Eindelijk, mijn vriend wil afkicken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:49

Maar je vriend zal toch ooit een ID kaart moeten aanvragen, anders kan hij niet binnen komen bij de hulpverlening.. Goed dat jullie in ieder geval al één probleem aan gaat pakken.
Op deze manier wordt je vriend ook weer traceerbaar en gaan ze zich afvragen waarvan hij het kan betalen.. en als ze er achter komen dat je vriend zwart werkt is hij nog verder van huis. Hele lastige situatie dit, want hij heeft natuurlijk geld nodig maar ook verzekering..

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:52

Wanneer je id-kaart kwijt is moet je aangifte doen bij het politiebureau.
Zodoende de angst om daarheen te gaan...

Of kunnen we met zijn moeder naar het stadhuis om een identiteit aan te vragen?

Zal ik morgenochtend het Riag/ parnassia bellen voor een afspraak?

Super lieve berichtjes dat doet me echt wat, ik heb er ook een paar voorgelezen aan me vriend en het geeft hem goede moed.

BiBiQ

Re: Eindelijk, mijn vriend wil afkicken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:59

Ik begrijp niet waarom hij vast zou komen te zitten. Kan hij niet sowieso voor die boetes sparen, als hij die dus heeft, en die dan meteen afbetalen. Dan komt hij ook niet vast te zitten.

En ja, je moet inderdaad aangifte ervan doen als je je ID kwijt bent en daarmee kan je pas een nieuw ID aanvragen.

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:04

Wij weten niet hoeveel geld hij aan boetes heeft.
Zijn moeder en degene waarvoor hij klust zijn bereidt om eventuele boetes te betalen, mits het niet in onbetaalbare nullen eindigt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:06

Er is maar één manier om daar achter te komen: even diep ademhalen en aangifte gaan doen. Het moet toch een keer, kan net zo goed meteen morgen. Uitstellen heeft geen zin en hoe eerder hij een ID kan aanvragen, hoe sneller bij in een behandeltraject kan. :)

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:09

Het is moeilijk om te kijken waar te beginnen, geen voornemens, filosofieeen meer.

Gewoon een plan van aanpak en BOEM gewoon doen!
- Ziekenfonds, morgen storten
- ID, morgen zijn moeder mee en eventuele boetes betalen en op id wachten
- Riag/ parnassia, morgen bellen en ZSM een afspraak maken

Is dit een reeel iets? Ben ik iets vergeten?
Ik hoop mijn vriend wel nuchter te kunnen houden, want dronken valt er niet met hem te praten :n

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:11

Heeft hij zich al aangemeld voor de WSNP? Dan is het drie jaar op een houtje bijten maar daarna ben je schuldenvrij. Hoeven ze hem daar ook niet voor op te pakken?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:12

Het aanvragen van een ID-bewijs kost 5 werkdagen bij reguliere aanvraag, geen idee of het bij vermissing langer duurt. Je kan een spoedprocedure aanvragen, maar die kost extra geld. Vergeet niet dat je ook pasfoto's moet laten maken die voldoen aan de eisen van de identificatiebewijzen, dus niet in een hokje op het station. ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:14

Hij zal toch ooit naar de politie moeten hiervoor. Beter zo snel mogelijk, anders blijft hij er tegenop hikken.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:17

snippertje schreef:
Het is moeilijk om te kijken waar te beginnen, geen voornemens, filosofieeen meer.

Gewoon een plan van aanpak en BOEM gewoon doen!
- Ziekenfonds, morgen storten
- ID, morgen zijn moeder mee en eventuele boetes betalen en op id wachten
- Riag/ parnassia, morgen bellen en ZSM een afspraak maken

Is dit een reeel iets? Ben ik iets vergeten?
Ik hoop mijn vriend wel nuchter te kunnen houden, want dronken valt er niet met hem te praten :n

Ziet er goed uit, geen woorden maar daden! Lijkt me zeker een reëel plan. Het is alleen even afwachten of het Riag genoegen neemt met een aangifte van vermissing van de ID-kaart of je zal moeten wachten tot de ID-kaart er echt is. Voor het aanvragen zal je vriend na de aangifte naar het gemeentehuis moeten, waar hij hem een aantal dagen later kan ophalen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:20

Inderdaad zorgen dat hij een inkomen krijgt. Uitkering aanvragen of werk zoeken. En je kan er donder op zeggen dat er dan beslag gelegd gaat worden, maar het kan niet anders. Of misschien een jurist inschakelen, en kijken of WSNP (wet schuldsanering natuurlijke personen) een optie is. Dit is wel heftig, maar de schulden zijn ook niet best!

Ik vind het wel top dat je gewoon bij hem bent gebleven, en dat hij er nu voor wil gaan!

Sterkte!

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:25

Algemeen maatschappelijk werk zou je ook kunnen helpen, dat ontlast jou misschien wat. Zij hebben hier veel ervaring mee, ook met doorverwijzen naar verslavingszorg. Geen ID nodig.

Heel veel succes en sterkte! Zoek hulp, alleen lijkt het me erg zwaar.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:26

En als hij in het ergste geval misschien korte tijd vast moet zitten?
Als dat het begin is van een stap in de goede richting, dat kan best.
Niet dat ik hem dat gun of toewens, hopelijk begrijp je dat.
Maar dat is dan even doorbijten en daarna kan hij in ieder geval weer verder in de goede richting.
Het is zonde dat voor de angst om korte tijd vast te zitten, hij nu eigenlijk ook geen kant op kan.
In feite is hij nu ook gevangene maar dan op een andere manier.
Mijn broer is ook zwaar verslaafd geweest, zelfs zo erg dat zijn leven aan een zijden draadje hing.
Hij heeft 2 jaar in Schotland in een kliniek gezeten.
Nu is hij alweer ongeveer 7 jaar 'clean' en woont nu in Zweden met zijn vriendin en het gaat heel goed.
Maar zonder hulp had hij het nooit gered, hij was ook alles kwijt. Zijn baan, zijn vrouw, zijn kinderen, echt alles.
Mijn ouders hebben hem nog geprobeerd te helpen in zijn verslaafde tijd, hebben hem in huis gehad.
Maar dat is gewoon niet genoeg, ondanks dat mijn broer echt wel zijn best deed.
Als eenmaal maar alles in gang is gezet, dan gaat het vast wel beter.
In zo'n situatie blijven hangen als je vriend en dan gaan afkicken, dat is gewoon niet goed genoeg.
Hoe graag je het ook zou willen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:35

Het is natuurlijk vervelend als hij wel 3 maanden vast zou moeten zitten, positieve hieraan is wel dat hij dan gelijk voor een groot deel afkickt en ook geen extra schulden kan maken...

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:51

Hoi,

Ik heb even in jou topic gelezen! Wat ontzettend goed dat hij eruit wil komen! Ik geloof zeker dat je er flink mee zit, maar super dat jullie er voor willen knokken. Ik kan weinig betekenen voor jullie maar allicht voor het probleem dat hij niet opgepakt wil worden.

Ik werk bij een deurwaarder en ik behandel de zaken voor de Officier van Justitie, dus niet betaalde boetes die komen uit strafbare feiten.

Als deze zaak namelijk nog bij de deurwaarder ligt, hoeft hij niet bang te zijn dat hij opgepakt word. Zodra een deurwaarder alle mogelijkheden heeft bekeken, en tot de conclusie is gekomen dat er echt niets te halen valt, gaat de OvJ over tot strafrechtelijke maatregelen. Dus ik zou zeggen: Als de zaak nog bij een deurwaarder ligt, probeer dan een regeling te treffen zodat je voorkomt dat hij opgepakt word!

Heel veel sterkte ermee!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:03

Als je je ID kwijt bent zul je idd toch eerst langs het politiebureau moeten. Anders krijg je ook geen nieuwe namelijk, het gemeentehuis vraagt naar de oude ID.

Ik ben zelf mijn rijbewijs eens kwijt geweest. Ik heb dat toen ook moeten aangeven. Maar het enige wat toen gebeurde is dat ze een dokumentje gemaakt hebben waarmee ik naar het gemeentehuis kon. Maarrrrr, ik kon me toen natuurlijk nog wel legitimeren. Dat is bij je vriend misschien anders? Kan hij zich nog legitimeren? (rijbewijs?) Misschien heb je dat ergens geschreven, ik kon het niet vinden.

Hij heeft zich wel in de nesten gewerkt en als ik jou was zou ik persoonlijk wel twijfelen aan een goede afloop met daarbij horende verandering. Maar , ik zal ook de laatste zijn om te stellen dat mensen NIET kunnen veranderen. Dat kan wel, als je het echt wilt.

Maar hoe graag wil hij het straks nog als hij tegen moeilijkheden aan gaat lopen? Ik denk dat je best een ultimatum zou mogen stellen: nu veranderen en dan ook ECHT of anders .... want als hij het nu niet gaat redden, dan gaat het hem gewoon niet lukken.

Wat zijn alcoholverslaving betreft, zodra je weer naar de huisarts kunt, daarheen gaan en medicijnen vragen (als je die inneemt word je beroerd van alcohol). En daar zijn ook instanties voor die je kunnen begeleiden.

Succes!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:14

Bij veranderen hoort ook je eigen verantwoording nemen. En dat is gewoon de weg die ieder eerlijk mens bewandelt: open kaart spelen ..... aangifte doen....... indien nodig gaan zitten ..... en dan afkicken en zorgen dat door werk de schulden verminderen.

Succes met het steunen van hem. Neem mijn petje voor je af. Je gaat het 10 keer moeilijker krijgen dan dat je het al had.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:17

Veel succes, ik hoop dat hij ook echt veranderd. Ik heb het helaas wel al erg veel gezien dat er loze beloftes worden gemaakt. Maar met een vriendin als jou heeft hij een mooi duwtje in de rug.
Hopelijk komt alles goed

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:00

Dat je dit zelf nog gelooft TS, wat ben je naïf.

Je zegt dat hij er wil uit komen, maar vervolgens zie ik jouw(!) plannen maken hoe de boel een beetje te redden. En terwijl proberen je vriend nuchter genoeg te houden dat ie zich laat meetrekken door jouw.

Wat een gigantische oogkleppen...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:16

Anyone can give up, it's the easiest thing in the world to do. But to hold it together when everyone else would understand if you fell apart, that's true strength.

Respect hoor! Ik hoop dat het jullie gaat lukken!
Helaas ben ik hier zelf (nog) niet zo mee bezig, en kan ik je niet verder helpen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:20

Google is op Solutions, dit is een afkickkliniek. Je verblijft daar intern en kan vervolgens een aantal maanden naar afrika om verder te gaan met het programma.
Hij moet het NU doen aangezien hij het NU wil. Ik zou als ik jouw was hem stimuleren morgen een afspraak te maken met een huisarts zodat hij direct doorgestuurd kan worden.
Tis een lange weg en maar enkelen die het uiteindelijk redden (betere resultaten wanneer ze daadwerkelijk ergens intern zitten) maar het zou heel goed kunnen dat hij daar 1 van is!

Hij moet eerst afkicken, pas daarna zal hij het normale leven weer op kunnen pakken en aan zijn schulden (en relatie met jou) werken.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:37

Ik vind het heel knap dat je hier een topic over durft te openen zo op bokt, gezien sommige bevooroordeelde reacties.
Mensen geloven/snappen vaak niet dat je van iemand kan houden die verslaafd is en vragen zich af wat zo iemand als jou met hem doet. Maar zo'n reacties zijn gewoon uit onwetendheid.
Maar ik weet wel beter, en zoiezo weet niemand hoe het tussen jullie is als jullie met zijn tweeen zijn en wat jullie samen hebben en delen. Jij houd echt van hem en hij van jou, anders had je het niet al 5 jaar vol gehouden. Ik heb er echt respect voor en weet echt precies wat je doormaakt. meer via pb, ga ik niet op bokt zetten..

En bovendien, verslaving is een zekere zin een keuze te noemen; iemand laat het min of meer zelf zo ver komen maar wat veel mensen vergeten is dat verslaving een ziekte is. Net als MS, reuma, borderline of wat dan ook. Maar als iemand het ECHT wil, kan hij/zij stoppen, dat is echt zo. Ik loop stage in de verslavingszorg en zie echt wel mensen die succesvol afkicken dus daar geloof ik echt wel in. Maar het is moeilijk,
Je moet ook goed voor jezelf zorgen in de periode die eraan gaat komen. Dat jou vriend gaat afkicken zal zeker voor ruzies en spanningen gaan zorgen. Het is dan moeilijk om er voor hem te blijven zijn.
Misschien een tip om eens te googlen op de stichting 'Coke van jou' dit is een stichting voor mensen waarvan en dierbare verslaafd is (weet niet of dit alleen voor drugsverslaving is of ook voor alcoholverslaving). Ze hebben geloof ik ook een forum en praatgroepen. Ik wil je echt op het hart drukken om ook aan jezelf te blijven denken. Want dat hij nu gaat afkicken wil niet zeggen dat het ook allemaal om hem moet draaien nu. Wat jij doormaakt is ook verschrikkelijk moeilijk en kl*te!
Keep ya head up! :j

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:19

We hebben echt een hoop informatie gekregen, bedankt daarvoor.

Het is psychisch een best zware dag geweest vooral voor mijn vriend. Hij heeft hardop gezegd dat hij verslaafd is en uit al zijn problemen wil komen.
Ik ben erg moe, maar gelukkig heeft mijn lieve paard vanavond voor goede ontspanning gezorgd.

Het is simpel om te zeggen ik stop met deze relatie!
Wij hebben ook goede tijden met elkaar en wanneer het niet goed met mij zou gaan, zou het ook fijn zijn als iemand mij niet laat stikken.
Ik vind dat een te makkelijke weg en zou niet lekker in me vel zitten met de gedachte dat ik er niet alles aan heb gedaan.

Ik ben bereid hierdoorheen te gaan om er uiteindelijk sterker uit te komen.
Samen eruit komen met een toekomst voor ogen, of met de conclusie dat ik alleen verder moet gaan (zonder mezelf verwijten te maken), hoe dan ook ik kom hier sterker/ harder/ wijzer uit.
Voor mezelf zorg ik goed :j

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:32

TS, ik heb respect voor je. Je bent een vechter!!
Ik hoop heel erg dat het gaat lukken voor jullie, en inderdaad, het is door de zure appel heenbijten en overal open kaart spelen en eerlijk zijn.
Maar dan zal je ook zien dat er veel mensen bereid zijn jullie ook te helpen, want als je vriend toont dat hij daadwerkelijk wil afkicken, zullen ze hem beslist helpen. Heel veel sterkte :(:) :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:59

Dat ie het heeft toegegeven is stap 1.
Hij moet het echt zelf doen. Hij zal diep moeten gaan!
Echt, pak het NU op. (huisarts-> afkickkliniek)

Heel veel succes en sterkte, want dat zullen jullie nodig hebben de komende tijd!
Ik hoop voor je dat hij 1 van die mensen is bij wie het lukt!

Hou je ons op de hoogte?
Laatst bijgewerkt door IMJ op 31-05-11 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt