dilemma zwanger wel of geen bijrijdster??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:54

Dat is lastig inderdaad Futurefox, ik bleek ook al nummer zoveel te zijn.
Maar tot nu toe houd ik het aardig vol, inmiddels doe ik de ene alweer 3 jaar!

Adin

Re: dilemma zwanger wel of geen bijrijdster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:03

Ik neem nooit weer een bijrijdster.
Ik ben inmiddels 36 weken zwanger. Aan het begin was ik ook erg moe en was al gestopt met de wedstrijden. Om ook hulp te hebben met uitmesten etc heb ik besloten een bijrijdster te zoeken. Veel animo was er niet dus op een gegeven moment eentje geprobeerd. Niet helemaal wat ik zocht maar wel trouw en lief voor mijn paard.
Toen ineens raakte hij kreupel en nu blijkt ie hoefkatrolonstekin te hebben. Tuurlijk kan de bijrijdster daar niets aan doen maar gevoelsmatig ligt dat anders. Bij mij nooit een pas kreupel gelopen, ik laat er iemand anders oprijden en binnen no time is ie afgeschreven. Nee voor mij geen bijrijders meer!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:05

als er zoveel weerstand van het thuisfront is ....niet doen!

een paard hoeft niet perse gereden te worden.

mijn paard kwakkelt al 2 jr[ zolang ik hem heb ] en ik heb meer niet dan wel gereden
hij heeft 2 jr terug de hele zomer op de wei gestaan, in de winter paar keer gereden en weer een hele zomer op de wei
deze winter sporadisch gereden en nu staat hij alweer 4 weken binnen na een operatie

het enige wat jammer is is dat hij uit conditie is :+ hij is wat zwaarder geworden en zijn spieren stuk minder
maar dat kan je er weer af en op trainen :j

jouw paard staat samen en veel buiten, dat is super!

geniet lekker van je zwangerschap en kijk naar je grazende paard :D

ik heb gereden tot 3 weken voor de bevalling, gewoon rustig stap en beetje draf op de buitenrit en soms in de bak
had wel een super braaf 18 jr oude KWPN merrie :j

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:20

Het geeft me wel wat geruststelling dat ik niet de enigste ben haha!

De één die kiest ervoor om vanaf het begin niet meer te rijden. Zelf probeer ik het zolang vol te houden als het kan. Ik rij al 8 jaar op dat paard, ken haar van veulen af aan. ( ze is nu 12) En ben er nog nooit afgevallen. ( ik weet dat het natuurlijk een dier is, maar er is wel 300% vertrouwen)

Normaal gesproken rij ik haar ongeveer 3 x per week, dus een enorme achteruit gang is het nou ook weer niet. Mijn man 1x per week laten rijden gaat denk ik niet lukken. Hij is boer en werkt van 7.00-20.00 7 dagen per week en paardrijden is nou niet bepaald zijn hobby helaas...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:11

Ik heb wel een bijrijdster, alleen die rijd niet meer :+ Ze longeert nu 1 keer in de week mijn paard, en mest uit. Dat vind ik wel lekker, zo onziet ze mij toch 1 dag.
De rest van de dagen rijd/longeer ik nog altijd zelf.
In het bgin van mijn zwangerschap ook minder ivm moeheid, maar dat is grotendeels weg.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:23

Als ik dit zo lees, zou ik het niet doen. Iedereen is er op tegen en een paard vermaakt zich vaak prima in de wei! Waarschijnlijk kun je binnenkort wat longeren, wandelen,misschien toch rijden.....zou het afwachten en misschien kom je heel misschien een bekende tegen,die iemand weet. Dan kun je met diegene afspreken,dan loopt hij/zij ook niet alleen rond op het terrei.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:32

Ik heb geen bijrijdster gehad en ik twijfelde ook enorm. Paard was in wedstrijdconditie en ik was bang dat hij als een gek zou staan te stuiteren.
Maar nee, hoor. Die vond het wel prima die vakantie.
Bijrijder is altijd maar afwachten wat je krijgt, gaat veelal ook nog erg veel tijd in zitten om ze aan te leren hoe jij het graag hebt, verder geef je nu al aan dat je het niet gemakkelijk gaat vinden om een ander te laten rijden.

Kortom: ik zou me niet schuldig voelen, kijk hoe lang je het nog prettig vindt om te rijden, eventueel kun je altijd nog wat longeren, geniet lekker van je zwangerschap en straks kun je het lekker weer op pakken, ideaal zo aan huis met de babyfoon erbij!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:45

Nogmaals, ik zou het gewoon zo laten. Je man en schoonouders hebben het al liever niet, je paardje loopt aan huis en lekker buiten, en als je voorheen maar 3 keer per week reed dan zal hij er weinig last van hebben denk ik. Bovendien voel je je over een paar weekjes vast weer beter en zou ik gewoon proberen hoe lang het met rijden goed gaat en anders kun je altijd nog longeren of wandelen. Ideaal dat je je schoonouders in de buurt hebt om even de kleine in de gaten te houden! Want als de baby er eenmaal is dan weet je soms helemaal niet meer hoe je het doen moet en dit scheelt toch wel aanzienlijk!
Geniet lekker van je zwangerschap, je paardje vermaakt zich heus wel!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:19

Vermoeidheid gaat niet altijd over hoor, ik ben de hele zwangerschap kapot moe geweest. Dat kan dus ook ;) .

Ik ben met 14 weken zwangerschap gestopt met rijden, ivm bandenpijn, krampen in mijn darmen, en me niet meer 100 % safe voelen. Mijn man rijdt ook, maar ik reed 3 a 4 keer per week en mijn man hooguit 2 keer. Daarom hebben wij wel een bijrijdster gezocht, die hem de duur van de zwangerschap heeft gereden. Bewust een ouder iemand gezocht, omdat ze waar ons paard staat ook niet zitten te wachten op hele hordes paardenmeisjes. Maar als je paard lekker de hele dag buiten komt en je er altijd zonder problemen weer op kan stappen als ze lang heeft stil gestaan, dan zou ik idd ook overwegen om het zo te laten en haar ook verlof te geven.

Ik had trouwens met rijden ook wel een rommelend gevoel, bij mij waren dat mijn darmen.