wat te doen als je niet kan slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:42

Daphne__ schreef:
Boek lezen is best, maar niet in bed. Je moet jezelf aanleren dat je in bed niks anders doet dan slapen :)

Ja, dat is een leuk idee voor een kind van 3...

Je wilt dus zeggen dat jij geen tv hebt in je slaapkamer en dat je seks hebt in de keuken/badkamer/toilet/weetikveelwaar?

Elma_

Re: wat te doen als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:51

Ook :')
Maar ehh, daarna kun je toch juist slapen :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:53

Ik volg dit even, ik ben heel gevoelig voor licht/geluid snachts en lig dan ook vaak en lang wakker of ben heel vroeg op.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:02

@ Moonsparkle: idem dito het licht!
Ik heb gewoon héle zware donkere gordijnen gekocht, werkt prima!
Geluid doe ik soms oordopjes, maar ik heb een oor-aanraak-fobie dus dat lukt soms niet. Hoofdkussen over je kop leggen is the good ol' trick that helps.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:34

ik heb melatonine tabletten, wordt ik altijd wat moeier van. en als ik niet kan slapen lees ik een boek of een tijdschrift tot m'n ogen ervan dichtvallen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:41

Ik heb hier een hele periode ook vreselijk last van gehad, en een van de dingen die mij enorm geholpen heeft was je hersens op non-actief zetten ;)

Dit houdt in dat je minimaal een uur voordat je gaat slapen, geen inspannende dingen meer doet met beeldschermpjes enzo. Dus niet internetten, sms'en, tv kijken enz. Je lijf maakt dan namelijk stoffen aan waardoor je wakker blijft, en het duurt ongeveer een uur voordat je hersens 'tot rust' komen. Ook het lichtgehalte is hiebij van invloed, dus geen felle lampen aan, maar sfeerverlichting ;), zo min mogelijk licht zodat je eigenlijk tegen je hersens zegt, zie het is nacht, dus tijd om te gaan slapen!

Dus minimaal 1 uur voordat je gaan slapen de rust opzoeken, weinig licht en geen telefoons/computers/tv, lees liever ontspannen een boek met een glaasje drinken oid. En als dat niet werkt is er altijd nog de oude vertrouwde hamer :P

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:06

Slaapkamer donker maken met dikke gordijnen, zorg ervoor dat het ook niet te warm is. Geen verwarming etc. aan in je slaapkamer, daar slaap je heel onrustig door.
Geen electronica in en om je bed, ook daar kan je slecht van in slaap vallen.
Die onstpanningsoefeningen die genoemd werden willen ook goed helpen evenals een tabletje melatonine. Zelf heb ik goede ervaring met valdispert goede nacht extra sterk, daar zit ook nog valeriaan en passiebloem in.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 15:11

beetje jammer dat mijn bed electronisch is :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:51

Yv_ schreef:
Daphne__ schreef:
Boek lezen is best, maar niet in bed. Je moet jezelf aanleren dat je in bed niks anders doet dan slapen :)

Ja, dat is een leuk idee voor een kind van 3...

Je wilt dus zeggen dat jij geen tv hebt in je slaapkamer en dat je seks hebt in de keuken/badkamer/toilet/weetikveelwaar?

Heb geen tv en seks is niet mijn sport ;)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:48

Ennnn ik lig alweer wakker. Even die concentratietruc proberen, dwdd was nog wel leuk om te kijken maar nu die kop van Paul de Leeuw verschijnt wordt het toch echt tijd om de tv uit te zetten. ;-)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:47

ik heb dat zelfde probleem ook maar ik mis een stof je waar me je gaat slapen dus daar heb ik dan pilletjes voor (melatoniene pilletjes) en als ik die neem slaap ik wel ietsje beter maar nog niet helemaal dus als ik niet kan slapen dan ren ik even heelvaak die trap op een neer echt op een kapott hard thempo en dan kan ik meestal wel slapen want dan moesten mijn spieren en alles wat er een beetje in je lijf zit wat harder aan het werk en daar had je geen warming up voor dus dan word je sneller moe. :P Zo zie ik het dan! :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:27

Ik doe op zulke momenten alsof ik slaap. Dus in mijn slaaphouding gaan liggen (ik val maar op 1 houding in slaap), ogen dicht en zelf een droom verzinnen. Werkt tot nu toe goed. :j