Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:10

fjordowner18 schreef:
het gekke is alleen dat hij bij mij schoonvader wel rijst eet met casawaleave en libanees brood met olijf of zatar
Misschien heeft hij gewoon wel een sterke voorkeur naar hele zoute dingen? Nog nooit geweten dat zo'n jong kind al aan de olijven zit hoor, da's toch ook een uitzondering denk ik! Worst is uiteindelijk toch ook redelijk zout...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:12

Eefste schreef:
misschien hele stomme optie hoor... maar wat groente door de aardappel pureren?

Er babyvoeding van maken lijkt me nu niet echt een structurele oplossing van het probleem :o

Ik zeg meeslepen naar de winkel, laten kiezen (bloemkool of worteltjes?), helpen met snijden (zelf snijden en hem in een pan laten gooien en ondertussen proeven), op het aanrecht zetten en mee laten koken (even roeren, even proeven, hem wat kruiden laten toevoegen).

Gejuich aan tafel omdat hij zo goed gekookt heeft en een echte kok is en beter kan koken dan mama. Eten garneren met wat cherrytomaatjes/bieslook uit eigen tuin die hij elke dag mag water geven en mag helpen plukken.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 07:13

odetteke schreef:
Eefste schreef:

Er babyvoeding van maken lijkt me nu niet echt een structurele oplossing van het probleem :o

Ik zeg meeslepen naar de winkel, laten kiezen (bloemkool of worteltjes?), helpen met snijden (zelf snijden en hem in een pan laten gooien en ondertussen proeven), op het aanrecht zetten en mee laten koken (even roeren, even proeven, hem wat kruiden laten toevoegen).

Gejuich aan tafel omdat hij zo goed gekookt heeft en een echte kok is en beter kan koken dan mama. Eten garneren met wat cherrytomaatjes/bieslook uit eigen tuin die hij elke dag mag water geven en mag helpen plukken.

dat is een hele goeie die ga ik proberen, misschien dat dat een beetje helpt, bedankt voor deze tip :)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:15

Alles rond het eten negeren, het aanbieden en verder niet , mijn tweelingbroer is groot geworden op appelmoes en ketchup , de eetsfeer was al verziekt door het ene zinnetje dat lust ik niet . Je zoon heeft een zeer sterke voorkeur voor dingen diehij niet lust , in de sfeer van eten is dat vervelend , maar ook ten opzichte van jou ontstaat er een relatie dat jij met zorg ( wat logisch is ) het beste voor hem wil , hierin ontstaat ook een ruimte waarin hij zijn invloed kan merken. ( probeer uit machtsstrijd te blijven , als je daarin verzand gaat het straks niet meer om het eten , maar om wie bepaald.....)
Voor de makkelijke stoelgang zou je door zijn drinken eetlepel maiskiemolie kunnen doen.
op praktisch gebied zou je hem met boodschappen 1 ding kunnen laten kiezen .....
Dikke vruchtensap , eventueel gepureerde fruit als ijsje aanbieden?
Toch lijkt het erop dat je bij een ergo/logopediste eens 1 gesprek aan zou moeten gaan , over mondgevoel , misschien heeft hij wel gewoon slikbezwaren , gecombineerd met kieskeurig eetpatroon.
Iedergeval heel veel sterkte

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:18

bijna alle kinderen hebben een periode van niet willen eten.
mijn zoon wilde ook geen prakje eten, en heeft heel lang alleen brood gegeten,volgend HA was hij verder gezond en niet teveel aandacht aan geven
hij dronk wel goed en ik maakte vers fruit drankjes
hij ging toen bij opa en oma logeren en daar begon hij ineens prakje te eten *\o/*
thuis wilde hij nog niet, de reden daarvan zal het vele pushen wel geweest zijn alle mnd ervoor,hij ging dus 2x p/w bij mijn ouders prakje eten
en na een lange tijd at hij ze thuis gelukkig ook
hij was toen ook zo`n 2 jr
en idd heeft hij geen tekort gehad ,hij is nu 12 en is 177cm schoenmaat 45
eet geen vlees maar wel vleeswaar :+

en het heeft mij slapeloze nachten gegeven,maar alles is goed gekomen
ook in ZH geweest voor obstipatie en is leeg gehaald heeft lang zakjes gehad om de poep zacht te maken,blijkt wel moeilijke darmen te hebben ,maar ook dat is nu veel beter.

en heel belangrijk!!! hij is zwaar allergisch :j
en ook dat kan invloed gehad hebben.

laat je door sturen en je kind goed onderzoeken,ook de poep laten onderzoeken.

sterkte!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:23

odetteke schreef:
Eefste schreef:

Ik denk dat ik ook eens zou proberen om gewoon een waar feestje te maken van eten, zoals Odetteke hierboven omschrijft is echt een hele goeie vind ik.
Misschien dat het niet helpt, maar het kan daardoor ook helemaal omslaan.
En een proef- of hapjes dansjes bedenken (zoek maar eens op youtube naar smarty pants dance, zoiets is heel simpel te bedenken, maar zo grappig!!) zodat eten echt superleuk wordt voor hem.

Machtsstrijd win je niet (als het dat is), maar misschien dat je dat zo kunt omzeilen...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:24

Wat je zou kunnen proberen is hem laten helpen. neem hem mee naar de winkel en laat hem groente uitzoeken. Laat hem meehelpen met groente schoonmaken, tafel dekken enz.
Ga met hem picknicken.

Pureer fruit en maak er ijsjes van samen met een beetje yoghurt

Maak het leuk :)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:26

hoi, heb een autistje, die s avonds alleen maar spaghetti, frites of macaroni eet, wel brood lust, en veel fruit maar verder niets. Bij haar gaat het erom dat het voedsel vreemd voelt in haar mond, en dat kan bij jouw zoontje ook wel eens zo zijn, dat hij angst heeft voor vreemd eten. Ik geef zoveel mogelijk gezonde snacks tussen door. Dus plakjes gelderse worst, die ze wel lust, een stukje kaas, of net wat ze wil, mag ze van mij overdag allemaal hebben. Zo krijgt ze toch wel wat ze nodig heeft als ze s avonds niets wil eten. HA gaf als tip op een dag op te schrijven wat ze wel eet, en dan kijk je aan einde van de dag wat er nu precies in is gegaan, vaak valt het dan toch nog wel mee. Verder zou ik toetje niet als beloning gebruiken,maar als onderdeel van de maaltijd. Als hij vroeger zijn fruithapje wel lekker vond, zou hij dan bv wel een geperste sinasappel met een geprakte banaan en geprakte aardbeitjes lekker vinden? Da geef je hem dat als toetje. Wat als je de aardappel aankleed met twee oogjes van doperwtjes, een neusje van een worteltje? Zou het dat dan misschien zo grappig vinden dat hij die twee doperwtjes en worteltje toch opeet? Verder zou ik de strijd niet meer aangaan aan tafel savonds, het heeft zo weinig zin, je wordt er zo moe van. Negatieve aandacht is ook aandacht! Verplaats een eetmoment maar naar bv voor de tv, als hij er niet op bedacht is. Als hij bij opa wel rijst eet, niks mis met beetje rijst met suiker en boter en kaneel voor de tv ipv koekje! Succes!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:28

idd, ik zou zsm naar de kinderarts gaan. Desnoods een huilbui inzetten bij huisarts of CB, maar zorg dat je bij een kinderarts komt. Er kan zoveel aan de hand zijn, met net zoveel mogelijke oplossingen erbij.

Mijn vriend (inmiddels 32) heeft als jong kind een traumatische ervaring met eten opgedaan (zeer ziek geweest, broertje ook incl ziekenhuisopname). Daarna wilde hij niet meer eten (broer eet wel gewoon), en is hij op vele manieren hiertoe gedwongen. Tot het punt dat het echt niet meer ging. Tot zijn 29 at hij; (wit)brood zonder korstjes met hagelsag of kaas, en aardappels. In het ziekenhuis is rond zijn 10e geadviseerd hem maar te laten eten wat ie wil en verder geen aandacht aan geven. Inmiddels eet hij brood (bruin en wit) mét korstjes, tosti en aardappels met vrijwel alle groentes en vlees, vla en yoghurt. Ook heb ik hem sinds een jaar zover dat hij vitamines slikt.

Zijn moeder is door de jaren heen regelmatig voor slechte moeder uitgemaakt, en dat is voor haar nog steeds moeilijk. Laat je dus niets aanpraten hoor, je doet je best en meer kun je niet doen. Mijn vriend is verder gewoon gezond, dus zo dramatisch zal het wel niet zijn.

Hete dranken en soep krijg je er nog steeds echt niet in, dan gaat hij echt over 'z'n nek' maar we breiden gewoon langszaam uit.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:29

Mijn dochter heeft tot haar 7 jaar niets gegeten, wilde geen brood, warm niets wel plakje kaas tussendoor of rozijntjes,klein stukje vlees. Drama's aan tafel ze heeft zelfs 2 weken in het ZH gelegen de kinderarts zei die eet na 2 weken normaal laat ons dit maar regelen. Na die 14 dagen at ze nog minder.

wat wel hielp was iets op tafel zetten b.v cerry tomaatjes en dan zeggen dat ze dat niet mocht dat het van mij was toen maakte ze er een spelletje van door stieken wat te pakken en ik speelde het mee.

ze is 12 nu en eet voor 2 het komt vanzelf wel goed niet te veel aandacht aan geven hielp hier beter dan dwingen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:29

Hoe reageerd hij op andere kinderen die eten?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:32

Zou echt op zoek gaan naar een eetteam in de buurt! Er zit er een in almelo en daar hebben velen hele goede ervaringen mee..

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 07:33

mirgino, daar zeg je iets waar ik nooit aan gedacht hebt.
allergie, misschien is hij inderdaad gevoelig voor bepaalde producten.
allergie komt veel voor in de familie, hij heeft ook atopisch exceem, dus misschien heeft dat er mee te maken.
hij heeft inderdaad ook last van obstipatie denk ik, want hij poept soms 3 dagen niet....

ga inderdaad zorgen dat ik door gestuurd word, want nu heeft hij misschien nog geen te korten, maar denk dat als dit nog veel langer aan hyoud dit toch echt niet goed is :o

blabla1980, dit ga ik zeker proberen dank je
anshrop, hij eet verder geen gepureerd vers fruit.
appel lust hij wel en banaan.
verder eet hij ook wel fruithapjes dus dat daar geef ik hem standaart 1 van per dag.

geef er ook zo weinig mogelijk aandacht aan als het omtrent het eten is, maar nu er zelfs bloed in zijn ontlasting zit, wil ik toch een doorverwijzing.
drama maken heeft geen zin, want kan hem toch niet dwingen, kan het moeilijk naar binnen slaan ;)

misschien kan ik dat bij hem ook proberen zachary, iets op tafel zetten en dan zeggen dat ie het niet mag, omdat het van mij is, of het werkt weet ik niet, want meestal boeit het hem niet zo, vanmorgen met de yogurt en musli ook, dan staat hij mij te voeren.....

maar het ius het proberen waard

fjordowner18

Re: Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 07:34

ga nu afsluiten, als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag, dan reageer ik vanavond hierop.

alvast bedankt

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:35

Shanelle schreef:
fjordowner18 schreef:
het gekke is alleen dat hij bij mij schoonvader wel rijst eet met casawaleave en libanees brood met olijf of zatar
Misschien heeft hij gewoon wel een sterke voorkeur naar hele zoute dingen? Nog nooit geweten dat zo'n jong kind al aan de olijven zit hoor, da's toch ook een uitzondering denk ik! Worst is uiteindelijk toch ook redelijk zout...

Is het geen mogelijkheid dat hij vaker eten krijgt wat je schoonvader maakt? desnoods laat je je schoonvader samen met je zoontje eten maken (libanees met nederlandse groenten)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:46

Wat vervelend, ik kan me voorstellen dat het een stressvolle situatie is geworden. Dat maakt het vaak nog erger dan het al is. Hij voelt natuurlijk jouw spanning, reageert daar op zijn manier op.... niet eten, weigeren, moeilijk doen...jij krijgt daar nog meer stress van.

Laat je lekker doorverwijzen naar een kinderarts. Die kan dan in ieder geval kijken hoe ze voor een gedeelte jouw stress weg kunnen halen. Wordt hij gezond verklaart (geen allergiën en dergelijke) en geven ze hem iets zodat hij makkelijker zijn ontlasting kwijt kan, dan zul jij je een stuk geruster voelen en zul je het misschien iets beter los kunnen laten.

Nog een tip, heb je al eens gedroogd fruit geprobeerd? rozijntjes, aardbeien, kersen, abrikozen, pruimen, werkt lakserend en is ook nog eens gezond. Wellicht ook roosvice laxerend proberen.

Succes!

PS is het geen idee om hem één keer in de week alleen bij je schoonvader te laten eten? Dan kunnen jij en je man een ontspannen maaltijd hebben zonder hem. En kan hij lekker bij je schoonvader rijst en het andere eten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:47

Ik werk met kinderen (2 tot 4 jaar) en wat met moeilijke eters vaak helpt is inderdaad om ze te laten helpen.
Dus we gaan samen de spullen pakken, kindje mag iets uitzoeken wat hij/zij erg lekker vind (bijv. een bepaald soort fruit of broodbeleg). Dan gaan we dat samen klaar maken en mag het kindje overal bij helpen.
Wassen, snijden, smeren enz.
Dus we maken de kinderen enthousiast, want doordat ze mogen helpen groeien sommige echt een meter van trots.
En al maken ze af en toe combinatie die je normaal gesproken met geen mogelijkheid weg krijgt, ze eten het wel want ze hebben het zelf mogen maken.
Als ze mee gemogen hebben naar de supermarkt is het helemaal compleet, dan is het helemaal hun feestje.

Misschien kun je er wat mee :j

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:51

Bekent verhaal, die van mij heefd dat ook gehad en nu is hij 4,5 en eindelijk na 3 jaar begint hij te eten , al die tijd bjna niks gegeten ik dacht hij gaat dood , vaak kinderarts geweest en cb , en die zeiden niet dwingen , maar aanbieden, en heefd hij geen honger dat heefd zn lichaam het niet nodig hij was verder kerngezond heel actief . maar omdat ik toch iets gezonds wou en meneertje werkelijk moest kokhalzen, dacht ik , ik haal eens slurpfruiten nou dat heefd hij altijd 2keer per dag gehad . het was voor ons een werkelijke frustratie , maar nu eet hij, aardappelen spagetti vlees, groente is hij nog niet zo'n fan van nou ja dan niet het komt wel , hij eet nu hele borden weg , hij krijgt nu geen tussendoortjes meer thuis , op de bso eten ze tussen de middag brood of warm en om 4 een cracker .
Ik merkte vooral toen ik het hele probleem naast me neer heb gelegt , en gedaan of het allemaal prma was dat hij iet eette, begon hij te ontdekken, kwam hij naar me toe was ik soep nt eten, en had hem niet eens gevraagt , want ja na een lange tijd vraag je niet eens meer, toen vroeg hij mama mag ik proeven, ik zeg ja hoor probeer maar , voor ik het wist had hij mijn hele bord verse groente soep opgegeten

en wat betreft, het gedoe maar bij ..... eet hij wel, fijn dan , hij woont bij jou en moet bij jou eten, ergens ander smaakt het altijd beter die van mij at bij opa en oma en op de kdv ook alles alleen thuis niet . maar het komt zodra het lichaam het nodig heefd .
klinkt stom , ik gelofde het ook niet , maar het is wel zo .
Mitchell eet nu gelukkig met de pot mee en geniet ervan , sochtends vraag hj al wat gaan we eten, en 2 keer in de week mag hij kiezen , en danhelpt hij me ook nog bijna iedere dag mee met koken

succes

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:55

En als je het eten van je schoonvader meeneemt naar huis, opwarmt, en hem voorschotelt? Dan kom je er heel gemakkelijk achter of het te maken heeft met 't soort eten of met de situatie. Want als hij het thuis ineens níet eet, dan zit er ook psychisch een probleempje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:08

Ik heb wel eens gehoord dat het helpt om uit te leggen waarom kinderen iets moeten eten, ook bij de kleintjes al.
Bijvoorbeeld uitleggen dat er vitamientjes in groenten zitten en dat je die nodig hebt om groot te worden, en dat er vezels in zitten die goed zijn voor je buikje etc. Niet dreigen met 'als je ze niet eet blijf je klein' maar gewoon de positieve dingen vertellen. Zoek desnoods een lijstje op met in welke groente wat zit, bijvoorbeeld 'in worteltjes zitten vitamientjes die goed zijn voor je ogen' etc.

Al zou ik in jou geval toch eerst naar de kinderarts gaan, bloed bij ontlasting kan nooit goed zijn.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:11

Heb zelf geen kinderen.. maar ik was een hel voor mijn ouders met prakje (sorry :+ ). Het ging goed totdat ik rond mijn 3e Witlof kreeg. Vanaf toen at ik niets meer. Boos worden, lief zijn, chantage...niks werkte. Ik bleef een ramp met avondeten, totdat ik op mezelf ging en zelf ging koken. Toen wist ik ineens wat erin ging en hoe het eruit zag enz enz enz.

Dus wellicht dat het écht wel een goed idee is om hem te laten helpen met alles. Van de supermarkt tot de tafelschikking aan toe..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:11

Je kunt vragen om een allergietest.
Mijn kinderen hebben ook atopisch eczeem (gehad) en bleken alle 3 een voedselallergie te hebben.
Ook uitwendige dingen kan dit veroorzaken. (hond/kat/huismijt).
Citaat:
inhalatieallergenen: langdurige blootstelling aan huisstofmijten, katten, honden, stuifmeel van grassen en bomen kunnen bij veel kinderen de klachten van eczeem verergeren. Voedingsallergenen: bij sommige kinderen kan het eten van bepaalde voedingsmiddelen tot verergering van het eczeem leiden. Bekend zijn koemelk, kippeeiwit, pinda, vis en noten. Slechts bij een deel van kinderen met eczeem speelt voeding ook inderdaad een rol. Meestal zijn er dan ook andere klachten die wijzen op een voedingsmiddelen allergie zoals roodheid rond de mond na het eten van het bepaalde voedingsmiddel, een dik gevoel in de mond en diarree. Vaak weigert een jong kind met een voedingsmiddelallergie ‘instinctief’ het voedingsmiddel waarvoor het allergisch is. Toch blijkt in de praktijk dat bij sommige kinderen met eczeem zonder darmklachten speciale kindervoeding toch de eczeemklachten kan verbeteren. Vermoedt u een voedingsmiddelallergie bij uw kind overleg dan altijd eerst met uw huisarts of specialist en ga niet experimenteren met dieeten.

http://www.huidinfo.nl/kindereczeem.html

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:28

Tja lastig! Eerst uitsluiten dat er een medische oorzaak is!
Wat vaak helpt bij kinderen die moeilijk eten is ze zelf laten helpen met de bereiding, maar daar issie nog wel erg jong voor! Misschien (samen?) een keer samen erwtjes of wortels door de aardappelen stampen dan heb je vrolijke oranje aardappelen en stoere shrek aardappelen! Maak het eten leuk, steek eens figuurtjes uit zijn boterham. Laat hem zoveel mogelijk zelf uitkiezen wat hij wil eten, maar geef niet teveel opties. Dus: Wil je een boterham of een beschuitje? Wil je er jam op of worst? Wil je rijst of aardappelen? Niet helemaal vrij laten. Uitleggen dat je eten nodig hebt om bijvoorbeeld te kunnen spelen helpt misschien ook. En dat groenten belangrijk zijn om groot en sterk (net als papa/ opa?) te worden. (Zie je papa/ opa eet ook groentes!)
Verder zoveel mogelijk op vaste tijden en aan tafel eten. Hierbij zoveel mogelijk een routine op bouwen en zelf het goede voorbeeld geven. Je kan ook timer erbij zetten en dan zeggen dat als ie 'af' gaat, gaan we pyama aan doen ofzoiets, zodat het mooi afgebakend is. Jullie worden er allebei denk ik niet vrolijk van als jullie een uur aan tafel zitten en hij heeft nog zijn boterham niet op. Ook al eet ie er niets tot weinig van blijf zoveel mogelijk smaken aanbieden. Hij moet het in ieder geval proeven, dan hoeft hij het niet op te eten.
Je kan ook eens bij een GGD langsgaan voor advies.

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:28

hallo,
wij hebben net hetzelfde probleem gehad bij mijn broertje nu vijf jaar.
terug alles gepureerd geven dus babyvoeding. Er zit alles in!!
en als dat goed gaat erna terug een stuk gewoon aanbieden gaat dat goed twee stukken enzo.
Nooit dwingen wel belonen.
ook heeft mijn broertje allerlei allergiën. Dus zeker eens laten testen!! Dit kan er echt mee te maken hebben.
ah en bloed in de stoelgang kan een aderke zijn wat springt omdat hij hardere stoelgang heeft. komt met meerdere kindjes wel voor.
ik hoop dat je er wat aan hebt. En je mag altijd pben.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:31

ik weet het niet, heb zelf geen kinderen.

Maar mijn mama zei altijd dat ik niet van tafel mocht voordat ik alles op had.
Ze had dan wel een kleine portie, maar gewoon van alles iets!
Moet zeggen volgens mij was dat best wel effectief.