vaak plas ophouden is dat erg schadelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:55

Als je niet gaat plassen dan word je blaas groter en kun je problemen krijgen als je ouder word
door iets in de zin van incontinentie!!

Kortom dan kun je een luiertje om zodat je broek droog blijft :)

Een beetje ophouden kan wel voor even en je spier daaronder spannen en ontspannen ook is een soort training maar alsnog op passen je kunt alles natuurlijk over trainen :)

Jolliegirl schreef:
Het is ook slecht om bij elk wisjewasje te gaan plassen...Wordt je blaas niet sterker van.
Je maakt je blaas er juist sterker mee, dat als je ''moet'' je nog net even dat halve uurtje/uurtje wacht tot je echt gewoon moet.
Hier heb je op latere leeftijd profijt mee!
Maar wel gaan voordat het onprettig wordt.

Ik krijg ook pas buikkrampen als ik het langer dan 2/3 uur ophou...Soms wel langer hoor.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:04

Ik ga bijna ieder uur, als ik pech soms om de 10 minuten en dat is ook echt niet grappig. Ik kan ook wat drinken en dan na 5 minuten meteen gaan plassen met hoge nood.. Vervelend als je in de auto zit hahaha.
Als ik moet plassen ga ik wel met echt hoge nood!

Judith_H

Re: vaak plas ophouden is dat erg schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:58

Echt lang ophouden is inderdaad zoals de meeste hier zeggen, erg slecht.
Ik heb het een tijd lang gedaan en gevolg was dat ik met ambulance naar ziekenhuis moest omdat ik niet meer rechtop kon staan door de pijn & ik daarom bijna flauw viel ( bleken mijn nieren te zijn die ontstoken waren)
Heb dik 2 weken in het ziekenhuis met een nierbekkenontsteking gelegen. Heb nu mijn lesje wel geleerd. Ga niet bij elk wissewasje, maar wel zeker regelamtig.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:01

Jenny21 schreef:
Ik ga nooit naar het toilet op het werk of op school. Ik houdt het gewoon op en ga thuis meteen.
Hoor inderdaad weleens mensen zeggen dat het schadelijk is, maar ik heb nergens last van :P

Hier het zelfde ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:07

Het is heel belangrijk om met regelmaat te plassen. Bij vrouwen is de plasbuis erg kort (korter dan bij mannen), en omdat wij ''open'' zijn van beneden kunnen bacterieën daardoor sneller bij de blaas komen. Daarom moet je die buis regelmatig ''schoon'' plassen. Zo kun je blaasontstekingen, urineweg infecties en nierbekkenontstekingen voorkomen. :)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:24

Ik kan op school/werk niet naar de wc om te plassen.
daarbij heb ik een vorm van toilet angst bij anderen. bang dat er bacterien zitten of het heel erg vies is.
dus op stal / school / werk / bij anderen. ik ga niet naar de wc pas weer als ik thuis ben.

Als ik ergens voor een lange tijd blijf bijv 2 weken bij mijn vriend thuis. Dan ben ik de eerste 3 dagen heel voorzichtig
en uit eindelijk kan ik mij erover heen zetten.

Door dit gedrag loop ik geregeld met een ernstig pijnlijke blaas ontsteking.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:21

PP: dit heb ik ook, niet dat ik bang ben voor bacteriën (tegenovergestelde zelfs) maar vind het gewoon niet prettig.

maar ik ga vaak sochtends als ik op sta.
en dan savonds weer als ik thuis ben.
2 a 3 keer per dag naar de wc.
ik zou ook echt niet vaker kunnen.. ik bedoel.. kan wel gewoon een uur op die wc gaan zitten tussendoor maar er komt dan toch niets..
nu drink ik ook wel te weinig dus dat scheelt ook een hoop in het aantal x naar de wc gaan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:10

Ik hou me niet bewust in, maar slaap meestal zodanig lang (en wordt niet meteen wakker) waardoor ik héél nodig moet. Dan moet ik ook echt persen om te plassen, heel vervelend.
Verder snap ik mensen niet zo met toiletangst: als je vies bent van bacteriën dan plas je toch 'zwevend'?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:44

Als ik in de trein zit met zo'n wc die je al van verre ruikt dan wil ik het ook nog wel eens lang inhouden. Anders ga ik gewoon wanneer ik moet. Drink op m'n werk heel wat koppen thee leeg, moet er niet aan denken om dat allemaal op te moeten houden. Oh en als ik uit ga dan wil ik het wel eens wat langer ophouden. Dan gebeurt het ook nog wel eens dat het echt zeer gaat doen, dat straalt dan uit naar m'n rug. Dan sprint ik meestal wel even naar de wc. Tsja, Guinness wat in halve liters wordt weggedronken, dan krijg je dat soort narigheden :=

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:34

unicorn_kiss schreef:
Ik hou me niet bewust in, maar slaap meestal zodanig lang (en wordt niet meteen wakker) waardoor ik héél nodig moet. Dan moet ik ook echt persen om te plassen, heel vervelend.
Verder snap ik mensen niet zo met toiletangst: als je vies bent van bacteriën dan plas je toch 'zwevend'?

Dat is heel slecht hé, al zwevend boven het toilet gaan hangen. Op die manier plas je niet alle urine uit waardoor er een restje met bacteriën blijft zitten, even slecht als ophouden dus, zoniet nog slechter.
Bacteriën springen echt niet vanop een wcbril naar binnen hoor :) En desnoods leg je overal wc-papier op de wc-bril, dat is een betere oplossing. Al zwevend plassen mag je echt niet doen, heel ongezond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:44

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:45

Boven de toilet 'zweven' is misschien niet ideaal, maar wel beter dan gewoon niet gaan.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:46

Ik moet minstens 2 keer per nacht, ook als ik voor t slapen gaan niks drink (slecht voor je nachtrust!). Overdag op mn werk minstens 4 keer, thuis savonds vaak nog een keer of 5, en dat terwijl ik vaak te weinig drink. Het tegenovergestelde is dus ook geen pretje ;).

Ophouden is geen optie, auw!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:49

Iris82 schreef:
Boven de toilet 'zweven' is misschien niet ideaal, maar wel beter dan gewoon niet gaan.

Jammer genoeg is dat niet waar.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:14

Izzy19 schreef:
unicorn_kiss schreef:

Dat is heel slecht hé, al zwevend boven het toilet gaan hangen. Op die manier plas je niet alle urine uit waardoor er een restje met bacteriën blijft zitten, even slecht als ophouden dus, zoniet nog slechter.
Bacteriën springen echt niet vanop een wcbril naar binnen hoor :) En desnoods leg je overal wc-papier op de wc-bril, dat is een betere oplossing. Al zwevend plassen mag je echt niet doen, heel ongezond!

O kijk dat wist ik niet! Dacht eerlijk gezegd dat dat een fabel was... Maar in principe plas je toch ook alles uit?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:16

Nee dan plas je blijkbaar niet alles uit. De uroloog die mij behandeld heeft voor mijn nierbekkenontsteking heeft mij dat toen gezegd dat zwevend plassen heel slecht is omdat er resturine blijft zitten. Ik veronderstel dat een uroloog daar genoeg voor gestudeerd heeft om zeker te zijn van zo'n dingen en dat hij mij geen fabeltjes wijs maakt ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:21

Ik ben het eens dat ophouden niet heel gezond is, maar na een uurtje al hoofdpijn krijgen?

Ik vind een uurtje à twee uur toch minste dat iemand in staat moet zijn om zijn plas op te houden eerlijk gezegd, al was het maar voor je beroep later, of je examens iod.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:23

Urine ophouden kan schadelijk zijn. Van oorsprong is urine steriel, maar het is een goede voedingsbron voor bacteriën. Voornamelijk de ecoli uit de darmen zijn bij vrouwen vaak de oorzaak van blaasontsteking. Deze blaasontsteking kan er uiteindelijk toe leiden tot nierontsteking/nierbekkenontsteking en dergelijke. Als de blaas tijdig geleegd wordt is de kans hierop aanzienlijk kleiner omdat de bacteriën minder kans krijgen om zich te nestelen in de blaas/urine. Dus als je naar de toilet moet ga dan ook. Als je toiletten vies vind kun je erboven gaan hangen en als je klaar bent nog beetje op en neer wiebelen dat alle urine eruit is, of je kunt de bril netjes bekleden met wc-papier ;)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:24

Ik leg op vreemde toiletten altijd wc papier.. Plas ophouden is echt slecht!!
Ik wel een probleem, misschien dat iemand mij hiermee kan helpen.
Ik ga voor dat ik naar bed ga altijd plassen. Maar vaak als ik wakker word moet ik heel nodig, dan doen mijn nieren ontzettend pijn en ik kan niet diep inademen want dan verga ik echt van de pijn.
Als ik dan eenmaal naar de wc geweest ben heb ik vaak nog 2 uur pijn bij mijn nieren.
Ook doet het plassen altijd heel veel pijn maar heb geen blaasontsteking.
Heb wel de ziekte van Crohn, kan dat er mee te maken hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:25

Dat zou best kunnen, wat je ook kan doen is halverwege de nacht een klein wekkertje zetten, net zo lang tot je vanzelf snachts wakker wordt :j

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:29

lees dat het ontzettend slecht is. Ik houd het ook heel vaak op! Ik ben echt een ramp wat dat betreft.. Moet elk uur wel naar de wc. Zit nu middenin de examens en die duren 3 uur dus dan is het erg irritant en kost tijd als je ieder uur naar het toilet moet. Ook op het werk, werk dan achterin de winkel op de bakkerij en voor in de winkel zit de wc, dan loop ik als ik van 1 tot 9 werk op z'n ergst wel zo'n 5 a 6 keer naar de wc toe. Echt erg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:30

Izzy19 schreef:
Nee dan plas je blijkbaar niet alles uit. De uroloog die mij behandeld heeft voor mijn nierbekkenontsteking heeft mij dat toen gezegd dat zwevend plassen heel slecht is omdat er resturine blijft zitten. Ik veronderstel dat een uroloog daar genoeg voor gestudeerd heeft om zeker te zijn van zo'n dingen en dat hij mij geen fabeltjes wijs maakt ;)

Ik dacht juist dat dat beter was, heb ooit eens gelezen dat ze daarom in sommige landen (zoals Frankrijk) ook van die sta toiletten hebben.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:32

Wuis schreef:
Izzy19 schreef:

Ik dacht juist dat dat beter was, heb ooit eens gelezen dat ze daarom in sommige landen (zoals Frankrijk) ook van die sta toiletten hebben.

Nee juist niet, als je zweeft boven het toilet, span je spieren aan, waardoor je niet de hele blaas kan legen. In Frankrijk hebben ze hurk toiletten (dus echt door de knieen), dat is de ideale manier voor een makkelijkere stoelgang en de blaas goed legen. Je hebt dus deels gelijk :P