Dagboek van een BED'er

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 19:27

Brittol schreef:
Ik heb er wel van gehoord, maar verder weinig ervaring mee.
Als ik je een tip mag geven, ga je aanmelden bij PsyQ.
Ze hebben ook een vestiging in Apeldoorn en naar het schijnt een erg goede instantie te zijn.
http://www.psyq.nl/Service/Contact/Alle-vestigingen

Succes ermee!
De moeilijkste stap heb je al gehad, het toegeven van een eetstoornis.

Dankjewel dat je de link helemaal hebt opgezocht! En wat je zegt, dit is best moeilijk.. Voor heel veel mensen die ik ken zal het ook best raar zijn, ik eet namelijk nooit (veel) in gezelschap en niemand weet van mijn eetbuien.. Ik ga snuffelen op de site! Nogmaals dankjewel!

@ 'Mijn' lieve HKdames, bedankt, echt bedankt, jullie zijn geweldig :*

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 19:28

RedPassion schreef:
Snadrem schreef:
Ik had nog nooit van deze eetstoornis gehoord. Wel apart, omdat het lijkt alsof eetstoornissen zoals anorexia en boulimia te maken hebben met het zelfbeeld (ik moet dunner, nog dunner, nog dunner, etc.) en dat BED meer te maken heeft met het eten op zich. Tenminste, ik begrijp uit je verhaal dat je niet eet omdat je dikker wil worden, maar dat je puur eet om het eten.

Dat heb ik ook wel een beetje, al is het totaal geen vergelijking met jouw verhaal. Ik kan soms echt de hele dag door zitten vreten, alleen het is bij mij niet dwangmatig. Ik hou gewoon ontzettend veel van eten. Ik heb er dan de mazzel bij dat ik niet of amper aan kom, want ik ben dun om te zien. Het lijkt me wel heel moeilijk als zoiets wel dwangmatig is, dat je moet blijven eten terwijl je voelt dat je vol zit en overal gaat zoeken naar eten als het op is. Normaliter stop je als je vol zit, of hou je de gebruikelijke "ruimte voor het toetje" over.

Ik heb verder geen kaas gegeten van therapieën op het gebied van dit soort stoornissen, maar zou het je niet helpen om je leven wat aan te passen op veel eten? Bijvoorbeeld door lekker te gaan sporten (hardlopen bijvoorbeeld. Je begint met kleine stukjes, en naarmate je verder kan ga je verder en langer door. In het begin is het een kwestie van doorbijten, als je eenmaal conditie op gaat bouwen dan wordt het leuker). Dat lost natuurlijk niet alles op, maar op die manier kan je wel wat doen met de overmaat aan voedsel die je binnen krijgt, en het is een manier om je gedachten te verzetten. Daarnaast heb je gewoon professionele hulp nodig. Dat is helemaal geen teken van zwakte. Het zou onzinnig zijn om zelf jarenlang te gaan zitten tobben met een probleem waar je zelf niet uit komt, terwijl er mensen rondlopen die hier ervaring mee hebben en die hiervoor gestudeerd hebben. Die weten wel hoe ze je kunnen helpen.

Heel veel sterkte! Ik hoop dat je iets gaat vinden waardoor je je eetstoornis kan overwinnen!

Aan alle eetstoornissen ligt eigenlijk hetzelfde ten grondslag, zoals eigenlijk met alle verslavingen (want dat is het): Het is het gevolg van dieper liggen problematiek. Bij anorexia gaat het ook niet om dun, dunner, dunst, zo 'oppervlakkig' is het niet. :)

Sporten vind ik -sorry- een heel slecht advies. Dat is alsnog compensatie, wat het probleem alleen maar gaat verleggen van BED naar boulimia. Het gaat hier niet om het (niet) eten of (niet) compenseren, maar om iets anders en daar moet aan gewerkt worden.

Snadrem, lief van je dat je mee denkt en probeert te helpen, maar ik denk idd, zoals RP heel fijn verwoord, het niet de juiste oplossingen zijn :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:32

Ontzettend veel respect voor je dat je dit zo opschrijft!
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik wil je verschrikkelijk veel sterkte wensen :(:)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 19:33

RedPassion schreef:
Wat ontzettend knap dat je dit hebt geplaatst en dat je je probleem aan jezelf (en anderen) kunt toegeven. Dan heb je echt al een stap in de goede richting gezet. :j Heb je ook al mensen in je omgeving (ouders, vrienden, familie) ingelicht en hoe denk je over professionele hulp?

Als ik je ergens mee kan helpen doe ik dat graag, ik heb zelf boulimia gehad en weet hoe het is, daarnaast woon je zo te zien bij me in de buurt. Je mag me altijd PB-en. :) Heel veel sterkte in ieder geval! :(:)

Lief van je aanbod! Mijn moeder heb ik wel wat vertelt, maar ze herkende inderdaad de punten van mij icm BED. Mijn vader is autistisch en gelooft meer in aanstellerij dan in BED, dus ik wil het eerst zegmaar rond hebben met mijn moeder voordat we hem wat gaan vertellen :P Klinkt heel stom, maar mijn vader kennende is het vooral voor hem heel moeilijk dat ik in meerdere opzichten niet in de hokjes pas die hij heeft gemaakt. Gelukkig is het een hele lieve man die echt zijn best doet, hij zal het ook snel begrijpen. Ik zou het eigenlijk wel heel erg 'leuk' vinden om een keer met je over boulimia/BED te praten, zeker als je in de buurt woont. Ik ga er binnenkort eens een pb'tje aan wagen :')

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:53

Hhilde schreef:
Snadrem, lief van je dat je mee denkt en probeert te helpen, maar ik denk idd, zoals RP heel fijn verwoord, het niet de juiste oplossingen zijn :)

Zoals ik al zei, ik ben er verder niet bekend mee ;) En je moet inderdaad de oorzaak aan pakken, dat ga je dan niet oplossen met hardlopen als ik het zo eens teruglees, haha! Lekker knullig advies ;)

Maar toch nog veel sterkte en ik hoop dat je snel meer weet!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:51

He meid, wat een lastigheid zeg.. Vond het leuk je te ontmoeten zo toevallig deze avond :)
Mijn zus heeft anorexia nervosa en ik ben een emotie-eter.. Dat is ook geen grappige combinatie en vaak erg lastig. BED lijkt me ook ontzettend lastig en vind het heel erg stoer dat je het durft op te schrijven en kenbaar durft te maken aan de wereld, daarmee ga je naar mijn idee al richting positief!

Hhilde

Re: Dagboek van een BED'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:29

Ja, ik vond het ook leuk je even te hebben gesproken :) Bah, wat naar dat je zus anorexia heeft. Emotie-eten is ook naar idd. Wat is dat toch met eten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:36

Hhilde schreef:
RedPassion schreef:
Wat ontzettend knap dat je dit hebt geplaatst en dat je je probleem aan jezelf (en anderen) kunt toegeven. Dan heb je echt al een stap in de goede richting gezet. :j Heb je ook al mensen in je omgeving (ouders, vrienden, familie) ingelicht en hoe denk je over professionele hulp?

Als ik je ergens mee kan helpen doe ik dat graag, ik heb zelf boulimia gehad en weet hoe het is, daarnaast woon je zo te zien bij me in de buurt. Je mag me altijd PB-en. :) Heel veel sterkte in ieder geval! :(:)

Lief van je aanbod! Mijn moeder heb ik wel wat vertelt, maar ze herkende inderdaad de punten van mij icm BED. Mijn vader is autistisch en gelooft meer in aanstellerij dan in BED, dus ik wil het eerst zegmaar rond hebben met mijn moeder voordat we hem wat gaan vertellen :P Klinkt heel stom, maar mijn vader kennende is het vooral voor hem heel moeilijk dat ik in meerdere opzichten niet in de hokjes pas die hij heeft gemaakt. Gelukkig is het een hele lieve man die echt zijn best doet, hij zal het ook snel begrijpen. Ik zou het eigenlijk wel heel erg 'leuk' vinden om een keer met je over boulimia/BED te praten, zeker als je in de buurt woont. Ik ga er binnenkort eens een pb'tje aan wagen :')

Fijn dat je het er met je moeder al over hebt gehad. :) En ik ben ook blij te lezen dat je al hulp hebt. Misschien moet je nog wat specifieker en/of intensievere hulp voor je eetstoornis, maar daar kan de psych je dan ook wel bij helpen. Als je de gezinshulp (onder andere) hebt vanwege het autisme van je vader kan die misschien ook begeleiden bij het inlichten van je vader. Het klinkt helemaal niet stom trouwens, bij autisme moeten sommige dingen nou eenmaal wat extra aandacht krijgen.

Ik hoor het wel als je er behoefte aan hebt, voor nu in ieder geval een dikke knuffel, ik vind het dapper dat je je verhaal hier hebt gedaan en je hier aan wilt werken! :)

eelk148

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:11

hey ik ken je ziekte/probleem niet maar ik heb zelf zeggen em vriendinnen zelf eetbuien geen erge maar wel dat als ik een zak snoep open maak hij binnen een uur op is maar dat is meer dat ik uit verveling ga eten is het niet voor jou een idee om veel te gaan sporten (weet niet of je dit al doet) want dan ben je in je hoofd niet met eten bezig en je valt een beetje af mischien helpt het heel veel suc6 in ieder geval ik hoop dat je erover heen komt (het is toch iets waar je overheen kan komen ?)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:20

Hoi

Meis, wat knap dat je dit op 'papier' durft te zetten. Je bent inderdaad bezig met het realiseren van hoe je leven er nu voor staat, je gevoelens, je gedachten, het verstoppen in eten etc.

BED is bij mij al langer bekend, alleen is het pas sinds een klein jaartje echt een naam in de eetstoornissenwereld toch?

Wat mensen vaak inderdaad niet weten/in zien, is dat er bij een eetstoornis meer is dan afvallen of heel veel (overgedoseerd) eten. Er zit een probleem achter, waar je zelf aan moet gaan werken. Als je het probleem goed aan pakt, zul je zien dat het ook stukken beter zal gaan met het eten.

Ik vind het heel lastig om het nu te verwoorden, zit eerlijk gezegt met tranen in m'n ogen dit te lezen.
Wat bij mij helpt (zie mijn verhaal in m'n onderschrift, boulima-vechter ;) ) is opschrijven, heel veel op schrijven. Al jaren heb ik een schrift waar ik alles in zet. Van gedachten tot liedjes, van tekeningen naar krabbels. Het lucht op om je gevoelens te uiten, want als je het opkropt, voel je je slechter en slechter.

Je mag me altijd pbén :) ik kan me voor stellen hoe zwaar deze strijd is.
Maar vergeet niet: De eerste stap, heb je al gezet!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 10:55

EngeltjeS schreef:
Hoi

Meis, wat knap dat je dit op 'papier' durft te zetten. Je bent inderdaad bezig met het realiseren van hoe je leven er nu voor staat, je gevoelens, je gedachten, het verstoppen in eten etc.

BED is bij mij al langer bekend, alleen is het pas sinds een klein jaartje echt een naam in de eetstoornissenwereld toch?

Wat mensen vaak inderdaad niet weten/in zien, is dat er bij een eetstoornis meer is dan afvallen of heel veel (overgedoseerd) eten. Er zit een probleem achter, waar je zelf aan moet gaan werken. Als je het probleem goed aan pakt, zul je zien dat het ook stukken beter zal gaan met het eten.

Ik vind het heel lastig om het nu te verwoorden, zit eerlijk gezegt met tranen in m'n ogen dit te lezen.
Wat bij mij helpt (zie mijn verhaal in m'n onderschrift, boulima-vechter ;) ) is opschrijven, heel veel op schrijven. Al jaren heb ik een schrift waar ik alles in zet. Van gedachten tot liedjes, van tekeningen naar krabbels. Het lucht op om je gevoelens te uiten, want als je het opkropt, voel je je slechter en slechter.

Je mag me altijd pbén :) ik kan me voor stellen hoe zwaar deze strijd is.
Maar vergeet niet: De eerste stap, heb je al gezet!

Dankjewel! Jouw verhaal heb ik inderdaad ook gevolgd.. Opschrijven.. Zo'n schriftje ga ik ook proberen bij te houden.. En ik mag er van mezelf niks uitscheuren want dat doe ik altijd :Y)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:02

eelk148 schreef:
hey ik ken je ziekte/probleem niet maar ik heb zelf zeggen em vriendinnen zelf eetbuien geen erge maar wel dat als ik een zak snoep open maak hij binnen een uur op is maar dat is meer dat ik uit verveling ga eten is het niet voor jou een idee om veel te gaan sporten (weet niet of je dit al doet) want dan ben je in je hoofd niet met eten bezig en je valt een beetje af mischien helpt het heel veel suc6 in ieder geval ik hoop dat je erover heen komt (het is toch iets waar je overheen kan komen ?)

Misschien toch eerst even het topic lezen, dan had je geweten dat dit absoluut niet nuttig/slim is om te zeggen :)
Je kunt wel van een eetstoornis af komen, maar dat kan lang duren! (LEES: tussen de 4 weken en de 50 jaar. En soms helemaal nooit.)Al helemaal als het al "vergevorderd" is, dus al langer gaande.
Verder heeft het ook geen nut om te sporten, dan compenseer je "en kun je dus toch nog wel even wat extra nemen, want je sport toch!" En juist als je gaat sporten OMDAT je wilt afvallen denk je alleen maar aan eten/probleem/de combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:27

Maar aan de andere kant moet je ook weer niet zeggen ' je mag niet sporten want dan houd je je eetstoornis in stand' . Sporten met mate is gezond, en je wordt er gelukkiger van/het helpt tegen depressieve gevoelens. Maar je moet wel in de gaten houden of je het doet om gezond te blijven of om af te vallen/compenseren. Een sport in groepsverband vind ik weer iets anders dan bv. fitnessen om af te vallen. Maarja sporten in een groepsverband is ook niet altijd leuk als je overgewicht hebt.

In ieder geval, helemaal niet sporten is ook niet de meest gezonde optie (wel als je weet dat je geen maat kan houden, dan is het misschien ' verstandig ' ) , maar dat staat verder los van iemands eetpatroon. Het is absoluut géén oplossing voor een eetstoornis... Daarvoor moet je het niet doen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:02

natuurlijk moet je dat ook niet doen, maar waarom persé sport? Als ik anderhalf uur met mn paard ga fietsen is t ook goede beweging, maar geen sport. :)

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:40

Wauw, heel herkenbaar. Vooral :
Hhilde schreef:
Na de tijd word ik boos op mezelf 'wat heb ik nu weer gedaan?', ik voel me schuldig en ik krijg depressieve gedachten. Depressies kunnen gepaard gaan met BED en bij mij is dit het geval. Ook weet ik dat ik echt moet afvallen, ik ben nu gewoon te dik. Als ik foto's op bokt kijk van rijden ITP kijk ik eigenlijk niet naar de paarden.. Ik kijk naar de dunne middeltjes van alle meisjes en naar de vaak mooie gezichtjes en leuke manieren van schrijven.. En ik wil ook graag worden, op een dag, dun, mooi en zelfverzekerd. Nu zit ik alweer te huilen, de drang om af te vallen is zo groot, ik wil zo graag, maar vaak eindigt dat dieet met een nog grotere eetbui. ;(

Zelf heb ik geen BED maar NAO (t wisselt daarbinnen ook nog eens af wat betreft eetgestoord gedrag) ik vind het heel knap dat je het zo duidelijk op kunt schrijven. Ik probeer het wel eens, maar ik krijg het nooit echt duidelijk op papier of in mn hoofd op een rijtje. Ik ben zelf (al heb ik nu even eindexamens, waardoor ik zeker niet vooruit ga) hard aan het vechten om uit mijn eetproblemen en gedachtes te komen, maar dat gaat idd niet zomaar dus ik wil jou ook heel veel sterkte, succes en liefde toewensen!

Sporten probeer ik zelf ook alleen nog te doen omdat het leuk is, en dus als ik zin heb.. maar ik heb toch nog steeds dat ik als ik gegeten heb móet fietsen ipv met de auto gaan bijv., dat kan echt niet dat ik dan met de auto ga. Gelukkig niet meer dat ik de helft van mn lessen spijbel om mezelf in de sportschool uit te putten.. maar of ik ooit kan gaan leven met het feit dat ik niet dun ben/kan worden?

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:21

Ik wil hier graag toch even op reageren.
Ik heb maandenlang in een kliniek voor eetstoornissen gezeten, ikzelf heb anorexia nervosa, uiteraard ben ik daar heel veel meisjes en vrouwen met zowel anorexia als boulimia tegengekomen.
Ik heb er ook echter 2 vrouwen leren kennen die, zoals jij, binge eating disorder hebben.
Ik las dat je bij een psycholoog loopt, dus het advies van professionele hulp heb je in ieder geval niet nodig.
Goh.. Tips kan ik je niet geven. Begrip echter wel. Je zal dit waarschijnlijk snel snel lezen 'want zij heeft anorexia en dat is iets helemaal anders'
De 2 vrouwen waarmee ik samen ben opgenomen geweest, daar kon ik goed mee overweg.
Het ding dat iedereen met een eetstoornis gemeen heeft, is gewoon simpelweg het eetgestoorde ervan. Het maakt niet uit of je niet eet, teveel eet, of braakt, het is allemaal iets dat ons leven beheerst en ons kapotmaakt.
Ik heb gezien dat er idd nog erg veel onbegrip is voor BED, de vrouwen in kwestie voelden zich ook vaak 'gediscrimineerd' en achteruitgesteld, niet begrepen. Eén ervan is bezig met een boek te schrijven erover, zodat mensen er wat meer over te weten kunnen komen.
Het is een eetstoornis zoals een andere, de uiteindelijke definitie daarvan houdt in dat het je leven beheerst en allesbehalve gezond is.
Denk niet dat je dit alleen aankan, het klopt dat je het uiteindelijk allemaal zelf moet doen, maar dat wil niet zeggen dat je het ook allemaal zelf in gang moet zetten ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:58

Ik plaats toch even een stipje op het topic. Zit ook met Hilde in een HK topic.

Ik weet niet goed hoe te reageren.

Maar wil wel zeggen : Hilde, komop je kan het... Laat zien dat ook jij BED kunt overwinnen, of mee kunt leren leven!

Je bent pas 16, nog een heel leven voor je. Maak er wat van!
Je bent wie je bent! En mensen hebben jou maar te respectteren!!

:+:

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:49

Hoe is het nu met je? :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:09

91laura schreef:
Hoe is het nu met je? :)

Lief dat je het vraagt! Het gaat een beetje hetzelfde, voel me nog steeds erg slecht, maar heb nu over pb wel een aantal mensen gevonden die (bijna) hetzelfde hebben (gehad) en dat geeft wel enorm veel steun.