Heb ik discalculie ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:04

Breghje schreef:
Ik heb discalculie, nooit getest, maar als je zo'n zelftestje her en der van inet plukt kom je al een heel end.

Dus niet :) Een test op internet is compleet niet te vergelijken met een goed orthodidactisch onderzoek en dus ook volstrekt niet betrouwbaar.

TS, hoe gaat het wanneer je extra begeleiding krijgt? Gaat het dan wel of blijf je ondanks die extra begeleiding achter?

_flo_

Re: Heb ik discalculie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:27

Mijn dochter heeft discalculie, is hierop getest.
Ze heeft baantjes gehad bij de Lidl en het Kruidvat achter de kassa en dat gaf geen problemen.
De moderne kassa's geven tegenwoordig wel aan hoeveel wisselgeld er teruggeven moet worden.

Nu volgt ze de VIG opleiding en moet over een paar weken de toets verpleegkundig/medisch rekenen doen.

't Is hier momenteel oefenen, oefenen, oefenen samen met papa, opstandig zijn en soms tranen met tuiten.
Ze doet echt haar best, ik hoop zo dat de toest straks goed gaat.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:36

Heeft je dochter een dyscalculie verklaring Flo? Dan kan ze misschien extra tijd en hulp krijgen :)

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:28

Ik kan zelf totaal niet rekenen, kan met geen mogelijkheid tafels of sommetjes uit m'n hoofd en dingen natellen doe ik nog steeds op m'n vingers of heel uitgebreid op een papiertje. :') Discalculie ben ik nooit op getest, want een paar jaar geleden kon je er nog niks mee omdat het niet erkend werd (wordt?).

Ik haal getallen door elkaar en verzin niet-bestaande getallen: bij natuurkunde had ik altijd het probleem dat uit m'n eerste berekening 63 kwam, en dan ging ik doorrekenen en dan was het opeens geen 63 meer maar 45. Vervolgens stonden er dingen als 21 + 39 = 78 en dan als laatste van mij de kanttekening 'maar dit is totaal geen logisch antwoord', nee duh. :')

Maar even een hart onder de riem: dat je niks met getallen kan, wil absoluut niet zeggen dat je dom bent of later niks kan! Ikzelf ben bijvoorbeeld júist ontzettend goed in wiskunde (dat is dus niet hetzelfde als rekenen, wiskunde staat los van sommetjes) en heb met succes een universitaire bètaopleiding afgerond. Dat je op de middelbare school voor vakken als wiskunde, natuurkunde e.d. per sé sommetjes moet doen en daarom met veel studeren nog een 5 haalt, tsja, dan zou ik nog even volhouden en blij zijn met iedere voldoende die je haalt. :j Later kan je het lekker met een papiertje of een rekenmachine doen, of vertelt de kassa je wat je terug moet geven.

Als een discalculieverklaring voor jou iets oplevert waar je nog een paar jaar wat aan hebt en je vindt het prettig om te weten, dan zou ik 'm halen. Maar als het nog een jaartje is, joh, dat lukt je!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 22:07

Als ik extra begeleiding krijg dan voel ik me meer op me gemak. Als ik voor de klas een som op moet zeggen kan je me afschieten.. Als ik gewoon met de leraar kan ik rustig nadenken en het oefenen. Extra opdrachten heb ik vooral veel aan. maar als ik terug kijk naar de opdrachten die ik heb gemaakt. Kom ik er niet meer bij hoe ik die gedaan heb :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:15

Heino schreef:
Breghje schreef:
Ik heb discalculie, nooit getest, maar als je zo'n zelftestje her en der van inet plukt kom je al een heel end.

Dus niet :) Een test op internet is compleet niet te vergelijken met een goed orthodidactisch onderzoek en dus ook volstrekt niet betrouwbaar.

TS, hoe gaat het wanneer je extra begeleiding krijgt? Gaat het dan wel of blijf je ondanks die extra begeleiding achter?

Zal best hoor, bestrijd ik ook niet. Maar waarom zou ik honderden euro's uitgeven als ik zo'n beetje alles aan kan vinken waar discalculie aan voldoet? Betrouwbaar of niet, ik heb er wel mijn houvast en (h)erkenning uit gekregen. Plus geef ik aan dat je er een heel end mee komt, ik zeg niet dat het een goed orthodidactisch onderzoek kan vervangen, het kan een beginpunt zijn. Je kan eruit halen of het zin heeft om jezelf te laten testen ja of nee. En in mijn geval nee dus.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:07

Annettu_ schreef:
Als ik extra begeleiding krijg dan voel ik me meer op me gemak. Als ik voor de klas een som op moet zeggen kan je me afschieten.. Als ik gewoon met de leraar kan ik rustig nadenken en het oefenen. Extra opdrachten heb ik vooral veel aan. maar als ik terug kijk naar de opdrachten die ik heb gemaakt. Kom ik er niet meer bij hoe ik die gedaan heb :')

Haal je ook betere resultaten wanneer je extra begeleiding krijgt? Of gaat het - ondanks die extra begeleiding - nog (bijna) net zo slechts als zonder extra begeleiding?

Breghje: maar je kan niet op basis van zo'n internettestje zeggen dat je dyscalculie hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:07

Heeft rekenen niks te maken met wiskunde??
Nou als dat zo is dan kan ik wel rekenen, gewoon optellen en aftrekken, maar heb ik geen inzicht.
Wiskunde kan ik dus totaal niet, rekenen in ieder geval een klein beetje. Zodra er breuken of procenten bijkomen wordt het al moeilijker en bij al die gekke dingen van sinus en co-sinus kan je me wegdragen.
Net als bij natuurkunde en scheikunde.....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:09

Suzanne F. schreef:
Heeft rekenen niks te maken met wiskunde??
Nou als dat zo is dan kan ik wel rekenen, gewoon optellen en aftrekken, maar heb ik geen inzicht.
Wiskunde kan ik dus totaal niet, rekenen in ieder geval een klein beetje. Zodra er breuken of procenten bijkomen wordt het al moeilijker en bij al die gekke dingen van sinus en co-sinus kan je me wegdragen.
Net als bij natuurkunde en scheikunde.....

ik heb het dus andersom. Ben wel goed in wiskunde, maar kan totaal niet hoofdrekenen :+ Bij wiskunde rekende ik altijd de meest 'simpele' sommetjes uit met de rekenmachine :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:12

Dan zijn er dus 2 rekenkundige afwijkingen. :D
Eentje met cijfers en eentje met inzicht....

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:17

Ik had ook altijd problemen met wiskunde. Ik heb het tot de 3e op het randje gered. Ik heb mezelf nu een plezier gedaan, en het laten vallen. Er blijven nog zat banen over! Ondanks mijn slechte wiskunde, gaat mijn werk achter de kassa prima. Je leert je heel goed aan welke muntjes de goede combinatie maken, je hoeft niet meer te rekenen, je kijkt naar de vorm en kleur enz.
Ik zou als je wiskunde behoud op school wel laten testen, bij ons op school doen ze er weinig mee, maar bij jullie misschien wel?!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 06:08

Heino schreef:
Annettu_ schreef:

Haal je ook betere resultaten wanneer je extra begeleiding krijgt? Of gaat het - ondanks die extra begeleiding - nog (bijna) net zo slechts als zonder extra begeleiding?

Breghje: maar je kan niet op basis van zo'n internettestje zeggen dat je dyscalculie hebt.

Ik persoonlijk kan gerust zeggen dat ik discalculie heb op basis van zo'n testje. Bij mij is het dusdanig duidelijk dat ik echt geen honderden euro's ga besteden aan een test waarvan ik de uitslag al weet, enkel en alleen om het dan op een papiertje te hebben. Zou het om een/mijn kind gaan bv die nog naar school gaat, of als het niet helemaal duidelijk zou zijn dan vindt ik het wat anders.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:15

Prima, wat jij wilt. Er zijn alleen meer criteria dan problemen met rekenen hebben :) En die toon je niet aan de hand van een testje op Internet aan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:01

Heino schreef:
Prima, wat jij wilt. Er zijn alleen meer criteria dan problemen met rekenen hebben :) En die toon je niet aan de hand van een testje op Internet aan.

Maar voor wie zou ik dan dat "bewijs" moeten hebben dan? Voor mijzelf?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:21

Suzanne F. schreef:
Dan zijn er dus 2 rekenkundige afwijkingen. :D
Eentje met cijfers en eentje met inzicht....

Interessant topic! :)

Ik mis dus cijfermatig inzicht, want basis optel/aftrek sommetjes gaan nog wel , en tafels vindt ik heel makkelijk, maar ik kan dus absoluut geen berekening maken. Heb altijd gedacht dat ik discalculie heb (sinds die term bekend is dan...), alleen in mijn schooltijd was dat nog totaal onbekend helaas :D Heb ontzettend veel bijles gehad, maar heeft allemaal niets uitgemaakt...ze gaven het gewoon op.
Wiskunde was een drama, echt alleen maar onvoldoendes. breuken etc, nooit gekund.

Nu ben ik bezig met een HBO Bachelor P-management, en hebben onlangs de module Performancemanagement & HR Accounting gehad. 1 Drama...
Dan krijg je dus balansen (activa en passiva, solvabiliteit en current ratio berekenen, dat soort geneuzel) , en moet je ook ' verhaaltjes uitrekenen' :D .

Maar wat mij dus opvalt; is dat dit zoveel voorkomt! Het gros van de mensen heeft hier dus heel veel moeite mee.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:44

Breghje schreef:

Nee hoor, ik vind het alleen een beetje jammer dat mensen zo stellig beweren een bepaalde aandoening te hebben zonder dat dat daadwerkelijk getest is. Daar krijg je namelijk een hele berg vooroordelen van ("alle kinderen hebben tegenwoordig ADHD" etc.)
Ik geloof best dat jij dyscalculie kan hebben en er last van hebt, en er voor jezelf van overtuigd bent dat je het hebt zonder het daadwerkelijk getest te hebben, ik vind alleen dat je dat niet zo kan en zou mogen zeggen zonder daadwerkelijke test.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:07

Ik ben het met Heino eens! Iedereen heeft tegenwoordig ook dyslexie, en geven daar hun spelfouten de schuld van. Met name op bokt zie je dat wel, gewoon stomme fouten die echt wel te leren zijn vooral op volwassen leeftijd. Ik had/heb ook dyslexie maar op de basisschool heb ik veel extra bijles gekregen en hierdoor mijn spellingsachterstand op gehaald en leren om gaan met mijn "probleem". Ik wist niet wanneer het nou ou of au was en dat soort dingetjes.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:29

Heino schreef:
Breghje schreef:

Nee hoor, ik vind het alleen een beetje jammer dat mensen zo stellig beweren een bepaalde aandoening te hebben zonder dat dat daadwerkelijk getest is. Daar krijg je namelijk een hele berg vooroordelen van ("alle kinderen hebben tegenwoordig ADHD" etc.)
Ik geloof best dat jij dyscalculie kan hebben en er last van hebt, en er voor jezelf van overtuigd bent dat je het hebt zonder het daadwerkelijk getest te hebben, ik vind alleen dat je dat niet zo kan en zou mogen zeggen zonder daadwerkelijke test.

Ik vindt heel erg eerlijk gezegd dat dat wel heeeel erg ver gaat. Dus pas als ik een in mijn ogen en zeker in mijn persoonlijke situatie totaal nutteloos briefje van de dokter heb mag ik volgens jou maatstaf pas zeggen dat ik discalculie heb...Nogmaals, voor wie?? Voor wie zou ik moeten bewijzen dat ik het heb? Want daar gaat dat briefje om, je hebt "bewijs" dat je iets hebt en ik heb totaal niet de intentie om wat dan ook aan wie dan ook te moeten bewijzen. Ik persoonlijk vindt dat betutteling van de bovenste plank, net zoals tegenwoordig alles eerst wetenschappelijk bewezen dient te worden, liefst met dubbele controlegroepen en dubbelblind getest, want anders kan het niet waar zijn. Echt heel erg vermoeiend imho.

Als iemand vindt of denkt hij/zij iets heeft, niks mis mee toch? Tenzij die persoon aanspraak wil maken op gemeentegelden of extra tijd van leerkrachten, dán vindt ik een test op zijn plaats. Eerder niet.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:44

Als het bij jou is vastgesteld is het misschien fijner voor jezelf omdat je weet wat het is, maar...

Zorg gewoon dat jij later iets gaat doen waarbij rekenen kan gebeuren met een rekenmachine als het al nodig is.
Als je dyslectisch bent moet je ook niet boekredacteur willen worden,
Iemand die op het vmbo zit moet ook geen chirurg willen worden.

Er zijn zoveel dingen die je wel goed kunt. Focus daarop! Niet achter dingen aan gaan lopen die voor jou niet haalbaar zijn. Er zijn genoeg banen waarbij rekenen echt niet nodig is (behalve bijvoorbeeld een keertje even op de rekenmachine o.i.d.)

Je kan wel een test gaan doen, maar als je je middelbare school diploma hebt, kan je ervoor kiezen om iets te gaan doen waarbij je het niet nodig hebt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:08

Breghje schreef:
totaal nutteloos briefje van de dokter

Je krijgt alleen geen briefje van de dokter, het is veel meer dan dat. Even ter info: dyscalculie is niet alléén problemen met getallen hebben. Voor je dyscalculie vast mag stellen moet er eerst onderzocht worden of het probleem hardnekkig is (dus of je ondanks heel intensieve bijlessen nog steeds de problemen in hevige mate ervaart) en of je wel werkelijk tot de laagste x procent op rekenvaardigheden gebied behoort. Want er zijn heeeeel veel mensen met hevige rekenproblemen, maar er zijn er slechts weinigen bij wie het ernstig genoeg is om van dyscalculie te spreken. En of de rekenproblemen wel veroorzaakt worden door een neuropsychologische factor of door andere factoren (concentratieproblemen, informatieverwerkingsproblemen etc.)

Verder ga ik mee met Steffie, ook bij dyslexie zie je dit fenomeen terug

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:26

Gelukkig ben ik op de hoogte wat dyscalculie inhoudt maar dank je wel voor de info. En ik blijf erbij, ik heb dyscalculie. :D

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:47

LZP -> MW