borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

borst voeding zorgt voor een betere band tussen moeder en kind?

eens
81 (59%)
oneens
56 (40%)

Totaal aantal stemmen: 137

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:41

Suzanne F. schreef:
Dit kan ook alleen maar een moeder die flesvoeding heeft gegeven zeggen. Dit zal je nooit van een BV moeder horen. Je klinkt ook bijna verbitterd moet ik zeggen.

Als BV goed gaat is het het mooiste, het beste en het intiemste wat je je kind kan geven.

Ik ben niet verbitterd. maar het lijkt tegenwoordig wel of borstvoeding door je strot geduwd krijgt. borstvoeding is goed en fles niet.
en die opmerking dat alleen een moeder die flesvoeding geeft dit kan zeggen slaat al helemaal nergens op . dit vindt ik ook weer zo'n typisch voorbeeldje van pro-borstvoedingsmensen. ik HEB borstvoeding geprobeerd en dat ging niet goed. en dan ga ik niet koste wat het kost door. dan gaat kindje voor. en al die "intieme" momenten die je met borstvoeding zou hebben, heb je ook met een fles gevoede kind. ik heb nu zowel borstvoeding als flesvoeding mee gemaakt en ik ervaar dit zo.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 15:49

Wij hadden ook een moeilijke opstart Elma en uiteindelijk met 6 weken gestopt, omdat mijn bv ging terug lopen door stress en vermoeidheid, waardoor die na 10 min al weer kwam heb ik het opgegeven.
toch vond ik het heel intiem en wil ik het bij de tweede ook weer proberen.

suzanne F. ik denk dat je daar iets heel waars zegt, waarschijnlijk maakt het voor kind niks uit.

Tieme, ik wil absoluut niet zeggen dat fv minder goed zou zijn dan bv en dat je geen band met je kind zou krijgen, ik vraag me alleen af of die band tussen moeder en kind anders is als je het bv geeft. Ikzelf kan hierin nog geen vergelijking maken, want ik heb maar 1 kind die 6 weken bv heeft gekregen, bij de tweede wil ik het weer proberen, maar zeker niet koste wat kost hoor. dus als ik het bij de tweede niet lukt kan ik die vergelijking zelf maken ;)

Stitch dit heb ik inderdaad vaker gehoord en ik ben er ook van overtuigd dat het je moet liggen inderdaad.

Ilsemarie, hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, het is waarschijnlijk de manier waarop je het doet wat dit gevoel geeft en dan maakt het niet uit of je bv of fv geeft, had ik eigenlijk nooit over nagedacht.

AdnerB

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:58

ik heb mijn zoontje de eerste 3 maanden BV gegeven.
hij is 2 maanden te vroeg geboren waardoor hij te zwak was om zelfstandig te drinken.
goede begeleiding in het ziekenhuis en mijn moeder(lig van een BV club en ex kraamverzorgster) toen ik thuis kwam met mijn zoontje.
niets wilde helpen,hij had gewoon de kracht niet om zelfstandig uit een tepel te drinken,daarbij kolfde ik ook nog 7x per dag en het werd me allemaal teveel.

ik heb 3 maanden gekolft, 7x per dag een half uur omdat ik vind dat bij de meeste moeders borstvoeding het beste is voor het kind.
na 3 maanden had ik niet meer genoeg melk,mede door stress en ben ik overgegaan op flesvoeding.

ik denk niet dat BV perce zorgt voor een betere band,het zou kunnen maar ondanks dat ik alles afgekolft heb heb ik niet het idee dat ik daar door een mindere band heb opgebouwd met mijn zoontje.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:15

Ik vond t vooral handig, altijd bij je, en op de goede temperatuur.
Geen geklooi met flesjes uitkoken, de tel kwijtraken met scheppen melkpoeder enz.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:21

tones, ik vond flesvoeding anders makkelijker dan borstvoeding.
warm (kraan) water, poeder, ff schudden en klaar!
eb binnen 10-15 min zat het erin en kon ik weer slapen :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:25

Tieme schreef:
Ik ben niet verbitterd. maar het lijkt tegenwoordig wel of borstvoeding door je strot geduwd krijgt. borstvoeding is goed en fles niet.
en die opmerking dat alleen een moeder die flesvoeding geeft dit kan zeggen slaat al helemaal nergens op . dit vindt ik ook weer zo'n typisch voorbeeldje van pro-borstvoedingsmensen. ik HEB borstvoeding geprobeerd en dat ging niet goed. en dan ga ik niet koste wat het kost door. dan gaat kindje voor. en al die "intieme" momenten die je met borstvoeding zou hebben, heb je ook met een fles gevoede kind. ik heb nu zowel borstvoeding als flesvoeding mee gemaakt en ik ervaar dit zo.

En dit is precies de reden waarom ik zei dat je hier geen discussie over KAN voeren.

Niemand hier die zo pro borstvoeding is heeft beweerd dat flesvoeding slecht is, ik denk dat ik voor alle voorstanders spreek dat het een perfect alternatief en een geweldige uitvinding is voor als bv niet kan, mag of lukt.

Ik vind het heel triest dat je zo'n negatieve ervaring hebt gehad en geen goede begeleiding hebt gehad, dat je jouw enkele en eenmalige negatieve ervaring leidraad laat zijn voor je mening over het gehele onderwerp. Als het slecht loopt en je kloven en ontstekingen hebt is het niet leuk, dat begrijp ik best. Maar daardoor kan je nog niet stellen dat iets niet heel mooi en intiem kan zijn voor een ander waarbij het (uiteindelijk) wel goed en zonder veel problemen loopt.

Wat ik nog veel triester vind is dat aanstaande moeders die nog geen keuze hebben gemaakt door het zo stellig en hard brengen van een enkele negatieve ervaring bijna bang gemaakt worden om met borstvoeding te beginnen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:30

xxStitchxx schreef:
tones, ik vond flesvoeding anders makkelijker dan borstvoeding.
warm (kraan) water, poeder, ff schudden en klaar!
eb binnen 10-15 min zat het erin en kon ik weer slapen :D

En dat deed ik dus ook zo, maar dan hoefde ik geen fles te maken ;) Hubbie haalde kind (of het lag naast me in de wieg), aankoppelen, lurken, terug die wieg in en klaar. En ik kon er nog lekker bij blijven liggen ook ;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:06

xxStitchxx schreef:
Ilsemarie , ik heb de volle 100% gegeven, maar als het niet gaat dan gaat het niet.
dan moet je tussen 2 kwaaden kiezen.
geloof mij dat niet altijd vanzelf gaat en ook niet( altijd) met mentaliteit te maken heeft.

Ik denk dat je mijn post niet hebt begrepen. Dit stukje van fjordowner18 maakt wel duidelijk hoe ik het bedoelde:
Citaat:
Ilsemarie, hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, het is waarschijnlijk de manier waarop je het doet wat dit gevoel geeft en dan maakt het niet uit of je bv of fv geeft, had ik eigenlijk nooit over nagedacht.

Ik bedoel met mentaliteit meer als je van tevoren al zoiets hebt van, doe maar fles want dat is simpel ipv eerst borstvoeding te proberen.
Ik zeg in het begin ook, als het om een of andere reden niet lukt of niet goed gaat, dan kan je prima op flesvoeding over, maar dan sta je er heel anders in! Dan heb je namelijk ook dat intieme moment voor ogen wat borstvoedenden ook voor ogen hebben.
Maar om flesvoeding vanaf het begin te geven uit praktische overwegingen vind ik iets héél anders, en ik kan me best voorstellen dat de band met je kind dan anders is.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:12

Mijn oudste heeft 4 weken borstvoeding gehad, daarna moest ik echt weer aan de medicatie die niet te combineren is met borstvoeding. Mijn andere 2 (en degene die nu op komst is) krijgen dus geen borstvoeding.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:20

odetteke schreef:
Wat ik nog veel triester vind is dat aanstaande moeders die nog geen keuze hebben gemaakt door het zo stellig en hard brengen van een enkele negatieve ervaring bijna bang gemaakt worden om met borstvoeding te beginnen.

weet je wat triest is?? als je al van te voren voor flesvoeding hebt gekozen en dat dit door pro-borstvoeders al meteen veroordeeld wordt. dat je meteen opmerkingen naar je hoofd krijgt hoe "goed" borstvoeding wel niet is. je het gevoel geven alsof je niet goed voor je kind bent omdat je niet voor borstvoeding kiest. en dat je door DIE opmerkingen aan het twijfelen gebracht wordt. dat is dus net zo triest ;)
en vindt dat aanstaande moeders OOK de negatieve kant van borstvoeding mogen horen. net als dat er aan flesvoeding nadelen zitten of dingen verkeerd kunnen gaan.
en van alleen het lezen van mijn negatieve ervaring worden ze echt niet bang hoor.
ik heb ook niet gezegd dat ze geen borstvoeding moeten geven.dat mag iedereen zelf beslissen.
IK ben ook niet tegen borstvoeding of voor. Bij MIJ was het niets..
en nu graag verder ontopic i.p.v. mij af te zeiken. er werd door TS gevraagd om een mening en die heb ik gegeven.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:42

_Nadia_ schreef:
Mijn oudste heeft 4 weken borstvoeding gehad, daarna moest ik echt weer aan de medicatie die niet te combineren is met borstvoeding. Mijn andere 2 (en degene die nu op komst is) krijgen dus geen borstvoeding.

heel begrijpelijk, maar waar ik dus nieuwschierig naar ben is of je die 4 weken bv anders hebt beleefd dan de fv of dat dit niet uitmaakt.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:45

dat artikel van bleu_eyes vind ik een hele mooie.

Dit is namelijk ook wat ik heb ervaren en wat ik bedoelde, toen ik namelijk overstapte op fv werd dit langzaam minder. Dit betekent niet dat ikgeen band meet met hem heb, maar het is toch anders :j

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:49

Ik vond de borstvoeding niet fijn, ik had een kind dat ALTIJD honger had, hij hing zeker ieder uur 20 minuten aan de borst (heeft ook flesvoeding voor hongerige kinderen gehad) en ik was blij dat ik daarna even aan mezelf kon denken (heb ook een lichte postnatale depressie gehad. Hij at me helemaal leeg (binnen 4 wekene zat ik onder het startgewicht van de zwangerschap en dat was al zwaar ondergewicht.
Overigens is hij wel een eeeeenorm mama's kindje, maar dat is de derde ook (de tweede is autistisch en moeilijk te bereiken) en die heeft natuurlijk direct de fles gehad.

Alleen de oudste heeft 2 weken op onze slaapkamer geslapen, simpelweg omdat we geen kamer vrij hadden, toen hij 2 weken oud was zijn we gaan verhuizen en de rest heeft altijd direct op hun eigen kamer geslapen. Ik merkte hier geen verschil in (of nou ja, ik sliep wel beter ;))

Voor mij maakte de borstvoeding/flesvoeding niet uit, tenminste niet in het opzicht van de band met je kind,maar ik denk dat het er ook mee te maken had dat ik altijd thuis ben geweest met ze, en heel erg van het knuffelen ben. ik voelde me wel veel beter bij de flesvoeding, meer uitgerust en niet zo leeg gezogen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:49

Ik heb 6 maanden borstvoeding gegeven en mis het nog steeds wel eens!
BV is de beste start van het leventje van je baby.
Ik vind ook dat als je een kindje krijgt je borstvoeding moet proberen, je wilt toch het beste voor je kind en proberen kan altijd...
Om van tevoren al te zeggen ik doe flesvoeding vind ik gewoonweg raar.
En over al die aandoeningen die mensen krijgen??Ik heb nooit ergens last van gehad, echt nergens van!
Begeleiding is heel belangrijk als het even niet gaat, met een goed begin ben je al een heel eind.
@Stitch en Blue eyes: Met bv kan je zelf ook doorslapen terwijl het kindje drinkt.. :D ;)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:51

_Nadia_ schreef:
Ik vond de borstvoeding niet fijn, ik had een kind dat ALTIJD honger had, hij hing zeker ieder uur 20 minuten aan de borst (heeft ook flesvoeding voor hongerige kinderen gehad) en ik was blij dat ik daarna even aan mezelf kon denken (heb ook een lichte postnatale depressie gehad. Hij at me helemaal leeg (binnen 4 wekene zat ik onder het startgewicht van de zwangerschap en dat was al zwaar ondergewicht.
Overigens is hij wel een eeeeenorm mama's kindje, maar dat is de derde ook (de tweede is autistisch en moeilijk te bereiken) en die heeft natuurlijk direct de fles gehad.

Alleen de oudste heeft 2 weken op onze slaapkamer geslapen, simpelweg omdat we geen kamer vrij hadden, toen hij 2 weken oud was zijn we gaan verhuizen en de rest heeft altijd direct op hun eigen kamer geslapen. Ik merkte hier geen verschil in (of nou ja, ik sliep wel beter ;))

Voor mij maakte de borstvoeding/flesvoeding niet uit, tenminste niet in het opzicht van de band met je kind,maar ik denk dat het er ook mee te maken had dat ik altijd thuis ben geweest met ze, en heel erg van het knuffelen ben. ik voelde me wel veel beter bij de flesvoeding, meer uitgerust en niet zo leeg gezogen.

dat van dat uitgerust en niet zo leeg gezogen kan ik me voorstellen.
ik wil graag bij de tweede weer bv proberen omdat ik dit bij mijn eerste als vrij positief heb ervaren, maar of dat gaat lukken met een peuter erbij vraag ik me wel een beetje af, slokt toch een hoop energie op :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:58

Miniboots, ik kan het me goed voorstellen bij sommige dat ze bewust voor flesvoeding kiezen.
ook door ervaringen van andere.

als ik naar mijn omgeving had geluisterd, had ik er ook nooit aan begonnen en toen ik er toch voor koos, zei iedereen dat ik het nog geen week vol zou houden, niet echt motiverend zeg maar. In het begin veel opstart problemen gehad, kon hem zonder hulp niet aanleggen en had al snel last van kloven. Bovendien is het de eerste paar dagen vrij pijnlijk, omdat je baarmoeder samentrekt en dit is voor de 1 pijnlijker dan andere. Toch toen het eenmaal een beetje op gang was en de problemen van de baan, heb ik er wel van genoten, maar om nou te zeggen dat je je kind te kort doet om meteen voor fv te kiezen vind ik onjuist.

als bv het beste is voor je kind, waarom moet je dan extra vitamine K en D geven wat niet hoeft als het fv krijgt?

bovendien is hier de discussie ook niet over ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:05

Flesvoeding is tegenwoordig ook erg goed :j

Alleen vind ik het wel handig dat je voeding altijd bij je hebt en op temperatuur is :D
Daarbij gaat mijn kindje mee naar mijn werk (kdv), en als ik van mijn groep af kan wil ik het gewoon zelf gaan voeden.
Mocht BV niet lukken wil ik de eerste maanden gaan kolven en uit de fles geven.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:10

Suzanne F. schreef:
Dit kan ook alleen maar een moeder die flesvoeding heeft gegeven zeggen. Dit zal je nooit van een BV moeder horen. Je klinkt ook bijna verbitterd moet ik zeggen. Als BV goed gaat is het het mooiste, het beste en het intiemste wat je je kind kan geven.
Hier ben ik het niet mee eens. Tieme gaf zelf aan dat de bv niet goed ging, wat ze dus overigens wel geprobeerd heeft. Ook ik heb onze dochter de eerste 4 weken bv gegeven. Aangezien het elke keer weer een hele strijd was, waar ook mijn man vaak in betrokken werd, hebben wij besloten om over te gaan op fv. Dit gaf ons allemaal meer rust, waardoor ik dit als mooier, beter en intiemer heb ervaren dan bv. Hoewel ik in het begin een schuldgevoel had, besefte ik me dat ik veel eerder op fv over had moeten gaan. Het gevoel wat ik had tav onze dochter is door fv absoluut niet verandert. Beter nog, het was juist versterkt omdat het allemaal veel relaxter ging. Dus nee, ik ben er ook zeker niet rouwig om! Ik ben een voorstander van bv, maar wat niet gaat, dat gaat niet.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:46

noviceh schreef:
Suzanne F. schreef:
Dit kan ook alleen maar een moeder die flesvoeding heeft gegeven zeggen. Dit zal je nooit van een BV moeder horen. Je klinkt ook bijna verbitterd moet ik zeggen. Als BV goed gaat is het het mooiste, het beste en het intiemste wat je je kind kan geven.
Hier ben ik het niet mee eens. Tieme gaf zelf aan dat de bv niet goed ging, wat ze dus overigens wel geprobeerd heeft. Ook ik heb onze dochter de eerste 4 weken bv gegeven. Aangezien het elke keer weer een hele strijd was, waar ook mijn man vaak in betrokken werd, hebben wij besloten om over te gaan op fv. Dit gaf ons allemaal meer rust, waardoor ik dit als mooier, beter en intiemer heb ervaren dan bv. Hoewel ik in het begin een schuldgevoel had, besefte ik me dat ik veel eerder op fv over had moeten gaan. Het gevoel wat ik had tav onze dochter is door fv absoluut niet verandert. Beter nog, het was juist versterkt omdat het allemaal veel relaxter ging. Dus nee, ik ben er ook zeker niet rouwig om! Ik ben een voorstander van bv, maar wat niet gaat, dat gaat niet.

Ik kan me voorstellen dat als bv zo'n strijd is je in een soort vicieuze circel terecht komt en het dan echt een opluchting is voor zowel moeder als kind om over te gaan op fv en je dan allebei echt kan genieten. Voeden doe je zo vaak de eerste tijd dat ik snap dat dat echt een donkere wolk boven de eerste weken kan zijn.

Ik vind het wel heel jammer voor je dat je dat geweldige gevoel dat ik bij bv heb gehad nooit hebt kunnen ervaren hoor (absoluut geen verwijt, meer besef hoeveel geluk ik heb gehad). Heerlijk met uk in bed, 's nachts nauwelijks wakker worden om te voeden. Een beetje samen één worden. Komt ook door de oxytocine natuurlijk waardoor je zo heerlijk relaxed en loom kan worden als je ligt te voeden, doezelde er zelf ook vaak bij weg.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:55

In mijn tijd moest je echt met afgekoeld gekookt water die flesvoeding maken.
Wat een gedoe was dat.

Ik ben echt niet pro borstvoeding, iedereen moet fijn zelf uitmaken wat ie wil en doet.
Ik werkte in die tijd niet, had er dus alle tijd voor, manlief kon rustig blijven slapen, dus geen 2 ouders met gebroken nachten.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:57

Blue_Eyes schreef:
Elma_ schreef:
sorry als ik nu iemand van haar roze wolk afdonder, maar er is NIKS romantisch aan BV. Borstontsteking, koorts aanvallen, tepelkloven, ernstige stuwingen, Naweeen, you name it, I've had it :+
Nee, ik heb het 2 weken geprobeerd, en toen mooi overgegaan op de fles, en mijn zoontje kan de hele dag wel met mij knuffelen :D

Ik heb mijn jongste 3 weken lang vingergevoed. Dus kolven, melk in een puitje en dat dan samen met mijn pink in de mond stoppen. Als ze ging zuigen spoot ik een beetje melk uit het spuitje. Dat was een klus van heb ik jou daar, want ik was een uur zoet en het moest iedere drie uur herhaald worden, ook 's nachts.
En toch vond ik het heel mooi. Natuurlijk was het makkelijker toen ze zelf aan de borst ging drinken, maar ik vind het hele concept van borstvoeding wel degelijk mooi en ergens misschien ook wel een beetje romantisch.

Het is inderdaad eeuwig zonde dat jij zo slecht begeleid bent.

Kan me voorstellen dat je dat ervoor over heb gehad, het is ook niet uit gemakzucht, dat ik ben gestopt. Ik wist gewoon niet hoe ik hem goed aangelegd kreeg, en daarna was het gewoon te laat...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:43

De eerste weken moet je het volgens mij met gekookt water doen. Tenminste dat is ons verteld en hebben wij dat gedaan. nu doen we het gewoon met water en zetten we het in de magnetron.

Als ik weg ga kook ik water en doe dat in een thermosfles

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:45

Ik heb anderhalf jaar BV gegeven maar als ik haar de fles had gegeven dan denk ik niet dat hierdoor de band anders zou zijn geweest...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:15

tones schreef:
In mijn tijd moest je echt met afgekoeld gekookt water die flesvoeding maken.
Wat een gedoe was dat.

Is nog steeds. de eerste weken met afgekoeld gekookt water of met barle-duc/spa-water. ik vind het eigenlijk helemaal geen gedoe.
's ochtends water koken voor de hele dag, af laten koelen en in de koelkast. Ik maak nu de voeding voor de hele dag in 1x klaar en zet dat in de koelkast.
als ik weg moet dan neem ik een kant en klaar pakje nutrilon mee of de voeding in een doosje. afhankelijk van waar ik naar toe ga. heb i.i.g. altijd zo'n kant en klaar pakje mee dus altijd voeding.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:22

odetteke schreef:
Heerlijk met uk in bed, 's nachts nauwelijks wakker worden om te voeden. Een beetje samen één worden. Komt ook door de oxytocine natuurlijk waardoor je zo heerlijk relaxed en loom kan worden als je ligt te voeden, doezelde er zelf ook vaak bij weg.

En dit bedoel ik o.a. met dat ik geen verschil met FV of BV voel. de dingen die jij noemt, ervaar ik precies hetzelfde maar dan met flesvoeding. met het verschil dat ik m'n flesje nog warm moet maken. maar daar hoef ik m'n bed ook niet voor uit dus is hand uitsteken naar het nachtkastje en 2 min. later is hij warm.