Knarsetanden in slaap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:53

Rijerijerije schreef:
Er is nu ook een speciaal bitje hiervoor:
Afbeelding
En anders toch maar een bitje aanschaffen... :P

He, is dat bitje weer terug op de markt? Ik gebruikte die vroeger altijd totdat ie opeens nergens meer te krijgen was. Nu slaap ik met een hockeybitje, dat is niet echt comfortabel en ook niet bepaald charmant :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Knarsetanden in slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:55

Ik wist niet dat ie al eerder bestond! Mijn vechtsportbitje is inmiddels wel zo'n beetje "op" (=doormidden gekauwd :P) dus ik denk dat ik deze maar eens ga proberen :j Hij beviel jou dus wel Patos?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:03

ik knars en klem ook al jaren, zo erg dat mijn benedenbuurvrouw gevraagd heeft of ik mijn raam dicht wil houden, want zij wordt er wakker van....

ik heb bitjes gehad van de tandarts, maar die gingen stuk (an het knarsen), ik heb kronen gehad, die knarste ik eraf. Afgelopen weken heb ik een vreselijke kaakontsteking gehad, ik denk ook van het knarsen en klemmen.

Ik ben inmiddels over de 50 en knars al zo lang ik me kan herinneren. Ik mis hier en daar wat kiezen, maar begin niet meer aan kronen,bruggen of implantaten, kansloze dingen voor mij.
Ik zal er vast niet dood aan gaan, maar lastig is het wel

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:11

Morrie schreef:
ik knars en klem ook al jaren, zo erg dat mijn benedenbuurvrouw gevraagd heeft of ik mijn raam dicht wil houden, want zij wordt er wakker van....

:oo Dan is het nog wel een stukje erger dan de mate waarin ik (en de meeste anderen hier gok ik zo) er last van hebben, dit is niet niks! Is er geen oplossing voor behalve de dingen die je al geprobeerd hebt? Dit lijkt me erg lastig voor je...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:13

Rijerijerije schreef:
Ik wist niet dat ie al eerder bestond! Mijn vechtsportbitje is inmiddels wel zo'n beetje "op" (=doormidden gekauwd :P) dus ik denk dat ik deze maar eens ga proberen :j Hij beviel jou dus wel Patos?

Het vorige model van Sleepzz beviel mij goed. Het was veel flexibeler en minder lomp dan zo'n hockey/vechtsportbitje. Na een half jaar had ik ook dit model wel doormidden gekauwd (ben een forse tandenknarser), maar voor 15 euro is het niet zo erg om een nieuwe te bestellen. Dit model lijkt op het plaatje iets veranderd ten opzicht van het oude model, maar ik vind het de gok waard, heb hem net besteld.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:14

Hij is ook gewoon in de winkel te krijgen, ik zag hem laatst liggen bij de Tuinen. En vast ook wel bij andere Gezondheidswinkels.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:19

Ik knars ook in mijn slaap, maar met bepaalde tandpasta. Witte tandpasta zorgt ervoor dat ik enorm ga tandenknarsen.
Zolang ik poets met gel tandpasta (colgate blue minty gel werkt bij mij en nu poets ik met oral b, ook met blauwe gel erin) knars ik niet.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:23

Rijerijerije schreef:
Ik knars ook. Ik heb ook bij mijn tandarts gevraagd wat zo'n plaatje moest kosten, maar hij kwam met 600 euro :oo Ik heb nu een simpel bitje uit de vechtsportwinkel en die bevalt mij prima! Ik slaap rustiger en word niet meer wakker 's nachts van mijn eigen geknars. Ik klem ook niet ermee trouwens.

Er is nu ook een speciaal bitje hiervoor:
Afbeelding

Andere oplossing is je partner instrueren je een tik te verkopen, dat werkt bij mij wel := Soms wordt mijn vriend er zo gek van dat ie me een duw geeft en daarna schijn ik stil te zijn _O-

En anders toch maar een bitje aanschaffen... :P

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:23

Hahaha ook ik ben een van de vele (zie ik nu) die dit doe..
Maar heb d'r nooit aan gedacht dat het schadelijk kan zijn. Wat zijn de gevolgen precies?
Ik moet binnenkort naar de tandarts dus dan zal ik dat ook meteen maar even overleggen.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:48

Ik heb nu een bitje helemaal op maat gemaakt. Dit is mijn tweede al. Mijn eerste heb ik helemaal stuk geknarst! :P
Zon boks beugel heb ik heel in het begin gehad. Werkt ook gewoon daar tegen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:46

Rijerijerije schreef:
Hij is ook gewoon in de winkel te krijgen, ik zag hem laatst liggen bij de Tuinen. En vast ook wel bij andere Gezondheidswinkels.

Kruidvat verkoopt ze ook, zag ik van de week toevallig.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:00

Dat bitje lijkt me ideaal!

Vroeger deed ik aan duimzuigen, toen ik daar van af was ben ik gaan knarsertanden. Moet eerlijk zeggen, als ik 's nachts of 's ochtends even wakker word van het knarsertanden kan ik er gewoon niet mee stoppen, vind het gewoon fijn om te doen hihi :+

Ben eigenlijk benieuwd of het echt schade aan kan richten, heb mijn tandarts er eigenlijk nooit over gehoord. Heb wel hele slechte tanden :')

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:24

Shenavallie schreef:
Rijerijerije schreef:

Kruidvat verkoopt ze ook, zag ik van de week toevallig.

Jup, staat ook inderdaad ook op hun website. Ben vandaag alleen aan de computer gekluisterd ivm verslagen, dus vandaar even via het internet besteld.

Het beschadigt je gebit vaak behoorlijk, mijn hoektanden zijn helemaal afgevlakt en m'n voortanden en kiezen zijn veel korter dan vroeger. Helaas kwam ik er pas vrij laat achter dat ik tandenknarste, toen viel ook het kwartje waarom ik altijd kaakproblemen had.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:56

Ik knars al jaren, heb het zelf ook niet door.
Heb ook ooit zo;n bitje gehad, via de tandarts. Binnen een maand was ik er dwars door.

Maar moet zeggen heb geen last van tanden / kiezen of kaken :D
Mijn vriend vindt het vaak wel heel erg irritant :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:35

Mijn man heeft het ook jaren gedaan, waardoor we regelmatig "gezellig" naast elkaar lagen te knarsen! :+ Ook hij heeft er, sinds we een nieuw matras hebben, geen last meer van! ;)

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:20

Shenavallie schreef:
Zelf heb ik ook jarenlang geknarst tijdens mijn slaap, waardoor de nodige slijtage is ontstaan aan - met name - 1 zijde van mijn kiezen. De TA heeft al vaker een bitje op maat laten maken, maar dat mocht niet baten. Die knarste ik zelfs stuk... :o De oplossing bleek heel simpel, maar ook wat duurder: een ander matras. Sinds we deze hebben (inmiddels bijna 1,5 jaar), heb ik geen enkele nacht meer liggen knarsen! ;)

Mijn matras is nu 3 jaar oud, en was erg duur :Y) Dus hopelijk nog niet aan vervanging toe. Ik durf eigg ook niet te zeggen of dit knarsen begonnen is nadat ik een nieuw bed kocht of dat ik het daarvoor ook al deed ...

corientjuhh schreef:
Rijerijerije schreef:
Andere oplossing is je partner instrueren je een tik te verkopen, dat werkt bij mij wel := Soms wordt mijn vriend er zo gek van dat ie me een duw geeft en daarna schijn ik stil te zijn _O-

Geloof niet dat ik dat voor ga stellen :D Maar geloof dat ik snacht ook al flink wat klappen gehad heb en doe het nog steeds :Y)

Lizz schreef:
Ik knars ook in mijn slaap, maar met bepaalde tandpasta. Witte tandpasta zorgt ervoor dat ik enorm ga tandenknarsen.
Zolang ik poets met gel tandpasta (colgate blue minty gel werkt bij mij en nu poets ik met oral b, ook met blauwe gel erin) knars ik niet.

Really? Ik heb altijd met witte tandpasta gepoetst en poets nu sinds een jaar met blauwe. Maar zoals ik al zei, ik weet niet of ik het een jaar geleden ook al deed? En volgens mij doe ik het ook niet elke nacht, tenminste mijn vriend klaagt er niet elke dag over of hij wordt er niet elke nacht wakker van...

Dat klemmen doe ik trouwens ook. Merk dat ik overdag ook erg klem met mn kaken.
Ik denk dat ik maar eens ga snuffelen bij de kruidvat voor zon bitje. ZIjn die er nog in verschillende vormen of dingen waar ik rekening mee moet houden?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:24

Heb het nieuwe bitje van Sleepzz vanacht getest en ik vind het een aanrader. Je kunt hem op maat maken voor je gebit en hij is veel kleiner dan mijn oude hockeybitje. Ik denk dat het vrij vergelijkbaar is met zo'n splint van de tandarts.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:19

Hier ook een tandenknarser (een obsessieve). Eerste tandarts had niks door, 2e tandarts zei meteen ' je tandenknarst". Ze waren net op tijd, had bijna aan een kunstgebit gemoeten als ik zo door had gegaan.

Ik draag nu sinds een jaar of 3 zo'n bitje. Ik heb mij er heel erg tegen verzet ( vriendje/schamen).

Ik heb verschillende soorten gehad. Zachte, deze zitten "lekker", hoef je niet aan te wennen. Nadeel is dat ze snel stuk gingen ( ik zat gemiddeld 1x in de 3 maanden bij tandarts voor reparatie/nieuwe). Nu heb ik sinds september een harde variant. Dit is de hardste variant die je kan krijgen, moest speciaal laten maken omdat ze deze niet zomaar hebben. Ze hebben al gewaarschuwd dat als ik hier ook doorheen ga, ze niks meer voor me kunnen doen. Dan moet ik gewoon elke keer een nieuwe laten maken ( zijn niet goedkoop kan ik je zeggen)

Ik vervloek dat ding, hij zit verrot (je kiezen kunnen niet meer op elkaar door de dikte van het bitje) maar hij werkt als een tierelier! Ik heb er 2 weken over gedaan om aan dat ding te wennen ( lees: kokhalsneigingen bij indoen). Had vroeger elke ochtend pijn in kaken en in hoofd, soms zo erg dat kauwen zeer deed, maar sinds ik dat ding heb niet meer.

Moet hem wel echt elke nacht in, anders wordt vriend gek en als ik hem meerdere dagen niet in heb gehad, merk ik dat ik de eerste nacht er weer behoorlijk moeite mee heb.

Ik ben na die 2 weken wel terug geweest naar tandarts omdat ik aan de achterkant een stukje eraf had gebeten, maar toen bleek dat die te lang was ( kwam over mijn achterste kiezen heen) waardoor ik het er daar af had gebeten. Nu is die korter gemaakt en heb ik nergens meer last van. Dit is de eerste van weet ik veel hoeveel bitjes, waarbij ik niet elke 3 maanden bij de tandarts zit.

In deze splint zoals ze officieel heten, zitten bij de achterste kiezen 2 ijzeren dopjes, dit zorgt ervoor dat die veel beter om je tanden klemt en je hem dus niet uit kan doen. Het geheel is gewoon veel harder, dikker, steviger.

Mijn ouders zijn er toen achter gekomen dat ik dat doe, doordat mijn moeder snachts elke keer een geluid hoorde en op onderzoek uit ging. Bleek ik te zijn, die fanatiek aan het knarsen was:P hahaah...

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:24

ik klem en knars ook in mijn slaap ;)

op mijn werk (tandartsassistente) zie ik de gevolgen hiervan en daarom wil ik iedereen die dit ook doet, aanraden een spalk (bitje tegen klemmen en knarsen) te laten maken.

door het knarsen slijten je tanden enorm, nu misschien nog niet te zien maar je eet als het ware je eigen tanden op ;)

of het bitje hierboven ook sterk genoeg is weet ik niet, geen ervaringen mee.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:29

Net als Noortje: ik zou ook echt naar de tandarts gaan, die heeft er ervaringen mee en je krijgt iets passends op jouw gebit.. Lijkt me altijd beter als een standaard bitje waarvan je je niet weet of die wel goed aansluit.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:41

Ik heb DE oplossing: een NTI splint.
Bij interesse google even :), dit klik je op je voortanden. Hierdoor kun je niet meer klemmen: je kiezen kunnen niet op elkaar door het 'blok' aan je voortanden. Ook kun je dus niet meer met je onder(voor)tanden achter je boventanden klemmen :).

Hielp bij mij super, heb alleen in een mega stress periode wel met mijn ondertanden een geultje in het 'blok' geschraapt. Maar: geen pijn aan mijn hoofd,kiezen en tanden meer. Wel veel vullingen rijker omdat ik er pas na een lange tijd achter kwam dat ik zo aan het klemmen was: dat hoor je niet. Knarsen werd pas na een tijd heftiger.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:50

Ik ben ook een fanatiek knarsetander. Bij mij zit het blijkbaar in de familie want mijn oudste broer doet het ook. Ik doe het vooral wanneer ik veel stress heb of veel spanning heb, of als ik het erg druk heb in mijn hoofd. Ik heb geen last van mijn kiezen, maar van mijn hoektanden. Nu heb ik het al een tijd niet gedaan want ik hoor mijn vriend er niet meer over :D

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:53

Ha, lotgenoten! :) Ik knars al zo lang ik me kan herinneren. Als ik mijn kaken opzij beweeg, zie je de kiezen precies in elkaar vallen.
't Wordt bij mij erger bij stress. Ik heb ook een bitje, die ziet er zo uit: http://img193.imageshack.us/img193/4318/bitje.jpg. Als ik een poos niet geknarst heb, Dan wil ik 'm nog wel eens vergeten, totdat ik 's nachts uit bed geduwd wordt om bitje te gaan halen. :o Ik vermoed inmiddels een omgekeerde reactie: doordat ik niet kan knarsen, slaap ik een stuk rustiger!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:49

Voel je die metalen dingetjes niet zitten? Lijkt me erg vervelend...

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:52

Ik knars ook heel erg, heb ook hele erge kaakproblemen ervan gekregen. Ik kreeg een tandenknarsplaatje van de dokter.. maar wat een vreselijk ding zeg.. echt brr.. je hele mond zit vol :P heb hem maar een halve nacht in gehad. Nu slaap ik gewoon met mijn losse beugel en dan gaat het wel beter. De laatste tijd doe ik het trouwens wel minder :)