Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AppelQueen

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:36

er zijn voor je Ipod hele leuke programmas die je helpen op te bouwen met hardlopen :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:39

Ik ben er sinds een paar weken ook mee begonnen. Meestal twee keer per week, soms iets vaker, ligt er maar net aan hoeveel tijd ik heb. En ik ga hardlopen op m'n allstars. Daar passen mijn steunzolen in, en heb geen last van pijn.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:40

Ik ga vanavond ook beginnen met een vriendin en me vriend. Ben benieuwd! Ik vind het ook niet echt leuk maar het is wel goed voor je. Zo beweeg je nog!

Ik ga gewoon een klein rondje lopen en dan gaan we steeds verder uitbreiden naar een groter rondje!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:42

Born2BCrazy schreef:

je kan ook voor de nl versie gaan.
die is van dutchrunners,vaak makkelijker te downloaden.
het aller belangrijkste is toch wel dat je goede schoenen hebt,echte hardloop schoenen zijn een must,anders kan je wachten op blesures.
succes.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:42

Ik ben nu een maandje bezi, heb me gemeld bij een atletiekvereniging. Hier leer ik tot 5km hardlopen onder begeleiding van ervaren trainers. Vind ik zelf heel prettig, want het lopen in de groep en 2x p/w op een vaste tijd is veel motiverender.
Na de 5k cursus kan ik doorstromen naar één van de hardloopgroepen die tot 10 km en verder gaan. Tot nu toe is het goed vol te houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:47

Ik ga ook hardlopen! :) Ik ben afgelopen jaar 4 kilo aangekomen, nou is dat niet zo erg omdat ik altijd tegen de onderlijn aanzat, maar wil ook niet dat het uit de hand gaat lopen. En daarbij beweeg ik momenteel écht te weinig..

Ga hardloopschoenen voor m'n verjaardag vragen, maar welke zal ik dan vragen? Wil het liefst zwarte en merk, maar niet extreem duur :) Iemand tips?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:05

Enige tip is om naar een goede zaak te gaan en je te laten adviseren. Dingen als een merknaampje en een mooie kleur zijn gewoon niet belangrijk ten opzichte van het welzijn van je voeten, enkels, knieën etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:09

Maar merkschoenen zijn wel beter van kwaliteit dan hele goedkope schoenen lijkt me?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:10

Goedkoop is met hardloopschoenen vaak duurkoop idd :j
Maar het moet niet zo zijn dat je bijvoorbeeld speciaal Nike schoenen wil omdat het Nike is, terwijl bijv. Asics beter bij je voeten passen. :)

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:12

Juul schreef:
Ik ga ook hardlopen! :) Ik ben afgelopen jaar 4 kilo aangekomen, nou is dat niet zo erg omdat ik altijd tegen de onderlijn aanzat, maar wil ook niet dat het uit de hand gaat lopen. En daarbij beweeg ik momenteel écht te weinig..

Ga hardloopschoenen voor m'n verjaardag vragen, maar welke zal ik dan vragen? Wil het liefst zwarte en merk, maar niet extreem duur :) Iemand tips?

ik weet niet waar je in N-H woont maar ik ga zelf altijd naar runners world@ hoorn of alkmaar!
samen met me vader,moeder,broertje
allemaal hardloop schoenen van qausic (dacht dat je het zo schreef?) en die zijn ornd de 130-150 euro,
wel duur maar super goed!
ze raden je dan aan om ongeveer 1500 km te lopen en dan nieuwe schoenen te halen ivm de demping e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:15

@ Mas: Welk merk maakt me niks uit, maar ik weet idd ook dat goedkoop vaak duurkoop is. En goedkope schoenen kunnen nooit écht goed voor je voeten zijn denk ik zo :=

@ bonbon15: Dankje, ik zal me eens gaan oriënteren :)

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:20

Ik ga morgen voor het eerst beginnen met hardlopen, samen met een vriend! Moet echt wat aan mijn conditie gaan doen vind ik zelf :p
Wat bedoelen jullie met hardloopschoenen van de Scapino? Gewoon gymen of zijn ze echt speciaal voor het harlopen?
Wil namelijk niet meteen dure schoenen gaan aanschaffen, straks mis ik het doorzettingsvermogen en zit ik met van die dure schoenen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:26

Je kunt natuurlijk beginnen met goedkopere hardloopschoenen. Je begint dan toch rustig en merkt gauw genoeg of je door gaat en ook meer kilometers gaat maken. Op dat punt kun je dan beter goede hardloopschoenen kopen.

Zeg ik, die nog steeds niet begonnen is... :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:29

GamblersCup schreef:
Jullie zijn dapper en doorzetters... :+
Ik neem me al maanden voor om te beginnen met hardlopen, op aanraden van een gezondheidscoach. Alleen ik heb dus echt geen zelfdiscipline hiermee... :(
Ik word te dik, mijn conditie is onder nul en ik heb heel lang heel ongezond geleefd. Ritme wat betreft beweging en eten ken ik niet, dankzij mijn baan en drukke leven van altijd-onderweg. Ik rij mijn paard niet regelmatig, en ben na 3 rondjes draf al aan het hijgen als een idioot. Allemaal redenen dus om in ieder geval 2x per week een rondje te gaan hardlopen dus. En dan 2x per week met in ieder geval 1 dag ertussen, te beginnen met 20 minuutjes per keer. En dat langzaam uit gaan breiden.

Maar dat beginnen.... pfff, ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb een hekel aan zulke sporten, vind er niks aan, saai, dus de drempel om daadwerkelijk te beginnen is hoog....

Echt beginnen met een schema en goede schoenen :j Anders heb je grote kans op blessures en daar wordt 't al helemaal niet leuker van :P

Bonjoy schreef:
Ik ben er sinds een paar weken ook mee begonnen. Meestal twee keer per week, soms iets vaker, ligt er maar net aan hoeveel tijd ik heb. En ik ga hardlopen op m'n allstars. Daar passen mijn steunzolen in, en heb geen last van pijn.

Ik kan 't echt niet laten om hier niet op te reageren... Hardlopen met allstars? Misschien heb je nu nog geen directe pijn, maar dit is echt niet goed voor je gewrichten enz! Doe jezelf een plezier en haal goede hardloopschoenen bij een winkel als Runnersworld. Kost even wat, maar dan heb je ook wat. Waarschijnlijk merk je dan ook meteen het verschil waarom ik nu zo reageer op jouw hardlopen met allstars :P

Nienke89 schreef:
Ik ga morgen voor het eerst beginnen met hardlopen, samen met een vriend! Moet echt wat aan mijn conditie gaan doen vind ik zelf :p
Wat bedoelen jullie met hardloopschoenen van de Scapino? Gewoon gymen of zijn ze echt speciaal voor het harlopen?
Wil namelijk niet meteen dure schoenen gaan aanschaffen, straks mis ik het doorzettingsvermogen en zit ik met van die dure schoenen!

Het allerbeste is natuurlijk om gewoon meteen dure schoenen aan te schaffen. Maar nja als je dat niet direct wilt (kan ik me wel iets bij voorstellen hoor), heb je geen oude sportschoenen meer? Want anders moet je dubbel schoenen kopen, nu goedkope "hardloopschoenen" en later dan goede. Dat lijkt me helemaal zonde van je geld.

Wel superleuk om te horen dat er zoveel mensen gaan hardlopen! Ik zit zelf nu aan 2 keer 14 minuten met nog 2 minuten wandelen ertussen. Bijna aan een half uur aan 1 stuk :D Ik loop wel maar 1 keer per week zoiets.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:33

Ja ik ga morgen inderdaad gewoon beginnen met sportschoenen :D Hoorde dat de eerste weken van het harlopen zwaar zijn en dat het daarna een soort van "verslaving" wordt :P Als het zo ver is ga ik idd goede schoenen aanschaffen, zou zonde zijn om een blessure op te lopen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:34

Zo snel je denkt, dit is 't! Meteen schoenen kopen. Je loopt namelijk wel grotere kans op blessures natuurlijk en als je die krijgt, kun je meteen weer stoppen met hardlopen :P Sowieso loopt 't met goede schoenen ook makkelijker.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:41

_Tara_ schreef:
GamblersCup schreef:
Jullie zijn dapper en doorzetters... :+
Ik neem me al maanden voor om te beginnen met hardlopen, op aanraden van een gezondheidscoach. Alleen ik heb dus echt geen zelfdiscipline hiermee... :(
Ik word te dik, mijn conditie is onder nul en ik heb heel lang heel ongezond geleefd. Ritme wat betreft beweging en eten ken ik niet, dankzij mijn baan en drukke leven van altijd-onderweg. Ik rij mijn paard niet regelmatig, en ben na 3 rondjes draf al aan het hijgen als een idioot. Allemaal redenen dus om in ieder geval 2x per week een rondje te gaan hardlopen dus. En dan 2x per week met in ieder geval 1 dag ertussen, te beginnen met 20 minuutjes per keer. En dat langzaam uit gaan breiden.

Maar dat beginnen.... pfff, ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb een hekel aan zulke sporten, vind er niks aan, saai, dus de drempel om daadwerkelijk te beginnen is hoog....

Echt beginnen met een schema en goede schoenen :j Anders heb je grote kans op blessures en daar wordt 't al helemaal niet leuker van :P

Ik heb goede schoenen, en een rondje van 20 minuten is met een paar minuten wandelen echt niet zo veel, daar heb ik geen schema voor nodig (ja, ik ben ooit begonnen, maar kon door omstandigheden niet doorzetten... sindsdien is de motivatie verdwenen...).
Dus alles is er, behalve het daadwerkelijke beginnen... en omdat ik hardlopen zó lam vind, kan ik mezelf geen schop onder de kont geven...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:43

Dan denken we daar anders over ;)
Maar als je hardlopen zo stom vindt, kun je dan niet beter een andere sport zoeken waar je wel gemotiveerd door bent? Overigens zijn je schoenen, ook al staan ze een jaar alleen maar in de kast, op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:50

Wat bedoel je, met mijn schoenen zijn op?!?

Ik heb nog geen andere sport kunnen bedenken waarvoor ik wél gemotiveerd ben, buiten mijn paard om. En daarmee doe ik veel bodemwerk... :D
Hardlopen is een eenvoudige manier om aan beweging te komen, te doen wanneer je maar even tijd hebt en je hoeft geen abbo te betalen. Ik moet mezelf gewoon gaan dwingen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:57

Ik weet niet of iemand van jullie in regio Westland woont? Maar de intersport gaat weg uit het Westland en hebben dus gigantsiche opruimingsverkoop van 50-70%. Heb gister even hardloopschoenen aangeschaft (da's trouwens écht even wennen in vergelijking met die fitnessschoenen zeg!) voor 55 euro, normaal 130 euro :).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:58

_Tara_ schreef:
Zo snel je denkt, dit is 't! Meteen schoenen kopen. Je loopt namelijk wel grotere kans op blessures natuurlijk en als je die krijgt, kun je meteen weer stoppen met hardlopen :P Sowieso loopt 't met goede schoenen ook makkelijker.

Dat is zeker waar :j
De eerste keer dat ik naar hardlooptraining ging had ik echt van die slechte goedkope merkloze schoenen van de Scapino. Tijdens de eerste training werd er uitleg en advies gegeven over welke schoenen je het beste kunt kopen en waar. Toen ik mijn echte hardloopschoenen kocht liep dat echt stukken beter. ook scheelde het enorm in de spierpijn de volgende dag.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:58

@ GC: Dat je schoenen dan uitdrogen waardoor de demping niet goed meer is. Heb ik zelf ook gehad, schoenen hadden een jaar in de kast gestaan en ik moest echt nieuwe halen omdat die oude niet meer gingen.

Hardlopen heeft wel een hoop voordelen inderdaad kwa tijd enzo :j

@ Yv: Goede tip! Moet je wel net weten welke schoenen goed voor jou zijn en dat je oude schoenen op zijn :P

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:05

Mijn schoenen zijn hartstikke nieuw?!? Geen idee waar je vandaan haalt dat ze al een jaar in de kast staan en "op" zijn?!? :=
Nu alleen nog even beginnen. Ik ga vanavond gewoon een rondje. Zo. En ik duld geen "geen zin" of "ben moe" van mezelf! ~~}>

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:09

GamblersCup schreef:
Mijn schoenen zijn hartstikke nieuw?!? Geen idee waar je vandaan haalt dat ze al een jaar in de kast staan en "op" zijn?!? :=
Nu alleen nog even beginnen. Ik ga vanavond gewoon een rondje. Zo. En ik duld geen "geen zin" of "ben moe" van mezelf! ~~}>

Dan heb ik je helemaal verkeerd begrepen := Ik dacht dat je zei dat je al eerder gelopen had en dat die schoenen daar dus nog van waren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:14

Nee, ik heb doorlopend nieuwe schoenen, ik gebruik bijna alleen maar sport- en hardloopschoenen. Ik heb eerder gelopen, maar die schoenen staan inmiddels op stal als "uitmestschoenen" :D
Ik was al in de war wat je bedoelde... :D

Maar je hebt wel gelijk hoor, goede schoenen zijn heel belangrijk als je regelmatig loopt. +:)+