Edelstenen topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:54

Zo had ik een tijdje geleden deze gevonden, was het via bokt? zou best kunnen. Maar wel erg interessant, gaat over het placebo effect.
http://youtu.be/yfRVCaA5o18

Ikzelf ben niet eens sceptisch aangelegd, maar heb wel mijn twijfels over hoe 'geweldig' al onze aangeprezen 'paranormale meuk' werkt. Ik ben van mening dat veel van deze dingen, waaronder ook kristallen erg overschat word, maar zeker een kern van waarheid bezit. Ik ga dan ook mee met Vjesta dat het veelal een placebo effect heeft, en dat is iets wat onze paranormaal genezers helemaal niet willen horen, zie je hier ook.. vjesta word gevraagt waarom ze in 'godensnaam' hier komt. Een discussie met wat wetenschappelijke 'feiten' word al snel als een ketter in het vaticaan de deur gewezen. Want je zou zoiets maar eens moeten tegenspreken, was er niks om in te brengen? tja.. zonde! Maar het geeft wel een beetje het wereldje van gelovigen aan, of het nou natuur magie is of religie.

Zo had ik nachtmerrie's, werd aangevallen door een schim in mijn kamer kon niet bewegen, niet schreeuwen was elke avond bang dat ik weer 'aangevallen' zou worden. Ik had dit van peuter af aan en toen ik een jaar of 22 was ging ik hulp zoeken. Al snel kom je als 'gelovige' bij de paranormale beurzen en genezers uit, een daarvan waar een kennis van mij vaak kwam heb ik toen om een 'sessie' gevraagt. Deze man werd aangeprezen, is bekend in deze omstreken dus hij moet wel goed zijn toch? Nu heb ik nekklachten, en het eerste wat deze goeie man doet is mij zo had de nek masseren (je zit zo vast) dat ik een week lang met barstende hoofdpijn en nek'kramp' liep... wat een prutser.

Zo had ik ook steentjes gekregen, weet niet eens meer hoe al die dingen heten. Want het zou werken! niet echt, ik was nog steeds depressief, ik sliep nog steeds slecht, mijn ouders waren nog steeds wie ze waren, had ik nog steeds nachtmerrie's en was mijn vaders vriendin ook niet spontaan verdwenen en zo kan ik je nog wel een hele waslijst geven. Leek wel mooi hoor! die steentjes rond mij nek en in en om het bed. Dus nee, ik blijf van mening dat heel veel van deze dingen zwaar overschat is, maar wel een leuke creatieve verdienste is voor 90% van de 'genezers' die ons wereldje rijk is.

InekeH87

Re: Edelstenen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:10

Benfan, dat zijn dus ook een beetje mijn ervaringen met het paranormale gebied. Dingen die ik toen niet kon verklaren of anders wilde, maar de paranormale wereld heeft me geen stap verder geholpen. Heb ook van die steentjes, flesjes water en weet ik niet wat gehad en ik geloofde er destijds heilig in, maar heeft absoluut geen effect gehad.
Nu ik mijn verklaringen in de wetenschap zoek moet ik zeggen dat ik gelukkiger ben, kan dingen beter begrijpen en kan me overal beter bij neerleggen.

Dat gecontroleerde experiment met het rijst en water en met het laten groeien van planten is niet alleen door mij gedaan. Tientallen vergelijkbare experimenten over de hele wereld lieten hetzelfde zien. Is dus geen onderzoek van mij alleen, ik haalde het enkel aan als voorbeeld. Had ook andere wetenschappers kunnen quoten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:14

wil iedereen elkaar in de waarde laten? Soms zijn er onverklaarbare zaken in de wereld, als iemand zich er goed bij voelt moet hij/zij dit toch gewoon doen? Al geloof je dat als je je drol drie keer omdraait voor je hem wegspoelt dat je dan sterker wordt moet je dat toch vooral gewoon doen? Of dat nou het placebo effect is of dat je het gewoon heel graag wilt, ieder z'n ding.

Voor mij is het bewezen door mijn eigen ervaringen. De ene steen is sterker dan de andere en ik weet dat ik er heel erg voor op moet passen en dat doe ik dus ook.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:20

Als jij dat vindt dan is dat prima, ik zeg alleen dat je eerlijk tegen jezelf moet blijven en jezelf moet blijven afvragen waardoor dat komt. Is dat omdat jij denkt dat het zo is, of is er een andere reden en zo ja welke?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:31

Woogy schreef:
wil iedereen elkaar in de waarde laten? Soms zijn er onverklaarbare zaken in de wereld, als iemand zich er goed bij voelt moet hij/zij dit toch gewoon doen? Al geloof je dat als je je drol drie keer omdraait voor je hem wegspoelt dat je dan sterker wordt moet je dat toch vooral gewoon doen? Of dat nou het placebo effect is of dat je het gewoon heel graag wilt, ieder z'n ding.

Voor mij is het bewezen door mijn eigen ervaringen. De ene steen is sterker dan de andere en ik weet dat ik er heel erg voor op moet passen en dat doe ik dus ook.

Die eigen ervaringen wegen voor mij ook veel zwaarder dan ieder ander onderzoek.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:31

lesilla schreef:
Ik geloof er eigenlijk niet in, ik geloof wel dat de kracht van geloven veel kan doen. Ik draag zelf gele saffier die zou ook veel krachten hebben, maar nog geen extra wijsheid gevoeld.

Maar hoe interpreteer je wijsheid dan?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:47

Polivy schreef:
lesilla schreef:
Ik geloof er eigenlijk niet in, ik geloof wel dat de kracht van geloven veel kan doen. Ik draag zelf gele saffier die zou ook veel krachten hebben, maar nog geen extra wijsheid gevoeld.

Als je wijsheid niet kan interpreteren, waarom heb je er dan een edelsteen voor nodig om er meer van te krijgen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:51

Woogy schreef:

Wat is er niet-in-je-waarde-laten om te komen met wetenschappelijk bewijs dat iets niet waar is. Er is niets mis met het placebo effect. We weten dat het bestaat, we weten dat het mensen gelukkig maakt, niets mis mee. Maar dat wil niet zeggen dat het steentje werkt.

Wat jouw evaringen je bewezen hebben is het placebo effect. De een neemt een smartie tegen de hoofdpijn, de volgende gebruikt om lavendel om in slaap te komen en weer de volgende gebruikt een edelsteen om van de buikpijn af te komen. Allemaal placebo. Niets mis mee, want het helpt zonder chemische rommel, maar placebo niet te min.

@_Tara: ik vermoed dat Woogy ooit die ketting om had op een moment dat ze zich wat minder goed voelde. Misschien een grieperige periode oid. Doordat ze zelf de oorzaak in haar ketting zocht heeft haar onderbewuste haar zich beter laten voelen toen ze hem af deed. En zo is het idee van de Lapiz-ketting die je sloom en beroerd maakt begonnen. Placebo effect treed niet alleen op als je iets toevoegd, maar ook als je iets wegneemt...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:57

Amen :D

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:06

waarom moet toch altijd alles doodgeargumenteerd worden? En verklaard worden? Ik snap er echt geen drol van. Mijn blauw hoeft toch niet hetzelfde blauw te zijn als dat van jullie? (jullie sceptici, in dit geval). 'we' willen allemaal zo dolgraag dat anderen ons snappen en begrijpen en met ons eens zijn, maar echt, dat hoeft niet! Het is prima als we allemaal anders over dingen denken.

Ik ben dol op stenen, vind het geweldig hoe ze allemaal anders voelen (ja, energie :) ) En zelfs een stinkordinaire kiezel kan me bekoren...gewoon het feit dat iets ZO oud is maakt me altijd heel bewust van m'n nietigheid..best fijn :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:50

Geef mij even de ruimte me dood te lachen. Ik heb de ketting een jaar of drie afwisselend gedragen en merkte na een tijdje dat ik me afwisselend beroerd voelde zonder door te hebben wanneer dat was, of ik hem wel of niet om had. Tot ik iemand tegen kwam die werkt met stenen voor van alles en die zei me dus op te passen met de ketting omdat die niet aansloot op mijn energie niveaus. Deed hem af en de hoofdpijn zakte weer...heb jij er een verklaring voor hey?

Maar joh weet je wat jullie doen, je zoekt het maar lekker uit maar stop met al dat gezeur hier in dit topic dat het allemaal koeienpoep is. Nogmaals als iemand wil geloven dat iets werkt terwijl het misschien volgens wetenschap wel niet zo is. Laat ik het zo zeggen, er is vele malen meer in de wereld dan alleen maar wat wij kunnen zien en de wetenschap kan verklaren.

Misschien is de begin post ook wel niet goed gelezen...dit topic is voor mensen die met stenen werken en hun ervaringen etc etc...en niet voor mensen om het af te branden en de gebruikers voor gek te verklaren, één persoon die het placebo effect noemt is lijkt mij meer dan genoeg in zo'n topic...alhoewel als er één iemand is die het gaat afbranden moeten de overige schapen volgen...

Vjestagirl: Lees je onderschrift nog eens goed...bij welke groep hoor jij? Niet de gene die ideeën kunnen bespreken en erover kunnen speculeren en nadenken want de wetenschap is jouw enige bewijs voor iets...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:12

Woogy in de wetenschap bespreek je juist ideeën en kan je erover speculeren en nadenken. De echte great minds zitten bij de wetenschap, ben er in het paranormale circuit nog nooit één tegen gekomen.

Edit: Woogy ook al had je geen hoofdpijn meer nadat iemand je had gezegd dat die stenen niet bij je energieveld pasten dan nog kan het verklaard worden door het placebo effect. Juist omdat iemand tegen jou heeft gezegd dat die stenen niet bij je passen, je onderbewustzijn registreert dat en ziet het als logische verklaring voor je hoofdpijn. Daardoor neemt de hoofdpijn af als je de ketting niet meer draagt. Je hebt jezelf geleerd dat het door de ketting komt en daardoor heb je geen hoofdpijn als je de ketting afdoet.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:44

Hallo allemaal.

Ten eerste, ik heb al jullie meningen gelezen. Maar ik denk niet dat dit de bedoeling van het topic is...
Zouden jullie je discussie niet ergens anders kunnen voortzetten?

Aan de TS:
Ik heb jaren geleden een ketting gehad met bepaalde stenen (ik zou niet meer weten welke). En ik zou graag
een nieuwe hebben.
Ik heb op je website gekeken (in je onderschrift) maar om alle stenen na te kijken op hun werking is een beetje
veel werk..
Geef je ook advies bij de keuze van stenen ed?
Want ik weet zo snel niet zo goed, waar ik op moet letten...

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:47

InekeH87 schreef:
Polivy schreef:

Als je wijsheid niet kan interpreteren, waarom heb je er dan een edelsteen voor nodig om er meer van te krijgen?

Flauw antwoord.
Ik bedoel meer: wijsheid kun je benaderen als in IQ, maar ook als inzicht en het vermogen knopen door te hakken en keuzes te maken etc. Wijsheid is heel breed. Dus het is maar net ook hoe je er naar kijkt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:13

Wijsheid valt niet te leren, noch te meten en heeft al helemaal niks met IQ te maken en al helemaal niet met een steentje. Een zeer goed voorbeeld van een wijs mannetje is de Poe beer :) hij's niet slim, maar hij's best wel wijs.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:14

Jeetje wat jammer dat er weer een topic verknald word...

Ik kijk op haar site, klik op een steen die me aan spreekt zonder te weten, wat de werking is, vond hem wel mooi ! En ...dan denk ik toeval bestaat niet....precies een steen die ik wel zou kunnen gebruiken.
Of het werkt en ik er in geloof ...dat weet ik niet maar ik ga hem wel bestellen ! Als ik me er beter van ga voelen wie is een ander dan om dat te beoordelen ?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:57

Ik heb net veertien edelstenen gekocht!
Hoezo, ik kon geen selectie maken? :=