Zenuw bahandeling bij dode tand wie ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Zenuw bahandeling bij dode tand wie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:12

Toch vind ik het een beetje tegenstrijdig. Aan een dode tand voel je inderdaad niks.
Maar er zal toch een reden zijn waarom er een zenuwbehandeling op nodig is. Misschien dat er toch nog een ontsteking zit of omdat er een kanaal gemist is? En dat deel zal dan toch nog wel gevoelig zijn.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:19

hallo,
ik heb dit ook gehad, alleen mijn tand is de avond ervoor "dood gegaan"
dus bij mij ging het ook zonder verdoving, tot dat ze de zenuwkanalen wijder gingen maken, want daar "leefde" het nog een beetje. Helaas ben ik allergisch voor de verdoving, dus die kon ik niet krijgen.
maar ik heb dus toch wel met tranen in mn ogen gezeten toen ze de kanalen gingen schoonmaken en wijder maken.
zodra je iiets voelt moet je meteen een verdoving nemen, want het kan dat er nog delen "leven."

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:21

@scum
ze gaan het schoonmaken en dan opvullen, omdat er anders van binnenuit bacterien inkomen, en die kunnen dan sneller naar je andere tanden gaan, zoiets vertelde ze mij.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:27

Okky schreef:
zodra je iiets voelt moet je meteen een verdoving nemen, want het kan dat er nog delen "leven."

Als de pijn te doen is hoeft dat toch niet? Ik vond het niet veel meer pijn doen dan een gaatje uitboren toen ze in de "levende" wortel zaten.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:30

Ireen_ schreef:
Okky schreef:

Als de pijn te doen is hoeft dat toch niet? Ik vond het niet veel meer pijn doen dan een gaatje uitboren toen ze in de "levende" wortel zaten.

het is bij iedereen anders, maar als ze eenmaal met die wortel bezig zijn, en het gaat pijn doen, moeten ze eerst die verdoving spuiten dan 1o min ofzo wachten en dan pas kunnen ze verder...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:41

Zolang het niet echt nodig is, zou ik het niet laten verdoven. Een verdoving duurt langer dan het eventuele pijnscheutjeen het isnog irritant ook :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:28

Scum schreef:
Toch vind ik het een beetje tegenstrijdig. Aan een dode tand voel je inderdaad niks.
Maar er zal toch een reden zijn waarom er een zenuwbehandeling op nodig is. Misschien dat er toch nog een ontsteking zit of omdat er een kanaal gemist is? En dat deel zal dan toch nog wel gevoelig zijn.

Je kunt moeilijk 'n dode zenuw laten zitten... vaak is er namelijk een reden dat hij dood is ;) bijv. een ontsteking, gaatje, klap op de tand etc. en bacteriën en ontstekingen kunnen overslaan naar andere tanden, dus je kunt het maar beter schoonmaken. :j
En een ontsteking hoef je niet te voelen, ik heb er zelf een halfjaar met een botontsteking rondgelopen, merkte er niks van :+ zenuwen waren uiteindelijk (op één na) afgestorven. :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:33

Idd, een zenuw gaat pas dood als de tand zodanig beschadigd is dat er eigenlijk een open verbinding is tussen buitenwereld en zenuw. Als de zenuw 'bloot' ligt, staat ook het wortelkanaal wijdopen voor infecties en van daaruit kan het rustig verdergaan in het bot etc.
Geloof mij, een tandontsteking die in het bot kruipt doet geen deugd ;) .
Dus netjes laten opruimen en niet zoals mij wachten tot er een sinusinfectie bijkomt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:16

Thioro schreef:
Idd, een zenuw gaat pas dood als de tand zodanig beschadigd is dat er eigenlijk een open verbinding is tussen buitenwereld en zenuw. Als de zenuw 'bloot' ligt, staat ook het wortelkanaal wijdopen voor infecties en van daaruit kan het rustig verdergaan in het bot etc.
Geloof mij, een tandontsteking die in het bot kruipt doet geen deugd ;) .
Dus netjes laten opruimen en niet zoals mij wachten tot er een sinusinfectie bijkomt.

Heb helaas ook een onsteking in de wortel gekregen, maar dat kwam niet door de zenuw er te laat uithalen. Geen pretje allemaal! Helaas was de enige oplossing uiteindelijk: trekken. Heb nu een gat in mijn mond, waar straks een implantaat in komt.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:05

met mijn tand is een heel raar verhaal,
toen ik klein was zat ik voor in een stoeltje op de fiets bij mijn moeder, toen reed ze tegen een paal aan, en ik klapte er tegen aan. toen is de tand waarschijnlijk verdraaid. toen ik al mijn ''grotemensentanden'' inmiddels had (behalve die ene dus) moest ik geopereerd worden . Ze gingen dan een draadje aan die verdraaide tand zetten, en dan langzaam met een beugel naar beneden trekken. heel veel pijn van gehad, elke keer drama na de ortho/tandarts. daarom ben ik ook steeds banger geworden. nu staat alles gelukkig recht alleen doordat hij zo een klap heeft gehad zou hij dood zijn gegaan. dat is de rede. En ook om een onsteking in''de dode zenuw'' te voorkomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:08

Jeetje wat stel je je aan zeg hahahaha :P ;) . Nee ik begrijp het wel hoor.

Ook ik heb een dode tand (hoektand), het deed helemaal geen zeer.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:43

amazone77 schreef:
TS,heb je nu pijn?

ik bedoelde eigenlijk wat zijn de klachten waarom je een zenuwbehandeling moet laten doen.
succes voor vanmiddag.

edit,heb al gelezen waarom. :D

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:56

haha oke ;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:00

Ik heb aan beide voortanden zenuwbehandeling gehad. De ene was al dood en daar voel je dus helemaal niks van, die andere was hel. (was gevallen en toen van beide een stukje afgebroken)
Niks om je druk te maken dus

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:44

weet iemand hoelang de behandeling duurt ? ik moet zo gaaan ;(

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:47

duurde bij mij drie kwartier ongeveer, maar kwam ook doordat ik erg veel zenuwen door mijn tand heb lopen, mee dan gemiddeld zeg maar.. Succes, het komt wel goed!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:52

Ik heb wel vaker 4 uur achtereen gelegen (en dat x 3 voor één kies), maar dat is ook niet helemaal normaal dus bij jou zal het alleen maar meevallen denk ik. :P

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:10

Ben om 3 uur geweest, heeft ongeveer 3 kwartier geduurd.
Het deed best pijn, in het begin. Hij vroeg of hij het moest verdoving maar dat hoefde ook niet.
Toen de zenuw eruit was deedl het geen pijn meer gelukkig :)
Het viel dus best mee. Op naar de volgende affspraak over 2 weken.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:11

fijn dat het achter de rug is!
en gelukkig viel het je mee.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:26

Fijn dat het meegevallen is!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:47

Gelukkig maar, hoop dat je er de volgende keer snel vanaf bent!

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:51

Even een update:
Ik ben vandaag weer geweest , dat was om de noodvulling er uit te halen en de echte vulling te plaatsen. Ik heb echt er helemaal niks van gemerkt :)
Ik was na 3 kwartier klaar, dus voor mensen die zich net zo druk maken als ik :
Maak je geen zorgen ;)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 06:12

Fijn dat het meegevallen is! :)