieetist en vervolgens pas naar de internist.

Fout na fout dus, maar mijn kerngezonde dochter van 4140 gram is na een supersnelle bevalling van amper 2 uur thuis in de huiskamer ter wereld gekomen :D

Ik hoop dat de TS wel snel een meter kan regelen!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:49

In elk geval fijn dat het allemaal goed is afgelopen! Laat je wel een keer per jaar controleren, gewoon nuchter prikken bij de huisarts. Als je zwangerschapsdiabetes hebt gehad, loop je meer risico op diabetes type 2. Je nuchtere waarde hoort onder de 6.0 mmol/l te blijven.

Back on topic :-)