Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bij de oproep stond dat het ook afgenomen kon worden door een assistente maar dat zag ik helemaal niet zitten. Mijn eigen huisarts is een man dus dat viel ook af...heb dus gewoon mijn kop in het zand gestoken...
bij de horens gevat en verstand op 0 en op de stoel gegaan. Leuk was anders maar uitstijkje was wel gemaakt.
, score pap-3b (oid) dus doorverwijzing naar de gynecoloog. In overleg met de dokter een vrouwelijke genomen en met knikkende knietjes naar het ziekenhuis. Wederom de hele poespas en vanwege de score een biopt genomen. Uitslag hiervan was dat er onrustige cellen waren gevonden die zich (misschien wel en misschien wel nooit) zouden kunnen ontwikkelen tot baarmoederkanker.
sandra1977 schreef:Ik heb geen ervaring met een thuistest maar wel met angst voor het laten afnemen van een uitstrijkje. Ik had net voor m'n 30ste een oproep gehad en heb deze, na meerdere herhalingen voor een afspraak te laten maken, laten schieten. Gewoon omdat ik mij niet prettig voelde met een vreemde tussen m'n benen, eendebek en een bouwlampBij de oproep stond dat het ook afgenomen kon worden door een assistente maar dat zag ik helemaal niet zitten. Mijn eigen huisarts is een man dus dat viel ook af...heb dus gewoon mijn kop in het zand gestoken...
Gedurende 2,5 jr volgehouden, wel met af en toe de gedachte 'stel nou dat??' maar die altijd snel weggestopt. Totdat ik zoiets had van 'het is wel mijn lijf en gezondheid'..en stel dat er wel iets mis is...
Huisartsenpraktijk gebeld en een afspraak laten maken met de vrouwelijke huisarts. Haar uitgelegd dat ik er als een berg tegenop zag zodat ze hier rekening mee kon houden. En hierna debij de horens gevat en verstand op 0 en op de stoel gegaan. Leuk was anders maar uitstijkje was wel gemaakt.
De uitslag was een ontestbare uitstrijk en moest dus nog een keer..., score pap-3b (oid) dus doorverwijzing naar de gynecoloog. In overleg met de dokter een vrouwelijke genomen en met knikkende knietjes naar het ziekenhuis. Wederom de hele poespas en vanwege de score een biopt genomen. Uitslag hiervan was dat er onrustige cellen waren gevonden die zich (misschien wel en misschien wel nooit) zouden kunnen ontwikkelen tot baarmoederkanker.
Conclusie: onder het mes om de cellen weg te halen![]()
Mijn eerste controle uitstrijk weer gehad na een half jaar en gelukkig nu een goede score!
Als ik was blijven vasthouden aan mijn angst en dus geen uitstrijkje had laten maken (of een mindere thuistest iod had gedaan) had ik dus een risico gelopen op kanker...ben achteraf dus erg blij dat ik mijzelf toch over mijn angst heb kunnen heenzetten! En na enkele malen het te zijn ondergaan wordt het wel makkelijker (althans bij mij) Mijn hobby zal het nooit worden maar ik kan mij nu in ieder geval wel over mijn angst heenzetten en het ondergaan...
Succes met wat je beslist! (en sorry voor het wat lange verhaal)