Septum/neuscorrectie. Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Re: Septum/neuscorrectie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:59

Sanne: dat vind ik inderdaad wel snel. Fijn om te weten mocht de KNO arts er mee komen dat ik ook geopereerd niet worden :P

Quellian: oeh dat is inderdaad niet fijn maar als je zoiets van te voren aangeeft dan moeten ze toch preventieve maatregelen kunnen treffen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:03

Ik ben een meerdere jaren geleden al geopereerd en wou dat ik het veel en veel eerder had gedaan. Maar ja, net als bij de rest, is het niet eerder aangedragen als optie.
Altijd verstopte neus en sinusitis, altijd ellende. Sind de operatie heb ik geen één keer sinusitis meer gehad. Mijn neus zit af en toe nog wel verstopt, maar lang zo dramatisch niet. En neussprays werken ineens ook als ik verkouden ben!!!
De operatie is bij mij wel met lokale verdoving gegaan. Ik heb via een tabletje een algeheel kalmeringsmiddel gekregen zodat ik stil zou blijven liggen (wat overigens een keer en nooit weer was, maar dat is een specifiek probleem van mij :D) en daarna watjes op stokjes in mijn neus met verdoving (ik geloof dat ze eerst ook nog gesprayd hebben, maar dat weet ik niet zeker).
Van de operatie zelf heb ik weinig herinneringen, na afloop ben ik wat ziekjes geweest, wat koorts. Na 5 dagen mocht ik naar huis en eigenlijk vanaf dat moment was het zo goed als klaar. Veel pijn heb ik niet gehad, maar ik denk dat ik daar niet echt de juiste graadmeter voor ben.

In elk geval heel veel succes en ik hoop dat jullie er net zo van opknappen als ik!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:11

Ik zou bijna jaloers worden van die verhalen haha
Vanochtend heb ik opnieuw bloedlaten prikken voor allergie voor huisdieren enzo. Dat blijkt ook spontaan te kunnen ontstaan.
Volgende week donderdag ochtend weer afspraak bij de HA en dan krijg ik mijn verwijzing mee en kan ik afspraak gaan maken in het ziekenhuis met de KNO arts.
Ben benieuwd wat die zien als ze de eerste keer gaan kijken.
Hebben jullie ook altijd last van "oor ontstekingen"? zo voelt het bij mij al hele lange tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:45

_Jessie schreef:
Ik zou bijna jaloers worden van die verhalen haha
Vanochtend heb ik opnieuw bloedlaten prikken voor allergie voor huisdieren enzo. Dat blijkt ook spontaan te kunnen ontstaan.
Volgende week donderdag ochtend weer afspraak bij de HA en dan krijg ik mijn verwijzing mee en kan ik afspraak gaan maken in het ziekenhuis met de KNO arts.
Ben benieuwd wat die zien als ze de eerste keer gaan kijken.
Hebben jullie ook altijd last van "oor ontstekingen"? zo voelt het bij mij al hele lange tijd

Ik heb sowieso oorproblemen maar het verergerd idd door mn dichte holtes. Heb het laatste half jaar al 3 keer een oorontsteking gehad.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:05

@ MelanieB: Join the club! Nooit gedacht dat ooit te kunnen zeggen. Maar om medische redenen vind ik het zeker niet iets om me voor te schamen ;) !

@denise40: Uiteraard mag je je ook melden hier. Vind je het spannend? Dus bij jou heeft het de hoofdreden dat je niet goed uit kan rusten? Of ben je er ook nog eens verkouden bij?
Mag je 3 weken niet sporten/paardrijden? Hmm.. wist ik niet eens.. Is mij geloof ik niet eens verteld.

@apple01: Bij deze operatie zie je naderhand echt geen verandering. Bij mij kun je nu aan de buitenkant ook niet zien dat het botje scheef staat, ik kan het alleen voelen.

@mara1: fijn om te lezen dat jij je achteraf dus drukker hebt gemaakt dan eigenlijk nodig was.. (nouja niet fijn dat je je druk gemaakt hebt, maar wel dat het dus achteraf hartstikke meeviel!)
Ben jij meteen weer aan het werk gegaan naderhand? Of moest je ook rust houden?

@Quellian: Ik kan mij in jou geval wel voorstellen dat je bang bent voor de narcose. Ik ben totaal niet bang voor de narcose, ik weet alleen nu al dat ik er wel ziek van zal zijn, had ik vorige keer ook.. (helaas := ) Maar ik neem aan dat ze jou gewoon aan de beademing dan eventueel leggen terwijl ze bezig zijn.. (of is dat helemaal onmogelijk bij deze ingreep?

@_Jessie: Ik moest ook een allergie test ondergaan in het ziekenhuis.. (en dat notabene nadat ik bij de KNO arts was geweest die niets had kunnen vinden.. 8)7 ) Nouja, de docter bij de allergie test, die liet mij ook een neus-capaciteitstest doen en toen bleek dat ik vrijwel nihil aan lucht door mijn neus kreeg. (oftewel, ik kon er vrijwel niet door ademhalen). Daarna terug naar de KNO arts en toen kwam hij er 'opeens' toch achter dat mijn neusbotje scheef stond. Hoe kon hij dat nou gemist hebben?
Maar ik zou dus evt. om een neuscapaciteitstest vragen, als ze dat zelf niet al aanbieden!

Maar ik heb in iedergeval geen last van mijn oren, niet dat ik weet tenminste.

Misschien heeft de chirurg het wel verteld, maar ik ben het vergeten.
Hoelang moesten jullie echt rust houden, dus thuis blijven, niet werken?
Het ziet er namelijk naar uit dat ik waarschijnlijk net een baan gevonden heb en ik dan wel moet door geven hoelang ik evt. thuis moet blijven. Ik hoop eigenlijk niet te lang.
Vind hetvreselijk, het thuis zitten. Toen ik mijn borstverkleining heb gehad moest ik 6 weken thuis zitten.. VRESELIJK!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:21

Dank Femke weer wat dingen om te onthouden!
Neuscapiciteit test zal nu wel aardig zijn. Bij mij wisseld mijn neus dichtheid mega veel per dag.
De ene dag zit ik helemaal dicht krijg ik geen lucht maar vandaag bijvoorbeeld kan ik redelijk ademen door mijn neus.
Maar de hoofdpijn, oorpijn en kiespijn blijft constant en kan de ene dag wel iets erger zijn maar ik heb er altijd last van.
Heb net een antibiotica kuur er opzitten en heeft geen reet geholpen dus het is sowieso geen virus of iets bij mij.
Maar kan je zelf voelen of merken dat je neusbotje scheef staat?
6 weken thuis wel een hoop zeg!! Maar heb je er uiteindelijk wel voor over maar het is wel vervelend

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 12:28

Nu ik het weet dat hij scheef staat, ben ik eens gaan voelen of ik het ook kan voelen.. en ik ben tot de conclusie gekomen, dat ik altijd dacht dat er een grote klont snot (klinkt niet echt lekker maar kan het niet anders zeggen) in mijn rechterneusgat zat, maar dat is dus gewoon een stuk bot.
Als ik nu aan beide kanten een vinger op mijn neus druk, kan ik voelen dat er rechts een stukje bot 'uitsteekt' en links een soort van 'gat' zit, waar het zegmaar ingevallen is.

Neuscapiciteit is ook per dag verschillend, dat vertelde die dokter ook tegen mij :j ! Maar dat is volgens hem, bij elk mens zo. Dus ze kunnen sowieso wel zien of je een normale, gemiddelde of barslechte neuscapiciteit hebt!

Uiteraard heb ik er wel (huis) rust voor over. Maar ben juist zo blij dat ik nu waarschijnlijk weer werk heb, dat ik liever niet al te lang thuis zit, omdat ik niet weet of ze daar dan op het werk zo blij van gan worden!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:31

ga ik ook is proberen te voelen. Eetsmakelijk :D haha maar ben wel benieuwd of je zelf iets voelt.
Maar die test ga ik wel even vragen en eisen dat ze er wat aan doen want zit nu alweer aan mn tweede pijnstiller van de dag :Y)

Ja dat geloof ik ook graag, weet hoe het is om zonder werk te zitten en dat is niet leuk inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:20

Vriendje wordt dinsdag geopereerd aan zijn septum! hopelijk gaat het werken!!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:47

Ik hoop het ook voor hem! Wish him luck!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:50

Nou, ik heb afgelopen maandag de septum ondergaan. Heftiger dan ik had verwacht, maar mijn tussenschot stond ook een stuk schever dan gedacht. Ze hebben een stuk gebroken en opnieuw gezet, een stuk weggeschaafd bij mijn kaak en nog een stuk weggebeiteld...

Inmiddels zijn woensdag de tampons eruit gehaald en nu moet ik elke dag minimaal 6 x mijn neus spoelen met zoutwateroplossing om de korsten weg te krijgen...
Het is me alles meegevallen, alleen het slapen met die tampons, drama!! En het eruit halen was nog niet zo'n drama, die grote tampons niet, die kleintjes waren gemeen... En daarna heeft de arts mijn neus leeg"gezogen" dat was erg pijnlijk maar daarna kon ik direct weer vrijer ademen. Dus niet fijn maar kreeg er wel meteen wat voor terug....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:53

denise04 schreef:
Nou, ik heb afgelopen maandag de septum ondergaan. Heftiger dan ik had verwacht, maar mijn tussenschot stond ook een stuk schever dan gedacht. Ze hebben een stuk gebroken en opnieuw gezet, een stuk weggeschaafd bij mijn kaak en nog een stuk weggebeiteld...

Inmiddels zijn woensdag de tampons eruit gehaald en nu moet ik elke dag minimaal 6 x mijn neus spoelen met zoutwateroplossing om de korsten weg te krijgen...
Het is me alles meegevallen, alleen het slapen met die tampons, drama!! En het eruit halen was nog niet zo'n drama, die grote tampons niet, die kleintjes waren gemeen... En daarna heeft de arts mijn neus leeg"gezogen" dat was erg pijnlijk maar daarna kon ik direct weer vrijer ademen. Dus niet fijn maar kreeg er wel meteen wat voor terug....

Ik word alweer misselijk als ik denk aan het leeghalen van mijn neus :')
Dat vond ik zo naar :P

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:09

Dat vond ik het ergst van de hele operatie en alles eromheen :o

Merk we ldat ik me steeds beter ga voelen, begin weer enorme trek in een sigaret te krijgen.... Maar schijnbaar mag je minimaal 2 weken niet roken?? |(

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:13

Enkele jaren geleden heb ik deze operatie ook ondergaan! Het deed niet echt pijn ofzo, het lastigste vond ik die 'tampons' dat je nog 5 dagen in je neus hebt waardoor die 5x zo dik is en je niets kan ademen :D Ik moet wel zeggen dat de operatie niet echt helemaal geslaagd is... Mijn neustussenschot staat nog steeds scheef. Vroeger ging die in een rechte lijn scheef en nu gaat hij even rechts en dan een gigantische put en bult! Dus ik heb nog steeds verkoudheden, ik kan wel ietsiepietsie beter ademen maar toch. Waar ik mij het meeste zorgen om maak is dat door je mond ademen vreselijk ongezond is omdat het 'vuil' in de lucht normaal gezien gefilterd word door de neushaartjes enz in je neus, deze vuiligheid komt nu toch in je longen terecht en dit schijnt erg slecht voor je longblaasjes te zijn! Wat ik ook heb is dat ik langs rechts precies altijd een 'stop' in mijn oor heb en dat het veel kraakt, de dokter zei dat dit kwam doordat mijn rechterkant dus toe zit en neus en oren ook verbonden zijn. Oja sinds de operatie heb ik wel het gevoel dat mijn neus veel gevoeliger is geworden, als er iets tegen komt ofzo brrrr :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:15

Vriendje is dinsdag geopereerd en die is het 100% meegevallen. Geen pijn gehad enkel heel slecht geslapen!
Vanmorgen uit beide neusgaten 2 tampons. Rotgevoel zei die. Daarna heel de dag gebloed en heel veel snot. Maar nu gaat het prima en is het vrijwel droog.

Wel zitten er nog 2 plastic schotjes in. Die mogen er woensdag uit. Zijn nog even ter bescherming.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:16

Die plastic schotjes had ik ook :j, die zaten met hechtinkjes vast, die dwars door het tussenschot gingen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:17

Hihi geen idee hoe ze bij hem vastzitten, vast ook zo.

Heeft er iig geen last van. Woensdag mogen ze eruit

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:18

Dat er uit halen was ook niet fijn :n

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:43

Ik werk op de OK en sta zo ongeveer wekelijks bij deze operaties. Ik denk zeker dat het heel veel goed zal doen :j

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:55

IK heb die operatie ook gehad. Bij mij is het helaas weer wat scheef gaan staan.
En maandag 16 mei gaan ze bij bij de doorgangen naar verschillende holtes vergroten. Ik hoop dat het gaat helpen, want ik heb heel vaak bijholte ontsteking.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:59

Mijn tussenschot was ook scheef en toen deze werd recht gezet heb ik meteen mijn bult (hump) van mijn neusbrug laten verwijderen :)
Ik heb het wel bij de bergman kliniek laten doen, aangezien ik van die kno arts de beste recensies en resultaten kon vinden.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:31

bij mij hebben ze een jaar geleden op ct-scan ook gezien dat mijn tussenschot scheef staat.
ik heb ook heel veel last van verkoudheden, e, ook van flauwvallen en duizeligheid, maar ik durf het gewoon echt niet te laten doen :/ .
ben panisch voor naalden en bloed en heb heel lage pijngrens :/

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:20

Ik kom ook weer even kijk, druk gehad
23 mei staat mijn afspraak bij de KNO. Heel erg benieuwd wat daar uit gaat komen.
Heb nog steeds flinke hoofdpijn en oorpijn en ja die neus loopt ook nog steeds.

@ Maaike: dat flauwvallen had ik van week bijna! Echt bizar om je daar bewust van te zijn dat je bijna flauw valt.
Krijg ook steeds meer traanogen en last van mn tanden.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:38

@ _jessie, van traanogen, oor en hoofdpijn heb ik ook verschrikkelijk veel last :/
pff en die keelspray, neusspray, dat werkt allemaal niet he

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:44

Ik wil binnenkort ook naar de huisarts om eens goed te laten kijken naar mijn neus. Ik heb toen ik klein was mijn neus gebroken en die staat nu echt scheef. Ook mijn tussenschotje staat scheef ( is te voelen en te zien ) Ik ben ook altijd heel erg verkouden en kan niet door mijn neus ademen omdat ik dan gewoon te weinig lucht krijg. Met eten en drinken ook leuk, moet altijd mijn adem inhouden.

Ik vind een operatie niet zo erg maar die tampons bezorgen me echt de rillingen. Mijn neef heeft het ook gehad en die viel het wat tegen. Hij mocht heel lang niet bukken enzo. En die tampons eruit halen was niet tof.