Jullie mening: Liter sterke drank 1 avond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shanny

Re: Jullie mening: Liter sterke drank 1 avond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:30

Helemaal mee eens! Een liter sterke drank in 1 avond is echt veel. Ik snap heel goed dat je je zorgen maakt! Zeker wanneer dit regelmatig voorkomt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:22

Jolliegirl schreef:
Mja.. ligt eraan..

Als hij/zij het kan hebben....

Ik lig lam hoor als ik dat zou proberen :=

maar ken zat gasten die rustig n fles whisky/berenburg/passoa wegdrinken..

maakt niet uit hoe goed je ertegen kunt, voor elk lichaam is het even slecht maar het ene lichaam die geeft minder snel symptomen, zoals het dronken zijn.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:33

Zolang het niet elk feestje oid is, is het niet ernstig vind ik. :)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:44

haha ik ben echt braaf geloof ik, als ik mezelf hiermee vergelijk..

1 wijntje en 3 boswandeling en ik kan al niet meer fietsen :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:49

over watvoor leeftijd hebben we het dan, niet helemaal onbelangrijk? Verder is de frequentie van belang.
Overigens 1 liter beerenburg-cola mix is niet zo heel gek tenzij je 50-50 mixt. Gezond is een overdaad aan alcohol nooit, maar ik vind dit geen mate om diect bezorgd over te worden (indien het over een volwassene gaat)

ik maak tijdens een feestje ook wel eens een halve fles (pure) jäger soldaat. Gelukkig is dat hooguit 3x per jaar :+

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:57

Ik vind het wel erg veel ja. Als je nagaat dat een standaard shot voor een drankje
35 ml. is, dan betekend dit dat je vriend zeker 28 mixdrankjes wegtikt
op een avond! Dat is imo echt niet normaal! Begrijp me niet verkeerd, ik lust best
een borreltje, maar dit is gewoon vragen om een leverstoornis of hersenbeschadiging
(zeker als hij nog jong is?)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:17

Wuis schreef:
Ik ken iemand die op een feestje gerust een liter berenburg naar binnen werkt (in de vorm cola-berenburg). In berenburg zit 30% alcohol. Is het terecht dat ik mij daar zorgen om kan maken? Of overdreven?

In je OP vermeldt je dat deze persoon GERUST een liter berenbug etc.... Dit geeft een bepaald beeld waarvan ik zeg: ja, je mag je zorgen maken.
Dit lijkt niet op een eenmalige uitspatting. Dat mensen/jongeren zo gemakkelijk zichzelf volgieten, en vaak ook nog "om een leuke avond te hebben" is zorgwekkend.
Er wordt niet voor niets zo gewaarschuwd voor de gevolgen van overmatig alcoholgebruik.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:27

Ik zou je niet druk maken.

Die iemand komt zich vanzelf wel tegen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:30

Je ongerust maken hangt af van je relatie met die persoon. Als het iemand is die dicht bij je staat zou je er wel eens een opmerking over kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:39

Yasmine schreef:
Ik vind het ook wel een serieus probleem, net omdat het vaker gebeurt. Dingen als "ach, dat zie ik wel bij meer mensen" vind ik echt geen argument. Het is toch niet omdat meerderen het doen, dat het daarom geen kwaad kan? :? Een liter 30% alcohol vind ik niet normaal.

Iedereen weet wel dat alcohol meer kwaad dan goed doet in zo'n hoeveelheden. Als je echt oprecht bezorgd bent, zou ik die persoon daar dus zeker op aanspreken.

Dat mag ik van die persoon dus niet meer doen. Heeft al tot meerdere ruzies geleid.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:40

Das best veel! Als deze persoon allewn met gelegenheden drinkt zou ik me niet zo veel zorgen maken, maar als ie ook thuis regelmatig aan de fles hangt!
Maargoed als die liter over 6 uur wordt uitgesmeerd is t imo iets anders dan dat ie er achter elkaar in gaat.
bijna iedere student drink wel eens flink te veel (heb zelf ook van die avonden gehad..) , maar het moet niet zo zijn dat je te pas en te onpas naar de fles grijpt.
Als andere dingen er onder gaan leiden (studie / werk) of als de persoon een slechte dronk heeft, zal ik hem / haar zeker aanspreken. Dan niet op een banketstaaf manier, maar gewoon vertellen dat je je zorgen maakt.

edit: hmm als je de persoon niet meer mag aanspreken, zou ik me idd nog extra zorgen gaan maken, klinkt als verslaving... Heb jij zelf dat vermoeden ook? Kan het vanachter een computerscherm natuurlijk niet goed inschatten. Kan natuurlijk ook zo zijn dat er gewoon neits aan de hand is en persoon in kwestie een losbollige periode door maakt en neit zit te wachten op betutteling...

(Weet in middels wel dat naarmate je ouder wordt je steeds slechter tegen alcohol kan.. waar ik eerst nooit een kater had, komt ie nu af en toe zijn kop om de hoek steken..)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:53

Wuis schreef:
Dat mag ik van die persoon dus niet meer doen. Heeft al tot meerdere ruzies geleid.

Dan zit er maar één ding op: laten gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:00

Ooit kreeg ik twee flinke tikjes cola. Halverwege het tweede glas begon de vloer al te bewegen! :+

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand schadevrij een liter Berenburg wegwerkt op een avond, en dat op regelmatige basis.
En hoe beter iemand "er tegen kan" hoe meer dat een teken is dat er iets aan het alcoholgebruik niet klopt.
Er bestaat trouwens een erfelijke verminderde gevoeligheid voor alcohol, maar dat geldt dan voor kinderen van alcoholisten... Het gekke is dat juist door die verminderde gevoeligheid deze kinderen zelf gemakkelijk alcoholist worden, omdat ze meer kunnen drinken dan anderen voor ze iets merken...

(Ik heb zelf dus duidelijk geen alcoholisten als ouders.)

Als er bij opmerkingen over het alcoholgebruik ruzies ontstaan, is dat een heel duidelijk teken dat het niet goed gaat met de drinkgewoontes van de berenburg met cola drinker...

Heb even een link toegevoegd. Het is voor mensen die zelf hun gebruik willen checken, maar je kunt met wat je weet over die bekende natuurlijk ook voor die persoon even kijken...
http://www.drugsweb.nl/drugsweb951.asp?id=2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:48

jorretje schreef:
edit: hmm als je de persoon niet meer mag aanspreken, zou ik me idd nog extra zorgen gaan maken, klinkt als verslaving... Heb jij zelf dat vermoeden ook? Kan het vanachter een computerscherm natuurlijk niet goed inschatten. Kan natuurlijk ook zo zijn dat er gewoon neits aan de hand is en persoon in kwestie een losbollige periode door maakt en neit zit te wachten op betutteling...

Deze persoon zegt zelf dat hij 'toch niet van plan is lang te leven', en volop wil genieten en plezier wil hebben. En dit geeft hem een stukje plezier, hij wil niet dat hem dat ontnomen wordt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:53

Tja..... gezond is het niet. Maar zolang het niet elke dag is en hij verder gezond is. Het gaat lang goed tot zn leven het een keertje niet meer leuk vindt. Jij kunt hier niks aan doen. Dat moet hij zelf doen en als hij dat niet wil houd het op!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:56

Die persoon zou de mensen op de afdeling "Korssakof" in een verpleeghuis eens moeten meemaken. Of die mensen nog veel lol hebben... Je gaat meestal niet in 1x patsboem dood van alcohol... vaak gaat daar de afdeling "Korssakof" nog aan vooraf.

@ suuzepuus:
Inderdaad, dat zal hij zelf moeten inzien. Doet hij dat niet, dan houdt het inderdaad op.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:00

1 liter berenburg is inderdaad veel, hier in het dorp drinken ze het ook of het water is. En dan ook nog half om half.
Dus wanneer ze 1 liter berenburg naar binnen werken hebben ze er 2 liter drinken inzitten.

(Ik heb veel ellende met deze rommel meegemaakt) mijn vriend drinkt 1 glas berenburg/cola in de week, maar mijn vader zit op bijna 1 liter per dag en in het weekend meer. Heeft het met zijn hart (werkt nog 20%).
En het boeit hem niet als wij zorgen over hem maken. Mijn ouders zijn hierdoor gescheiden doordat mijn vader gewoon niet wil stoppen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:07

ik zou me er niet mee moeien, als die persoon daadwerkelijk een probleem heeft drijf je hem alleen maar verder door hem erop aan te spreken denk ik, laat af en toe subtiel weten dat als hij ergens mee zit hij bij jou terecht kan. Als hij geen hulp wil kan je hem dit niet bieden denk ik

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:21

Ik vind het zelf vrij belachelijk. En zou me zeker afvragen waarom iemand dat doet. Uit je eerdere posts komt het mij over alsof diegene niet echt gelukkig is, en daar in lijkt te berusten.

Gezond is het nooit. Voor de een kan het meer kwaad dan de ander. Een boom van een vent van twee meter of een iele dame van 1,60. Gewenning speelt ook een rol, of je lichaam er tegen kan. Dan word je minder zichtbaar dronken.

Voor sommige mensen is het acceptabel, voor sommige mensen niet. Zoals al eerder gezegd is in het topic: wat is je relatie met die persoon? Als het je man of vriend is, zou het voor mij persoonlijk veel erger zijn. Als een (verre) vriendin of kennis dat zou doen: lekker zelf weten.

Je vraagt of het terecht is of je je daar zorgen over maakt. Doel je dan op de gezondheidtechnische gevolgen? Daar zou ik me zo wie zo druk om maken. Want hoe "geaccepteerd" het ook allemaal is en lijkt, gezond is het gewoon niet. Maar ik zou daarnaast ook zorgen maken over de psychische gesteldheid van diegene.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:51

TS: misschien kan je meer informatie geven? Hoe oud is deze persoon? En om hoe vaak gaat dit?

Laat ik voorop stellen dat alcohol niet goed is voor je lijf. Ik vind een liter dan ook vrij veel. Wel vind ik het belangrijk of het gaat om elke week of bijvoorbeeld 2 keer in het jaar.
Ik lees trouwens dat hij het gerust doet, waar ik uit opmaak dat het vaker is..
Ik weet niet in hoeverre je een relatie hebt met deze persoon. Je kan hem/haar erop aanspreken. Luistert hij/zij niet dan zou ik (mits ik verder niet zo'n goede relatie zou hebben met die persoon) blijven waarschuwen maar niet te opdringerig.
Als je wel een goede relatie hebt met deze persoon (vriend, vader, moeder etc.) dan zou ik toch eens bij gaan houden hoe vaak hij/zij drinkt. Ik zou er achter proberen te komen of het een verslaving zou kunnen zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:31

Ik zou me daar serieus zorgen om maken ja :=
Ten eerste om het feit dat het makkelijk 1 liter is. Dat betekent dat het vaak gedaan wordt, want het is niet 'standaard' dat je lichaam niet gaat protesteren van een liter 40% alcohol drinken. Dat moet dus gewenning zijn.
Ten tweede om het feit dat het 1 liter 40% alcohol is. Het is al niet goed voor je hersencellen, die vormen eiwitplaques waardoor je op den duur dementie/korsakoff in de hand werkt. Maar met 1x in de week gaat dat niet zo hard alhoewel dat p.p. verschilt, maar je lever en nieren begeven het dan sneller.
Ten derde; de drank wordt neem ik aan gemixed. Meestal op ongeveer 1/3 alchohol, en 2/3 cola. Dat betekend dus 3 liter drinken op 1 avond. Dat alleen al is enorm slecht, aangezien 3 liter drinken PER DAG al veel te veel is voor je nieren....

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:32

Lekker zelf weten toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:42

Sabinee__ schreef:
Lekker zelf weten toch?

dan kun je alle drugsverslavings en afkickklinieken ook wel sluiten :+

Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen. Ik snap het best, zeker als het iemand is die erg dichtbij je staat :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:48

Ik dronk regelmatig 2 á 3 l jenever/baileys/oid op een avond. :o
Ben ik inmiddels al een hele tijd mee gestopt en was ook niet wekelijks, eerder om de maand ofzo.
Had er ook nooit last van, geen kater, weinig kotsen, werd niet irritant oid.

Maar als jij je zorgen maakt om het drinkgedrag van diegene, zou ik dat toch gaan bespreken, ook al vind hij(?) dat niet leuk.
En dan niet gaan betuttelen, maar gewoon op een volwassen manier met elkaar in gesprek.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:54

lor1_1984 schreef:
Ik dronk regelmatig 2 á 3 l jenever/baileys/oid op een avond. :o
Ben ik inmiddels al een hele tijd mee gestopt en was ook niet wekelijks, eerder om de maand ofzo.
Had er ook nooit last van, geen kater, weinig kotsen, werd niet irritant oid.

Maar als jij je zorgen maakt om het drinkgedrag van diegene, zou ik dat toch gaan bespreken, ook al vind hij(?) dat niet leuk.
En dan niet gaan betuttelen, maar gewoon op een volwassen manier met elkaar in gesprek.

lijkt me een beetje veel? :Y) 3 liter pure jenever op een avondje en geen kater/minimaal doodziek zijn geloof ik niet zo in....
zelfs een aardige alcoholist zou daar enigzins moeite mee hebben om dat probleemloos weg te werken