Angst voor de telefoon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 06:47

xIrlijn schreef:
Eh fuego, bestaan er cursussen communicatie in het algemeen? :=

Jeps die bestaan.

Ik heb een cursus gedaan "Communiceren met Durf en Daadkracht"
Heeft mij heel erg geholpen.

Ik bel nog steeds niet graag, maar durf nu wel de telefoon te pakken en te bellen of de telefoon op te nemen. (was vooral op mijn werk een probleem)
Als ik echt ergens voor moet bellen. Bijvoorbeeld om een afspraak te maken met de Dierenarts, of ergens om inlichtingen te vragen, bereid ik dat gesprek voor.
Schrijf wat ik wil vragen of bespreken op en ga dan voorbereid het gesprek in.

Optiwolk

Re: Angst voor de telefoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:21

Ja! Ik ken dit!

Heb zo vorig jaar een paar mooie interviews misgelopen omdat mensen m'n mail niet zagen voor de deadline.
Nu mail ik als ik véél tijd heb (2 weken ofzo) maar 5 dagen is de limiet. Dan bel ik.
Met de deur toe, héél veel stress enzo, maar het gaat.

Ook met m'n lesgever bel ik niet, ik sms. Idem met m'n ouders. Papa is dan zo iemand die niet graag smst en terugbelt.
Rare is, dat ik wel graag bel met het liefje.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:45

Ik heb bij de curcus een boekje gekregen "Beren op de weg, spinsels in je hoofd"

Het is wel gericht op de werk situatie, maar denk dat je het in het dagelijks leven ook goed kan gebruiken.
(weet ik wel zeker, want ik gebruik het nog steeds wel eens)

Je moet je gaan bedenken waarom je bang bent om te telefoneren.
En die angsten gaan relativeren.
Dat helpt met het overwinnen van die angsten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:31

Leg de lat lager voor jezelf, begin met simpele dingen.
Een pizza bestellen bijvoorbeeld, dat is echt 'n standaardgesprek.
Schrijf vooraf alles op wat je wil zeggen en lees 't voor mijn part op, bedenk je vooral ook dat degene aan de andere kant 't doornormaal vindt om gebeld te worden en zich heus niet afvraagt of jij misschien zenuwachtig bent.
Ga je even de mist in, verspreek je je bijvoorbeeld, lach daar dan om, humor neemt ook een deel zenuwen weg.

Vind je 't ook eng om vriendinnen te bellen bijvoorbeeld? Of gebeld te worden?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:51

@ Gimli_: Dat zijn inderdaad goede dingen om mee te beginnen, maar om eerlijk te zijn vind ik dat ook al erg. Een boek bestellen, informeren bij een winkel of ze iets op voorraad hebben, zoiets is nog nooit fout gegaan, maar toch kan ik mezelf daar behoorlijk druk over maken.
Vriendinnen bel ik liever ook niet. Niet zozeer omdat ik bang ben dat ze mij uit zullen lachen als ik over mijn woorden struikel, maar ik vind het zelf zo stom om te horen hoe ik stuntel. Echt goede vriendinnen bel ik wel, maar zelfs daarbij blijf ik zenuwachtig.
De telefoon neem ik liever niet op, en als ik weet dat iemand mij belt raak ik daar zenuwachtig van, maar het is niet zo'n groot probleem als zelf bellen. Het is iets wat ik liever niet doe, maar als het moet neem ik hem wel gewoon op.

En Optiwolk, ik heb ook zo een paar mensen waarbij bellen geen enkel probleem is. Mijn ouders en zusje, en bepaalde nummers die ik heel vaak draai. Maar verder, tja, liever bel ik gewoon niet. :+

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga ze zeker toepassen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:53

Oeh, heel herkenbaar.... Ik ben ook niet zo dol op de telefoon.
Doe mij dan maar sms of email.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:54

Ik meld me ook! Vriendinnen bellen? Geen probleem! Naar huistelefoonnummers van vriendinnen bellen wordt al een groter probleem. Zelf de dokter oid bellen is gewoon een disaster. Ik heb een afspraak maken bij een psycholoog al 2 dagen uitgesteld en heb vandaag mijn vader laten bellen :') Als ik niet weet wat ik kan verwachten en van te voren niet weet wat ik moet zeggen, nee daar hou ik echt niet van..

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:39

Marit schreef:
Ik durf het ook nooit :+ Al helemaal niet als er nog andere mensen bijstaan :')

Ja dat ken ik helemaal.

Ik ben bang om te bellen soms en dan begin ik heel anders dan meestal gaat en vergeet ik mijn naam etc te zeggen
Face to Face praten misschien?
& of mailen?

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:45

Hier ook. Ik bel ook niet graag. En als ik dan bel dan wel op mijn kamer zonder luisteraars erbij :=

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:53

Herkenbaar probleem.. Telefoon opnemen gaat nog wel, maar dat is onverwacht, geen tijd om me druk te maken. Als ik een telefoontje verwacht is het al heel anders..

Mensen zelf bellen is al helemaal verschrikkelijk := Durf niemand te bellen, eigenlijk alleen mijn ouders :') Ik bel wel liever mensen die ik nooit meer zie/spreek dan kennissen of vrienden := Maar moet altijd echt moed verzamelen, 100x nummer controleren.. Tegen de tijd dat de telefoon over gaat heb ik echt trillende handen, hart klopt in m'n keel, ademhaling freakt :+ Vaak ben ik daarna ook helemaal moe. Met luisteraars erbij bel ik absoluut niet, dat kan ik écht niet.

Ik probeer wel steeds mijn angst te overwinnen en steeds mensen te bellen, als het moet doe ik het ook wel, maar ik blijf echt een vaag en onhandig met telefoneren.. Mail veel liever, en als je dan gemaild hebt kun je natuurlijk niet bellen als je geen reactie krijgt, want dan is het zo opdringerig.. O:) Nouja, dat vertel ik mezelf altijd :+ Overigens ben ik ook face-to-face niet zo heel vaardig.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:56

Ik herken het ook! Maar standaard dingen ben ik intussen wel meester, pizza bestellen oid is geen probleem. Zij zitten daar te wachten tot er iemand belt om te bestellen, dus dat gaat best. Maar als ik een vreemd iemand moet bellen met een vraag waar zij zich niet meteen aan verwachten ofzo, o jee...

Zo heb ik ooit een verzorgpaard mislopen. Al was dat misschien ook een beetje uit schrik om een nee te krijgen of niet serieus genomen te worden..

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:52

Heel herkenbaar :o ik bel ook helemaal niet graag en stel het ook zo lang mogelijk uit.
Anonieme nummers neem ik ook niet op en laat ik mijn voicemail inspreken.

Eigenlijk heel raar want op het werk heb ik hier totaal geen last van. Daar neem ik veel telefoontjes op per dag en bel ik ook regelmatig.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:42

Ik kreeg hulp van een psycholoog :+ Ik had toevallig al een psych voor iets anders. Dus ook gelijk dit probleem maar meegenomen.. en ik durf nog steeds niet goed haha. Maar het is ook omdat ik gewoon niet altijd zin heb om te bellen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 11:47

Lien_ schreef:
Herkenbaar probleem.. Telefoon opnemen gaat nog wel, maar dat is onverwacht, geen tijd om me druk te maken. Als ik een telefoontje verwacht is het al heel anders.. (...)

Dit is het precies. :j Zolang ik niet de kans krijg erover na te denken gaat het wel, maar als ik weet dat ik moet gaan bellen of gebeld ga worden, dan maak ik mezelf gewoon helemaal gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:11

heel herkenbaar , durf niet eens familie te bellen. moet zo naar de DA bellen voor konijn maar ben er niet zo zeker van. vraag mijn moeder of sms maar at gaat zo moeilijk naar de DA

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:15

Ik durf ook niet te bellen...
Zelfs niet naar mijn broer of zus..
Wel naar mijn vader of moeder. Als ik moet bellen laat ik het eigelijk altijd mijn moeder bellen.
Ik weet van mijzelf dat ik het toch niet ga doen.
Op mijn werk moest ik ook regelmatig bellen..
Deed ik ook niet :+ En als het moest begon ik helemaal te trillen en zweten :+