Een gewetens vraag... (over handicap)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Re: Een gewetens vraag... (over handicap)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:43

Als ik de kans had om mijn "handicap" (ik heb ME) terug te draaien zou ik dat zeker doen. Ik heb mijn school niet af kunnen maken, de studie die ik altijd heb willen volgen niet kunnen doen, kan niet werken en ben volledig afgekeurd, en bij alles wat ik wel wil doen moet ik nadenken of het sowieso kan en zo ja wat de consequenties daarvan zijn.

Het is niet alleen maar negatief hoor, ik heb ook heel veel over mezelf geleerd, weet wie mijn echte vrienden zijn en welke kleine dingetjes mijn leven leuk maken. Maar als ik het terug kon draaien zou ik dat zeker doen :)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:51

TeSzZz schreef:
Het is niet alleen maar negatief hoor, ik heb ook heel veel over mezelf geleerd, weet wie mijn echte vrienden zijn en welke kleine dingetjes mijn leven leuk maken. Maar als ik het terug kon draaien zou ik dat zeker doen

Dat ben ik helemaal met je eens! Dat gevoel heb ik na jaren ook. Kan van hele kleine dingen genieten, waarvan anderen denken ; " gih, kun je daar nu blij van worden??? " JA, daar wordt ik blij van!
En qua vrienden: de ECHTE vrienden zijn gebleven en daar ben ik dan ook zo zielsgelukkig om! Je weet precies wat je aan ze hebt, had ik anders niet geweten :o
Dus idd pluspunten!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:03

geen idee als ze * ja daar komt die als weer om de hoek * van heel mijn hart een scan hadden gemaakt zou ik waarschijnlijk niet als mijn 1e echte herinnering hebben gehad dat ik voor het raam zat te kijken naar kindertjes die aan het spelen en rennen waren.
maar ik zou dan weer een operatie moeten en dat is niet niks een open hart operatie tel daar nog eens bij op dat ik dan een ander hart zou moeten krijgen tja voor nu onmogelijk.

maar van de andere kant doordat ik vroeg ben begonnen met paardrijden heeft mijn hart zich kunnen ontwikkelen met als uitkomst dat 1 hartklep bijna niet meer lekt en dan een andere ook al vooruit aan het gaan is.
ze zagen het 2 jaar geleden nog somber in mijn hart was aan het dicht groeien maar nu heb ik gewoon 5 hartkamers in plaats van 4.
dus tja voor mij is het niet meer een echt probleem.
ik leef nog en kan nog paardrijden hardlopen zal niet gaan een bal vangen even min maar ik leef.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:06

Zo als eerst reactie zou ik volmondig zeggen: ja, ik zou willen dat ik mijn 'handicap' (taaislijmziekte) kan terugdraaien! :j
Dan ben ik gezond, heb ik veel energie, hoef ik geen medicijnen meer te gebruiken, kan ik volwaardig meedraaien in de maatschappij en hoef ik niet meer te kampen met alle beperkingen die het je oplegt in het dagelijkse leven.

Maar aan de andere kant zou ik een compleet ander persoon zijn als die ik nu ben want ik ben er mee geboren. Ik ken niet anders en het heeft me gevormd tot wie ik nu ben.
En als ik kijk naar wat ik nu heb dan denk ik: nee, ik zou niet anders willen.
Ik ben zo gelukkig! :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:08

@ curilletje mooi verwoord idd het maakt je tot wie je bent.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:39

Ik heb ADHD+ODD+ High sensetive. Ik zal het het graag willen uit zetten en terug draaien.
IK ken periodes dat ik wel rustig ben en kalm. En dat bevalt me vele malen beter

Ala ik heb ook positieve dingen aan me gedragstoornissen. Maar meer nadelen

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:31

Mijn eerste reactie was ja! (Spina Bifida Occulta). Maar als ik er wat langer over nadenk. Nee, van mij hoeft het niet persee terug gedraaid te worden. Al hoewel ik dan wel het werk had kunnen doen wat ik graag had gewild.
Ik weet niet anders dan dat ik problemen heb met mijn linker been en dat ik vroeger in elk geval altijd zulke zere knieen had dat ik daar niet eens meer normaal op kon lopen. Maar dat heeft mij hard gemaakt voor mezelf. Het is voor mij nou eenmaal iets wat erbij hoort (weet pas sinds 30 maart wat het precies is). Het heeft mij leren nadenken over wat ik allemaal wel kan! En hoeveel geluk ik wel niet heb gehad!

Nee, laat mij maar lekker blijven wie ik ben :)

iMyrable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:52

Mijn handicap bezorgt me te veel pijn om fatsoenlijk te kunnen leven. Daarnaast, ik ben net 14, ik wil ook gewoon jong zijn en niet als een oud dametje de hele dag in de rolstoel zitten.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:23

Echt een handicap heb ik niet, ik ben wel chronisch ziek. Ik heb reuma. Het beperkt mijn leven wel behoorlijk. Ik zou het dus heel snel terug willen draaien. Ik heb 26 jaar normaal kunnen leven, en ben wel anders geworden. Minder energie, dus snel moe, dus sneller geirriteerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:29

TeSzZz schreef:
Als ik de kans had om mijn "handicap" (ik heb ME) terug te draaien zou ik dat zeker doen. Ik heb mijn school niet af kunnen maken, de studie die ik altijd heb willen volgen niet kunnen doen, kan niet werken en ben volledig afgekeurd, en bij alles wat ik wel wil doen moet ik nadenken of het sowieso kan en zo ja wat de consequenties daarvan zijn.

Het is niet alleen maar negatief hoor, ik heb ook heel veel over mezelf geleerd, weet wie mijn echte vrienden zijn en welke kleine dingetjes mijn leven leuk maken. Maar als ik het terug kon draaien zou ik dat zeker doen :)

Voor mij geld 100% hetzelfde. Zelfde ziekte, zelfde consequenties.
Al moet ik zeggen dat ik ondanks alles toch hartstikke gelukkig ben :)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:02

Blijheid schreef:
TeSzZz schreef:

Ik ben ook gelukkig hoor :) Ik heb inmiddels een leuk leven, woon op mezelf (in het centrum van de stad dus kan ik ook af en toe de stad in) en heb een heeeeele leuke vriend :o Aan de andere kant is dit natuurlijk niet het leven wat ik graag zou willen hebben als 23jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:41

Goh, en even oud ook nog :+
Op mezelf wonen zit er voor mij niet in, wel super dat dat je lukt +:)+

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:32

MoonChloe schreef:
Nee, ik zou mijn 'handicap' nooit willen terugdraaien. Door mijn 'handicap' heb ik een prachtige taal, cultuur, vrienden, wereld en ervaringen. Ik zou niet weten wat mijn leven is als ik niet doof zou zijn. Doofzijn is groot onderdeel mijn identiteit.

Ga hier helemaal in mee. Ik ben dan bijna blind [zie met ene oog 3 procent en andere 1] maar het is een deel van mij, het hoort bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:07

Weet je TS, als ik zo alle reacties eens lees in dit topic... Mocht je ooit een toverstafje met spreuk vinden en een aantal mensen mogen helpen, sla mij dan maar over. Ik red me prima met 1 pootje, en ik zie hier heel veel mensen die het heel veel moeilijker hebben.
Toppertjes en bikkels zitten hier zeg!

Renzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:34

Ik lees net het hele topic door...
Pff... Wat een respect heb ik voor jullie! :)

Mijn moeder is ergotherapeut, ik hoor veel verhalen. Maar zoals jullie het schrijven heb ik het nog nooit gehoord/gelezen.

TS, mooi topic heb je geopend ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:50

lifaya schreef:
en nu vind ik psychologie heel interessant, maar ik kan het gewoonweg niet aan weet ik nu al vanwege mijn "handicap"

(bijna)Psycholoog met ADHD meldt zich :+
Het kan dus wel, het is alleen wel een stukje lastiger, je moet wat creatiever zijn. Maar het heeft ook zeker voordelen.
Ik betwijfel of ik echt van de ADHD af zou willen, het verrijkt mijn leven namelijk ook in zekere zin :)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:55

Ik heb een mooi credo hierover...
Deze ooit gevonden op de computer, echt zo zou het moeten zijn.
Ik werk in de gehandicaptenzorg, en overal waar ik kom probeer ik deze aan de muur te krijgen..

EEN CREDO VOOR SUPPORT
Zie mijn handicap niet als probleem.
ERKEN mijn handicap als een eigenschap
Zie mijn handicap niet als een defect.
Jij bent het, die mij als afwijkend en hulpeloos ziet.
Probeer me niet te repareren, want ik ben niet kapot.
Ondersteun me. Ik kan op mijn eigen manier bijdragen aan de samenleving.
Zie me niet als je cliënt. Ik ben je naaste medeburger.
Zie me als je Buur. Onthoudt: niemand staat op zich zelf.
Probeer niet mijn gedrag te veranderen.
Zwijg en Luister. Wat jij beschouwt als onaangepast gedrag,
kan de enige manier zijn om te proberen contact met je te krijgen.
Probeer me niet te veranderen, je hebt er het recht niet toe.
Help me te Ieren wat ik wil weten.
Verberg je onzekerheid niet achter ”professionele distantie”.
Wees iemand die luistert en niet iemand die mijn worsteling wegneemt
in een poging het allemaal in orde te maken.
Pas geen theorieën en strategieën op me toe.
Blijf bij me. En wanneer we met elkaar overhoop liggen,
laat dat dan een reden voor zelfreflectie zijn.
Probeer me niet te beheersen. Ik heb het recht mijn eigen lot te bepalen.
Wat in jouw ogen ongehoorzaamheid en manipulatie mag lijken,
zou feitelijk wel eens de enige manier kunnen zijn waarop ik
enige controle over mijn eigen bestaan kan hebben.
Leer me niet gehoorzaam, onderdanig en beleefd te zijn.
Ik wil het recht te hebben af en toe NEE te zeggen om mezelf te beschermen.
Geen liefdadigheid. Het laatste wat ik nodig heb is een tweede Mies Bouwman.
Wees mijn bondgenoot tegen diegenen die mij uitbuiten voor hun eigen glorie.
Probeer niet mijn vriend te zijn. Ik verdien beter dan dat, probeer me te Ieren kennen, we zouden vrienden kunnen worden.
Help me niet, zelfs niet als dat je zo’n fijn gevoel geeft.
Vraag of ik hulp nodig heb. Laat mij je demonstreren hoe je me het best kan assisteren.
Bewonder me niet. Het verlangen om een volledig leven te leiden is geen motief voor bewondering.
Respecteer me, omdat respect evenwaardigheid veronderstelt.
Instrueer, corrigeer en leid me niet..
Luister, Support en Volg.
Werk niet aan me.
WERK MET ME !

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:57

@ Heino, mijn broertje heeft ook ADHD en hij kan weer wel goed leren, hij heeft zijn VWO diploma gehaald en was aan de universiteit begonnen, helaas aan een opleiding die hem niet intereseerde waardoor die weer stopte :') Maar ik ga me aankomend jaar meer verdiepen in de mogelijkheden die er zijn, als er redelijk wat praktijk in zit moet het wel lukken, maar theorie is echt een zwaktepunt van mij :P Mijn aandacht blijft er meestal niet bij en het gaat het ene oog in, andere oog weer uit, niks blijft hangen :') als ik een film kijk met informatie blijft het wel weer hangen omdat ik er dan beelden bij zie die de informatie goed onderbouwen waardoor ik het beter kan opnemen :P Ik leer het meeste van TV :') daarom weet ik ook zoveel over dieren (animal planet _/-\o_ )

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:01

Ikzelf ben in dreumes tijd doof geworden ten gevolge van 2 keer dubbele oorontsteking... Ik heb pas leren praten op mijn vijfde jaar. Jarenlang logopedie gekregen, ontwikkelingsstand wat achtergebleven maar in loop der tijden ingehaald... Ik hoor wel beperkt...

Ik heb Fibromyalgie. Ik heb dwanghandelingen ed... Ik weet niet of ik het hardop mag en kan zeggen, maar als zij mij zouden testen voor autisme zou dat wel naar voren kunnen komen...

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:03

Blijheid schreef:
TeSzZz schreef:

Voor mij ook, heb er in het begin alleen veel moeite mee gehad, omdat ze niets aan je zien
dat ze het dan niet geloven, wie me dagelijks meemaken weten gelukkig beter.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:47

Ik ben nu een jaar bekend met mijn "handicap" (ziekte van Crohn) en als ik dat terug zou kunnen draaien, zou ik dat zeker doen. Ik kan totaal niet het leven leven zoals ik dat voor me had gezien op 18 jarige leeftijd. Ik ben erg ziek geweest, maar neem me altijd maar voor dat het altijd nog erger kan.

Mijn vriend daarin tegen zou zijn "handicap" niet terug willen draaien. Hij zegt dat het voor hem heel vreemd zou zijn als hij geen tics meer zou hebben, en dat is wel te begrijpen als je het al van kinds af aan heb.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:57

Ik heb adhd.. Als je me het ander half jaar geleden had gevraagd dan had ik gegarandeerd ja gezegd.. Maar nu ben ik uiteindelijk aan me zelf gaan werken heb mediciatie gehad en hele goede hulp van school zou ik het toch niet terug willen draaien. Het is wel iets wat ik ik maakt om het zo maar te zeggen. Het is zeker moeilijk af en toe, vaak zelfs maar dat houd (wat iemand anders eerder al zijn) de uitdaging in het leven. Hoe troster (is dat een woord?) je kunt zijn op je zelf dat wel iets is geluk waar je eerder door je consentratie'stoornis' heel veel moeite je hebt gehad. En ik heb oa door adhd heel veel van me zelf geleerd.

het heeft me ook veel moois mee gebracht, heb nu een geweldige band met me mentor kan hem bij hem aankloppen als er wat aan de hand is en kent me door en door. Omdat ik altijd heel druk was (bijna van school gestuurd je kent het rijtje wel) ben ik met hem aan de praat gegaan, en toen ik zag (vertrouwen was en is nog steeds iets wat ik bij veel mensen niet kan) dat hij echt te vertrouwen was heb ik zoveel aan hem gehad. Heel veel dingen van het verleden kunnen verwerken enzovoort.

Dus als ik mijn 'handicap' weg zou denken, zou ik ook nooit zo'n band met me mentor hebben gehad. En dat is iemand mij meer heeft geholpen dan ooit iemand zal kunnen doen. Dus nee, echt niet..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:11

lifaya schreef:
Maar ik ga me aankomend jaar meer verdiepen in de mogelijkheden die er zijn, als er redelijk wat praktijk in zit moet het wel lukken, maar theorie is echt een zwaktepunt van mij :P Mijn aandacht blijft er meestal niet bij en het gaat het ene oog in, andere oog weer uit, niks blijft hangen :') als ik een film kijk met informatie blijft het wel weer hangen omdat ik er dan beelden bij zie die de informatie goed onderbouwen waardoor ik het beter kan opnemen :P Ik leer het meeste van TV :') daarom weet ik ook zoveel over dieren (animal planet _/-\o_ )

Als praktijk je beter ligt dan theorie kan je ook kijken naar een duale opleiding, waarbij je tegelijkertijd leert en werkt :)
Ik ben een ramp in dingen onthouden als ze me niet interesseren, ben dan ook maar net geslaagd voor 't gymnasium. Nu ik iets doe dat ik écht leuk vind hoef ik amper te leren en onthoud ik het als vanzelf :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:08

Ik heb autisme, en ik wil er niet vanaf, maar ik wil wel graag vaardigheden leren die ik nodig heb om te doen wat ik wil doen. :)

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:56

Jeetje, ik vind het wel bijzonder om te lezen hoe jullie er zelf tegen aan kijken!

iMyrable schreef:
Mijn handicap bezorgt me te veel pijn om fatsoenlijk te kunnen leven. Daarnaast, ik ben net 14, ik wil ook gewoon jong zijn en niet als een oud dametje de hele dag in de rolstoel zitten.

Wat heb je aan je been als ik vragen mag? :(:)