_Tara_ schreef:Ik heb zelf biomedische wetenschappen gestudeerd, heb hoorcolleges gehad over straling en alles eromheen, dus ik weet dat er onderzoeken zijn die inderdaad aantonen dat mensen er geen last van kunnen hebben maar dat er ook onderzoeken zijn die aantonen dat er mensen zijn die er wel last van hebben.
Feit is dat ik al een tijd (een jaar of 3) last heb van hoofdpijn die onregelmatig op komt zetten, periodes waarin ik ontzettend misselijk ben enz. Artsen zeggen: neem rust of ze schrijven iets voor wat "misschien wel eens kan helpen". Daar kan ik niks mee, voel ik me niet goed bij. Nu ben ik bij een natuurarts geweest die er dus onder andere achter kwam dat ik gevoelig ben voor straling. Ze schrok er zelfs van, van de mate van gevoeligheid. Daarom heb ik nu die edelstenen hier liggen, hier voel ik me wel goed bij. Ondanks m'n studie die ik gedaan heb waarin acupunctuur al weggewuifd werd als onzin. Ik ben me er dus heus wel bewust van dat dit wetenschappelijk allemaal "onzin" is, niet aan te tonen enz. Dus? Hier kan ik in ieder geval iets mee en hier voel ik me goed bij. Dus wat onderzoeken ook zeggen, ik ga hiermee door en ik geloof hierin.
Of mensen er wel of geen last van hebben, of de stenen wel of niet werken. Zit gewoon weg heel simpel tussen je oren.
Het is onmogelijk om er last van te hebben, je kan er wel in geloven er last van te hebben en er dus ook daadwerkelijk "klachten" aan over houden. Denk maar vaak genoeg ik heb dit of dat en ja hoor, je krijgt of voelt het ook.
Het is echt een psychische "aandoening". Ik ben het eens met Arabesk en geloof je er in, zal je best "merken" dat het "werkt". Het zit gewoon simpel weg tussen je oren. Wetenschappelijk is bewezen dat men geen klachten kan krijgen van de straling (al helemaal niet van PC's of GSM's) en ook bewezen dat de stenen niet werken. Echter wil je geloven dat het werkt, zullen de klachten vanzelf "verdwijnen". Echter verdwijnt het psychische gedeelte en de (in gedachten bestaande) klachten.
Het mooiste van alles is dat mensen die geloven last te hebben of klachten van de straling hebben, ook geloven (en dus werkt het ook) in de stenen....
Dus ja, het is net waar je in wil geloven. Vind je dat je er gevoelig voor bent, dan zullen de stenen best werken. Beide omdat je er in "gelooft". Het is dus gewoon een psychische "aandoening". Plus het placebo effect is hier zeer aanwezig.
Sorry als mijn zinsbouw niet helemaal juist is, het is koninginnen nacht.