Ervaringen met de thuistest voor baarmoederhalskanker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Ervaringen met de thuistest voor baarmoederhalskanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:34

dat was meer een raectie of stef over mensen die een verkrachting oid hebben meegemaakt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:40

Ik heb uitgebreid gegoogelt, maar ik kan helaas echt geen thuistest vinden die het uitstrijkje vervangt.
Alle tests die ik tegenkom, die richten zich op de aanwezigheid van HPV en niet op het beoordelen van cellen zoals een uitstrijkje.

En mocht je inderdaad HPV hebben, dan wordt je alsnog opgeroepen voor een regulier uitstrijkje.
Terwijl er dan evenzo niets aan de hand kan zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:58

Ik ben iemand die zo'n thuistest ontvangen heeft. Het gaat inderdaad over the HPV. Ze hebben een aantal mensen geselecteerd die ze zo'n thuistest toegestuurd hebben en ik ben daar 1 van. Hij ligt hier nog ik ben er nog niet aan toe gekomen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:14

Ik krijg hem ook thuisgestuurd, maar heb hem nog niet ontvangen.

gaat uit van het bevolkingsonderzoek, die ok de normale oproepen doen, ik ga er dus van uit dat ze wel betrouwbaar zijn

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:00

Voor HPV zal die zeker betrouwbaar zijn, maar ze kijken echt alleen naar HPV, nergens anders naar.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:28

Uitiendelijk heb je er dus niets aan, want vrouwen van 25+ hebben doorgaans toch wel (restanten van) een HPV besmetting en dan wordt je uiteindelijk alsnog doorgestuurd voor een uitstrijkje

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:29

Maar goed, wellicht helpt dat vrouwen meer over de streep omdat ze dan meer bewust worden van het feit dat er wellicht iets fout kan zijn?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:31

InekeH87 schreef:
Voor HPV zal die zeker betrouwbaar zijn, maar ze kijken echt alleen naar HPV, nergens anders naar.

mits goed uitgevoerd, kan me ook voorstellen dat niet precies op de goede plaats het monster genomen wordt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:26

Ze zullen er vast wel over nagedacht hebben. Als het allemaal geen zin heeft dan neem ik aan dat ze niet zo veel moeite doen om brieven te sturen en daarna een grote envelop met spullen er in.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:08

Ik heb geen ervaring met een thuistest maar wel met angst voor het laten afnemen van een uitstrijkje. Ik had net voor m'n 30ste een oproep gehad en heb deze, na meerdere herhalingen voor een afspraak te laten maken, laten schieten. Gewoon omdat ik mij niet prettig voelde met een vreemde tussen m'n benen, eendebek en een bouwlamp :o Bij de oproep stond dat het ook afgenomen kon worden door een assistente maar dat zag ik helemaal niet zitten. Mijn eigen huisarts is een man dus dat viel ook af...heb dus gewoon mijn kop in het zand gestoken...

Gedurende 2,5 jr volgehouden, wel met af en toe de gedachte 'stel nou dat??' maar die altijd snel weggestopt. Totdat ik zoiets had van 'het is wel mijn lijf en gezondheid'..en stel dat er wel iets mis is...

Huisartsenpraktijk gebeld en een afspraak laten maken met de vrouwelijke huisarts. Haar uitgelegd dat ik er als een berg tegenop zag zodat ze hier rekening mee kon houden. En hierna de }:0 bij de horens gevat en verstand op 0 en op de stoel gegaan. Leuk was anders maar uitstijkje was wel gemaakt.

De uitslag was een ontestbare uitstrijk en moest dus nog een keer... :n , score pap-3b (oid) dus doorverwijzing naar de gynecoloog. In overleg met de dokter een vrouwelijke genomen en met knikkende knietjes naar het ziekenhuis. Wederom de hele poespas en vanwege de score een biopt genomen. Uitslag hiervan was dat er onrustige cellen waren gevonden die zich (misschien wel en misschien wel nooit) zouden kunnen ontwikkelen tot baarmoederkanker.

Conclusie: onder het mes om de cellen weg te halen :n
Mijn eerste controle uitstrijk weer gehad na een half jaar en gelukkig nu een goede score!

Als ik was blijven vasthouden aan mijn angst en dus geen uitstrijkje had laten maken (of een mindere thuistest iod had gedaan) had ik dus een risico gelopen op kanker...ben achteraf dus erg blij dat ik mijzelf toch over mijn angst heb kunnen heenzetten! En na enkele malen het te zijn ondergaan wordt het wel makkelijker (althans bij mij) Mijn hobby zal het nooit worden maar ik kan mij nu in ieder geval wel over mijn angst heenzetten en het ondergaan...

Succes met wat je beslist! (en sorry voor het wat lange verhaal)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:29

Jeetje Sandra, goed dat je het hier neerzet en gelukkig dat je er op tijd bij was, je hoort het toch akelig veel zo

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:34

Tja het is heel erg begrijpelijk dat mensen vinden dat je wel moet gaan maar het is de vraag niet.
Verder ben ik het met Stef eens, er zijn vrouwen die denken: ik ga nog liever dood dan naar de dokter. Als je die angst niet begrijpt geef je antwoorden die totaal niet relevant zijn...
Ik begrijp je angst wel en als er een goede thuistest is zou ik dat doen.

edit: over kinderen, dat is totaal niet ter zake doende.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:45

sandra1977 schreef:
Ik heb geen ervaring met een thuistest maar wel met angst voor het laten afnemen van een uitstrijkje. Ik had net voor m'n 30ste een oproep gehad en heb deze, na meerdere herhalingen voor een afspraak te laten maken, laten schieten. Gewoon omdat ik mij niet prettig voelde met een vreemde tussen m'n benen, eendebek en een bouwlamp :o Bij de oproep stond dat het ook afgenomen kon worden door een assistente maar dat zag ik helemaal niet zitten. Mijn eigen huisarts is een man dus dat viel ook af...heb dus gewoon mijn kop in het zand gestoken...

Gedurende 2,5 jr volgehouden, wel met af en toe de gedachte 'stel nou dat??' maar die altijd snel weggestopt. Totdat ik zoiets had van 'het is wel mijn lijf en gezondheid'..en stel dat er wel iets mis is...

Huisartsenpraktijk gebeld en een afspraak laten maken met de vrouwelijke huisarts. Haar uitgelegd dat ik er als een berg tegenop zag zodat ze hier rekening mee kon houden. En hierna de }:0 bij de horens gevat en verstand op 0 en op de stoel gegaan. Leuk was anders maar uitstijkje was wel gemaakt.

De uitslag was een ontestbare uitstrijk en moest dus nog een keer... :n , score pap-3b (oid) dus doorverwijzing naar de gynecoloog. In overleg met de dokter een vrouwelijke genomen en met knikkende knietjes naar het ziekenhuis. Wederom de hele poespas en vanwege de score een biopt genomen. Uitslag hiervan was dat er onrustige cellen waren gevonden die zich (misschien wel en misschien wel nooit) zouden kunnen ontwikkelen tot baarmoederkanker.

Conclusie: onder het mes om de cellen weg te halen :n
Mijn eerste controle uitstrijk weer gehad na een half jaar en gelukkig nu een goede score!

Als ik was blijven vasthouden aan mijn angst en dus geen uitstrijkje had laten maken (of een mindere thuistest iod had gedaan) had ik dus een risico gelopen op kanker...ben achteraf dus erg blij dat ik mijzelf toch over mijn angst heb kunnen heenzetten! En na enkele malen het te zijn ondergaan wordt het wel makkelijker (althans bij mij) Mijn hobby zal het nooit worden maar ik kan mij nu in ieder geval wel over mijn angst heenzetten en het ondergaan...

Succes met wat je beslist! (en sorry voor het wat lange verhaal)

Bij mij precies het zelfde verhaal, alleen ik had geen schrik dus ik ben met mijn 30e wel gegaan, uitslag + ingreep was het zelfde als die van Sandra, blij dat ik ben gegaan, de uitslag is nu al een paar keer 100% goed! Ben nu 32 (en 20 wk zwanger).

Gaan meid, je leven kan er vanaf hangen! :(:)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:14

Voor degene die zich zorgen maken, ik heb een paar jaar geleden een uitstrijkje laten maken. Ik moest naar de gynaecoloog omdat ik me wilde laten steriliseren en toen heeft hij gelijk een uitstrijkje gemaakt. Op de reguliere oproep daarvoor had ik niet gereageerd, dus ik denk dat ik daarom een brief en een setje toegestuurd heb gekregen. Misschien is dit voor de TS ook zo.
Misschien moeten we niet overal vraagtekens bij zetten en gewoon op het topic doorgaan.